F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vekkuli
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1349
    • Liminka

    #256
    Originally posted by Stroop View Post

    Valmistajalistan sijaintia en muista minäkään ja lista vaihdettavista osistakin on rustattu eri topiceissa useampaan kertaan. "Jakopää" tai "N47 jakopää" hakusanoina varmaan tuottaisi tulosta, ketjuja on useita.

    Mutta karkeasti sinne menee ketjujen ja kiristimen lisäksi:

    - Nokka-akselin ratas
    - Öljypumpun ratas+ketju (öljypumpun rattaassa muuten vääränkätinen kierre)
    - Korkeapainepumpun ratas
    - Laahaimet
    - Tiiviste laatikon ja lohkon väliin riippumatta oliko siellä alunperin vai ei. Tästä on kaksi koulukuntaa, tiiviste vai ei. Itse olen laittanut öljyvuotojen välttämiseksi.
    - Suuttimien tiivisterenkaat kannattaa vaihtaa kun käyvät irti joka tapauksessa
    - Varmaan vielä jotain muutakin, edellisestä on aikaa jo sen verran että kovalevy näköjään sakkaa.

    Tsemppiä hommaan.
    Missä variaatiossa on muka tiiviste lohkon ja laatikon välissä? Ei sinne kyllä kuulu mitään ylimääräistä laittaa ja mitä öljyvuotoja se estää?

    kampuran stefa ja öljysuutin myös vaihtoon.
    E93 ///M3
    E60 530dA aka M5
    F11 525dA Xdrive
    Tesla model 3 LR MY22

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5419
      • Pirkkala

      #257
      Laatikon ja lohkon väliin tiiviste... ?? asiasta ei kyllä varmuudella ole kahta koulukuntaa
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Stroop
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 302
        • Jyväskylä

        #258
        Sori, jakopään kopan ja lohkon väliin tiiviste, sen perään vasta tulee laatikko. Ei pitäis kiireessä päteä. Korjasin tuohon listaan.
        Last edited by Stroop; 19-11-2025, 06:34.

        Comment

        • Tatu6o
          BTCF Member
          • Sep 2021
          • 97
          • Uusimaa

          #259
          Löytyykö kenelläkään tietoa tai omaa näkemystä soft closesta. Jos omistaa soft closella varustetun auton, onko talvella pakkasilla fiksumpi "paiskata" ovi kiinni itse vai antaa soft closen vetää ovi kiinni? Olen ymmärtänyt että kesällä on mekanismille parempi antaa sen vetää itse ovi kiinni, mutta muuttuuko tilanne talvella.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14670
            • Oulu

            #260
            Sekä seiskassa, että retrofitattuna äffässä on soft close ja aina annan moottorin vetää oven kii. Äffässä se moottori pyörähtää kuitenkin varotoimena varmistaen, että ovi on kiinni, vaikka sen ns. paiskaa kiinni.

            Sitä vartenhan tuo varuste on, ettei tarvi pieksää.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3909
              • Raisio

              #261
              Jos soft close surahtaa 2 krt muttei imaise, hampaat rikki vai vaijeri sutii tyhjää? Korjaussarjoja ilmeisesti saa näihin. Yksikkö näyttäs liimatun tukevasti, joten askartelutaitoa vaatinee vanhan halkaisu ilman että rikkoo.

              Comment

              • Tatu6o
                BTCF Member
                • Sep 2021
                • 97
                • Uusimaa

                #262
                Originally posted by zener View Post
                Sekä seiskassa, että retrofitattuna äffässä on soft close ja aina annan moottorin vetää oven kii. Äffässä se moottori pyörähtää kuitenkin varotoimena varmistaen, että ovi on kiinni, vaikka sen ns. paiskaa kiinni.

                Sitä vartenhan tuo varuste on, ettei tarvi pieksää.
                Näin olin ajatellut, mutta nyt pakkasilla heräsi pieni epäluulo. Ovi oli aika kohmeessa tänään aamulla ja aloin pohtimaan, että meneekö mekanismi rikki jos ovi jumittaa eikä moottori saa vedettyä ovea kiinni.

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2549
                  • Vantaa

                  #263
                  Eipä nuo kiinni päin mentäessä jumittele.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17621
                    • Turku

                    #264
                    Originally posted by ritariässä View Post
                    Jos soft close surahtaa 2 krt muttei imaise, hampaat rikki vai vaijeri sutii tyhjää? Korjaussarjoja ilmeisesti saa näihin. Yksikkö näyttäs liimatun tukevasti, joten askartelutaitoa vaatinee vanhan halkaisu ilman että rikkoo.
                    Minusta se ei ole oikein avattavissa. Omassani vaijeri irtosi moottorista vai oliko mennyt poikki ja uusin koko moottorin.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • kakkoskuski
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2015
                      • 87
                      • Rauma

                      #265
                      Originally posted by veikkola22 View Post
                      ^Ilmottelehan mitä sieltä porsi, sikäli kun saat tiedon, itellä samalla kone 220tkm ajettuna, tarkotus ois päästä vielä pätkä tuolla... Että jos ois jotain mihin vois jotenkin ennakoivasti vaikuttaa
                      Sain sellasta tietoa että siellä on venttiili poikki, mäntä paskana, kansi paskana ja epäilevät että turbokin ottanu osumaa. Mutta jakopää on kuulemma ehjä. En ihan ymmärrä mikä tuon on sitten aiheuttanut.

                      Alustava karkea arvio moottorin vaihdolle oli ~5k ja nyt uusi arvio oli että menee yli kuuden tonnin. Tuosta kun lopullinen summa vielä nousee lähemmäs 7k niin eihän tässä hommassa ole mitään järkeä.

                      Kuulostaako teistä järkevältä?
                      b47 vaihtomoottori ~4000€
                      vaihtotyö +2000€
                      Loppusumma +6000

                      Ehjänä tosta autosta olis varmaan saanu sen 9-10k. Moottorin vaihdon jälkeen arvo tuskin yhtään enempää ja onkohan vaan vaikeempi päästä eroon.

                      Mitähän tommosesta moottoririkko raadosta sais jos sen myisi sellasenaan jollekkin korjattavaksi tai purkuun? Vois tulla mulle lopulta halvemmaksi eikä tarvisi sen jälkeen miettiä koko asiaa.

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5275
                        • Paimio

                        #266
                        Jakoketjuhan tuossa on hypännyt tai pettänyt sitten ja siksi venttiili osunut mäntään ja siitä lähtenyt lumipalloefekti liikkeelle.

                        Voithan sitä huutokaupat.comissa kokeilla mitä saa rikkinäisenä. Vähän riippuu mitä varusteita on...toki joku jolla moottori lojuu nurkissa niin ostaa projektiksikin.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Joni_p
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 119
                          • Joensuu

                          #267
                          Huomasin konehuonetta tutkiessani huomasin imusarjan ympäristössä jonkin verran nokea, joten onko näissä jokin tyypillinen vuotopaikka? Auto 535d

                          Comment

                          • 314da
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 414
                            • J

                            #268
                            Originally posted by kakkoskuski View Post

                            Sain sellasta tietoa että siellä on venttiili poikki, mäntä paskana, kansi paskana ja epäilevät että turbokin ottanu osumaa. Mutta jakopää on kuulemma ehjä. En ihan ymmärrä mikä tuon on sitten aiheuttanut.

                            Alustava karkea arvio moottorin vaihdolle oli ~5k ja nyt uusi arvio oli että menee yli kuuden tonnin. Tuosta kun lopullinen summa vielä nousee lähemmäs 7k niin eihän tässä hommassa ole mitään järkeä.

                            Kuulostaako teistä järkevältä?
                            b47 vaihtomoottori ~4000€
                            vaihtotyö +2000€
                            Loppusumma +6000

                            Ehjänä tosta autosta olis varmaan saanu sen 9-10k. Moottorin vaihdon jälkeen arvo tuskin yhtään enempää ja onkohan vaan vaikeempi päästä eroon.

                            Mitähän tommosesta moottoririkko raadosta sais jos sen myisi sellasenaan jollekkin korjattavaksi tai purkuun? Vois tulla mulle lopulta halvemmaksi eikä tarvisi sen jälkeen miettiä koko asiaa.
                            Eikö tuohon Ovokolta löytyisi vaihtomoottori apulaitteilla 2000-2500€ hintahaarukkaan? Ettei vaan imusarjan läppä olisi mennyt koneeseen ja aiheuttanut tuhon?

                            Comment

                            • kakkoskuski
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 87
                              • Rauma

                              #269
                              Joo, esim Ovokolta löytyisi huomattavasti tuota korjaamon tarjoamaa halvemmalla (enemmän ajettu) moottori. Vielä vähän auki mitä tälle autolle tehdään ja missä ja koska ja kenen toimesta.

                              Harkinnassa olis nyt myös laittaa halvempi mutta aika paljon ajettu moottori. Ja sitte pitäis päättää laitetaanko se sellasenaan vai uhrataanko lisää rahaa ja työtunteja ketjuremonttiin.

                              Mitä tietäjät tietäis laittaa uusiksi jos vaihtomoottoriin tehdään "iso huolto"? Jakoketjut, laahaimet ja kiristin varmaan minimi? Olis varmaan viisasta samalla uusia vesipumppu ja ehkä öljypumppukin? Niin ja tietysti apulaitehihna kiristimineen ja ehkä muutkin rullat. Ehkä moottorin tukikumit myös vaihtoon?

                              Alkaa vaan toi remontti herkästi paisua ja noihin osiin jo taitaa helposti palaa yks tonni lisää.

                              Edit:
                              Tuhon aiheuttajasta kun spekuloidaan niin eiköhän ne tuolta korjaamolta olis sen osannu kertoa jos läppä olisi mennyt koneeseen. Kansi otettu irti tuhojen tarkastelua varten. Tuhot yllä mainitut, juurisyy epäselvä.
                              Last edited by kakkoskuski; 26-11-2025, 14:04. Reason: Spekulointi

                              Comment

                              • 314da
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2015
                                • 414
                                • J

                                #270
                                Originally posted by kakkoskuski View Post
                                Joo, esim Ovokolta löytyisi huomattavasti tuota korjaamon tarjoamaa halvemmalla (enemmän ajettu) moottori. Vielä vähän auki mitä tälle autolle tehdään ja missä ja koska ja kenen toimesta.

                                Harkinnassa olis nyt myös laittaa halvempi mutta aika paljon ajettu moottori. Ja sitte pitäis päättää laitetaanko se sellasenaan vai uhrataanko lisää rahaa ja työtunteja ketjuremonttiin.

                                Mitä tietäjät tietäis laittaa uusiksi jos vaihtomoottoriin tehdään "iso huolto"? Jakoketjut, laahaimet ja kiristin varmaan minimi? Olis varmaan viisasta samalla uusia vesipumppu ja ehkä öljypumppukin? Niin ja tietysti apulaitehihna kiristimineen ja ehkä muutkin rullat. Ehkä moottorin tukikumit myös vaihtoon?

                                Alkaa vaan toi remontti herkästi paisua ja noihin osiin jo taitaa helposti palaa yks tonni lisää.

                                Edit:
                                Tuhon aiheuttajasta kun spekuloidaan niin eiköhän ne tuolta korjaamolta olis sen osannu kertoa jos läppä olisi mennyt koneeseen. Kansi otettu irti tuhojen tarkastelua varten. Tuhot yllä mainitut, juurisyy epäselvä.
                                Jos autoa aikoo pitää vielä ”kymmenen” vuotta niin silloin tuo iso huolto voi olla perusteltu muuten ehkä ei. Itse pesisin imusarjan ja vaihtaisin mahdolliset vuotavat tiivisteet ja rikkinäiset osat ja nostaisin motin paikoilleen.

                                Comment

                                Working...
                                X