Originally posted by fraatti
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10\F11 tehonlisäykset vol.2
Collapse
X
-
Originally posted by tuikku View PostSen voi lasketuttaa vaikka WinOlssilla. Moduuli tuli muistaakseni matkassa, kun osti edc17 tarkistussummat.
Aika monet, lisenssilliset kaapelit laskee tuon, jos vaan antaa luvan.
Niin sinällään saattaisi olla aiheellista että tuo korjataan.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by tuikku View PostLaatikko ja ESP - eipä nyt tule muuta mieleen.
Tähän Makkis jo vastasikin aika hyvin. Kun syöttömäärän ja vääntötiedon kertoo mahdollisimman oikein, pelaa autokin parhaiten. Kaikkein tehokkaimmissa softissa siitä ei nyt oikein silläkeinon ole mainittavaa etu, tai oikeastaan ollenkaan, koska tietyn rajan jälkeen ko toimilaaitteessa ei toiminnoissa enää tapahdu mitään, vaan säätö, tai asetus on jo tapissaan. Siis esim jos vaikka laatikon softassa suurimmat vääntöarvot on 600nm, niin 1000nm kertominen sinne ei enää anna lisäarvoa toiminnalle.
"All in"-softat lienevät niitä joissa jossain tapauksessa joutunee softassa tekemään kompromisseja että pyöriltä saa se pihalle mitä haluaa eikä tuo välttämättä muuten ole niin "kaunis" ohjelmaa ajatellen. Ainakin tämän kuvan olen saanut sen perusteella mitä tuolta maailmalta olen lukenut kommentteja.
Valtaosa lienee kuitenkin näitä joille riittää joku muukin.
Jos ajatellaan tätä XHPn kehittäjien kirjoitusta: https://www.impactremaps.co.uk/xhp-torque.html
Ja tarkemmin tätä kohtaa.
Tuosta saan sen kuvan että lootan vakio kartassa on vielä lisäpainetta tarjolla jos vain vääntötieto on oikein. Toki varmaan askeissa on eroa tämän suhteen. Jos kuvan tapauksessa olevan lootan softaan ei puututa ja näinollen moottorilta tulevaa vääntötietoa muokataan niin että se on 0-450Nm 0-600Nm sijaan ja moottorin vääntö 600Nm niin onko vääntötieto virheellinen vain 450Nm ylittävältä osuudelta vai tuleeko virhe myös alemmille vääntöalueille kuin 450Nm kautta linjan? Jotenkin jäin tähän kuvaan koska esim tuossaa joku kitisee että D:llä ajellessa loota ei toimi hyvin XHP:n kanssa vaikka sportilla pelaakin ok. XHP:n kehittäjä meinaa tuohon että ongelma on solmussa oleva vääntötieto joka saa askin toimimaan epäloogiisesti.
6HP:n tapauksessa XHP:ssa on mahdollisuus että linjapaineet ovat korkeammat (muistaakseni ainakin tietyissä paikoissa +25%). Tuosta johtuen(?) tuo amerikaano joka kauppaa tuota tuplasyöttöpumppu järjestelmää sanoi että hänellä ei ole ollut ongelmaa 6HP:n ja luiston kanssa vaikka lootan sisukset ovatkin vakiot. Toki manitsi tuhonneensa turbiinin.
Se mitä lueskelin tuosta 8HP:n toiminnasta niin on tuo pirun monimutkainen laito, tuossa on avattu sitä hiukan niille joita asia kiinnostaa.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
.
Tästä, linjapaineessa olevasta, pienestä pelivarasta olenkin jonnekkin tänne kirjoitellut, jo aikoja sitten.
Muutempa tuo teksti onkin sitten valitettavasti täyttä potaskaa.
Jos laatikon softamuutos olisi hyvin tehty, niin tuo täyden paineen rajahan olisi tiputettu vielä valmistajan vakion rajojenkin alapuolelle, jotta kaikki softatut ja softaamattomat saisivt varmasti täyden paineen, nopean vaihdon ja täyden kytkinpakkojen pidon käyttöönsä, sitähän tässä haetaan ja halutaan...
Eikös niinCdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
"All in"-softat lienevät niitä joissa jossain tapauksessa joutunee softassa tekemään kompromisseja että pyöriltä saa se pihalle mitä haluaa eikä tuo välttämättä muuten ole niin "kaunis" ohjelmaa ajatellen. Ainakin tämän kuvan olen saanut sen perusteella mitä tuolta maailmalta olen lukenut kommentteja.
Foorumilta löytyy kirjoituksia siitä kuka näin Suomessa viitsii tehdä, no riittävän lähelle ainakin.
