Turbon säätö jumissa ja pakopuolella tavaraa, eli koneesta lähenyt jotain liikenteeseen. Vaatisi kannen irroituksen jos tarkemman diaknoosin haluaisi.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Terve, tätä ei kannata enään pohtia. Sain silloin melkein uuden moottorin, startin ja turbon (Turbotukun) tonnilla, eli oli hyvä diili. Nyt on tällä moottorilla menty ilman vikoja134000km, Turbotukun turbo kesti sen 110 000km, nyt on BR turbo paikallaan (saa nähdä kuinka kauan se kestää)
Onhan autoon joutunut laittaan kaikenlaista; uusi 105Ah:n akku, reaktiotangot eteen, takaperän poski stefat, jarrulevyt ja palat, lambda-anturi (meni takuuseen), egr-venttiili , egr-venttiili+välijäähdytin (kamppis), tuulilaseja 3kpl, kahdet kesärenkaat, kahdet talvirenkaat, xenonit uusittu, taka+sivulasit tummennettu,ylläpitolaturi+lohkosäteilylämmitin, AD-blue linjasto uusittu, merkkiliikkeen huollot (15000km:n öljynvaihdoilla), vaihteistoöljyt+öljypohja. Arvo on tippunut 60%. Aikaisemmin on ollut kolme Avensista ja viisi Corollaan, jos niihin vertaa niin onhan bemarissa on ollut paljon laittamista... mutta on se vaan niin hyvä auto ajaa. Harmi vaan ettei alle 100tkm ajettuja dieseleitä tahdo löytyä.
Comment
-
Ei hyvää päivää.... mulla ei pää kestäis tommosta remontin määrää.
Onpa sattunut paska yksilöE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
No en tiedä onko paska yksilö? Välttämättömiä korjauksia oli reaktiotangot eteen molemmille puolille , jarru levyt ja palat, egr-venttiili (ei ollut vielä silloin kamppista), tuulilaseja 2kpl, AD-blue linjasto, turbon uusiminen, vetareiden suojakumit eteen molemmille puolille, paineilmakompura.
Korjaus kustannukset : moottorista 1000€, reaktiotangot eteen 700€, jarru levyt ja palat 1030€, egr-venttiili 403€, tuulilasien 2kpl omavastuu 400€, AD-blue linjasto 1015€, BR-turbo 1372€, vetareiden suojakumit 1075€, paineilma kompura 560€ = 7555€ (kaikki teetetty merkkiliikkeessä ja merkkiosilla)
Muut korjaukset eivät ole olleet välttämättömiä heti mutta tehty ennakoivasti ja määräaikaishuollot, niiden kustannukset on kirjanpidon mukaan 5710€
Rengas kulut ; kaksi kesärengas sarjaa (Michelin ja Bridgestone) sekä nastarengas sarja Continental yht. 2170€
Autolla olen itse ajanut nyt noin 126000km (4v) ja dieselin kulutus on ollut 5,8l/100km (kesällä 5,6l ja talvella 6,0) , dieselin hinta arvio 1,7€/l , polttoaine kulut = 12423€
Kaikenkaikkiaan rahaa on palanut bemarin omistukseen (neljän vuoden aikana) ja käyttöön noin 27858€ ja hankinta hinta oli 26489€ , yhteensä kaikki kulut 54347€
Ei se aivan halpaa ole omistaa baijerin ihme. Autolla on ajettu nyt noin 248000km.
Hyvin on pääkestänyt... ehkä kuitenkin parin vuoden päästä on jokin muu auto omistuksessa kuin bmw
Comment
-
Moottori on kyllä ollu halpa. Kone kun menee vaihtoon niin kustannus on tyypillisesti 2500€ ylöspäin töineen noin niinkuin autoissa yleisesti.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Mutta sehän on vain ollut omavastuuosuus. Liike varmaankin kuitannut loput.Originally posted by Urpo_rotta View PostMoottori on kyllä ollu halpa. Kone kun menee vaihtoon niin kustannus on tyypillisesti 2500€ ylöspäin töineen noin niinkuin autoissa yleisesti.
