F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kosta87
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 178
    • Finland

    Onko kokemuksia minkä merkkistä ja mallista rengasta kannattaa metsästää tuossa 255 koossa? Paljon kuullut hyvää goodyear eagle f1 assy 2 renkaista.

    Comment

    • Anzafin
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 3749
      • Kajaani

      Originally posted by Kosta87 View Post
      Onko kokemuksia minkä merkkistä ja mallista rengasta kannattaa metsästää tuossa 255 koossa? Paljon kuullut hyvää goodyear eagle f1 assy 2 renkaista.
      Mulla on kesävanteissa 255/35R20 Hankook Ventus S1 evo K107 ja se on minusta ainakin ihan hyvä. Muistapa en osaa sanoakaan . Goodyear varmasti myös hyvä.

      -Antti -

      Comment

      • brosteel
        Newbiemmer
        • Jul 2010
        • 15
        • Pohjanmaa

        Tässä 9x19 joka nurkassa. 245/40 renkailla. et24
        Attached Files

        Comment

        • krimmu
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 102
          • Turku

          Originally posted by brosteel View Post
          Tässä 9x19 joka nurkassa. 245/40 renkailla. et24
          Itellä kesäksi ET27 8,5 x 19 ja samaiset 245/40 renkaat. Onko sulla ihan vakioalusta, hyvin näyttäis sopivan

          Mulla on perus takaveto F11 adaptive drivella, eli varmaan "korkein" alusta. Saa nähdä joutuuko madaltelemaan vai meneekö ihan tuommoisenaan ilman spacereita ja muita kikkailuja.

          Comment

          • brosteel
            Newbiemmer
            • Jul 2010
            • 15
            • Pohjanmaa

            Originally posted by krimmu View Post
            Itellä kesäksi ET27 8,5 x 19 ja samaiset 245/40 renkaat. Onko sulla ihan vakioalusta, hyvin näyttäis sopivan

            Mulla on perus takaveto F11 adaptive drivella, eli varmaan "korkein" alusta. Saa nähdä joutuuko madaltelemaan vai meneekö ihan tuommoisenaan ilman spacereita ja muita kikkailuja.
            Tuossa mun autossa eibach jouset -35mm ja madaltavat jousilautaset -15mm. Takapäässä anturin "koiranluut" säädettävät. Kesällä edessä 245/35-20 8,5x20 et18, takana 285/30-20 10x20 et 35.

            Comment

            • krimmu
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 102
              • Turku

              Originally posted by brosteel View Post
              Tuossa mun autossa eibach jouset -35mm ja madaltavat jousilautaset -15mm. Takapäässä anturin "koiranluut" säädettävät. Kesällä edessä 245/35-20 8,5x20 et18, takana 285/30-20 10x20 et 35.
              Kiitokset tiedosta! Täytyy varmaan kesäksi vähän tiputtaa, ettei ihan traktorilta näyttäis. Tossa sun kuvassa korkeus näyttää aika passelilta, jotain tuollaista

              Comment

              • atcc
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2014
                • 373
                • Joensuu

                Originally posted by Anzafin

                edit: Tässä kuvassa edessä ja takana 9.5x19 ET33 ja renkaana 255/40R19. Edessä siinä ja siinä ottaako tukivarteen kiinni sisäpuolella.

                Ei ihan kuulu aiheeseen mutta onko näissä sinun vanteissa musta vai harmaa sisäosa?
                Ei oikein saa selvää tuosta kuvasta :think toki aina parempi jos sinulla oisi laittaa kuvaa suoraan sivusta
                F15 X5 M50d -15
                Ex:
                F11 530dA xDrive -11
                E61 530xdA M-sport LCI -07

                Comment

                • Anzafin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 3749
                  • Kajaani

                  Originally posted by atcc View Post
                  Ei ihan kuulu aiheeseen mutta onko näissä sinun vanteissa musta vai harmaa sisäosa?
                  Ei oikein saa selvää tuosta kuvasta :think toki aina parempi jos sinulla oisi laittaa kuvaa suoraan sivusta
                  Tommonen tummemman harmaa sisäosa ja nuo puolien syvennykset.



                  - Antti -

                  Comment

                  • Aceishigh
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 293

                    Hei,

                    Kysymys renkaiden vierintäkehästä (tämä koskee 7-sarjalaista 740xDrive, mutta sille ei löytynyt omaa ketjua):

                    Renkaat edessä 245/45/19 takana 275/40/19. Rengaslaskurilla vierintäkehä on sama 214,3 cm ja näinhän tulee olla nelivedossa, mutta pitääkö olla huolissaan voimansiirrosta, kun kuntotarkastuksessa renkaiden kulutuspinnoiksi todettiin edessä n. 4 mm ja takana niin huonot, että myyjä aikoo vaihtaa ne uusiin? Eikös näissä pitäisi aina vaihtaa kaikki neljä rengasta, jottei vierintäkehissä tule liikaa eroa?

                    Auto tulee siis Saksasta ja en näe itse näe autoa kuin vasta täällä Suomessa.
                    Old golfers never die, they only lose their balls.

                    BMW 740d xDrive (06/2014).

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3749
                      • Kajaani

                      Originally posted by Aceishigh View Post
                      Hei,

                      Kysymys renkaiden vierintäkehästä (tämä koskee 7-sarjalaista 740xDrive, mutta sille ei löytynyt omaa ketjua):

                      Renkaat edessä 245/45/19 takana 275/40/19. Rengaslaskurilla vierintäkehä on sama 214,3 cm ja näinhän tulee olla nelivedossa, mutta pitääkö olla huolissaan voimansiirrosta, kun kuntotarkastuksessa renkaiden kulutuspinnoiksi todettiin edessä n. 4 mm ja takana niin huonot, että myyjä aikoo vaihtaa ne uusiin? Eikös näissä pitäisi aina vaihtaa kaikki neljä rengasta, jottei vierintäkehissä tule liikaa eroa?

                      Auto tulee siis Saksasta ja en näe itse näe autoa kuin vasta täällä Suomessa.
                      Näkisin näin, että voi toisen parin vaihtaa, mutta itse haluaisin, että uudet renkaat olisi samalla kuviolla kuin toisella akselilla, eli sama rengasmerkki ja -malli käytännössä.

                      Toki kulutuspinnan tila vaikuttaa vierintäkehään, mutta tuskin niin pieni ero pahaa tekee. Esim. F10:n tehdaskoko nelivedolle on 245/35R20 ja 275/30R20 ja näillä on laskennallisesti 21mm ero vierintäkehässä.

                      - Antti -

                      Comment

                      • Aceishigh
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 293

                        Originally posted by Anzafin View Post
                        Näkisin näin, että voi toisen parin vaihtaa, mutta itse haluaisin, että uudet renkaat olisi samalla kuviolla kuin toisella akselilla, eli sama rengasmerkki ja -malli käytännössä.

                        Toki kulutuspinnan tila vaikuttaa vierintäkehään, mutta tuskin niin pieni ero pahaa tekee. Esim. F10:n tehdaskoko nelivedolle on 245/35R20 ja 275/30R20 ja näillä on laskennallisesti 21mm ero vierintäkehässä.

                        - Antti -
                        Pitääkö se ”nyrkkisääntö” paikkansa, että kulutuspinnan verran voi olla eroa ilman, että nelivedon voimansiirto kärsii?
                        Old golfers never die, they only lose their balls.

                        BMW 740d xDrive (06/2014).

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3749
                          • Kajaani

                          Originally posted by Aceishigh View Post
                          Pitääkö se ”nyrkkisääntö” paikkansa, että kulutuspinnan verran voi olla eroa ilman, että nelivedon voimansiirto kärsii?
                          En osaa sanoa voiko sitä pitää nyrkkisääntönä, mutta yritin edellä sanoa, että ainakaan 21mm ero vierintäkehässä ei valmistajan mukaan ole ongelma.

                          - Antti -

                          Comment

                          • Aceishigh
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 293

                            Originally posted by Anzafin View Post
                            En osaa sanoa voiko sitä pitää nyrkkisääntönä, mutta yritin edellä sanoa, että ainakaan 21mm ero vierintäkehässä ei valmistajan mukaan ole ongelma.

                            - Antti -
                            Ok. Yksi asia, mitä en ymmärrä on se, että näillä mainituilla eri profiilin renkailla on myös sama halkaisija.