Lämpökartat, useimmat mitkä mainitsit, jätetään softauksessa koskematta. Toimivat siis alkuperäisellä tavalla, kuten Tuikku totesikin. Ainoa lämpöön liittyvä kartta jota muokataan on pakopuolen/DPF:n lämpökartta, siinä sitten toteutuksissa eroja onkin - tai jopa kys. rajoitus kytketty pois päältä.G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Originally posted by Jacques View PostAll-in -kategoriaan voit laittaa jokaisen tarjolla olevan softan jossa vääntöä toteutuu yli tunnetun vääntörajoituksen kyseisessä automallissa. Kartastojen parissa täytyy tehdä aikalaillakin työtä että xHP:n kanssa vääntötieto käyttäytyy oikein.
Foorumilta löytyy kirjoituksia siitä kuka näin Suomessa viitsii tehdä, no riittävän lähelle ainakin.
Lämpökartat, useimmat mitkä mainitsit, jätetään softauksessa koskematta. Toimivat siis alkuperäisellä tavalla, kuten Tuikku totesikin. Ainoa lämpöön liittyvä kartta jota muokataan on pakopuolen/DPF:n lämpökartta, siinä sitten toteutuksissa eroja onkin - tai jopa kys. rajoitus kytketty pois päältä.
Omassa autossa lähinnä häiritsee viive mikä on nilkan oikaisemisen ja kaasunvasteen välissä on. Tuohon kai saisi softalla parannusta.
Kuinkahan näissä on alkuperäiset saastelaitteet saatu pidettyä kunnossa softaamisen jälkeen vai onko sekin aivan tekijän kädenjäljestä kiinni onko DPF jatkuvasti tukossa vai ei?
Tälläinen osui silmiin että kai softia on olemassa jos jonkinlaisia. :think
Vapaa kuukkelikäännös. (ja joo, toki jokainen softaguru kehuu omaa luomustaan...)
G11 740d 680Nm / 320hp - Bosch MD1 engine management
The car arrived at us with unknown software and with dissatisfaction from the customer related to the ridiculous smoke emission through the DPF system still active.
The car was measured on arrival, the developed performance being 391hp / 845Nm, with a slight syncope in the transition area of the biturbo system.
Returned to the factory setting, the car developed 318hp / 717Nm, the excess torque compared to the stock being due to the long-term adaptations that these engine managements make when the management of the air / diesel mixture is deficient.
Note in the unknown software:
- motor overheating protections - canceled
- oil overheating protections - canceled
- protections against fuel overheating - canceled
- DPF clogging protections - canceled
- protections vs exhaust gas temperature - canceled
- overheating protections with cold motor - canceled
- SW-reality engine torque correspondence - 15% decalibration
- sport display display decalibration to fool the user about post resofting performance
It was decided to put the car back in circulation for a while in its original form according to the engine software, so that the DPF can be regenerated and the adaptations can go down to nominal values.
Less than a week after the operation, the car returned for a new soft engine. The stock chart now revealed less - 696Nm / 314hp, given that the software is designed for 680Nm and 315hp / 4400rpm.
After completeCHIP resofting, the engine obtained in the intermediate phase 850Nm / 400hp, with zero smoke emissions, without syncope in transition (approximately 15hp extra in that area).
Considering the fact that it is a fairly new engine (at least for us), whose incidentology we do not know in terms of reliability in operation, we decided in agreement with the car user to lower the final performance to only 815Nm / 385hp, the 70hp extra being enough to move the G11 body "better".
Attached the charts
- stock after adaptations - 696Nm / 314hp
- intermediate CompleteCHIP- 850Nm / 400hp
- arrival / intermediate comparison - without syncope
- CompleteCHIP final - 815Nm / 385hp
https://www.facebook.com/completechi...89985277923872F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Kaasupolkimen vastetta on vakioautossa helppo muuttaa sellaiseksdi kun asiakas haluaa.
Rakennellussa joutuu usein tekemään kompromissin, vaihdetut osat ei enää toimikkaan, eikä ole mahdollistakaan saada toimimaan yhteen, kuten valmistaja on (softassa) ajatellut.
Vaikka autossa on hiukkassuodatin, niin ohjelma on kuitenkin tehtävä sellaiseksi, ettei se savuta ja näin aiheuta epänormaalia puhdistuspolttotarvetta. Savuhan ei tuke näkyville koska hitupönttö blokkaa sen - ja täyttyy siinä sivussa liian joutuin.
Softia on kaikentasoisia ja - laisia ja yhteistä niille tosiaankin on se, että vain hyvin vähän niissä on tehty mitään oikein. Näinhän se menee. Toisen työlle ei anneta mitään arvoa ja boonuksena vielä vihataan tekijää - tämä on se normisetti, lopuksi vihapostit kuorruttaa kakun.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by tuikku View PostKaasupolkimen vastetta on vakioautossa helppo muuttaa sellaiseksdi kun asiakas haluaa.
Rakennellussa joutuu usein tekemään kompromissin, vaihdetut osat ei enää toimikkaan, eikä ole mahdollistakaan saada toimimaan yhteen, kuten valmistaja on (softassa) ajatellut.
Vaikka autossa on hiukkassuodatin, niin ohjelma on kuitenkin tehtävä sellaiseksi, ettei se savuta ja näin aiheuta epänormaalia puhdistuspolttotarvetta. Savuhan ei tuke näkyville koska hitupönttö blokkaa sen - ja täyttyy siinä sivussa liian joutuin.
Softia on kaikentasoisia ja - laisia ja yhteistä niille tosiaankin on se, että vain hyvin vähän niissä on tehty mitään oikein. Näinhän se menee. Toisen työlle ei anneta mitään arvoa ja boonuksena vielä vihataan tekijää - tämä on se normisetti, lopuksi vihapostit kuorruttaa kakun.
En tiedä onko 535d vs 530d käytös aina samanlainen vakiona että 530d tuntuu vastaavaa jotenkin kaasuun paremmin. 530d jo menee kun 535d vasta miettii. Tälläinen fiilis on itselle jäänyt kun olen verrannut kaverin autoa ja omaani. Tai sitten vain omassa autossa on jotain vikaa. Onko tuohon vasteeseen tehtävissä muuta kuin tuo poljinkartan muuttaminen?
En tiedä mitä eräässä e60 530d:ssä oli tehty mutta ainakin vaste oli välitön ja kaasun 100% ja 0% väli lieni 1/4 polkimen asennosta. Ei ollut kovin miellyttävä ajaa enää. Ja oli tuossa jotain muutakin kummallista. Öljynvaihdon yhteydessä koneesta jossa öljytilavuus oli noin 8l tulikin +10l öljyä pihalle. En tiedä oliko sitten korkeapainepumpun stefa falskannut vai oliko tuo ylimääräinen voinut johtua tuosta kummallisesta softasta. Kyllä siinä oli hymyssä pitelemistä kun poltteli tupakkia ja odotteli että öljyt valuisi astiaan ja kohta kuuluukin lorina kun 10l saavi on täynnä...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Tässä on softa ennen ja jälkeen. Miten pakokaasunlämmöt voi nousta yli tonniin? Mistä tuo johtuu? :think
Korjataankos tuon hupinäytön lukemat tyypillisesti edes sinnepäin?
Last edited by fraatti; 18-12-2020, 00:09.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKaikilla ohjelman tekijöille lienee oman kädenjälkensä ja katsojasta on sitten kiinni onko se oikein vai väärin. Lopputulos saattaa kuitenkin hyvin samankaltainen. :think
En tiedä onko 535d vs 530d käytös aina samanlainen vakiona että 530d tuntuu vastaavaa jotenkin kaasuun paremmin. 530d jo menee kun 535d vasta miettii. Tälläinen fiilis on itselle jäänyt kun olen verrannut kaverin autoa ja omaani. Tai sitten vain omassa autossa on jotain vikaa. Onko tuohon vasteeseen tehtävissä muuta kuin tuo poljinkartan muuttaminen?
En tiedä mitä eräässä e60 530d:ssä oli tehty mutta ainakin vaste oli välitön ja kaasun 100% ja 0% väli lieni 1/4 polkimen asennosta. Ei ollut kovin miellyttävä ajaa enää. Ja oli tuossa jotain muutakin kummallista. Öljynvaihdon yhteydessä koneesta jossa öljytilavuus oli noin 8l tulikin +10l öljyä pihalle. En tiedä oliko sitten korkeapainepumpun stefa falskannut vai oliko tuo ylimääräinen voinut johtua tuosta kummallisesta softasta. Kyllä siinä oli hymyssä pitelemistä kun poltteli tupakkia ja odotteli että öljyt valuisi astiaan ja kohta kuuluukin lorina kun 10l saavi on täynnä...
Jotenkin tuntuu että se on laatikon puolella tuo hitaus, mutta itsellä ihan sama juttu, tutun lci mallissa oli ehkä pienempi viive.
