Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Pienen kompuran paineentuotossa ei ole mitään ihmeellistä mutta mitä Volvo teki paremmin jo -80 luvulla kun ne 245 takapään kompurat (0-6bar) ja iskarit toimii edelleen moitteetta, ja usein niihin ei ole tehty mitään remonttia :think
    Mutta ne olikin pohjolaan tehtyjä autoja.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      Jahas, tuli perattua tuota kompuraa hiukan.

      Sulake tuolle löytyy tuolta.


      4x4sealsilta tuli tuollaiset roippeet. Tuo männäntiiviste oli tuollainen mikä olisi pitänyt muovata paikoilleen tuollaisella holkilla. Koko homma vaikutti sen verran epäilyttävälle että jätin tiivisteen vaihtamatta. Olis pian mennyt koko homma munille. Tiivisteitä näyttää olevan tuollainen ja se katkinainen. Onko näistä eri tiivisteistä kokemuksia?


      Itse kompura löytyi tuolta puskurin ja akkukotelon välistä ja oli muutamalla mutterilla paikoillaan.


      Itse kuivaimen päästä löytyi ensimmäiset vesipisarat


      Lisää vettä löytyi tyhjennysventtiilin kotelosta.


      Kuivaimen ryynit


      Samoin kondensioo löytyi kompressorilohkon päästä.


      Uudet ryynit oli kooltaan hiukan suurempia.


      Ihan mielenkiinnosta uunitin sekä vanhat että uudet ryynit


      Itse sylinterissä ei ollut juuri muuta kuin likaa
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        Purin tuon venttiililohkon myös. Sieltä ei löytynyt oikeastaan ollenkaan kosteutta. Magneettiventtiileille ei ollut mitään palautusjousta joten saattaa olla että noita ajellaan kiinni auki kääntämällä sähkön napaisuutta. Ellei sitten ilmanpaine pidä venttiiliä kiinni. Voitelin kuitenkin tiivisteet silikonilla.



        Riisuttuna tuo näytti tälläiselle.


        Ryynit makas uunissa vajaa pari tuntia. Leivinpaperi meinas alkaa vähän vaihtamaan väriä 250:ssa joten lämpö oli jossain 200 nurkilla yli puolet ajasta. Vanhat ryynit myös tummuivat jonkinverran pinnastaan. Uusille ei tapahtunut mitään.


        Vanhat ryynit uunitettuna. Painoa lähti noin 35g joten voi melkein sanoa että näiden regenerointi onnistuu myös tai ainakin kosteutta poistuu vaikkei välttämättä aivan uuden veroisesti toimisikaan. Uusien ryynien paino nousi uunituksessa pari grammaa joten ne imivät itseensä hiukan kosteutta samalla.


        Saa nähdä nyt sitten kuinka tuon kanssa käy. Ainakin sen verran tässä voi sanoa yhteenvetona että tällätietämyksellä ehkä kuivaisin vain paikat ja uunittaisin noi ryynit. Kasasin koko komeuden vanhoilla tiivisteilläkin nippuun. Kaikki oli elastisia vielä. Uudensetin mukana tuli myös uudet huovat kuivaimeen mutta ne oli niin väljän tuntuiset että laitoin myös sinne vanhat huovat.

        Tosiaan tuo männänrenkaiden vaihtaminen oli sen näköinen projekti ohjeen mukaan että ajattelin että riski että koko homma menee perseelleen on liian suuri. Onko kukaan laittanut tuollaisia?


        Tälläinen vaikuttaa paljon järkevämmältä.


        Muutaman päivän päästä näkee tarviiko lähteä kompuraostoksille.
        Nyt tuo ainakin oli sellainen että tallissa yöpyessä perä pysyi ylhäällä mutta pakkasta ei kestänyt yhtään vaan yö piisasi siihen että perse oli maassa.
        Last edited by fraatti; 13-01-2021, 23:24.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          Mielenkiintoista. Taas tallissa yöpyessä perä oli ylhäällä ja 8h töiden pihassa niin perä tontissa. Jo nyt on perkele.

