Jos sulla laturit ja lämmitykset akussa on, jättäisin energian talteenoton jarrutuksissa päälle. Säästää kuitenkin polttoainetta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by skt View PostJos sulla laturit ja lämmitykset akussa on, jättäisin energian talteenoton jarrutuksissa päälle. Säästää kuitenkin polttoainetta.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostPutoaa muutenkin pois päältä kun vuorokauden keskilämpötila laskee alle ~5 asteen.... Lähes puoli vuotta siis pois käytöstä jos autoa säilytetään ulkona.
En olekaan tuosta tiennyt, kun näitä muilta forumeilta lueskellut. Niin paljon kuitenkin noita "ongelmia F1x talvella" juttuja tullut esille, että meinasin suosiolla luopua tuosta että talvella sitten pärjää. Voi se auto minullakin seisoa -30 pakkasessa päiviä ilman piuhoja ja tärkeintä olisi se toimivuus, eikä pieni säästö siinä rullailun talteen otossa.
Oisko muilla tietoa tuosta ajonaikaisesta webaston poistosta?G30 530e m-sport -19.
https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
-
Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.
Comment
-
-
Originally posted by torx View PostEn olekaan tuosta tiennyt, kun näitä muilta forumeilta lueskellut. Niin paljon kuitenkin noita "ongelmia F1x talvella" juttuja tullut esille, että meinasin suosiolla luopua tuosta että talvella sitten pärjää. Voi se auto minullakin seisoa -30 pakkasessa päiviä ilman piuhoja ja tärkeintä olisi se toimivuus, eikä pieni säästö siinä rullailun talteen otossa.
Omassa -14 mallissa myös alkuperäinen akku ilman murheita.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Tikii View PostEi nyt sattunut silmään topiccia (varmasti löytyy jo) siitä miten saisin f11:sta disabloitua TPMS:n pois talven ajaksi?
Ajatus siis säästää talvirenkaiden osalta tunnistimien hintaPorsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Tikii View PostEi nyt sattunut silmään topiccia (varmasti löytyy jo) siitä miten saisin f11:sta disabloitua TPMS:n pois talven ajaksi?
Ajatus siis säästää talvirenkaiden osalta tunnistimien hinta
JarppaBMW i4M50 individual -23
exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12
e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
Comment
-
-
:thinkOriginally posted by Tikii View PostEi nyt sattunut silmään topiccia (varmasti löytyy jo) siitä miten saisin f11:sta disabloitua TPMS:n pois talven ajaksi?
Ajatus siis säästää talvirenkaiden osalta tunnistimien hintaF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by tane90 View PostOn varmaan kysytty mutta kysytään nyt vielä..
Saako ton vihreän jäähytysnesteen sekaan laittaa sinistä vai pitääkö olla vihreää.
Joku vaan puhu että jotku vihreät ei sekoitu.
Vai imaseeko pillillä ja kokeilee.
Alkuperäisen j.nesteen varaosanumero, 83192218347 tai 83192211191
Muita sopivia BMW ilmoittamana:
AD Original AD 48 AD Parts, S.L.
AlpineC48 Mitan Mineralöl GmbH
AWM G11 Tosol-Sintez
Aral Antifreeze Extra Aral AG
AVIA Antifreeze APN AVIA Mineralöl AG
BMW Antifreeze BMW AG
Radiocool NF Castrol International
MAINTAIN FRICOFIN Fuchs Europe Schmierstoffe GmbH
Engmans Super Antifreeze and Coolant Unico Manufacturing
GLYSANTIN® G48® BASF series introduction
Kuttenkeuler Antifreeze ANF KK48 Kuttenkeuler GmbH
Antifreeze HD G11 K Lukoil
Glycostar ST48 Kuttenkeuler GmbH
Zerex G48® Valvoline
tai joku näistä:
Motonetin "vihreä" ei ole oikea j.neste tuohon autoon. (Monoetyleeniglykoli-pohjainen)
Käsittääkseni pohjana j.nesteissä on joko:
Etyleeniglykolista käytetään myös nimityksiä glykoli, monoetyyliglykoli, etan-1,2-dioli ja 1,2-dihydroksietaani.
Tai
Ja noita ei saa sekoittaa keskenään. Väreihin ei sinällään voi luottaa vaan ne voivat olla mitä sattuu.
Tässä asia käytynä läpi:
Kaipaako autosi jäähdytinnestettä? Vanha nyrkkisääntö voi johtaa kalliiseen virheeseen
19.10.201614:29LIIKENNE
Vanhan käsityksen mukaan erivärisiä autojen jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään. Asian tekee sekavaksi se, että edes kaikkia samanavärisiä ei saa sekoittaa.
Uudet autot huolletaan ohjelman mukaisesti yleensä merkkiliikkeissä, jolloin autoilijan ei tarvitse tietää yksityiskohdista mitään. Vanhat autot taas huolletaan usein edullisemmissa paikoissa tai ne voivat olla ihan omahoidossakin.
