Originally posted by fraatti
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta
Collapse
X
-
Osaakos joku softapuolen ihminen kertoa miten tälläisissä autoissa toteutetaan EGR:n poisohjelmointi?
Käsittääkseni jos EGR ohjelmoidaan pois tämä johtaa kasvaneisiin NOX-arvoihin. Onko SCR täysin oma osuutensa ohjelmassa eli kohonneet nox-arvot johtavat tässätapauksessa automaattisesti kasvavaan adbluen kulutukseen? Eli NOX anturit haistalevat kohonneet nox arvot ja tämän perusteella lisätään automaattisesti adbluen syöttöä? Ainakin dokumenttien perusteella SCR-ruiskutus ei ole vakio vaan se riippuu ilmeisesti puhdistustuloksesta ja NOX-pöntön jälkeisen anturin antamasta tiedosta pakukaasun nox-pitoisuudesta. Jos jollain on tästä kokemusta niin paljonko adbluen kulutus lisääntyy?
Vai kulkevatko nuo käsikädessä eli molemmat lähtevät pois sitten käsikädessä esim sen takia että tuo SCR-järjestelmä menee häiriötilaan EGR:n vähentämisen takia?
Ilmeisesti SCR:n poistamiseen on muutamakin erilainen tapa mutta loppuuko tällöin esim SCR-säiliön sekä syöttöjohdon lämmitys? Pitääkö tälläisissä tapauksissa järjestelmä tyhjentää mikäli se halutaan kuitenkin pitää toimintakunnossa mahdollisesti tulevaisuutta silmällä pitäen. Ilmeisesti kuitenkin tuo neste voi aiheuttaa jotain suolapaakkuja tms ajansaatossa? Toki ainakin adblueta syöttävä venttiili ainakin nokeentuu mikäli sitä ei käytetä.
Jos vielä puhutaan itse EGR:n vähentämisestä niin tämä taas johtaa ilmeisesti myös noen määrän vähenemiseen, palatapahtuman tehostumiseen, palolämpötilojen kasvuun, mahdollisesti vastapaineiden laskuun, DPF-regenroinnin vähenemiseen sekä polttoaineen kulutuksen laskemiseen. Samoin vaikutusta lienee myös koneen lämpenemiseen. Onko vaikutus lämpenemiseen merkittävä? Entä kulutukseen? Jossain olen kuullut puhuttavan jostain 0,5 - 1l/100km eroista tälläisen N57 tapauksessa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zakspeed View PostKyllä. Ihan happitunnistimesta (lambda) kyse. Boxin navassa voi olla kosteus jäämän aiheuttamaa hapettumaa. Mekaaninen puhdistus turvallisin vaihtoehto puhdistukseen.
Liitin X20009 ja nastat 39-43
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View PostOnko DDE liittimessä ollut näkyvää hapettumaa/kosteutta? Onko pelkkä cleaner piisannut vai tarviiko se jotain muutakin? Pakovuoto noiden kahden anturin välillä lienee miltei yhtä todennäköistä kuin että salama osuisi?
SCR:n toimintaa käsittelevässä jutussa puhuttiin vain yhdestä lambda-anturista ja ajattelin että joko se noxi anturi jo hajosi mutta näyttää että tuolla on 2x nox-antureita sekä 2x lamda-antureita. Nox-anturit on SCR-pöntön molemmilla puolilla ja lambdat taas DPF/KAT-pöntön molemmilla puolilla.
Tämä siis onneksi viittaa taaimmaiseen lambda-anturiin tässä tapauksessa.
Kyseessä lienee alemmassa kuvassa esiintyvä tapahtuma:
Näköjään tuo taimmainen lambda(13627793825) ei ole edes järin kallis, vain noin huntin boschin valmistamana. :think
Alemmassa kuvassa on myös mainittu oxygen-sensor poisoning. Näyttäisi että tuo tarkoittaa sitä että irroitettaessa tuossa on käytetty jotain irroitusainetta joka tuhoaa myös anturin...
http://www.tomco-inc.com/Tech_Tips/ttt10.pdf
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zakspeed View PostAntureita on mennyt. Tai hapettumaa dde:n päässä ko. tunnistimen liitännässä. Molempia.
SCR:n toimintaa käsittelevässä jutussa puhuttiin vain yhdestä lambda-anturista ja ajattelin että joko se noxi anturi jo hajosi mutta näyttää että tuolla on 2x nox-antureita sekä 2x lamda-antureita. Nox-anturit on SCR-pöntön molemmilla puolilla ja lambdat taas DPF/KAT-pöntön molemmilla puolilla.
Tämä siis onneksi viittaa taaimmaiseen lambda-anturiin tässä tapauksessa.
Kyseessä lienee alemmassa kuvassa esiintyvä tapahtuma:
Näköjään tuo taimmainen lambda(13627793825) ei ole edes järin kallis, vain noin huntin boschin valmistamana. :think
Alemmassa kuvassa on myös mainittu oxygen-sensor poisoning. Näyttäisi että tuo tarkoittaa sitä että irroitettaessa tuossa on käytetty jotain irroitusainetta joka tuhoaa myös anturin... tai anturi on ottanut muuten itteensä jostain kemikaalista.
Tuossa vielä mitä tuo healing counter tarkoittaa(vastakohta vian ilmaantumisen lukumäärälle eli montako kertaa viimeisimmän vien ilmentymisen jälkeen testisykli on mennyt onnistuneesti läpi):
Last edited by fraatti; 18-01-2019, 22:33.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View Post
Äkkiseltään vaikuttaisi että kyseessä oleva ilmoitus kertoo siitä että taaempi lambda ei reagoi tarpeeksi nopeasti suhteessa etummaisen lambdan kertomaan arvoon silloin kuin käynnissä on SCR-pöntön regenerointi? Eli tuon toiminta on syystä tai toisesta "hidastunut" happipitoisuuden muutoksiin. Syyksi mainitaan joko vuoto pakopuolella lambda-anturin läheisyydessä, mekaanisesti vahingoittunut anturi, tai tukketunut/viallinen lambda-anturi.