          Tuli vilkaistua että noita männänrenkaita näyttää olevan kahta erilaista. Wanhemmissa lienee tuo järkevän oloinen tiiviste ja uudemmissa sitten tuo tuollainen lisu mikä on taitettu. Omaan silmään näyttäisi kun kehitys olisi mennyt taaksepäin. :think


          No, eipä tuossa wittuilewaksi palikaksi taida enää jäädä kuin tämä. Valmistajan webbisivuilta näyttäisi löytyvän joku kaavio toiminnastakin. Joku jousi tuolla näyttää olevan kuvan perusteella mutta itse en kyllä moista huomannut. Liekö sitten niin hengetön että jäi noteeraamatta. Toki en repinyt aivan joka tiivistettä ja osaa irti mitä tuosta olisi irronnut. :think



          Kai se on tuollainen sitten tilattava jos huomenna perä on taas laskenut...
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1363
            • Lempäälä

            Joo, tuo kompressorijärjestelmä on "suljettu" siinä mielessä, että kun ilmaa imetään sisään, se ajetaan kuivaimen läpi ja sinne tarttuu kosteus.
            Sitten kun laitetta lasketaan, se kuivattu ilma vapautetaan vastavirtaan samaa reittiä, jolloin se huuhtelee veden pois ulkoilmaan, täten normaaleissa olosuhteissa järjestelmän äärimmäisessäkään nurkassa ei ihan heti pitäisi kosteutta häiritsevissä määrin ilmetä.

            Tilanne on toki käytännössä eri, puhumattakaan kun tulee ikää laitteistolle.

            Vuodot aiheuttaa jatkuvaa käyntitarvetta, jolloin jossain vaiheessa tuleekin tilanne että ryynit ei enää jaksa poistaa kosteutta.

            Imupuolelle voi tulla niin paljon öljysumua / pakokaasuja / hiekkaa / sepeliä / mitä tahansa paitsi ilmaa, jolloin mäntä kyllä sit kulahtaa. Ja nää aiheuttaa myös sen, että venttiilit rupee takkuaan ja jää vuotaan jne.

            Mulla on yks tollainen katkorengas-männänrengas tallissa, voin lahjoitta sen hypisteltäväksi jos haluat. Oli VAG-1st gen touaregista. Sellaiseen joskus tein aika isonkin alustarempan, tuollaisella katkorenkaalla se ainakin on ihan käsin tehtävissä sen männän entraus.
            Volkkareissa tuota samaa kompuraa vielä käytettiin ulkoisen paineilman käyttöpisteenä, sai vaikka renkaaseen ilmaa siitä. Hassu setti ja nykyään ei taida saada mihinkään malliin - oiskohan ollu hyvästa ajatuksesta huolimatta huono käytännössä.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              Originally posted by repsa View Post
              Mulla on yks tollainen katkorengas-männänrengas tallissa, voin lahjoitta sen hypisteltäväksi jos haluat. Oli VAG-1st gen touaregista. Sellaiseen joskus tein aika isonkin alustarempan, tuollaisella katkorenkaalla se ainakin on ihan käsin tehtävissä sen männän entraus.
              Volkkareissa tuota samaa kompuraa vielä käytettiin ulkoisen paineilman käyttöpisteenä, sai vaikka renkaaseen ilmaa siitä. Hassu setti ja nykyään ei taida saada mihinkään malliin - oiskohan ollu hyvästa ajatuksesta huolimatta huono käytännössä.
              Saattapi olla ettei tuon kanssa jaksa tapella sen enempää, ostetaan uutta osaa kunnes tulee kuntoon.

              Kaikkea sitä on ollut olemassa. No mikäs tuolta sinällänsä estäisi ottamasta paineilmaa uloskin. Tilanne että moista tarvisi on kuitenkin onneksi varsin harvinen.

              Virosta saa venttiilin varsin sopurahaan. Täytyy vaihtaa se aluksi ja katsoa kuinka tuo homma lähtee etenemään. Voisihan tuossa kokeilla sellaistakin että ajaa auton talliin lämmittelemään jos ilma pysyy sisällä niin poistaa sulakkeen tilapäisesti ettei koko järjestelmä auo enää tuota venttiiliä.

              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Vesa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 363
                • Oulu

                EDC-iskarit kovalla pakkasella

                Tuossa kun oli pakkaslukemat lähellä -30 astetta, takapään iskarit pohjasivat helposti, ts. vaimennus ei ollut normaali. Parissa kymmenessä pakkasasteessa ja lauhemmassa kelissä pelittää normaalisti. Onko muilla ollut vastaavaa ilmiötä vai onko vain elinkaaren lopun ensi oireita?
                Nykyiset:
                BMW F11 535DA xDrive -15
                Toyota Yaris Hybrid -20

                Exiä noin 60 kpl...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  Originally posted by Vesa View Post
                  Tuossa kun oli pakkaslukemat lähellä -30 astetta, takapään iskarit pohjasivat helposti, ts. vaimennus ei ollut normaali. Parissa kymmenessä pakkasasteessa ja lauhemmassa kelissä pelittää normaalisti. Onko muilla ollut vastaavaa ilmiötä vai onko vain elinkaaren lopun ensi oireita?
                  Taitaa aika monella olla iskarit jäätyneet näillä keleillä. Tulipahan nuo itsekin vaihdettua hätäpäissään kun kuvittelin että ovat jäässä ja todellisuudessa perä olikin maassa ja laahasi pohjaanlyöntikumien varassa hetken ajoon lähtiessä. Vajaa 200tkm oli noilla takana ja kyllähän tuon eron huomaa esim hidasteista ajaessa että kyyti on paljon pehmeämpää uusilla iskareilla.

                  Omaan autoon on huomenna tulossa tuo kompuran venttiililohko. Tuossa nyt taisikin käydä niin että uudet kuivat rakeet tekivät tehtävänsä ja lopulta kosteus poistui järjestelmästä jäätämästä venttiileitä. Nyt perä ei ole laskenut kolmeen päivään.

                  Kai se sitten vaati pari pv aikaa että asettuu aloilleen. Ellei sitten ala uudestaan kun tuo pakkanen kiristyy yli 20 pakkasasteeseen.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Kahimooni
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2017
                    • 122
                    • Espoo

                    Originally posted by fraatti View Post
                    Taitaa aika monella olla iskarit jäätyneet näillä keleillä. Tulipahan nuo itsekin vaihdettua hätäpäissään kun kuvittelin että ovat jäässä ja todellisuudessa perä olikin maassa ja laahasi pohjaanlyöntikumien varassa hetken ajoon lähtiessä. Vajaa 200tkm oli noilla takana ja kyllähän tuon eron huomaa esim hidasteista ajaessa että kyyti on paljon pehmeämpää uusilla iskareilla.

                    Omaan autoon on huomenna tulossa tuo kompuran venttiililohko. Tuossa nyt taisikin käydä niin että uudet kuivat rakeet tekivät tehtävänsä ja lopulta kosteus poistui järjestelmästä jäätämästä venttiileitä. Nyt perä ei ole laskenut kolmeen päivään.

                    Kai se sitten vaati pari pv aikaa että asettuu aloilleen. Ellei sitten ala uudestaan kun tuo pakkanen kiristyy yli 20 pakkasasteeseen.
                    Uunitin itsekin ne rakeet mutta niin vain perä tipahti maahan edelleen jonkun kerran. Lauhalla taas nousi ylös. Pari viime talvea ovat olleet ilman tositestiä lauhuuden vuoksi. Iskarit on mullakin uudet nyt. Katsotaan kun saa taas laturin kuntoon ja ajokin tulille.

                    BMW F11 ei ole talviauto. Aika monella näyttää olevan milloin mitäkin ongelmaa nyt pakkasten alettua.

