Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    Moottoritehoa aletaan leikkaamaan 111 asteen paikkeilta jos perässä on kärry, muuten 107 asteen kohdilta.


    Ilmuilmassa raja näyttää olevan 75 astetta.


    Leikkuri iskee myös jos ilman lämpötila nousee välijäähdyttimen jälkeen yli 70 asteen.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      Meinasitko kaikki kartat ja taulukot jakaa tähän
      Hienoa että löysit damoksen ja pääsit tutkimaan asioita mitä ecu ohjaa.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        Originally posted by fraatti View Post
        Näyttää tuolla DDE:ssa olevan sekä vaihteiston maksimimomentti että maksimimomentti eri vaihteille.

        Mulle ei ole vielä tullut selville että miksi momenttileskentaa vääristetään? Onko siihen mitään muuta syytä kuin se että näin saadaan se sama määrä polttoainetta sylinteriin kuitenkaan muuttamatta ohjelmaa niiltä osin mistä sitä pitäisi? (helpompi ja nopeampi tapa kun rajoittimet ei iske päälle)

        Piileekö se hankaluus siinä että kartoista pitää löytää rajoittimet vai se että esim joitain tiettyjä karttoja täytyisi ekstrapoloida?

        Tuolla näytti olevan vielä maksimimomentti moottorin osalta. Tai yksi niistä rajoista.
        Tämäkin on kyllä käyty jo läpi monessakin topikissa.
        Mutta siis laatikon softassa on oma maksimi momentti jonka se sallii, sanotaan nyt vaikka se 700nm.

        Jos ecu kertoo sille että moottorista tuleekin 750nm, menee vaihdelaatikko vikatilaan.
        Sitä momentinlaskentaa itsessään ei vääristetä ja varsinkaan siten että se vaikuttaisi moottorin toimintaan tai syöttömääriin, vaan laatikolle kerrottava maksimivääntö rajoitetaan 700nm.

        Tämän tiedon voi kertoa laatikolle myös oikein jos muokkaa laatikon softaa hyväksymään suuremman vääntömomentin.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Originally posted by makkis View Post
          Meinasitko kaikki kartat ja taulukot jakaa tähän
          Hienoa että löysit damoksen ja pääsit tutkimaan asioita mitä ecu ohjaa.
          Asia saattaa kiinnostaa muitakin kun minua, itse tutkin ihan omasta mielenkiinnosta asiaa kohti. Eräs kysyi koska kuuma ahtoilma alkaa rajoittamaan tehoa niin tuosta se jo selvisikin.

          Jos joku haluaa tutkia asiaa niin voin antaa linkin tuohon filuun.
          edit. tuossa: https://mega.nz/file/JlxmkayY#2nIFJ3...LTa7IiSk7HFmjd

          Softia lienee jos jonkinlaisia. Iso osa taitaa olla Antin ja Tuikun käsialaa ja osassa softat tulevat suuremmilta pajoilta. Ehkä jolloin sitten myös joltain herra X:ltä.

          Saattaapi olla etten kyllä tälläistä softaa laittaisi itse koneeseen kuin mitä täällä mainostetaan: http://www.ar-tuning.net/kuinka-kaikki-sai-alkunsa/
          Last edited by fraatti; 26-12-2020, 01:57.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Jacques
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 573
            • pk

            Ajatteleppa Fraatti, että pelkästään suutinkartan muokkauksella se teholisäys saadaan aikaiseksi - lätkii edes suurinpiirtein oikeisiin paikkoihin 20% niin siinäpä se, varmuuden vuoksi otetaan pakolämmön kartta pois pelistä ettei pidemmässäkään kiihdytyksessä auto rupea ihmettelemään. DPF kerää kyllä savut pois.
            Ne joilla auto rupeaa savuttamaan normaaliajossa/tyhjäkäynnillä "optimoinnin" jälkeen, niin koko suutinkartta on väännetty prosenteilla suuremmaksi.

