Millaisella jännitteellä kuuluisi tuollaisen vm 2013 F11 525DX:n ladata (kun akun lepojännite oli ennen käynnistystä ja mittausta 105Ah:n akulla 14,46V) jossa on se typerä jarruenergian degenerointi vielä deletoimatta? AIemmn latasi jotain 1,44V mutta nyt on innostunut lataamaan jännitteellä 15,06V (ja testasin kahdella yleismittarilla)? Ei ole 12V:n pihtiampeerimittaria käytössä, ja akku on likimain uusi.
Vai onko toi ihan ok vielä? Katsoin mittariston piilovalikosta että siellä näytti olevan system voltage 14,8V silloin kun laturi pukkaa tuota 15V:n jännitettä joka on mielestäni hiukan liikaa AGM-akulle?
Laturi vaihtoon kaiketi?
Tuossa pitäisi olla kait jokin Valeon 230A:n laturi, sellainen on hurjan kallis uutena, mutta Hellan 230A:n laturin saisi hintaan 270€, luulisi senkin olevan ihan ok?
Voisihan tuon vanhankin kunnostaa ja olen muutamia Saabin latureita korjannutkin mutten äkkiseltään löytänyt tuohon sopivia liukupintoja. Säätimen, laakerit ja vapaakytkimen saisi kyllä ostettua.
Vai onko toi ihan ok vielä? Katsoin mittariston piilovalikosta että siellä näytti olevan system voltage 14,8V silloin kun laturi pukkaa tuota 15V:n jännitettä joka on mielestäni hiukan liikaa AGM-akulle?
Laturi vaihtoon kaiketi?
Tuossa pitäisi olla kait jokin Valeon 230A:n laturi, sellainen on hurjan kallis uutena, mutta Hellan 230A:n laturin saisi hintaan 270€, luulisi senkin olevan ihan ok?
Voisihan tuon vanhankin kunnostaa ja olen muutamia Saabin latureita korjannutkin mutten äkkiseltään löytänyt tuohon sopivia liukupintoja. Säätimen, laakerit ja vapaakytkimen saisi kyllä ostettua.
Comment