                    -K

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      Originally posted by Kahimooni View Post
                      BMW F11 ei ole talviauto. Aika monella näyttää olevan milloin mitäkin ongelmaa nyt pakkasten alettua.
                      Siltä se näyttää. Omassa oli perä taas maassa aamulla. Voi vittu mitä komediaa tämä alkaa olemaan.

                      No, vaihdoin kuitenkin tänään venttiililohkon koska se oli jo ostettuna. Jos jotain positiivisia puolia asiasta hakee niin onneksi tuo kompura on niin helpossa paikassa että tuon venttiilohkon vaihtaa 20 minuutissa.

                      Viimeksi venttiilin toiminta jäi vähän epäselväksi miten se oikein toimii. Nyt siitä piti sitten ottaa selvää. Järki ei meinannut piisata ja epäilys kohdistu tuohon metalliseen tappiin että siellä on jotain kamaa sisässä vielä kun se on kahdesta eri metalliosasta tehtykin. Kun tuota vingutteli auki niin selvisikin että itse venttiili on tuossa metalliholkin sisässä. Tuolla oli myös jousi mikä painaa venttiilin kiinni kun sähkö kytketään pois. Kelan magneettikenttä siis liikuttaa tuollaista metallistä möykkyä jonka päässä on pieni kumityyny. Kumityyny estää sitten ilman virtaamisen keskireijästä noihin uloimpiin.

                      Jos tuo mekanismi alkaa jumittamaan kosteuden takia niin en tiedä kuivaako se koskaan. Toki luulisi että magneettiventtiili tuottaisi köytössä hiukan lämpöä joka voisi pitää tuon kuivana.



                      No leuka rintaan vaan sitten ja odottelemaan seuraavaa pettymystä.
                      Kai se olisi se ja sama tilata pussitkin. En tosin tajua että miten perä pysyy välillä päivätolkulla ylhäällä ja seuraavana 8h riittää siihen että molemmat puolet on alhaalla.
                      Onko pusseja alkanut vuotamaan jotain muualta kun siitä taitoksen kohdalta?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6324
                        • P-Pohjanmaa

                        Originally posted by fraatti View Post
                        Siltä se näyttää. Omassa oli perä taas maassa aamulla. Voi vittu mitä komediaa tämä alkaa olemaan.

                        Onko pusseja alkanut vuotamaan jotain muualta kun siitä taitoksen kohdalta?
                        Omakin tehnyt jotain temppuja pakkasella .
                        Perä kova ja ottaa terävät montut ikävästi kun paukahtaisi pohjaan, ilmeisesti takaiskari\iskarit jäässä .
                        Pari kertaa ollut toinen puoli maassa,kun pari päivää seisonut (huom auto)

                        Samat vaivat ex 535d ja korjaantui kun uusi iskarin ja pussin.
                        Auto nyt niin vähällä ajolla että olkoon noin
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Originally posted by veku View Post
                          Omakin tehnyt jotain temppuja pakkasella .
                          Perä kova ja ottaa terävät montut ikävästi kun paukahtaisi pohjaan, ilmeisesti takaiskari\iskarit jäässä .
                          Pari kertaa ollut toinen puoli maassa,kun pari päivää seisonut (huom auto)

                          Samat vaivat ex 535d ja korjaantui kun uusi iskarin ja pussin.
                          Auto nyt niin vähällä ajolla että olkoon noin
                          Kyllähän nuo oman auton pussit taitavat olla ajallisesti tiensä päässä (n 190tkm). Huvittaa silti että molemmat possahtaa samaan aikaan, laatu on siis ollut varmaan todella tasalaatuista.
                          Kaikki aikaisemmat pussit mitä olen nähnyt rikkonaisena ovat myös näyttäneet siltä päällisin puolin ja vuoto on ollut helposti todettavissa. Eikai tuossa muutakaan vaihtoehtoa oli kuin että pakkasella tuo pussi kovettuu senverran että viimeinen niitti tulee tällöin ja vuoto saattaa tapahtua ainoastaan riippuen siitä missä asennossa pussissa olevat laskokset sattuvat olemaan ts auton perä ylhäällä sitä ei välttämättä löydä.

                          Tuo venttiilin rakenne oli parempi kun ajattelinkaan. Ja olihan valmistaja todenut että jäätymätön. No ei kai tuokaan mikään absoluuttinen totuus välttämättä ole mutta sen verran hyvälle tuo näytti että lihotin jmtechin kassaa suosiosta 360e:lla.

                          Jos kerran auton perä ylhäällä vuoto ei näy niin täytyy katsoa löytääkö vuotoa edes irtonaisesta pussista mitenkään. Samallahan sen pussin voisi räjäyttää auton omalla kompuralla. Pussin lähdöstä vaan pitkä 3mm paineilmaletku autotallin oven välistä pihalle ja samalla täytellä pussia istalla... Saattaa kyllä siltikin olla ettei paine riittäisi. Autonrengaskin vaatii ehjänä +20bar että mojahtaa. Tuossa on kuitenkin kaksi koordia päällekäin joten rakenne on kyllä melko tukeva... :think
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            Paineettomana...


                            Sentti lisää sisäänpäin...


                            Paineellisena niin että auto oli ylhäällä mitään tuollaista ei näkynyt eikä vuotoja ollut. Näköjään paineettomana vikapaikka antaa itsensä ilmi helpommin. No tuolta sisältä se suurin syyllinen löytyi. Tuohan lienee se ilmaapitävä kerros kuten renkaassakin.


                            Jostainsyystä tälläistä laakeria ei ollut kuin vasemmalla puolella. Uusissa pusseissa ei ollut näitä mukana vaikka monissa "dunlopeissa" nuo näyttävätkin olevan mukana.
                            Last edited by fraatti; 25-01-2021, 14:27.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              Uudet pussit tuli ostettu jmtechistä ja ne oli "dunlopit". Harvoin käy mielessä että mitähän kiinakuraa varaosat ovatkaan mutta nyt kyllä kävi mielessä että onkohan tuossa mitään muuta dunloppia kun teksti pahvilaatikon päällä. :think Pussissa tai sen osissa ei ollut minkäänlaista tekstiä valmistusmaasta, ajasta, valmistajasta tms... Eikä edes pahvilaatikossa. Linkki asennusohjeeseenkin vei dropboxissa olevaan dokkariin. Liekö kiinakuraa vaan nakattu lootaan. Luftmasterissa ja Arnotissa tuo pussin yläpään kiinnitys on halkaisijaltaan suurempi. Arnotissa paineilmaletkun paikka jousessa on napakka ja letku menee vaivoin painaen paikolleen. Tässä se oli väljä ja kävi mielessä että onkohan se letku edes paikoillaan siinä urassa kun jousta laittoi paikoilleen.


                              Aikaisemmin olin nähnyt tälläisen Luftmasterin "dunlopin" ja ajattelin että tuo on jmtechin "dunlop" on samanlainen. Väärässä olin.

                              За последнее время столько всего произошло в жизни Бэшки, что никак не успевал написать и расписать бортжурнал на Драйве … Но начнем все по порядку: 1. Замена пневмоподушек на LuftMaster Поскольку…


                              Näin jälkikäteen harmittaa kyllä kun en tilannut näitä luftmastereita.
                              "Luft Master air springs are manufactured in Lithuania, and the original Dunlop (Great Britain) rubber is used in the assembly, therefore the quality of our products is as good as that of the original BMW air springs and will be useable for about 150,000 km."



                              Liekö sitten pahvilaakon paino 900g kun itse ilmajousi painoi 900g. Alkuperäinen painoi 920g.
                              Last edited by fraatti; 25-01-2021, 14:33.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • pyyn0
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 1053
                                • Fin

                                mistä noista voi aina tietää, maailmalla pyörii vaikka mitä tuoteväärennöksiä.
                                -BMW F11 530xd -12
                                -BMW E60 530dA -04
                                -BMW E23 735iA -85
                                Ex
                                -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                                -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                                -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                                -BMW E39 528i 96

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