Onhan tuossa roplattavaa ollut kyllä vähän liikaa...toki on myös kalleimman kautta menty näemmä.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Mitä nyt olen ehtinyt selailla, niin tuohon 2500€ hintaan ei vielä saa pelkkää vähän ajettua b47 moottoria ulkomailtakaan. Järkevillä kilometreillä olevat vaihtomoottorit näyttää liikkuvan 3000-4000€ hinnoissa. Vaihtotyö päälle niin korjaamon kertoma "hatusta heitetty" hinta-arvio ~5000€ alkaa vaikuttaa realistiselta, vaikka se aluksi kuulosti hirvittävän kalliilta.Originally posted by Urpo_rotta View PostMoottori on kyllä ollu halpa. Kone kun menee vaihtoon niin kustannus on tyypillisesti 2500€ ylöspäin töineen noin niinkuin autoissa yleisesti.
Tarkempi selvitys vian laadusta menee kuulemma ensi viikon loppupuolelle. Sen jälkeen alkanee selvitä minkälaista vaihtomoottoria on tarjolla ja mikä sen hinta on asennuksineen. Kovasti toivon että alle viidellä tonnilla selviäisi. Auto kun tuskin oli enää yli kymppitonnin arvoinen ennen moottoririkkoa, eikä varmaan ole sitä moottorin vaihdon jälkeenkään.
Tällä hetkellä vahva fiilis että seuraava auto tulee olemaan joku muu kun BMW.
Comment
-
Oletteko saaneet asennettua Defan minipulgin jotenkin järkevästi F10/F11:n vakiopuskuriin, ja vedetyä vielä sen Defan panssarikaapelinkin sinne konehuoneen plus ja miinus -navoille?
Olisi tarkoitus asentaa Dedan 1210 laturi Webastoa varten, kun rouvan auto on kyseessä, ja ajot on aika lailla pätkämallista.
Jotain niitä ritilämuoveja joutuu kait vandalisoimaan mutta olisi kiva tietää mistä kohdasta sen panssarikaapelin saisi vedettyä. Kuva olisi kiva!
Comment
-
Levisi N57 värinänvaimennin kesken ajon(onneks salin parkkipaikalla, eikä motarilla). Oli hyllyssä uusi dampperi ja hihna, kun piti vaihtaa ennakoivasti
No vaihdoin dampperin parkkiksella vähän huijaamalla, eli: vanha hihna paikalleen ja lukkopihdeillä se lukkoon laturin alta puristukseen. Näin sai dampperin kiristettyä. Nyt kuitenkin täristää aika reippaasti tuossa 1100 rpm kohdalla ja vähän tyhjäkäynnillä.
Ilmeisesti asennusvaiheessa tuo hihna vetää dampperia sivuun sen verran mitä pultin reiät ja stefa antaa myöden ja sen kun siihen kiristää, niin ohan se vinossa. Vai onko vaan maanantaikappale dampperi(Corteco, eli merkin puolesta OK)?
Comment
-
Eikai se vinoon voimennä mitenkään jos sinne ei oo mitään jääny väliin. Näin ite näkisin asianE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Pari olen asentanut. Jonkin verran tietysti riippuu siitä minne haluat puskuripistokkeen laittaa, itse olen laittanut kuskin puolelle puskurin päätyyn niin että se osoittaa sivulle. Tässä tapauksessa etupyörä pois, sisälokasuojan etupuolisko irti ja reilusti raolleen. Porrasporanterällä reikä puskuriin ja pistoke sitten kiinni. "Panssarijohdon" olen tuonut umpion takaa ylös, siellä on tilaa tulla vaikka ahdas onkin. Reitin löytää kyllä kun viitsii hieman tutkailla. Boksi kiinni ohjaustehostimen säiliön viereen, siinä on joitain kiinnitysruuveja jonka alle olen saanut lipareen kiinni. Johdot navoille sitten etukautta sen suojapellin alla ja lopussa jäykisteputkea pitkin, siihen nippareilla kiinni. Tämä ei varmasti ole ainoa eikä ehdottoman oikea tapa, kulma on enemmänkin se että laittaa miten omasta mielestä on paras lopputulos..Originally posted by Kajakki2 View PostOletteko saaneet asennettua Defan minipulgin jotenkin järkevästi F10/F11:n vakiopuskuriin, ja vedetyä vielä sen Defan panssarikaapelinkin sinne konehuoneen plus ja miinus -navoille?
