Mula kävi viime kesänä sellainen episodi, että pohjoisessa meni rengas. 20km Kilpisjärveltä etelään, eli piiitkäää matka joka paikkaan. Hinuria paikalle ja arvelinki, et Kolarinkumi oli lähin verstas(250km) mistä vois saaha 19" renkaan. Tällöin en ollut vielä lukenut tästä runflatti renkaiden ongelmasta. Kolarissa vaihettiin taakse yksi, kun siellä ei enempää ollut. Samalla huomattiin myös toisen olevan sisälaidalta ihan kaput. Renkaat oli huhtikuussa uutta vastaavat ja en todellakaan osannut tällaisen varautua.
Reissun alussa aloin vikomaan että käännettäessä jumputtaa rattiin ja mikäs se ekana tuli mieleen kuin vetari, kun niistä niin on peloteltu täällä. Norjassa kurvailin, kun formula renkaita lämmitäessä ja tunnustelin. Renkaatki kirin, kun alkoi epäilyttään, että rengas irti.
No kotona sitten rengaskauppaan ja vaihtamaan toista takarengasta. Toinen halppismerkki alle. Mittasin kehän ja se oli 1.7cm isompi kuin Kolarista ostetussa. Eturenkaat taas oli saman verran pienempi kuin tämä isompi, eli alkoi olemaan kehämitassa jo yli 3cm ero. Eikait siinä auttanut kuin vaihtaa eturenkaat ja vitutus äkkiä muuttui vähän lievemmäksi kun vasemman eturenkaan sisäkyljestä löytyi nyrkin kokoinen patti. Sehän se oli sen nypytyksen aiheuttanu, mitä olin koko reissun vikonu.
Good yearin runflatit oli ja ei voi muuta sanoa et pas....at renkaat kyllä oli.
Tästä alkoi sitten henkinen taistelu, aiheuttaako tuo 1.7cm kehän ero jakolaatikkoon oireita. No sehän alkoi nypyttämään kiihytyksissä ja paheni syksyä kohden.
Tässä tapauksessa öljynvaihto ja adaptaatioiden päivittäminen auttoi ja ei sen jälkeen ole nypyttänyt. Silloin oli vielä kesärenkaat alla, mutta aika pian piti laittaa talvikumet alle.
F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Itse epäilen vahvasti, että se pelkkä pieni renkaiden kokoero tekisi sitä nykimistä. Kuten toiseen ketjuun laittelin niin taitaa vaan kytkinrummun pehmeys aiheuttaa ne. Tosin miksi toisilla menee nopeammin niin se onkin erikoista.. :thinkOriginally posted by VilleP View PostXdrive on jatkuva neliveto, ei kytkeytyvä kuten vag yms haldexia käyttävät. Ei kait se jakolaatikko nykimistä muuten aiheuttaisikaan.
Leave a comment:
-
Näyttää typerältä, tuskin siinä toiminnallisia ongelmia tulee. Mittarivirheestä tulee toki mittava.Originally posted by Toni_ View PostMahtaako tulla ongelmia jos vaihdan koosta
245/50r18 kokoon 235/45r18,
vierintäkehän muutos on tällöin - 4,8%?:think
Potilaana siis F01 730d.
Leave a comment:
-
Mahtaako tulla ongelmia jos vaihdan koosta
245/50r18 kokoon 235/45r18,
vierintäkehän muutos on tällöin - 4,8%?:think
Potilaana siis F01 730d.
Leave a comment:
-
Xdrive on jatkuva neliveto, ei kytkeytyvä kuten vag yms haldexia käyttävät. Ei kait se jakolaatikko nykimistä muuten aiheuttaisikaan.Originally posted by MajorDrake View PostJos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.
Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...Last edited by VilleP; 14-11-2021, 11:30.