                            Lasketaan ilmeisesti:

                            275/40-19” halkaisija on 19*25,4+275*0,4*2=702,6mm ~70,3cm
                            245/45-19" halkaisija on 19*25,4+245*0,45*2=702,6mm ~70,3cm

                            Eli miksi renkaan leveys (275 ja 245) otetaan huomioon, kun lasketaan halkaisijaa (kaksi kertaa säde l. pituus renkaan ulkokehältä renkaan keskipisteeseen). Ymmärrän, että renkaan profiili (45 ja 40) eli kuinka paljon kumia on maan ja vanteen ”välissä” tulee ottaa huomioon, samoin kuin jossain määrin tuon tuumakoon (19).

                            Mitä halkaisijaa tässä lasketaan renkaiden osalta, kun sen pitää olla sama? Maalaisjärjellä ajateltuna näissä olisi eri halkaisija, koska leveämmissä on vähemmän tuota kumia korkeussuunnnassa matalamman profiilin vuoksi,
                            tuumakoko on sama molemmissa.

                            Jos vanteet ovat 19*9,5 (takana) ja 19*8,5 (edessä), ovatko nuo jälkimmäiset arvot vanteiden leveydet tuumissa, kun niitä katsoo esim. suoraan edestä tai takaapäin?

                            Thanks,
                            Old golfers never die, they only lose their balls.

                            BMW 740d xDrive (06/2014).

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1128
                              • Espoo

                              Originally posted by Aceishigh View Post
                              Ok. Yksi asia, mitä en ymmärrä on se, että näillä mainituilla eri profiilin renkailla on myös sama halkaisija.

                              Lasketaan ilmeisesti:

                              275/40-19” halkaisija on 19*25,4+275*0,4*2=702,6mm ~70,3cm
                              245/45-19" halkaisija on 19*25,4+245*0,45*2=702,6mm ~70,3cm

                              Eli miksi renkaan leveys (275 ja 245) otetaan huomioon, kun lasketaan halkaisijaa (kaksi kertaa säde l. pituus renkaan ulkokehältä renkaan keskipisteeseen). Ymmärrän, että renkaan profiili (45 ja 40) eli kuinka paljon kumia on maan ja vanteen ”välissä” tulee ottaa huomioon, samoin kuin jossain määrin tuon tuumakoon (19).

                              Mitä halkaisijaa tässä lasketaan renkaiden osalta, kun sen pitää olla sama? Maalaisjärjellä ajateltuna näissä olisi eri halkaisija, koska leveämmissä on vähemmän tuota kumia korkeussuunnnassa matalamman profiilin vuoksi,
                              tuumakoko on sama molemmissa.

                              Jos vanteet ovat 19*9,5 (takana) ja 19*8,5 (edessä), ovatko nuo jälkimmäiset arvot vanteiden leveydet tuumissa, kun niitä katsoo esim. suoraan edestä tai takaapäin?

                              Thanks,
                              Eikös idea just olisi, että halkaisija olisi sama (toki 245*0,45 on aavistuksen enemmän kuin 275*0,40). Saman verran noissa esimerkeissäsi on sitä kumia korkeussuunnassa, koska kuten laskit itsekin, se on suhdeluku leveydestä. Toinen on vain leveämpi kuin toinen ja se korkeus ja sitämyöten piiri sen vierintäkehän muodostavat.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • Aceishigh
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 293

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Eikös idea just olisi, että halkaisija olisi sama (toki 245*0,45 on aavistuksen enemmän kuin 275*0,40). Saman verran noissa esimerkeissäsi on sitä kumia korkeussuunnassa, koska kuten laskit itsekin, se on suhdeluku leveydestä. Toinen on vain leveämpi kuin toinen ja se korkeus ja sitämyöten piiri sen vierintäkehän muodostavat.
                                Vierintäkehän pituus (näissä renkaissa 214,3 cm molemmissa) on eri asia kuin yllä laskettu halkaisija, ihmettelen, miksi halkaisijan laskemisessa otetaan huomioon renkaan leveys.
                                Old golfers never die, they only lose their balls.

                                BMW 740d xDrive (06/2014).

                                Comment

                                Working...
                                X