Originally posted by Tobo
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		Repsahtavia alustanosia
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Tosiaan yleinen repsahtava osa, mutta perän vetelyyn tuo ei ole syynä, muutenkaan ei juuri vaikuta jos kuvan kunnossa eli vain vähän murtunut. Perän vetely johtunee renkaista, kulmista, tukivarsista, takapalkin puslista.Originally posted by Tobo View PostAuton perä vetelee ja huomasin tutkiessa että perämurikan kiinnikepultin ympärillä oleva pusla on murtunut. Mikä osa mahtaa olla kyseessä? En ainakaan motonetin tiskillä saanut heidän valikoimastaan yhtään samanlaista osaa.
Potilas 2012 535xd f10 m-sport.
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Onkos kukaan koittanut laittaa takatuupparin reaktiotankoihin nelivedon öljyvaimenteisiä hydropuslia? Pitäisi mennä heittämällä ja ovat ilmeisesti paremmat ja kestävemmät.
edit. F07/F01/F02 hydropuslat sopii F1X takatuuppariin mittojen puolesta.
Takatuupparin reaktiotanko kumipuslalla

Nelikon reaktiotanko hydropuslalla
 
Öljytäytteinen
LEMFÖRDER 3538801
Length [mm] 68
Overall Length [mm] 80,8
Inner diameter [mm] 14
Outer diameter [mm] 70,2
Bearing Type Hydro Bearing
Weight [kg] 0,53

Kiinteä
LEMFÖRDER 3538701
Overall Length [mm] 85,6
Inner diameter [mm] 14,2
Outer diameter [mm] 70,2
Bearing Type Rubber-metal Bearing
Weight [kg] 0,350
							
						Last edited by fraatti; 18-09-2019, 14:20.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Samanhintaisia nuo ainakin näyttävät olevan :think.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Tukivarret eivät ole vaihkelpoisia keskenään. Tosin nyt aloin epäilemään puslienkin vaihtokelpoisuutta kun katsoin pulttien mittoja. Ja kyllähän tuo varaosakatologin mitta poikkeaa myös puslien kesken. :thinkOriginally posted by Laku View PostSamanhintaisia nuo ainakin näyttävät olevan :think.
Nelikko F10/F11
Hex bolt with washer 31 10 6 786 310 M14X1,5X119
Takatuuppari F10/F11
ASA bolt with washer
33 31 6 767 586 M14X127-10.9Last edited by fraatti; 18-09-2019, 14:18.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Jaa nyt tuo selvisikin. Takatuupparissa voi käyttää BMW 31126775145 öljytäytteistä puslaa joka löytyy korimalleista F07, F01, F02. Tuossa puslassa mitat täsmäävät F1X takatuupparin puslan mittoihin. F10/F11 xdriven pusla on eri mitoilla.
LEMFÖRDER 3538901
Total length [mm] 85.5
Inner diameter [mm] 14.2
Outer diameter [mm] 70.2
Steering arm type trailing arm
Bearing type rubber-metal bearings

Asennusasento
							
						Last edited by fraatti; 18-09-2019, 14:21.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
30xd on ilmestynyt hyvin pientä tärinää jarruttaessa, joten nuo Trailing Linkit (3) taitaa olla loppusuoralla. Mites tuo vaihto xDrivessä menee kun katsoin ettei pallonivel pää mahdu nousemaan kun näyttäs ottavan vetariin kiinni?
Ohjeessa neuvotaan ottamaan tuo napapultti auki mutta ei oikein aukea miksi?
-BMW F11 530xd -12
-BMW E60 530dA -04
-BMW E23 735iA -85
Ex
-BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
-BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
-BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
-BMW E39 528i 96
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Napapultti "vetää" vetoakselin napaa vasten ja tuo molemminpuolinen "hammastus" siirtää voiman eteenpäin. Vetari siis irtoaa kun tuon pultin aukaisee ja sen saa siirrettyä sivuun.Originally posted by pyyn0 View Post30xd on ilmestynyt hyvin pientä tärinää jarruttaessa, joten nuo Trailing Linkit (3) taitaa olla loppusuoralla. Mites tuo vaihto xDrivessä menee kun katsoin ettei pallonivel pää mahdu nousemaan kun näyttäs ottavan vetariin kiinni?
Ohjeessa neuvotaan ottamaan tuo napapultti auki mutta ei oikein aukea miksi?
Ja pultti pitäisi uusia joka aukaisun jälkeen. (itsellä venähti joskus vanha pultti)
vetarin nivel

napa/laakeri

Tuo taitaa olla foto juuri ko. paikasta.
							