Jäähdytinnesteen lisäystarve voi iskeä kuitenkin yllättäen myös merkkihuollettuihin autoihin. Jäähdytinjärjestelmissä voi esimerkiksi olla pieniä vuotoja, joiden vuoksi järjestelmiin pitää lisätä nestettä. Mutta varsinkin vanhan auton tai sisämoottorilla varustetun veneen omistajan kannattaa perehtyä erilaisiin glykoleihin. Asia on erityisen ajankohtainen näin talven lähestyessä, kun nesteiden pakkasen kesto on syytä tarkastaa.
Glykoleita on erilaisia ja erivärisiä. Vanha nyrkkisääntö on, että erivärisiä glykoleita ei ole syytä sekoittaa keskenään. Huonoimmassa tapauksessa kemialtaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi sakkauttaa jäähdytinnesteen, mikä voi jopa tukkia jäähdytinjärjestelmän.
Jos jäähdytinneste ei kierrä, voi moottori ylikuumentua ja pahimmillaan leikata kiinni, ja se käy kalliiksi. Vähemmän huonossa tapauksissa erikemiaiset glykolit voivat tehdä nesteen pakkasenkeston mittaamisen hankalaksi tai huonontaa muuten olennaisesti nesteen ominaisuuksia.
Perinteinen glykoli on etyleeniglykoli, joka on kohtuullisen myrkyllistä. Tämä tavara on yleensä värjätty vihreäksi. Etyleeniglykoleita on myös terästetty erilaisilla lisäaineilla, joilla jäähdytinnesteet tehdään esimerkiksi paremmin uudempien moottoreiden alumiiniosien syöpymistä ehkäiseviksi, tai selkeästi perinneglykoleita pitkäikäisemmiksi. Tällaiset glykolit ovat usein punaisia, kuten esimerkiksi Nesteen myymä. Punaisia ovat myös Volkswageneissa käytettävät long life-glykolit.
Kolmas vaihtoehto on propyleenipohjainen glykoli. Sen etu on, että se ei ole kovinkaan myrkyllistä. Ongelma on, että aineen väri saattaa olla melkein mitä tahansa.
Esimerkiksi Biltema kauppaa propyleenipohjaista jäähdytinglykolia, joka on väriltään vihreää. Vielä pari päivää sitten Bilteman verkkosivut kertoivat, ettei ainetta saa sekoittaa propyleeniglykoliin. Tuossa oli kuitenkin virhe, oikeasti piti lukea, että ei saa sekoittaa etyleeniglykoliin – joka siis yleensä on myös vihreää.
Propyleeniglykoli voi olla myös esimerkiksi oranssin väristä.
Kuluttajalle värikirjo on sietämätön sekamelska. Bilteman vihreää ei siis passaa sekoittaa Nesteen vihreään, Teboilin vihreään tai vaikkapa merimoottorivalmistaja Volvo Pentan vihreään. Bilteman vihreää lukuunottamatta nuo kaikki ovat etyleeniglykoleita.
Ihan varma ei tietysti voi olla siitä, miten suuria riskit vääränlaisten sekoitusten käytössä todellisuudessa ovat. Etenkin merkkien omien jäähdytinnesteiden kauppiaat tietysti korostavat vääränlaisen sekoituksen uhkia, koska ne haluavat myydä litkuja omilla brändeillään – joista voi ottaa huikean ylihinnan. Harva haluaa ottaa kalliin koneen kanssa pienintäkään riskiä, ja suostuu siksi maksamaan ylihintaa merkkinesteistä.
Toinen vaihtoehto on perehtyä sen verran kemiaan, että hankkii oikeanlaiset valmisteet merkkiliikkeitä halvemmista paikoista. Mutta pelkän värin perusteella ei jäähdytysainetta siis voi valita
https://www.talouselama.fi/uutiset/k...8-b663efe1f070F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Voikohan ZF Lifeguard 8 ja Ravenol 8HP:ta sekoittaa keskenään, laatikkoon vaihdettiin juuri ravenol 8hp:ta (8l meni) ja hieman jäi vajaaksi laatikko kun päästi välissä aina poies vanhaa öljyä, motonetista saa ainoastaan zf:ää...
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
-
Originally posted by Sisäänajettu View PostVoikohan ZF Lifeguard 8 ja Ravenol 8HP:ta sekoittaa keskenään, laatikkoon vaihdettiin juuri ravenol 8hp:ta (8l meni) ja hieman jäi vajaaksi laatikko kun päästi välissä aina poies vanhaa öljyä, motonetista saa ainoastaan zf:ää...B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostVoi sekoittaa, kun täydennettävä määrä on noin pieni.
BMW i3 60Ah REx -14
Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Comment
-
Comment