Kun ajelin aikoinaan ensimmäistä talvea F11:llä, joku kevään loskakeli ja T-risteys yllättivät. Painoin normaalisti jarrua, mutta juuri mitään ei tapahtunut. Vasta rajumman polkaisun jälkeen vauhti alkoi tippua. En tiedä, eikö tuolloin (noin 2013-2014) vielä ollut tuota jarrujen kuivaustoimintoa vai mikä oli ongelma. Mieluummin siedän tuota kuivaustoimintoa kuin jännitän, ovatko jarrut mukana vai eivät.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Jäähdytinnesteen lämpötilan ihmettelyä. Potilas 530d xdrive 190kw. Vesipumppu vaihdettu 20tkm sitten INA. Ennen seuraavaksi mainittuja remontteja veden lämmöt aina 93c. Nyt uusin alkuperäisen kannen vesilähdön laipan ja uuden ylävesiletkun. Käytin termostaatin irti ja meinasin vaihtaa mahle/behr tarvikkeen tilalle. No, en vaihtanut koska sen laatu tuntui käsissä surkealta. Eli alkuperäinen meni takaisin kiinni uuden tiivisteen kera. TIS ohjetta yritin tulkita kuvaa, missä asennossa termari pitää olla ja otaksuin sen ilmausnystykän osoittavan alaspäin ja sen tapin toisessa päässä termaria osoittavan lohkossa klo 5 kohdille. Tällähän ei käytännössä pitäisi olla merkitystä.
Nyt hämmästys on suuri, kun 80kmh vauhdissa veden lämpö on salavalikosta katsottuna 94-97, 100kmh vauhdissa 97-99 ja pitkässä ylämäessä 7.vaihteella sain jopa lukeman 101c !!? Ilmanlämpötila 3c.
Termostaatti on arvoltaan 88c ja se on kuulemma täysin auki 100 asteessa, mutta miksi ennen niin tasainen 93c muuttui nyt 94-101 lämpötilaan? Kesällä olisi tarkoitus vetää 5000km euroopan reissu ja nyt alkoi vähän jännittämään. Voisiko termostaatti olla väsähtänyt että aukeaa viiveellä? Jos tarjosi 6.vaihdetta niin kone luonnollisesti viileni 99-92c, mutta nii taitaa dieseli tehdä luonnostaan. Sitten koitin motarilla 130kmh ilmastointi pois päältä ja ihka sammutettuna lämmöt pysyivät 95..
Sen verran vain kokemusta ylilämmöistä että e39 530d piikkirenkailla -30c pakkasessa on m57 saatu lämmöt karkaamaan 114c mutta eikai tällainen kuuluisi paljoa lämmetä normaalissa ajossa??Last edited by akzy; 08-04-2025, 20:06.BMW 320d M-sport 2005:think
Comment
-
-
Rupesin putsaan f10 2016 520d konehuonetta.
Kuljettajan puolella reunassa lähellä rintapeltiä, jarrutehostimen alta löysin kamalan kasan p*skaa. Näin pääsiäisen kunniaksi olisi voinut sinne kipata rairuohon siemenet niin olisi päässyt kunnolla pääsiäsitunnelmaan.
Suurimmat kurat sieltä käsin kaivoin pois mutta en ole lopputulokseen tyytyväinen, kuvassa näyttää jo melko puhtaalta mutta se on kohta johon käsi helposti ulottuikin niin tuolta alueelta sain helposti putsattua, mutta tuon onkalon reunoilta jäi varmasti isot määrät kuraa.
Ajattelin että pistän vesiletkulla kunnolla vettä tuonne huuhdellakseni tuon, mutta kun tuossa on noita jarruihin liittyviä linjoja sekä sähköjohtoja niin se sai minut miettimään vielä...
Tuossahan on joku aukko pyöränkotelon muovin taakse josta se kura tuonne taitaa päästäkkin, sieltä vesi pääsisi valumaan pois.
Uskaltaako siis tuonne työntää reilusti vettä putsatakseen tuon? Vai onko tuolla uumennissa jotain sähkökomponentteja? Nuo jarrujen linjat on varmaan sen verta tiiviit että niitä ei tarvitse varoa?1 Photo
Comment
-
-
Originally posted by oho View PostRupesin putsaan f10 2016 520d konehuonetta.
Kuljettajan puolella reunassa lähellä rintapeltiä, jarrutehostimen alta löysin kamalan kasan p*skaa. Näin pääsiäisen kunniaksi olisi voinut sinne kipata rairuohon siemenet niin olisi päässyt kunnolla pääsiäsitunnelmaan.
Suurimmat kurat sieltä käsin kaivoin pois mutta en ole lopputulokseen tyytyväinen, kuvassa näyttää jo melko puhtaalta mutta se on kohta johon käsi helposti ulottuikin niin tuolta alueelta sain helposti putsattua, mutta tuon onkalon reunoilta jäi varmasti isot määrät kuraa.
Ajattelin että pistän vesiletkulla kunnolla vettä tuonne huuhdellakseni tuon, mutta kun tuossa on noita jarruihin liittyviä linjoja sekä sähköjohtoja niin se sai minut miettimään vielä...
Tuossahan on joku aukko pyöränkotelon muovin taakse josta se kura tuonne taitaa päästäkkin, sieltä vesi pääsisi valumaan pois.
Uskaltaako siis tuonne työntää reilusti vettä putsatakseen tuon? Vai onko tuolla uumennissa jotain sähkökomponentteja? Nuo jarrujen linjat on varmaan sen verta tiiviit että niitä ei tarvitse varoa?
-
👍 1
Comment
-
-
Mikähän on kun ei pääse vikakoodinlukijalla lukemaan koodeja?
tätä ongelmaa ei ennen ole ollut f11 523i bemussa.
Kun koittaa saada yhteyden niin miettii ja läppäriin ilmestyy että käytä virrat 5sekunniksi pois ja yritä uudelleen.
Delphillä koitan lukea ja tämä toimii koska toinen auto ja siinä ei ongelmaa.
obd sulake katsottu että ehjä.
F11 523i
Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d
Comment
-
-
Originally posted by Tupelex View PostMikähän on kun ei pääse vikakoodinlukijalla lukemaan koodeja?
tätä ongelmaa ei ennen ole ollut f11 523i bemussa.
Kun koittaa saada yhteyden niin miettii ja läppäriin ilmestyy että käytä virrat 5sekunniksi pois ja yritä uudelleen.
Delphillä koitan lukea ja tämä toimii koska toinen auto ja siinä ei ongelmaa.
obd sulake katsottu että ehjä.
Comment
-
-
Tänään kävi auto huollossa ja asentaja kertoi terveisiä että repsikan puolen etuiskari vuotaa mehut pihalle.
No eipä siitä ole kuin vain viikko kun omistus siirtyi Kamuxilta minulle, ehkäpä saan heidän piikkiin...
Mutta mikä alusta autossani on?
Autossa on M-Sport paketti, mutta VIN tunnuksella haetussa varustelistassa ei ole minkäänlaista mainintaa alustasta.
Eikös pitäisi löytyä koodi 704 jos on M-Sport alusta?
Toisaalta varustelistasta ei löydy koodia 225(comfort?) eikä 223(vakio?)
Koodi 336 M-technic Sport Package varustelistasta kuitenkin löytyy.
VIN: WBA5E5102GG106032
Comment
-
-
Originally posted by oho View PostMutta mikä alusta autossani on?Last edited by JaniLap; 25-04-2025, 22:32.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
👍 1
Comment
-
-
Potilaana F11 ’15 B47, ajettu 220tkm. Reaktiotankojen puslat vaihettu n. 40tkm sitten, samoja aikoja etujarrut ja palat. Zimmermanit sinne meni, nyt alkanu aika rajusti, tai rajummin viimeaikoina täristää jarrutit 100-120km/h vauhista vakkarilla tai jarrulla, tuntuu ainakin itse ajaessa eniten vasemmalla edessä, kuin repisi sinneppäin sitä kun jarruttaa oikein kunnolla. Lähinnä kyselisin mitä raati epäilee kristallipallosta katsottuna, levyt kierot vai puslat menneet, onko nämä kovia syömään noita puslia? Ymmärrän että 40tkm ajettu, mutta luulis ettei ihan noin ’nopsaan’ ampuis kieroon levyjäkään. Tottakai huoltoon menee kunhan saa aikaiseksi, mutta alustavasti vähän kyselen mitä jengillä ajatuksia.
Comment
-
-
Eiköhän se levy ole mennyt kieroon. Tahmea satulan liike tms. Ainakin muinoin nuo Zimmermanit oli tunnettuja menemään nopeasti kieroksi. Helppo todeta kun pyörittää rengasta ilmassa, jos kiero levy niin kuuluu välillä palan hankaus ääni. Suosittelen suoraan ate:n tuotteita jatkossa.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Satulan liukutapit on myös syytä tarkistaa jos ei tullut huollettua palojen vaihdon yhteydessä.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Ainakin lemförderin pusliin on luotto mennyt täysin. 6kk kesti e65:ssa reaktiotankojen helat, ennenku totaalisen löysät. PU puslat tilalle ja ei oo ollu enää ongelmia.Last edited by zener; 30-04-2025, 11:44.
Comment
-
-
Taitaa Airbagien määrään liittyä tuo. Ainakin omassa näyttää tältä:
F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Comment