Sigun 530d xdriveen olen kesäksi miettinyt 20" vanteita ja leveydet olisi 9+10,5. Rengas suosituksethan ovat 245/35+275/30 mutta onko haittaa jos taakse laittaa 285/30? Mielestäni tuo 285 vaan sopisi paremmin 10,5" vanteelle.. aluksi oli tarkoituksena laittaa 9+10 yhistelmä, mutta olikin saatavuudessa vaikeuksia 10" tuota mallia mitä olen katsellut..
Varmaankin samasta aiheesta on täällä ollut puhetta, mutta ilmeisesti en jaksanut tarpeeksi etsiä kun en äkkiseltään löytänyt.
Mula kävi viime kesänä sellainen episodi, että pohjoisessa meni rengas. 20km Kilpisjärveltä etelään, eli piiitkäää matka joka paikkaan. Hinuria paikalle ja arvelinki, et Kolarinkumi oli lähin verstas(250km) mistä vois saaha 19" renkaan. Tällöin en ollut vielä lukenut tästä runflatti renkaiden ongelmasta. Kolarissa vaihettiin taakse yksi, kun siellä ei enempää ollut. Samalla huomattiin myös toisen olevan sisälaidalta ihan kaput. Renkaat oli huhtikuussa uutta vastaavat ja en todellakaan osannut tällaisen varautua.
Reissun alussa aloin vikomaan että käännettäessä jumputtaa rattiin ja mikäs se ekana tuli mieleen kuin vetari, kun niistä niin on peloteltu täällä. Norjassa kurvailin, kun formula renkaita lämmitäessä ja tunnustelin. Renkaatki kirin, kun alkoi epäilyttään, että rengas irti.
No kotona sitten rengaskauppaan ja vaihtamaan toista takarengasta. Toinen halppismerkki alle. Mittasin kehän ja se oli 1.7cm isompi kuin Kolarista ostetussa. Eturenkaat taas oli saman verran pienempi kuin tämä isompi, eli alkoi olemaan kehämitassa jo yli 3cm ero. Eikait siinä auttanut kuin vaihtaa eturenkaat ja vitutus äkkiä muuttui vähän lievemmäksi kun vasemman eturenkaan sisäkyljestä löytyi nyrkin kokoinen patti. Sehän se oli sen nypytyksen aiheuttanu, mitä olin koko reissun vikonu.
Good yearin runflatit oli ja ei voi muuta sanoa et pas....at renkaat kyllä oli.
Tästä alkoi sitten henkinen taistelu, aiheuttaako tuo 1.7cm kehän ero jakolaatikkoon oireita. No sehän alkoi nypyttämään kiihytyksissä ja paheni syksyä kohden.
Tässä tapauksessa öljynvaihto ja adaptaatioiden päivittäminen auttoi ja ei sen jälkeen ole nypyttänyt. Silloin oli vielä kesärenkaat alla, mutta aika pian piti laittaa talvikumet alle.
Xdrive on jatkuva neliveto, ei kytkeytyvä kuten vag yms haldexia käyttävät. Ei kait se jakolaatikko nykimistä muuten aiheuttaisikaan.
Itse epäilen vahvasti, että se pelkkä pieni renkaiden kokoero tekisi sitä nykimistä. Kuten toiseen ketjuun laittelin niin taitaa vaan kytkinrummun pehmeys aiheuttaa ne. Tosin miksi toisilla menee nopeammin niin se onkin erikoista.. :think
Jos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.
Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...
Xdrive on jatkuva neliveto, ei kytkeytyvä kuten vag yms haldexia käyttävät. Ei kait se jakolaatikko nykimistä muuten aiheuttaisikaan.
Niin... Tehtaan koossahan 245 ja 275, takana on halkaisijaltaan pienempi. Palataan taas tähän että ainakin teoreettisesti leveä rengas laajenee ajossa enemmän/helpommin kuin kapeampi ja vierintäkehä kasvaa. En tiedä, aivan sama .
Jos käytetään ns. BMW:n hyväksymiä renkaita (joissa on tähti -merkintä) niin niiden todellinen kehäero on pienempi kuin jossain kiinankumeissa vaikka ne samoilla kokomerkinnöillä onkin. Itse suosittelen kyllä 245/285 paria nelikkoon...
Olrait, 295 olisi ihan kiva sitten! Vielä mietin tuota takavanteen offsettia. ET 30 menee vissiin ihan hyvin ja tulee ihan kokonaan kaarelle? En oo ihan varma miltä se näyttää, niin ET 35 olisi hieman sisempänä ja turvallisempi vaihtoehto? :think
Ensimmäistä kertaa kun vanteita ostelee, niin hieman kuumottaa, että jos ostaakin väärät offsetit ja niitä ei sit varmaan saa korjattua?
10x20 ET30 tulee 1mm sisemmäs kuin tässä kuvassa 11X21 ET42. Ainakin laskennallisesti . Mulla camberit tehdasarvoissa ja auto madallettu. Ei raavi. Kuvanlaatu valitettavasti vähän huono.
Jos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.
Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...
Niin... Tehtaan koossahan 245 ja 275, takana on halkaisijaltaan pienempi. Palataan taas tähän että ainakin teoreettisesti leveä rengas laajenee ajossa enemmän/helpommin kuin kapeampi ja vierintäkehä kasvaa. En tiedä, aivan sama .
Mulla takana 11x21 ET42 305/25R21 eikä raavi vaikka madallettu.
10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.
Voihan se poiketa, kunhan ero etu- ja takarenkaan välillä ei ole liian suuri.
245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.
- Antti -
10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.
- Antti -
Olrait, 295 olisi ihan kiva sitten! Vielä mietin tuota takavanteen offsettia. ET 30 menee vissiin ihan hyvin ja tulee ihan kokonaan kaarelle? En oo ihan varma miltä se näyttää, niin ET 35 olisi hieman sisempänä ja turvallisempi vaihtoehto? :think
Ensimmäistä kertaa kun vanteita ostelee, niin hieman kuumottaa, että jos ostaakin väärät offsetit ja niitä ei sit varmaan saa korjattua?
245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.
Näissähän oli sitten vielä sitä, että minkäkokoinen rengas todellisuudessa on ajossa ym. VilleP näitä on tainnut aika ansiokkaasti kommentoida aiemminkin.
Oon miettiny Japan Racing JR28 vanteita, mutta niistä ei saa 9 tuumasta valitettavasti. 8,5 tuumainen 255 renkaalla on varmaan ihan passeli tai pitäisikö suosiolla ottaa vaan 245?
Mitä nyt selaillut internettiä, niin useimmat kombot ollut 245/285 ja harvalla ollut 295 leveetä.
Ja jos ottaisin tuon 295, niin jääkö sinne sisäpuolelle paljon tilaa? Jos jossain vaiheessa haluaisin madaltaa autoa hieman, niin ei alkaisi raapimaan mistään?
Kiitos ehdotuksesta!
En nyt hirveästi lähtisi nelikossa poikkeamaan vakiosta(245/275). Tehtaan mukaan vakio koon renkaissa saisi olla 2mm heittoa kulutuspinnassa etu- ja taka-akselin välillä.
En nyt hirveästi lähtisi nelikossa poikkeamaan vakiosta(245/275). Tehtaan mukaan vakio koon renkaissa saisi olla 2mm heittoa kulutuspinnassa etu- ja taka-akselin välillä.
Leave a comment: