Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Itse putki oli rakenteeltaan tuollainen. Kuparipiuhat oli kiedottu tiukkaan tuohon putken pintaan ja laitettu jollain teipillä kiinni missä oli todella hyvä liima. Vian paikka jäi epäselväksi. Resistanssi oli irtaallaan mitattuna noin 7 ohmia ja tuon piti olla 2.x ohmia.


    Putkessa sisällä näytti menevän noin 2mm reikä. Jostain syystä koko putki oli tyhjä. Tyhjääkö tämä nuo putket itsekseen vai mistä tuo oikein johtu? Myöskään tankin päästä ei tule nestettä ulos kun letkun ottaa irti.


    Tuossa autossa kaapeli oli alkuperäinen (-14) ja varaosanumeroltaan 7278508. Versiosta ei löytynyt mitään mainintaa. Uudessa oli varaosanumero 728508 ja revisio 08 joten saattaa olla että uudemmassa on jotain muutettu.


    Eikös näitä ole alkanut vuotamaan ulkopuolellekin? Tällöin sisäputken tarvii ensin alkaa falskaamaan ja vielä tuon suojakuoren rikkoontua vai onko ne alkanut päistä?
    Last edited by fraatti; 12-02-2021, 22:18.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Jahas, tuli vaihdettua tuo putki. Homma itsessään oli varsin suoraviivainen mutta tietysti purkamista on jonkinverran. 2-pilarinosturilla varsin helppo homma.

    Tankin päältä otettiin varmuuden vuoksi polttoainepumpun ja tasoantureiden johdot irti.


    Polttoaineputkia ei tarvi irroittaa


    BMW ohjeessa taisi olla mainita että laske etuakselia mutta en kyllä tiedä että miksi. Putki tulee tuolta välistä hyvin ilmankin.


    Päävirtakaapeli kulkee tuolla repsikan puolella putken vieressä


    Tankin täyttöputkea ei irroitettu tankista vaan otettiin sisälokari ja putken yläpää alas jotta tankkia voi laskea alaspäin.


    Itse kaapeli kulkee tuolla päävirtakaapelin vieressä tankin alla.


    TISsin kuvassa aktiivitankki oli repsinkan puolella ja tuli aluksi purettua sieltä vahingossa suojat pois. Kuitenkin piuha menikin kuskin puolelle...


    Pohjasta otettiin pakoputken alla oleva välituki sekä poikkituet irti. Pakoputkea laskettiin sen verran alaspäin että lämpösuojat sai otettua välistä pois. Tämän jälkeen tankin oikeaa puolta sai laskettua alaspäin sen 10cm tms..
    Last edited by fraatti; 12-02-2021, 22:18.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Saksinosturi nyt sattuu BMW kohdalla olemaan aina enemmän tai vähemmän tiellä joka hommassa.
    Älähän nyt, lähinnä auton alla toimittaessa on tiellä

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Saksinosturi nyt sattuu BMW kohdalla olemaan aina enemmän tai vähemmän tiellä joka hommassa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Näyttää tuo tankki olevan sen verran lähellä saksinosturin lavaa ettei tuo kyllä sovellu hommaan mitenkään järkevästi. :think





    Last edited by fraatti; 03-02-2021, 10:46.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Ainakin aika perseestä lienee jos ei 2pilarilla tee.
    Samaa mieltä, ei se oikein saksinosturilla onnistu, ennemmin vaikka irroittelee saksinosturilla putken etu- ja takapäät ja sen jälkeen laskee alas ja nostaa tunkilla oikean kyljen ilmaan jotta saa tankkia laskettua...

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Ainakin aika perseestä lienee jos ei 2pilarilla tee.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei tarvi pakoputkea tai kardaania irroittaa. Apukuskin puolelta pohjamuovit irti, apparin puolen v-tuki ja sen alla oleva takakelkan tuki jotta pääsee tankin kiinnityspultille kiinni, tankin pannat irti, takapenkin alta otettiin piuhat ja polttoaineletkut irti ettei ne vaurioidu kun tankkia laskee sen 10 cm. Voi olla että olis mennyt liittimet ja pa-putket irroittamattakin mutta ei otettu sitä riskiä. Tankkia ei siis irroitettu vasemmalta puolelta eikä kardaanin alla oleva pulttia, sen verran sitä sai varovasti vedettyä alaspäin ilmankin.
    Ja tietysti AD-blue säiliön metallisuoja pitää käyttää irti.

    Saa kaikkiin alkuperäisiin kiinnikkeisiin kiinni.

    Ens kerralla menee tuo reilu tuntiin kun ei tarvi arpoa mitä irroittaa...
    Taidan itsekin koittaa tätä kun sattui tutun autosta hyytymään tuo putken lämmitysvastus. Itsellä on kotona saksinosturi. Noita reunojen pohjamuoveja ei ole koskaan tullut irroitettua. Onko ne niin kiinni että irroitus onnistuu myös saksinosturilla vai kannattaako suosilla mennä käymään kaverin tallilla missä on 2-pilarinostin?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Ymmärrän tekstin niin että tuossa mainitaan että annostelunpumpun pumppauksien määrä lasketaan ja annosteluventtiilin ja pumpunvälistä painetta tarkkaillaan mittaamalla pumpun ottamaa virtaa. Joku tietty paine oletetaan saavutetun siinä vaiheessa kun pumpun virta kasvaa riittävästi. Jos tähän menee liian monta pumppausta niin tällöin tulee vikakoodi?

    Tuo sana vacuum vaan johtaa mua harhaan. Mitähän sillä tarkoitetaan?

    Vikana voisi kuvitella olevan syöttöputken vuodon? Jos se ei vuoda niin sitten annosteluventtiilin vuoto? (tai ilma jos tankki tyhjä)

    edit. Tuosta löytyikin tälläinen koskien M57:n vastaavaa järjestelmää. Jos tuon "vacuum" unohtaa niin sitten teksti onkin ihan looginen.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tuli tälläinen vikakoodi vastaan. Tietääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa tai mitä on ollut rikki moisen koodin aikana. Koodi SCR-ohjaimesta.

    8051AE Delivery module, vacuum error in Metering Control, lower pressurethreshold (DFC_SCRMonMetCtlUndrPreEssLo)

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by Reiska56 View Post
    Auto kävi BMW huollossa ja sanoivat, että ei ole anturivika, vaan ohjelmavika. Ohjelmistopäivitys ei onnistunut, kun autoon asennettu osia toisesta autosta. Eli odotetaan seuraavaa ADblue-vikavalon syttymistä?

    ps. jos ohjelmistopäivitys ei onnistu BMW huollossa, niin löytyykö apu esim. täältä foorumin henkilöiltä

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Reiska56 View Post
    Auto kävi BMW huollossa ja sanoivat, että ei ole anturivika, vaan ohjelmavika. Ohjelmistopäivitys ei onnistunut, kun autoon asennettu osia toisesta autosta. Eli odotetaan seuraavaa ADblue-vikavalon syttymistä?

    ps. jos ohjelmistopäivitys ei onnistu BMW huollossa, niin löytyykö apu esim. täältä foorumin henkilöiltä
    www.bimmerwizard.fi

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by Reiska56 View Post
    Auto kävi BMW huollossa ja sanoivat, että ei ole anturivika, vaan ohjelmavika. Ohjelmistopäivitys ei onnistunut, kun autoon asennettu osia toisesta autosta. Eli odotetaan seuraavaa ADblue-vikavalon syttymistä?

    ps. jos ohjelmistopäivitys ei onnistu BMW huollossa, niin löytyykö apu esim. täältä foorumin henkilöiltä
    www.bmwhuoltosi.fi

    Leave a comment:


  • Reiska56
    replied
    Auto kävi BMW huollossa ja sanoivat, että ei ole anturivika, vaan ohjelmavika. Ohjelmistopäivitys ei onnistunut, kun autoon asennettu osia toisesta autosta. Eli odotetaan seuraavaa ADblue-vikavalon syttymistä?

    ps. jos ohjelmistopäivitys ei onnistu BMW huollossa, niin löytyykö apu esim. täältä foorumin henkilöiltä

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Näiden antureiden elektroniikka ja kalibrointi tehdään saksassa Continentalilla ja keramiikka on peräisin Japanista. Antureita on taas niin miljoonaa sorttia sen takia että anturin ohjauselektroniikan moni valmistaja haluaa kustomoida halutunlaisekseen. Tässä tapauksessa ohjauspurkki lähettää anturin statuksen sekä nox-pitoisuuden DDE:lle. Samoin häiriöviestit tarvittaessa. Melkoisia aparaatteja.
    Perehdyin joskus noihin antureihin hiukan enemmän ja kun kyseessä on harrastajafoorumi eikä tietoa ole tarkoitus pimittää tai pantata niin laitetaan tänne jos siitä olisi joskus jollakin apua.
    Tosiaan anturiosa on NGK:n valmiste ja kalibrointi noihin tehdään Saksassa Continentalin toimesta. Kyseisille mittapäille ei ollut ylipäätään kun muutama valmistaja mitä tuota pöyhin aikoinaan.

    Tutkin asiaa hiukan ja selvisi että mittapää on NGK NS11A. Yleensä osasta mitä myydään ohjainyksikön kanssa ei tuota tietoa löydy vaan se on jätetty pois mittapäästä. Varmaan siitä syystä että tarkoitus ei ole myydä mittapäätä vaan koko paketti kerralla.



    Silmämääräisesti mitä nyt muistan vielä tuosta alkuperäisistä antureista niin tuo ostamani anturi näytti "laadukkaalle" ja epäilen että jossain on harmaita markkinoita antureille ja jotkut ottavat sitten noita kuormasta... Ainakin jossain missä tapasin näitä myynnissä oli anturin kuvassa taustalla myös sellaisia missä oli tuo ohjausyksikkö paikoillaan. Ellei sitten ollut kyse kinukin kopio tuotteista.


    No, niin tai näin. Tuollainen on jouten tuossa jos joku haluaa testata toimintaa. Tuon tilasin pienen kiinalaisen valikoimista. Mitä tuota tutkin niin pelkkien mittapäiden vaihdollakin homma oli saatu rokkaamaan. Liettualaiset näyttävät myyvän samoja mittapäitä myös nykyään iipeissä mutta hintaan on laitettu hiukan läskiä lisää. Pikaisesti katsoin muutamia arvosteluja niin nämä ovat toimineen myös N53 moottorissa. Juottamisesta on mainittu että tina ei meinaa ottaa kiinni joten paras liitostapa lienee nuo mukanatulleet puristusliittimet, sopivat pihdit ja kutistesukka päälle.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