Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anzafin
    replied
    Originally posted by Henri Koponen View Post
    Eli ottas kapeamman renkaan takasiin....?��
    Kapeampi rengas ei välttämättä riitä. Itse vanteen ulkoreuna tulee noin 15mm ulos kaaresta. Tokihan joustossa vanne+rengas taittuvat sisäänpäin, mutta veikkaan että ei taitu tarpeeksi. Ellei sitten ala leikkimään camber-kulmilla.

    Ja jos alat muuttelemaan renkaan kokoa, niin mikäli auto on neliveto, pitää olla tarkkana että renkaiden vierintäkehät vastaavat toisiaan.

    - Antti -

    Leave a comment:


  • Henri Koponen
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Rengaskoot on oikein mutta takavanne tulee TODELLA ulos. En antaisi takeita että mahtuu pyörimään.
    Eli ottas kapeamman renkaan takasiin....?��

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Henri Koponen View Post
    moro!!!!!!!

    onko sopiva rengastus edessä 245/40R19 ja takana 275/35R19

    takana vanne 10" leveä ja et 14

    edessä vanne 9" leveä ja et 22
    Rengaskoot on oikein mutta takavanne tulee TODELLA ulos. En antaisi takeita että mahtuu pyörimään.

    Leave a comment:


  • Henri Koponen
    replied
    moro!!!!!!!

    onko sopiva rengastus edessä 245/40R19 ja takana 275/35R19

    takana vanne 10" leveä ja et 14

    edessä vanne 9" leveä ja et 22

    Leave a comment:


  • Anzafin
    replied
    Originally posted by jonis93 View Post
    Ainaki mitä lukenu ja guugletellu, niin mun järjen mukaa pitäs ongelmitta mennä(?) mut varmistetaa silti..

    F11 alle siis ois 19” vanteet tulossa, niissä et 15. Tuottaako tuskaa? :think m6 repsut, niin tuski leveys 9” enempää kun päälläki 235 ratas
    Se leveyden tietäminen varmaksi on melko tärkeetä. 9x19 ET15 tulee edessä noin sentin yli kaaresta ja takana tulee ihan kaarelle. Varmaan mahtuvat pyörimään mutta ruma se etupää ainakin on.

    Leave a comment:


  • jonis93
    replied
    Ainaki mitä lukenu ja guugletellu, niin mun järjen mukaa pitäs ongelmitta mennä(?) mut varmistetaa silti..

    F11 alle siis ois 19” vanteet tulossa, niissä et 15. Tuottaako tuskaa? :think m6 repsut, niin tuski leveys 9” enempää kun päälläki 235 ratas

    Leave a comment:


  • NRou
    replied
    Pitäisi varmaan showroom tehdä pikku hiljaa autosta. Sen verran olisi kirjoiteltavaa ja tässä touhuttukkin tämän kanssa. Nyt alla edessä Eibachin Prokitin madallusjouset 04-20. Tippui mielestäni juuri sopivasti. Ohjaustuntuma säilyi oikeastaan aika samanlaisena kuin vakiojousilla, ehkä aivan aavistuksen kovemmat - mutta ei huomattavasti.

    Samalla kertaa tuli eteen uudet Zimmermanit levyt, orkkispala ja anturit tappisarjoineen. Nelipyöräsuuntauksen kautta sitten hieromaan ET lukemat kohdalleen.


    Tässä alla siis Routamon R2 9x20 ja 10x20 ET35/40.

    Tänään laitoin vielä eteen 20mm ja taakse 12mm limput.


    Huomenna sitten perän laskua 10-15mm, niin saa linjaan.

    Harmittavasti napakaari mittoja en muistanut ottaa.



    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    No hitsi...minähän taas luin ihan väärin sitten...jos jommasta kummasta reunasta kuluu niin sitten on syytä katsella pyöränkulmia kyllä.

    Vaikka näissähän on tyyppiominaisuutena se että takarengasta syö sisäreunasta tehtaan säädöillä...jotkuthan on sitä estämään säätäneet pyörää pystymmäs...en tiedä mitä tekee ajettavuudelle sitten.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Vähän ehkä alhaiset paineet. Lähempänä 3bar taitaa nykyrenkaissa olla suositus (jos ei ole Runflat siinä menee vähemmälläkin)..itse olen tuossa koossa pitänyt 2.8bar runflatillakin...ja on ainakin aika tasaisesti kuluneet.

    Kesärenkaissa minullakin vanhan omistajan toimesta samaa keskeltä enemmän kulumista havaittavissa...mielestäni on tasoittunut kun laitoin niihinkin kunnolla painetta...edellinen omistaja olikin ajellut huomattavan alhaisilla 2.3bar paineilla...
    Niin siis tuossa Parraksen tilanteessa kumit kulunut ulko ja sisä laidoilta. Matala paine tosiaan kuluttaa keskeltä. 2.5bar sinänsä riittävä tuon kokoiseen, talvirenkaissa voisi kyllä olla enemmän. Pakkasella tuosta häviää kymmenys pari. Taisi taakse olla vielä 0.2bar enemmän kuin eteen.
    Last edited by VilleP; 10-05-2022, 17:01.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Parras View Post
    Mikähän tälläiseen kulumiseen on syynä ?

    Reunoissa reilu milli enemmän kulumaa kuin keskellä. Kulumisalue näkyy vaaleampana, sisäpuolilla kulumista enemmän.
    Kaikki renkaat kuluneet täsmälleen samalla tavalla

    Malli 530dx vm 2013.
    Renkaat Continental VikingContact 7 245/45R18 100T XL, ajettu 2000 km.
    Paineet olleet 2,5 Bar kaikissa.
    Vähän ehkä alhaiset paineet. Lähempänä 3bar taitaa nykyrenkaissa olla suositus (jos ei ole Runflat siinä menee vähemmälläkin)..itse olen tuossa koossa pitänyt 2.8bar runflatillakin...ja on ainakin aika tasaisesti kuluneet.

    Kesärenkaissa minullakin vanhan omistajan toimesta samaa keskeltä enemmän kulumista havaittavissa...mielestäni on tasoittunut kun laitoin niihinkin kunnolla painetta...edellinen omistaja olikin ajellut huomattavan alhaisilla 2.3bar paineilla...

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Samaa ongelmaa oli etu akselilla. Reaktiotangot vaihtoon ja pyörä kulmat kohdilleen. Oletettavasti takanakin kulmat pyllyllään.

    Leave a comment:


  • Parras
    replied
    Renkaiden kuluminen

    Mikähän tälläiseen kulumiseen on syynä ?

    Reunoissa reilu milli enemmän kulumaa kuin keskellä. Kulumisalue näkyy vaaleampana, sisäpuolilla kulumista enemmän.
    Kaikki renkaat kuluneet täsmälleen samalla tavalla

    Malli 530dx vm 2013.
    Renkaat Continental VikingContact 7 245/45R18 100T XL, ajettu 2000 km.
    Paineet olleet 2,5 Bar kaikissa.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • zener
    replied


    Tuossa minervalla.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Voin laittaa kuvaa myöhemmin illalla. Camber ei ehkä toistaiseksi kerro mitään, kun tällä hetkellä on vain -30mm jouset. Coiloverit tulossa, jolloin saa vähän alemmas tuota. Mutta camber on siinä -1.5 tuntumassa, eli käytännössä kaksi astetta.

    Leave a comment:


  • tozini
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Viittellisiä, mutta tässä Style 168 10,5" ET30 ja Sailun 275/30R20...Minerva F205 lopulta laitoin ja se on kapea olkaisempi ja tilaa on enempi, mahtuu myös joustossa kaaren sisään. t1hu:lla näyttää landsail olevan, joka myös kapea ratas, mutta tiukkaa on jo ET25.
    Onko kuvaa 275 leveästä Minervasta? Itellä kapeampi kumi hakusessa, kun 275 Nokialainen vaatii -3 astetta camberia, ettei raavi...

    Ja tosiaan jos tiedossa, niin paljonko camber takana?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