Olisi tarkoitus asentaa Dedan 1210 laturi Webastoa varten, kun rouvan auto on kyseessä, ja ajot on aika lailla pätkämallista.
Jotain niitä ritilämuoveja joutuu kait vandalisoimaan mutta olisi kiva tietää mistä kohdasta sen panssarikaapelin saisi vedettyä. Kuva olisi kiva!
Comment
-
Itse laitoin defa pistokkeen kuskin puolelle sumuvalon vieressä olevaan peitelevyyn. Panssarijohto ajovalon suuntaan ylös josta löytyi sopiva kuja. Ensin laturille ja siihen haaroitus säteilylämmittimelle ja sisätilalämmittimelle. Pistokkeen yläpuolelle sijoittui ritilän muoto joka ohjaa valuvan veden. Kohtuullisen huomaamaton sijoitus.
Comment
-
Mitäs ne suositellut valmistajat n57 jakoketjuksi olikaan? Ja oliko iwis tehtaalla käytetty merkki?
Muistelen jonkun listan nähneeni, mutta en nyt haulla löytänyt, ja viikonlopun hankintojen myötä voisi alkaa laittamaan osia tilaukseen.
Mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa ketjujen ja kiristimien lisäksi? Selkeät "vaihda aina nämä" ja "vaihda nämä jos näyttää huonolle" listat olis tässä vaiheessa (moottoreita ei vielä purettu) ja isot avut. Toki ei ole kiire, eli ei ole mikään pakko heti tilata mitään, mutta tapana ottaa omaan hyllyyn hieman etupainotteisesti osiajoita tulee tarvitsemaan varmasti tai hyvällä todennäköisyydellä.Last edited by ptl; 17-11-2025, 13:16.
Comment
-
Valmistajalistan sijaintia en muista minäkään ja lista vaihdettavista osistakin on rustattu eri topiceissa useampaan kertaan. "Jakopää" tai "N47 jakopää" hakusanoina varmaan tuottaisi tulosta, ketjuja on useita.Originally posted by ptl View PostMitäs ne suositellut valmistajat n57 jakoketjuksi olikaan? Ja oliko iwis tehtaalla käytetty merkki?
Muistelen jonkun listan nähneeni, mutta en nyt haulla löytänyt, ja viikonlopun hankintojen myötä voisi alkaa laittamaan osia tilaukseen.
Mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa ketjujen ja kiristimien lisäksi? Selkeät "vaihda aina nämä" ja "vaihda nämä jos näyttää huonolle" listat olis tässä vaiheessa (moottoreita ei vielä purettu) ja isot avut. Toki ei ole kiire, eli ei ole mikään pakko heti tilata mitään, mutta tapana ottaa omaan hyllyyn hieman etupainotteisesti osiajoita tulee tarvitsemaan varmasti tai hyvällä todennäköisyydellä.
Mutta karkeasti sinne menee ketjujen ja kiristimen lisäksi:
- Nokka-akselin ratas
- Öljypumpun ratas+ketju (öljypumpun rattaassa muuten vääränkätinen kierre)
- Korkeapainepumpun ratas
- Laahaimet
- Tiiviste jakopään kopan ja lohkon väliin riippumatta oliko siellä alunperin vai ei. Tästä on kaksi koulukuntaa, tiiviste vai ei. Itse olen laittanut öljyvuotojen välttämiseksi.
- Suuttimien tiivisterenkaat kannattaa vaihtaa kun käyvät irti joka tapauksessa
- Varmaan vielä jotain muutakin, edellisestä on aikaa jo sen verran että kovalevy näköjään sakkaa.
Tsemppiä hommaan.Last edited by Stroop; 19-11-2025, 06:33. Reason: Tiivisteen paikka korjattu jakopään kopan ja lohkon väliin.
Comment
Comment