						F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Tämä oli ratkaiseva tieto, kiitos. Kuvittelin että tuo vetarin pää olis pitempi ja menis syvemmälle tuonne laakeriin, mutta onkin tuollainen tynkä niin mahtuu kääntymään sivuun.Originally posted by fraatti View PostVetari siis irtoaa kun tuon pultin aukaisee ja sen saa siirrettyä sivuun.
							
						-BMW F11 530xd -12
-BMW E60 530dA -04
-BMW E23 735iA -85
Ex
-BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
-BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
-BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
-BMW E39 528i 96
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Nyt nämä korjasivat satoaan. Taisi vaihtaminen mennä liian myöhäiseksi. :think

Perä oli siis umpipuuta liikkeelle lähtiessä ja tuntui muutamana päivänä kun autonperä olisi ollut kivireki. Ajattelin alkuun että iskarit on imenyt vedet sisään ja olleet siitä syystä jäässä. Tänään ne/se näyttivän olevan myös jumissa vaikkei pakkasta ollutkaan joten lienee ollut kyse jostain muusta. Toki iskarit siitä notkistuivat muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen ja leimamieskään ei ollut moksiskaan kun laittoi kuitenkin 2v ajoaikaa... Kannattaa vaihtaa ajoissa nuo...
Onni onnettomuudessa kun tuohon iskarit eivät maksa paljon mitään, SASCHit irtoaa jo 86 eurolla. EDC alustaan taitaa uusi tolppa olla 450e ja kunnostettujakin näyttää olevan jo markkinoilla kolmeen hunttiin ketale... Maksaa kuitenkin silti aivan eri luokkaa kuin nämä.
Kerkesi tuo kuitenkin olemaan sen verran nalkissa että myös perän korkeudensäätö ei toiminut vaan tuo läväytti tauluun vikakoodin 480DB0 raise control time....
							
						F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Onko se pallonivel väljä? Ite vaihdoin vain puslat tonne korin päähän tuota tukivartta - puslat oli Lemförderiä ja jotaki pari kybää kappale saksasta. Koko tukivarsi ku maksaa sitte pitkästi yli satkun ja se mutteri on kait aikas paske irrottaa.. Pelkän puslan vaihto ei ole mahoton homma - kolme vaihoin ja aikaa meni ehkä pari tuntia, yhen reaktiotangon olin laittanu aiemmin ja sillon piti napapultti avata, jotta sai irti puretuks. Huonolla tuurilla tietty menee sit ne pallot väljiks heti kohta, mutta ite otin mielummin sen riskin.Originally posted by pyyn0 View Post30xd on ilmestynyt hyvin pientä tärinää jarruttaessa, joten nuo Trailing Linkit (3) taitaa olla loppusuoralla. Mites tuo vaihto xDrivessä menee kun katsoin ettei pallonivel pää mahdu nousemaan kun näyttäs ottavan vetariin kiinni?
Ohjeessa neuvotaan ottamaan tuo napapultti auki mutta ei oikein aukea miksi?
Edit:
Niin juu, tietty pitää olla semmonen puslanvaihtosetti. Omani hommasin muistaakseni ebaysta. Siinä on varmaa parikymmentä erikokosta kuppia ja eri vahvusia kierretankoja. Tolla setillä vaihtanee valtaosan vastaan tulevista puslista jatkossa eli maksaa ittensä takas nopsaan.Last edited by janilind; 22-12-2020, 20:21.2011 530d x-drive
2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Laikkojen vaihto alkaa lähestymään. Jospa nuo kattoisi jo valmiiksi että mitä ostaa. Jostain noista kai ne on valittavat. :think
Onko mielipiteitä näistä ? Taitaa orggiksien 150e hintaero olla turhan suuri. Toki saa mainita jos tietää edullisia ostopaikkoja ko. kilkkeille. :think
Etuset 348x36 laikat
Ate koko setti 365e: https://www.ebay.de/itm/ATE-Bremssch...4/313249780620
Ate keraamisilla paloilla 395e: https://www.ebay.de/itm/ATE-BREMSSCH...7/311778856493
Orggis bmw 510e: https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-BMW...e/181670437233
Brembo 365e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-TWO-P...e/182886077383
Brembo aten keraamisilla paloilla 410e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-2-tei...r/312538916923Last edited by fraatti; 23-12-2020, 02:58.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Itse ottaisin ATE setin, joko perinteisillä tai sitten keraamisilla, jos haluaa vanteiden pysyvän puhtaana. Ate keraamisilla pysyy vaaleat vanteet puhtaan näköisinä. Perinteisillä paloilla menee likaiseksi melko nopeasti. Keraamisissa ei toki ihan sama alkupurevuus ole kuin BMW orkkis paloissa. Profiteileltä ~300€ Ate levyt keraamisilla paloilla. Disclaimer: toimitus voi kestää tovin, mutta jos ei ole kiire, niin harkinnan arvoinen vaihtoehto.Originally posted by fraatti View PostLaikkojen vaihto alkaa lähestymään. Jospa nuo kattoisi jo valmiiksi että mitä ostaa. Jostain noista kai ne on valittavat. :think
Onko mielipiteitä näistä ? Taitaa orggiksien 150e hintaero olla turhan suuri. Toki saa mainita jos tietää edullisia ostopaikkoja ko. kilkkeille. :think
Etuset 348x36 laikat
Ate koko setti 355e: https://www.ebay.de/itm/ATE-BREMSSCH...g/401265670475
Ate keraamisilla paloilla 385e: https://www.ebay.de/itm/ATE-BREMSSCH...g/381937498356
Orggis bmw 510e: https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-BMW...e/181670437233
Brembo 365e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-TWO-P...e/182886077383
Brembo aten keraamisilla paloilla 410e: https://www.ebay.de/itm/BREMBO-2-tei...r/312538916923e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Joo, katsoin myös profiteilen hinnat. Taisi olla samalla sisällöllä noin 320e + pk muistaakseni 20e. Tosin edellinen kokemus tuosta liikkeestä sellainen että ajattelin että toiminta muistuttaa pyramidihuijausta. Toki sain loppujen lopuksi ilmaiset pyöränlaakerit.Originally posted by HTK12 View PostItse ottaisin ATE setin, joko perinteisillä tai sitten keraamisilla, jos haluaa vanteiden pysyvän puhtaana. Ate keraamisilla pysyy vaaleat vanteet puhtaan näköisinä. Perinteisillä paloilla menee likaiseksi melko nopeasti. Keraamisissa ei toki ihan sama alkupurevuus ole kuin BMW orkkis paloissa. Profiteileltä ~300€ Ate levyt keraamisilla paloilla. Disclaimer: toimitus voi kestää tovin, mutta jos ei ole kiire, niin harkinnan arvoinen vaihtoehto.
 Saattaapi olla että maksan hiukan siitä ettei tarvi ottaa tuosta enää ressiä.
Aten kanssa ei kyllä ole osunut koskaan pettymyksiä. Keraamisissa askarruttaa millainen jarrutuntuma noissa on. Orggiksissa se on ainakin hyvä ja joskus jotkut ovat sanoneet että jarrutuntuma on keraamisissa huonompi. Itsellä ei ole kokemuksia keraamisista. Vakioden hyvästä jarrutuntumasta olen itse pitänyt.Last edited by fraatti; 22-12-2020, 22:51.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
 - 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
Laitoin entiseen 335d aten keraamisen setin eteen. En kyllä huomannut jarrutuntumassa eroa vanhaan. Ainut ero että vanteet ei ollut enää jarrupölyssä.Originally posted by fraatti View PostJoo, katsoin myös profiteilen hinnat. Taisi olla samalla sisällöllä noin 320e + pk muistaakseni 20e. Tosin edellinen kokemus tuosta liikkeestä sellainen että ajattelin että toiminta muistuttaa pyramidihuijausta. Toki sain loppujen lopuksi ilmaiset pyöränlaakerit.
 Saattaapi olla että maksan hiukan siitä ettei tarvi ottaa tuosta enää ressiä.
Aten kanssa ei kyllä ole osunut koskaan pettymyksiä. Keraamisissa askarruttaa millainen jarrutuntuma noissa on. Orggiksissa se on ainakin hyvä ja joskus jotkut ovat sanoneet että jarrutuntuma on keraamisissa huonompi. Itsellä ei ole kokemuksia keraamisista. Vakioden hyvästä jarrutuntumasta olen itse pitänyt.F20 118iA M-sport 2016
EX E91 335d M-sport 07´
EX e39 02' 530i touring
Comment
 
Comment