Leave a comment:
-
Jos käytetään ns. BMW:n hyväksymiä renkaita (joissa on tähti -merkintä) niin niiden todellinen kehäero on pienempi kuin jossain kiinankumeissa vaikka ne samoilla kokomerkinnöillä onkin. Itse suosittelen kyllä 245/285 paria nelikkoon...Originally posted by Anzafin View Post
Niin... Tehtaan koossahan 245 ja 275, takana on halkaisijaltaan pienempi. Palataan taas tähän että ainakin teoreettisesti leveä rengas laajenee ajossa enemmän/helpommin kuin kapeampi ja vierintäkehä kasvaa. En tiedä, aivan sama
.
Leave a comment:
-
10x20 ET30 tulee 1mm sisemmäs kuin tässä kuvassa 11X21 ET42. Ainakin laskennallisestiOriginally posted by shamalainen View PostOlrait, 295 olisi ihan kiva sitten! Vielä mietin tuota takavanteen offsettia. ET 30 menee vissiin ihan hyvin ja tulee ihan kokonaan kaarelle? En oo ihan varma miltä se näyttää, niin ET 35 olisi hieman sisempänä ja turvallisempi vaihtoehto? :think
Ensimmäistä kertaa kun vanteita ostelee, niin hieman kuumottaa, että jos ostaakin väärät offsetit ja niitä ei sit varmaan saa korjattua?
. Mulla camberit tehdasarvoissa ja auto madallettu. Ei raavi. Kuvanlaatu valitettavasti vähän huono.

Niin... Tehtaan koossahan 245 ja 275, takana on halkaisijaltaan pienempi. Palataan taas tähän että ainakin teoreettisesti leveä rengas laajenee ajossa enemmän/helpommin kuin kapeampi ja vierintäkehä kasvaa. En tiedä, aivan samaOriginally posted by MajorDrake View PostJos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.
Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...
.
Leave a comment:
-
Jos laittaa kehältään erikokoiset renkaat nini parempi laittaa eteen pienemmät tai muuten jakolaatikko rasittuu... Kun takana on isommat autosta tulee marginaalisesti takapainoisempi kun nelivedon kytkeytyminen vaatii sen että etuakseli pyörii hitaampaa kuin taka-akseli... Jos taas takana on pienemmät niin jakolaatikko rasittuu ja rupeaa nykimään kun jakoöljyjen luistokyky loppuu kitkapinnoista irronneen materiaalin takia.Originally posted by Anzafin View PostMulla takana 11x21 ET42 305/25R21 eikä raavi vaikka madallettu.
10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.
Voihan se poiketa, kunhan ero etu- ja takarenkaan välillä ei ole liian suuri.
245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.
- Antti -
Pitäisi joskus ihan mielenkiinnosta testata kuinka paljon isommat F1x sarjalainen saalii taakse ennenkuin herjaa... Veikkaan että joku 3-4% alkaa olla raja siihen suuntaan...
Leave a comment:
-
Olrait, 295 olisi ihan kiva sitten! Vielä mietin tuota takavanteen offsettia. ET 30 menee vissiin ihan hyvin ja tulee ihan kokonaan kaarelle? En oo ihan varma miltä se näyttää, niin ET 35 olisi hieman sisempänä ja turvallisempi vaihtoehto? :thinkOriginally posted by Anzafin View PostMulla takana 11x21 ET42 305/25R21 eikä raavi vaikka madallettu.
10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.
- Antti -
Ensimmäistä kertaa kun vanteita ostelee, niin hieman kuumottaa, että jos ostaakin väärät offsetit ja niitä ei sit varmaan saa korjattua?
Leave a comment:
-
Näissähän oli sitten vielä sitä, että minkäkokoinen rengas todellisuudessa on ajossa ym. VilleP näitä on tainnut aika ansiokkaasti kommentoida aiemminkin.Originally posted by Anzafin View PostVoihan se poiketa, kunhan ero etu- ja takarenkaan välillä ei ole liian suuri.
245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.
Leave a comment:
-
Mulla takana 11x21 ET42 305/25R21 eikä raavi vaikka madallettu.Originally posted by shamalainen View PostOon miettiny Japan Racing JR28 vanteita, mutta niistä ei saa 9 tuumasta valitettavasti. 8,5 tuumainen 255 renkaalla on varmaan ihan passeli tai pitäisikö suosiolla ottaa vaan 245?
Mitä nyt selaillut internettiä, niin useimmat kombot ollut 245/285 ja harvalla ollut 295 leveetä.
Ja jos ottaisin tuon 295, niin jääkö sinne sisäpuolelle paljon tilaa? Jos jossain vaiheessa haluaisin madaltaa autoa hieman, niin ei alkaisi raapimaan mistään?
Kiitos ehdotuksesta!
10x20 ET35 -vanteella sinne sisäpuolelle jää ainakin sedanissa senttitolkulla tilaa.
Voihan se poiketa, kunhan ero etu- ja takarenkaan välillä ei ole liian suuri.Originally posted by VilleP View PostEn nyt hirveästi lähtisi nelikossa poikkeamaan vakiosta(245/275). Tehtaan mukaan vakio koon renkaissa saisi olla 2mm heittoa kulutuspinnassa etu- ja taka-akselin välillä.
245/35R20 ja 275/30R20 (laskennallinen eli teoreettinen) ero on 1,02% kokonaishalkasijassa. Minulla 265/30R21 ja 305/25R21 jolloin ero on 0,95%.
- Antti -Last edited by Anzafin; 12-11-2021, 22:50.
Leave a comment:
-
En nyt hirveästi lähtisi nelikossa poikkeamaan vakiosta(245/275). Tehtaan mukaan vakio koon renkaissa saisi olla 2mm heittoa kulutuspinnassa etu- ja taka-akselin välillä.
Leave a comment:
-
Oon miettiny Japan Racing JR28 vanteita, mutta niistä ei saa 9 tuumasta valitettavasti. 8,5 tuumainen 255 renkaalla on varmaan ihan passeli tai pitäisikö suosiolla ottaa vaan 245?Originally posted by Anzafin View PostHyvin sopii vanteet. Etusista kumpi vaan. Leveälle renkaalle mieluummin tietysti 9"
.
255/35R20 pariksi mieluummin vaikka 295/30R20.
- Antti -
Mitä nyt selaillut internettiä, niin useimmat kombot ollut 245/285 ja harvalla ollut 295 leveetä.
Ja jos ottaisin tuon 295, niin jääkö sinne sisäpuolelle paljon tilaa? Jos jossain vaiheessa haluaisin madaltaa autoa hieman, niin ei alkaisi raapimaan mistään?
Kiitos ehdotuksesta!
Leave a comment:
-
Hyvin sopii vanteet. Etusista kumpi vaan. Leveälle renkaalle mieluummin tietysti 9"Originally posted by shamalainen View PostIltaa!
Ajatellut hommata ensi vuoden keväällä uudet kesävanteet F11 xDriveen ja mitä nyt selvittänyt niin nämä pitäisi mahtua hankaamatta mihinkään sekä tulla suhteellisen hyvin kaarelle. Autoa ei ole madallettu.
Eteen joko 8,5x20 ET 25 tai 9x20 ET 30
Taakse 10x20 ET 35
ja noihin ajattelin renkaiksi 255/285 setit (tykkään siitä miltä leveet renkaat näyttää).
Niin haluaisin kysyä täältä varmuudeksi, että nämä varmaan menee ongelmitta auton alle? tai onko jotain mielipiteitä esim. renkaiden koosta?
Olisiko jollain kuvaa jossa F11 olis Japan Racing JR11/JR28 vanteet alla?
Kiitos jo etukäteen!
.
255/35R20 pariksi mieluummin vaikka 295/30R20.
- Antti -
Leave a comment:
Leave a comment: