Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Pikainen kuuklettelu tuon 2AC600 vikakoodin tiimoilta näyttää että samaa herjaa on vastaavissa autoissa ollut paljon liikenteessä. Ja myös pienillä kilsoilla, esim 16tkm. Joskus herjat ovat menneet itsekseen ohi ja joskus tilanne on ekaloitunut siihen pisteeseen että on tarvinnut vaihdella osiakin kun auto on meinannut muuten lopettaa yhteistyö kokonaan. Johonkin on vaihdettu annostelupumppua, kattia, nesteitä ja joissain NOx-antureiden vaihto on tuonut rauhan.

    Sinällään mitä noista NOx anturiesta on oppinut jo bensakoneista niin eipä nuo ole järin luotettavia ole tuntuneet olevan, tai ainakaan mitään ikuisia. Taitaa olla sama juttu näiden diiselienkin kohdalla vaikka menossa oleva anturiversio on jo seitsemäs. Omaankin autoon nuo on joskus vaihdettu jo takuuseen ja ovat jo viimeiset versiot noista antureista. :think

    uusin 13628589846 (455€/kpl saksassa) ->
    13628580410 (07/01/2015 — 06/16)
    13628576471 (09/01/2013 — 06/30/2016)
    13628518791 (11/01/2012 — 04/17/2014)
    13628511666 (03/01/2011 — 06/19/2014)
    13628509721 (09/01/2009 — 09/09/2011)
    13627812530 (09/01/2008 — 10/22/2009)



    Tuosta annosteluventtiilistä ( 18308514448, Bosch 0444025010 ~240€) taisi ollakin jo aikaisemmin jotain puhetta. Onko näitä saanut käytännössä puhdistettua niin että ne ovat vielä toimineet luotettavasti? Toisaalta kyllä luulisi että melko jumissa tuon pitäisi olla jos sieltä ei tule tavara ulos asti ja pakoputkessa olevan kiteytymän ei luulisi vaikuttavan millään tavalla ainakaan aineen kulutukseen. Tuskin se suutin nyt tukkoonkaan asti menee...



    Se myös tuntuu erikoiselle että miksi jenkeissä tuollainen NOx anturi maksaa puolet siitä mitä täällä euroopassa? (toki kiinalaisiakin näkyy olevan markkinoilla mutta jätettäköön ne pois laskuista suoraan)
    Jonkun kannattas alkaa diilaan noita tuolta. Toki kalusto on se verran uutta vielä että moni taitaa käyttää näitä autoja vielä hoidossa merkkarilla...


    Antureista juttua: https://www.energy.gov/sites/prod/fi...deer_orban.pdf
    Last edited by fraatti; 26-02-2019, 21:38.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tasaisella kaasulla ajettaessa NOx-anturien arvot saattoivat näyttää jotakuinkin tälläiselle.


    Hiukan kenkäistessä NOxit raketoi ja EGR-coolerin jälkeinen lämpötila alkaa putoamaan koska EGR on kiinni. Reissun alussa SCR pitkänajan adaptaatio oli 1.22 ja reissun lopussa 1.33. Tuo vaikuttaa käsittääkseni suoraan urean annosteluun ja vikakoodi tulee kun arvo saavuttaa 1.5. Itse NOx-antureiden toimintaa kun katsoi niin tuntui että ne olivat välillä aivan kujalla ja kenkimisen jälkeen saattoi mennä useampi minuutti ennekuin antureista tuli mitään järkeviä arvoja. Mitä enemmän tätä järjestelmää tutkii niin sen monimutkaisemmalla se alkaa vaikuttamaan.

    Last edited by fraatti; 25-02-2019, 19:28.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Jotenkin ei yllätä että moinen ilmoitus ( 2AC600 SCR system: Efficiency too low, poor AdBlue quality detected ) löytyi koodeista. :think Kuvista poiketen mittaristoon ei ilmestynyt mitään asiasta. (toki tuo näkyy jo itse vikakoodin tarkennuksista)









    Tuli tuossa ajettua noin 450km matka-ajoa ja sinä aikana tuo nesteen määrä tai jäljellä oleva kilometrimäärä ei muuttunut mihinkään. Mietin että olettaakohan järjestelmä että ajotavat pysyvät samanlaisena ja nesteen kulutus pysyy samanlaisena kuin aikaisemmin? Eli jos autolla on painettu saksan baanaata niin kulutus on ollut huomattavasti suurempaa aikaisemmin jolloin oletetaan että nestekin loppuu aikaisemmin?

    Kuitenkin tälläisiä tietoja tuo näyttää kun autolla ajetaan. Ajettaessa tasaista matka-ajoa noin 70-80km/h ureaa ei edes yritetetä käyttää ollenkaan. Kiihdytys saa sen sijaan heti annostelun alkamaan. Tuolloinhan EGR napsahtaa kiinni ja NOxit pomppaa pilviin. Korkempi ajonopeus vaikutti myös mielestäni niin että tuota annosteltiin herkemmin. Kuitenkin silloin kuin ureaa käytetään se näyttää tapahtuvat aina silloin tällöin tapahtuvina ruiskauksina tai ainakin annostelupumppu käy vain ajoittain. Itse suutinta auotaan tiheämmin mutta kun siitä ei näe mitään dataa. Tälläisen EU6 auton tapauksessa saattaa kyllä käydä niin että jos EGR:n käyttö ohjelmoidaan minimiin että urean käyttö sitten pompsahtaa. :think





    Muitakin arvoja tuossa ajonaikana yllätyin siitä että egr:n takaisinkierrätyksen lämpötila saattaa olla noinkin kuuma. Tyypillisesti se vaihteli ajossa noin 150 ja 230 asteen välissä. Netissä olleiden dokkareiden mukaan imusarjan matsku alkaa sulamaan 160 asteessa. Jostain syystä ista näyttää myös EGR venttiilin asennon väärin. Eikös tässä laskennallinen ilmamäärä ole tuo 123kg/h ja todellinen 96kg/h ja tuon lukujen välissä oleva osuus (n 27kg/h) ole pakokaasuntakaisinkierrätystä?



    Itse järjestelmän käyntiinlähtöä tuli ihmeteltyä sen verran että SCR katin lämpeneminen kestää tälläisellä ulkolämpötilalla( 4 C) tuohon 200 asteen toimintalämpötilaan bauttiarallaa 13 minuuttia. NOx antureilla toimintalämpö on jossain 150 asteen paikkeilla mutta siitä huolimatta jälkimmäinen NOx-anturi näyttää vielä pitkään katalysaattorin lämmettyä tuohon 200 asteeseen tilana INACTIVE. Tämä ei kuitenkaan käsittääkseni estä urean ruiskutusta vaan jos katti on vain lämmin niin ureaa aletaan ruiskimaan näytti anturit mitä hyvänsä.

    Last edited by fraatti; 25-02-2019, 19:34.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Eli olisko nyt sitten AdBlue jo poistettu haitoilta, hyvä, säästät pitkän pennin
    Autoon vaihtui tuolloin goodwillinä adbluen annosteluputki vastuksen irtisanoutumisen takia ja tästä varmistuin ihan muutama pv sitten.

    Eihän tuo itseä sinällään haittaa että nestettä ei kulu mutta kiinnostaa silti että onko tuo normaalia vai ei.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Eli olisko nyt sitten AdBlue jo poistettu haitoilta, hyvä, säästät pitkän pennin

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Se auto todellakin kertoo jos adbluessa on jotain vikaa, 2kk on niin pitkä aika että ilmoitus olisi jo taulussa. Yritätkö etsiä vikaa ennen kuin se on olemassa?
    Kun autoa piti mennä ostamaan saksasta, jouduin siirtämään reissua eteenpäin sen takia että adblue oli lakannut toimimasta. Myyjä ei ollut suuri autoliike tms ja ilmi tuli muitakin asioita mitä mitä myyjä pimitti niin siitä syystä itsellä on jonkinlainen epäilys siitä että kerrottiinko ostohetkellä kaikki oleellinen tieto autosta vai ei.

    Sattumalta itseä muutenkin kiinnostaa kaikkien järjestelmien toiminta ja ihan muutenkin mielenkiinnosta tutkin niitä, oli niissä vikaa tai ei. Kun ymmärtää kuinka järjestelmän pitäisi toimia niin vian sattuessa on myös helpompi ymmärtää mitä tapahtuu ja miksi.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Se auto todellakin kertoo jos adbluessa on jotain vikaa, 2kk on niin pitkä aika että ilmoitus olisi jo taulussa. Yritätkö etsiä vikaa ennen kuin se on olemassa?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Kyllä se järjestelmä sitten ilmoittaa milloin pitää lisätä ja ilmoittaa jos ja kun vikaa ilmenee. Muuten ei kannata tuota järjestelmää miettiä.
    Mieluummin ihmettelen etukäteen kun sitten kun järjestelmä on jumissa. 2kk ilman että nestettä on kulunut tippaakaan kuulostaa erikoiselle.

    Softaa rukaamalla tuollaiseen tilanteeseen mahtanee ainakin päästä...

    Kenelläkään ei löydy adblue autosta?

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Kyllä se järjestelmä sitten ilmoittaa milloin pitää lisätä ja ilmoittaa jos ja kun vikaa ilmenee. Muuten ei kannata tuota järjestelmää miettiä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Mitenkäs muilla on kulunut tuota adblueta? Alkaa nimittäin ihmetyttämään että toimiiko koko laite ollenkaan koska auton oston jälkeen tuota ei ole tarvinnut lisätä pisaraakaan... päivittäiset ajot ovat pääsääntöisesti sellaisia ~20km siivuja.

    Vai onko ne vain nämä kylmät kelit jotka tekevät sen että esim scr katit eivät lämpeä tarpeeksi että koko laitteisto käynnistyy. Ainakin nox-anturitestissä on maininta että katin pitää lämmetä yli 150 asteeseen ennenkuin anturit alkavat antamaan minkäälaista lukemaa... :think Ja sinänsä voisi kuvitella että noiden antureiden toiminta vaaditaan että koko toiminta käynnistyy ylipäätään. Tyhjäkäynnillä ainakin saa venailla maailmanloppuun saakkaa että jotain tapahtuisi koska katin lämpötila jää tuohon noin 100 asteen korville. Eikä se kaasulla nouse juuri 110 asteesta ylemmäksi...

    Eipä tuosta sinällään mitään vikakoodiakaan tule ja kaikki lämmitykset yms näyttävät sellaista mitä pitääkin...

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Siis siksi, että ureaa ei kiteytyisi suuttimeen? Mieluumin tislattu vesi ja etanoli/metanoli/isopropanoli 1:1.
    Että tuo värkki pysyisi toimintakunnossa, kai siinä vähän kaikki komponentteja on ajateltu? Eikö tuo kiteytyminen johdu siitä että että nesteestä häviää joukosta vesi? Siitä on jo aikaa kun tuo juttu osui silmiin eikä tuo ole nyt kuitenkaan ajankohtainen itselle niin en sitä jaksanut etsiä enää mistään että mitä tuosta höpöttivät.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Jenkit puhuivat järjestelmän tyhjennyksen tapauksessa täytöstä tislatulla vedellä mutta mahtaakohan tuokaan tuoda mitään sen parempaa lopputulosta. Tuskin.
    Siis siksi, että ureaa ei kiteytyisi suuttimeen? Mieluumin tislattu vesi ja etanoli/metanoli/isopropanoli 1:1.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Aina se näkyy testerissä jos vaan scr moduulin johto kiinni. Scr:n saa pois moduulipuusta koodaamalla euro5,:ksimutta ei siitä mitään hyötyä ole.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Saattaapi olla. Täytyy kuitenkin käydä kuikuilemassa myös tuo pakoputken joustokappaleen kunto. Eipä tuo vikakaan niin akuutti kuitenkaan ole kun se ei ole ilmaantunut kuin kerran. Vielä.

    Aikaisempiin kysymyksiin ei löytynyt ketään "softagurua" linoilta joten vastataan itse. Kyselin asiasta hiukan muilta asiaan enemmän perehtyneiltä...

    EGR:n tulppaus kasvattanee myös NOXeja ja saattaa olla että adblue kulutus lisääntyy kun tuota aletaan paikkaamaan abluella. Kuitenkin vaikutti siltä että tuosta ei ole vielä kovin paljoa kokemusta joten takuuseen tuosta ei mennyt softagurukaan.

    Itse kulutuksen puolesta totesi että nämä euro6 koneet ovat jo varsin hyvin tikissä ja niihin ei ruiskutuksen ajoituksilla tai egr:n poistoillakaan juurikaan kulutukseen vaikuteta... toisin kuin euro4 tai mahdollisesti euro5 koneiden tapauksessa.


    SCR:n poistosta totesi että jos ne ohjelmoidaan pois käytöstä niin muutaman vuoden päästä tuo koko laite lienee siinä kunnossa että jotakuinkin kaikki komponentit saa sitten vaihtee kerralla. Poistettaessa ohjainlaitteesta otetaan töpseli irti joten myös lämmitykset sun muut putoavat pois kehistä automaattisesti. Jenkit puhuivat järjestelmän tyhjennyksen tapauksessa täytöstä tislatulla vedellä mutta mahtaakohan tuokaan tuoda mitään sen parempaa lopputulosta. Tuskin.
    Tässä yksi auto tiedossa mistä poistivat jossain scr:n siten, että näkyy täysin varustelistassa edelleen ja ohjainlate juttelee testerille pyydettäessä ja vikakoodikin on lämmitysvastuksesta. Mittaristoon ei anna herjaa ja kaikki tuntuu pelaavan normaalisti muuten.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Anturia taitaa olla vailla.
    Saattaapi olla. Täytyy kuitenkin käydä kuikuilemassa myös tuo pakoputken joustokappaleen kunto. Eipä tuo vikakaan niin akuutti kuitenkaan ole kun se ei ole ilmaantunut kuin kerran. Vielä.

    Aikaisempiin kysymyksiin ei löytynyt ketään "softagurua" linjoilta joten vastataan itse. Kyselin asiasta hiukan muilta asiaan enemmän perehtyneiltä eli työkseen ainostaan tätä tekeviltä...

    EGR:n tulppaus kasvattanee myös NOXeja ja saattaa olla että adblue kulutus lisääntyy kun tuota aletaan paikkaamaan abluella. Kuitenkin vaikutti siltä että tuosta ei ole vielä kovin paljoa kokemusta joten takuuseen tuosta ei mennyt softagurukaan.

    Itse kulutuksen puolesta totesi että nämä euro6 koneet ovat jo varsin hyvin tikissä ja niihin ei ruiskutuksen ajoituksilla tai egr:n poistoillakaan juurikaan kulutukseen vaikuteta... toisin kuin euro4 tai mahdollisesti euro5 koneiden tapauksessa.

    SCR:n poistosta totesi että jos ne ohjelmoidaan pois käytöstä niin muutaman vuoden päästä tuo koko laite lienee siinä kunnossa että jotakuinkin kaikki komponentit saa sitten vaihtee kerralla. Poistettaessa ohjainlaitteesta otetaan töpseli irti joten myös lämmitykset sun muut putoavat pois kehistä automaattisesti. Jenkit puhuivat järjestelmän tyhjennyksen tapauksessa täytöstä tislatulla vedellä mutta mahtaakohan tuokaan tuoda mitään sen parempaa lopputulosta. Tuskin.
    Last edited by fraatti; 28-01-2019, 17:33.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