Softasta tuo ei voi johtua (kaiken mahdottomankin ihmiset kyllä ovat aina softan syyksi laittamassa)
Tai okei, ehkä jossain skenaariossa virheellinen dpf puukotus voisi ehkä työntää liikaa tavaraa joka menisi mäntien ohi öljytilaan... Mut ehkei kuitenkaan.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostM57 on välitön kaasun kanssa, N57 ei koskaan, tähän ei vaikuta kaasupolkimen kartta.
Jotenkin tuntuu että se on laatikon puolella tuo hitaus, mutta itsellä ihan sama juttu, tutun lci mallissa oli ehkä pienempi viive.
Softasta tuo ei voi johtua (kaiken mahdottomankin ihmiset kyllä ovat aina softan syyksi laittamassa)
Tai okei, ehkä jossain skenaariossa virheellinen dpf puukotus voisi ehkä työntää liikaa tavaraa joka menisi mäntien ohi öljytilaan... Mut ehkei kuitenkaan.
Tuo öljypommi oli vain kevennys. Toki tuosta näystä paloi kyllä kuva verkkokalvoille. Sen verran vitutti.
Poltossa taidetaan turauttaa vielä tippa ainetta lisää pääruiskutusjakson jälkeen. Ja ajotusta myös muuttaa myöhäsemmäksi.
The exhaust temperature required is not usually achieved if a diesel engine runs permanently in the partial load range. The particles retained in the diesel particulate filter increase the exhaust backpressure.
A pressure sensor records the increase in pressure upstream of the diesel particulate filter, a regeneration can be initiated. To this end, the intake air is throttled by the throttle valve so that less cool air flows into the cylinder, which would otherwise draw heat away from the exhaust gas. A delayed injection start and a secondary injection also increase the exhaust temperature.
Jälkiruiskutusta taidetaan käyttää myös nokipäästöjen vähentamiseen muutenkin diiseleissä. :think
Jäsähtääkö muuten aina kaikki noki DPF pönttöön vaikka savua tulisi tuutiin täydeltä? Sattui meinaan vastaan samanlainen rassi kun tuo oma ja siellä oli nokea pakoputken sisäpinnassa ja tuo oman kotteron rööri on aivan puhdas. Täyty ihan kattoa että onhan hiukkaspönttö paikoillaan muttei siinä näkynyt hitsisaumoja ja pytty oli tietysti paikoillaan. Imusarjan läpät olivat toki toimettomat kun olivat ottaneet lopputilin ja sakemanni tai suomalainen jobbari oli keksinyt että vikavalo sammuu jos ottaa koko töpselin irti...(läpissä oli siis mekaanista vikaa)
Last edited by fraatti; 18-12-2020, 01:29.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Olikin sen verran utelias että piti katsoa mitä tuollainen sisältää
Tämä lienee väännönrajoituskartta vs polttoaineen lämpötila. Mahtaako tuollaisia tulla missään todellisessa tilanteessa....
Tämähän olikin mielenkiintoinen. Näköjään näitä lämpötilaerojakin mitä antureilla saa olla kylmästartissa pääsee rukaamaan. Webaston käyttöhän saa aikaiseksi näistä vikakoodin.
Välijäähdyttimen lämpötilamalli. On tämä kyllä melkoinen laitois parametreineen.
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKyllähän noita softia löytynee joka lähtöön ja tekijän mielestä tietysti kaikki on ok. Omassa autossa oli joskus softa joka oli blokannut ison liudan vikakoodeja näkymästä. Softa oli laitettu pajassa missä oli tuolloin 26v kokemus nettisivujen mukaan. Kenen lie tekemä softa sitten lienee tuokaan ollut mutta toiminnassa olisi todennäköisesti ollut muutakin parantamisen varaa kuin pelkät vikakoodit. Ja toki myös tehot ilmoitettiin ~10% yläkanttiin.
Omassa autossa lähinnä häiritsee viive mikä on nilkan oikaisemisen ja kaasunvasteen välissä on. Tuohon kai saisi softalla parannusta.
Kuinkahan näissä on alkuperäiset saastelaitteet saatu pidettyä kunnossa softaamisen jälkeen vai onko sekin aivan tekijän kädenjäljestä kiinni onko DPF jatkuvasti tukossa vai ei?
Tälläinen osui silmiin että kai softia on olemassa jos jonkinlaisia. :think
Vapaa kuukkelikäännös. (ja joo, toki jokainen softaguru kehuu omaa luomustaan...)
Tuollainen samanlainen kokemus on minullakin takavuosilta eri merkkisestä autosta tosin, mutta todnäk sama ohjelmantekijä. Minulla ei mikään ilmoitellut mitään, vaan päästi hitupöntön tukkooon, katti halki ja turbovuoto, kaikki samalla kertaa.EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport
Comment
-
Comment