            Helpoin työ on ottaa autoista tehoja ulos, todellinen työmäärä määräytyy ideologian mukaan.
            G30 540i
            F32 435d

            Comment

            • Zikke
              Newbiemmer
              • Nov 2018
              • 6
              • Espoo

              Originally posted by Jacques View Post
              Ajatteleppa Fraatti, että pelkästään suutinkartan muokkauksella se teholisäys saadaan aikaiseksi - lätkii edes suurinpiirtein oikeisiin paikkoihin 20% niin siinäpä se, varmuuden vuoksi otetaan pakolämmön kartta pois pelistä ettei pidemmässäkään kiihdytyksessä auto rupea ihmettelemään. DPF kerää kyllä savut pois.
              Ne joilla auto rupeaa savuttamaan normaaliajossa/tyhjäkäynnillä "optimoinnin" jälkeen, niin koko suutinkartta on väännetty prosenteilla suuremmaksi.

              Helpoin työ on ottaa autoista tehoja ulos, todellinen työmäärä määräytyy ideologian mukaan.

              Mitä inttämistä. Nämä on moneen kertaan käyty läpi mm: Tuikun,Pekan ja Makkiksen jne.. postauksissa ainakn. Ne kellä on toimiva softa+ xHP luultavasti ainakin tuntee sen!

              Comment

              • Zikke
                Newbiemmer
                • Nov 2018
                • 6
                • Espoo

                Originally posted by Zikke View Post
                Mitä inttämistä. Nämä on moneen kertaan käyty läpi mm: Tuikun,Pekan ja Makkiksen jne.. postauksissa ainakn. Ne kellä on toimiva softa+ xHP luultavasti ainakin tuntee sen!
                Fraatille pitää nostaa iso käsi asioiden perusteellisesta kaivamisesta.Harva tuohon pystyy...

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  Originally posted by Zikke View Post
                  Mitä inttämistä. Nämä on moneen kertaan käyty läpi mm: Tuikun,Pekan ja Makkiksen jne.. postauksissa ainakn. Ne kellä on toimiva softa+ xHP luultavasti ainakin tuntee sen!
                  Nyt taisit ymmärtää Jacquesin pointin vähän väärin.
                  Mitkä asiat on monta kertaa käyty läpi?

                  Paskimmat softat on juurikin tehty niin että suutinkarttaan +20% lisää koko matkalle ja se on siinä. Toimivia ohjelmia taas voi tehdä monellakin tavalla, ja monesti se oma tyyli tehdä on tietenkin tekijän mielestä se ainoa oikea.

                  Se tässä on hassua että ne halvat paskat bulkkisoftat myy kuin häkä, koska suomalaiselle perusjampalle tärkein kriteeri on hinta. Tuolla FB:n puolella on tästä malliesimerkki, tosi-tv:stäkin tuttu herra laittelee myyntiryhmiin melkeinpä viikoittain suomenkartan kuvaa johon piirtänyt ajoreittinsä ja mainostaa tulevansa pihaan laittamaan laadukasta ohjelmaa sisään. Halukkaita on joka kerta kymmeniä, ja voisi olettaa että niistäkin ainakin jokunen aina toteutuu.

                  Tiedän yhden M57-moottorisen auton joka on vuodesta toiseen takonut Suomen mittakaavassa kovimpia varttimailiaikoja kyseisellä tekniikalla ilman minkäänlaisia rikkoontumisia. Yllätys oli melkoinen kun näki miten ohjelma siihen oli tehty. Minkäänlaista ”kontrollia” moottorista ei kyllä enää ohjainlaitteella ollut, ja vikakoodeja/tiloja ei tule kun kaikki vaan poistetaan käytöstä. Varmuuden vuoksi nyt kerrottakoon että ohjelman tekijä ei ollut suomalainen.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • Jacques
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 573
                    • pk

                    Ehkä näitä asioita on sivuttu eri postauksissa viimeisen 10 vuoden ajalta, onhan tuo silti vähän mielenkiintoinen sivuhuuto kun yritän tässä vain herättää autojaan softailevaa käyttäjäkuntaa huomioimaan muitakin komponentteja kuin tehon ja väännön, tai metsästämästä sitä halvinta ohjelmaa.
                    Kerro ihmeessä Zikke oma mielipiteesi asiasta.

                    Supra, kiitos komppauksesta. Toisella foorumilla lueskelin missä puolusteltiin vain suutinkarttaan tehtyä ohjelmointia, ja jännästi auto vain kulkee nätisti kun ne rajoittimet sieltä nostetaan taivaan tuuliin. Varttimailin veto taitaa olla vielä sopivan lyhyt kiihdytysajaltaan, Saksan moottoritien simulaatio on sitten eri asia varsinkin karkaavalla railipaineella, sillä tiedän parikin moottoria antautuneen.
                    G30 540i
                    F32 435d

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      Näkeekös istalla, e.sysillä tai jollain muulla yleisellä softalla DDE:n softaversiota? Kiinostaisi plärätä hiukan tuota oman auton softaa.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Näkeekös istalla, e.sysillä tai jollain muulla yleisellä softalla DDE:n softaversiota? Kiinostaisi plärätä hiukan tuota oman auton softaa.
                        Istalla näkee, vedä hiiri moduulipuussa dde päälle.
                        edit. niin ja tietysti sama asia esysillä.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          Originally posted by suppari View Post
                          Istalla näkee, vedä hiiri moduulipuussa dde päälle.
                          edit. niin ja tietysti sama asia esysillä.
                          Sielähän se näytti olevan. CVN:n näkee myös näköjään istalla.

                          HWEL-00000774-001.001.00
                          BTLD-0000076B-006.024.000
                          SWFL-0000076C-070.023.000
                          SWFL-0000160B-070.023.001
                          CAFD-000001A7-000.018.004

                          Software version
                          O_7ETN0-0000160B-001
                          Software Nr.
                          536510

                          Ei kenelläkään satu olemaan tuohon ylläolevaan alkuperäistä softaa? Itse en omista laitteita tuon lukemiseen enkä kirjoittamiseen.
                          Last edited by fraatti; 26-12-2020, 02:59.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Esyssin psdzdatastahan nuo saa kaivettua mutta varmaankin helpoin tapa on autosta luettu softa. Esyssin datat kun ovat pakatussa muodossa, niin pitää ensin purkaa, ja sitten koostaa eri osiot yhteen jotta saa mahdollisimman ”täydellisen” muistialueen aikaiseksi, joka siltikään ei vastaa autosta dumpattua softaa, puutteita jää.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Esyssin psdzdatastahan nuo saa kaivettua mutta varmaankin helpoin tapa on autosta luettu softa. Esyssin datat kun ovat pakatussa muodossa, niin pitää ensin purkaa, ja sitten koostaa eri osiot yhteen jotta saa mahdollisimman ”täydellisen” muistialueen aikaiseksi, joka siltikään ei vastaa autosta dumpattua softaa, puutteita jää.
                              Joo, tuo mua askarruttaa että mistä tuo(boldattu) koostuu. Tässä esimerkki. Näyttää vähän kun se viittaisi i-leveliin. Mutta mistäs tuollainen tieto saadaan kaivettua ulos olemassa olevasta autosta? Monessa paikassa missä on alkuperäisfiluja muutamalla egellä myynnissä niin nuo softat on tolla nimellä. edit löytyikin jo...

                              Identify:
                              Selected protocol #004.
                              VIN:
                              HWEL_00000774.001_001_002
                              BTLD_0000076B.006_024_000
                              SWFL_0000076C.070_021_000
                              SWFL_000023E9.070_021_003
                              CAFD_000001A7.000_018_004

                              Serial: 0030362111
                              Programming counter: 1.
                              Programming date: 2013-09-23
                              ECU isn't patched.
                              ECU: DME__DDE731a
                              39/1/EDC17_CP45_CP49/11/P_731//VETL0///
                              N57D30T1-F12_13_T1_2W5_LCI
                              SW: F010-15-03-500-FS (O_7ETL0-000023E9-003)
                              Last edited by fraatti; 26-12-2020, 02:48.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • Kippari-Kalle
                                Newbiemmer
                                • Dec 2020
                                • 6
                                • Pori

                                Käväisin paikallisella pajalla keväällä kutittelemassa 530xD ECUa ja samalla poistettiin egr käytöstä. 15tkm myöhemmin ihmettelin kasvanutta polttoaineenkulutusta, persdyno kertoi tehojen pienentyneen,
                                syyksi paljastui tukkeutunut dpf. Vaikuttikohan tuo egrn poisto dpfn polttoon? Nyt tuoksuu kylmänä dieselmersulta.
                                F11 530dX

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