Onko moisesta kokemusta?
Leave a comment:
-
-
Jaahas. Jatketaas sitten tämän asian tiimoilta. Lueskelin tuossa huvikseen jospa auto olisi muutaman viikon jälkeen keksinyt jotain uusia kujeita. Ja olihan se.
Eli kyseessä tuli tuollainen koodi kuin 29AA00 Oxygen sensor after catalytic converter, signal: dynamic implausible during transition from lean to rich
Moottorin vikavaloa en ole missään vaiheessa nähnyt. Mitä tuo healing counter tarkoittaa?
Äkkiseltään vaikuttaisi että kyseessä oleva ilmoitus kertoo siitä että taaempi lambda ei reagoi tarpeeksi nopeasti suhteessa etummaisen lambdan kertomaan arvoon silloin kuin käynnissä on SCR-pöntön regenerointi? Eli tuon toiminta on syystä tai toisesta "hidastunut" happipitoisuuden muutoksiin. Syyksi mainitaan joko vuoto pakopuolella lambda-anturin läheisyydessä, mekaanisesti vahingoittunut anturi, tai tukketunut/viallinen lambda-anturi.
Onko moisesta kokemusta?
Leave a comment:
-
-
Osanumero on ainakin pysynyt samana ja niissä on sen verran vähän ollut Bemareissa ongelmia, että ei ole joukkohysteriaan aiheutta parantamaankaan.
Mersut on onneton esitys. Alle 20tkm ajetuista jatkuvasti otetaan pois käytöstä kun porukkaa ei kiinnosta useita kertoja notkumaan Vehon tiskillä, meidän ML pääsi 70tkm asti kun meni tankin lämmitys rikki ja en korjannut. Bemareista ei mahdottomasti ole tullut napsittua AdBlueta pois, taksit 80% loput 20% siviilejä. Siinä mielessä ovat saaneet sen toimimaan kyllä hyvin.
Leave a comment:
-
-
Tietääkö kukaan onko näitä adblue:n lämmityskaapeleita muutettu mitenkään uudemmissa versioissa? Puolitutulla meni edellisestä 520d:stä tuo naru jumiin tämän vuoden puolella ja nyt narahti sitten myös uudesta F15 X5:sta adblue tekstit tauluun lapinreissulla. Ilmeisesti ratkaisu tulee seuraavaksi olemaan vierailu softapajalla. :think
Mutta eikat se taida bemari ainostaan näiden ongelmien kanssa painia. Ainakin toinen kaveri tokaisi että vanhempiensa mersu kyykkäsi lapinreissulla myös ja tuosta reissusta muistona tuli 2x 800€ laskut molemmista NOX antureista. :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zakspeed View PostNäissä tuoreemmissa lyhyempi linjaisissa F30/31, F15 nyt ainakin.
Erään tuollaisen linjavalmistajan spekseihin nähden teho on "tontilla"
Jos ja kun tuollainen lämmityskaapeli vaihdetaan niin päivitetäänkö samalla SCR-ohjaimen softa? Muistan joskus lukeneeni että lämmitystehoa on jouduttu ainakin alkuajoista lisäämään jäätymisongelmien takia softapäivityksessä.
Mitähän tuo aktiivipytyn sulatusvastus vie tehoa? edit näyttää vievän ainakin X5 ja 3-sarjassa jotakuinkin 65W (2,2 Ohm resistanssi), tämä lienee muissakin jotain samaa luokkaa: https://xemodex.com/us/pdf/BMW%20SCR...ow%20Chart.pdf
Todellisuudessa siis tuo pytty ei sula koskaan yli 11 asteen pakkasessa tuollaisilla tehoilla vaan vastus riittää juuri siihen että jääkalikasta saadaan tiristettyä sen verran tavaraa irti että koko järjestelmä pysyy päällä. Näyttää myös että talvella tuo neste on riittoisampaa kun paikat on jäässä... Näyttää nimittäin että tuo lämmittelee jo -15 asteessa pyttyä 20min ennen ensimmäistäkään suihkausta... -25 asteessa jo 45min...
Active tank heater
The active tank heater is integrated in the SCR delivery module. The tank heater is also activated by the SCR control unit through the 6-pin plug connection. AdBlue freezes at -11 °C.
After the following maximum heating periods, enough AdBlue must have been thawed in order to guarantee sustained injection:
-15°C: 20 minutes
-25°C: 45 minutes
The delivery rate is restricted to 150 g/h when the active tank is frozen. A higher delivery rate endangers the sustained withdrawal of liquid AdBlue from the active tank and could cause a malfunction in the SCR system.
Pressure line heating
An additional heating element is located at the start of the pressure line. This heating element is also activated by the SCR control unit. It too contributes to keeping the AdBlue in a liquid state. The SCR control unit also activates the heating for the pressure line.
edit. eri koppien resistanssit:
Last edited by fraatti; 03-01-2019, 16:29.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suppari View PostVoin toki muistaa väärin/silmät valvomisesta kieroina, mutta juuri tänään vaihdettiin kusiletku ja väittäisin FUBissa olleen arvojen 2,1-3 ohm. Mutta niin tai näin, jos metering linestä on koodi, on joko linja rikki tai liitin auki mun kokemuksella
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zakspeed View PostHmm. 2.1ohmia - 5ohmia.
Leave a comment:
-
Leave a comment: