Uuden anturin kanssa kävi tuolloin sinänsä tuuri hinnan puolesta kun ebaysta löytyi joku myyjä joka kauppasi muutamia uusia alkuperäisiä antureita 250€ hinnalla. Seuraavaksi plakkarissa onkin jo huomattavasti edullisempi tapa koittaa selvitä tästä hommasta kuivin jaloin kuin maksaa bemarille 500€ yhdestä anturista...


Saattaapi olla että jos tämä kääntyy tästä voiton puolelle niin jos joltain tuollainen anturi mykistyy niin kannattaa laittaa uusi tuonne etupuolelle ja takapäähän vanha. Toimiessaanhan järjestelmä haluaisi nähdä tälläistä dataa ja tuolle lienee edullista että taaempi hiukan "jätättää". Muistaakseni antureissa oli myös jonkinsortin testi että tuloksien pitää olla ilman ureaa 25% sisällä toisistaan joten liikaa ne eivät voi heittää suhteessa toisiinsa.

Itse antureista tein myös sellaisen huomion että etummainen nox-anturi oli kärjestään jotakuinkin kuin uusi. Taaemmainen taas oli huomattavasti tummempi. Joko se ei siis ollut saanut niin paljoa lämpöä että paskat olisi palaneet pois vai voisko joku katissa syntyvä jätös tai itse urea tehdä tuolle jotain. Ammoniakkia siellä ainakin voi syntyä jos ureaa annostellaan liikaa ja tämän NOX-anturi voi nähdä kasvavana nox-pitoisuutena vaikka kyseessä onkin ammoniakki joka johtuu liiasta urean annostelusta.
"Due to the existence of the gaseous ammonia, the NOx sensor reading is approximately a combination of the actual NOx concentration and the ammonia concentration."

Lueskelin myös hiukan tietoja tuosta anturista enemmän ja jossain oli mainittu eliniäksi 100t mailia. Ihmekös sitten jos nuokaan eivät ole ikuisia. Tosin lambda-anturille on myös määritelty joku elinikä joka on usein huomattavasti pidempi kuin mitä valmistaja "lupaa".
Näiden antureiden elektroniikka ja kalibrointi tehdään saksassa Continentalilla ja keramiikka on peräisin Japanista. Antureita on taas niin miljoonaa sorttia sen takia että anturin ohjauselektroniikan moni valmistaja haluaa kustomoida halutunlaisekseen. Tässä tapauksessa ohjauspurkki lähettää anturin statuksen sekä nox-pitoisuuden DDE:lle. Samoin häiriöviestit tarvittaessa. Melkoisia aparaatteja.
Leave a comment: