Ok, vaikka nuo vanteet autooni ilmeisesti sopivatkin, niin onko ET luvuissa ja vanteiden leveyksissä jotain "järkeä"? Tähän asti olen autooni aina laittanut alkuperäisiä BMW vanteita "oikeilla" ET luvuilla ja leveyksillä. Vaikuttaakohan nuo eri ET luvut jo auton ajettavuuteen jne.?
F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by dotzrapier View PostIlmeisesti edessä ET 18 8,5x20 vanteella tulee aika paljon enemmän ulos kuin vakiokoko 8,5x20 ET 33? Onko noista mahdollista sorvata pois esim. 5mm? Olisiko sitten jo tarpeeksi lähellä vakiota? Vai jätänkö ostamatta koko vannesarjan?
sorvaamista en suosittele. ostat vaan nuo, niin eipähän tarvii leikkiä spacereiden kanssa.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by poke View Postmulla oli f10:ssä edessä 8,5 x 20 et 15. renkaana 245. ei tule vielä kaaresta yli silläkään.
sorvaamista en suosittele. ostat vaan nuo, niin eipähän tarvii leikkiä spacereiden kanssa.
Aika erikoiselta kyllä kuulostaa tuo väittämä... Tästä kuvia ja luettavaa http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1155711
Tässä kuvassa 9" ET35 edessä ja 10,5" ET40 takana. Jos eteen olisi laittanut 10mm spacerit olisi tullut jo vähän yli reunasta. Ilman madallusta olisi vielä ulompana.
Tässä 9" ET25 ja tulee aavistuksen kaaresta ulos. http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1007009
Last edited by bemu2000; 29-08-2017, 09:29.
Comment
-
-
Originally posted by poke View Postmulla oli f10:ssä edessä 8,5 x 20 et 15. renkaana 245. ei tule vielä kaaresta yli silläkään.
sorvaamista en suosittele. ostat vaan nuo, niin eipähän tarvii leikkiä spacereiden kanssa.
Tässä kuva:Last edited by poke; 15-02-2018, 06:27.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by poke View PostVanteen et 35 ja 20mm lintti välissä = et 15
Tässä kuva:
Onkohan vanteen ET luku väärin, tai spaceri todella 20mm? Ei kyllä näytä tuossa kuvassa ET15 setiltä. Näyttää melkeen samalta kuin tuo minun auton 9" ET35...
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostOnkohan vanteen ET luku väärin, tai spaceri todella 20mm? Ei kyllä näytä tuossa kuvassa ET15 setiltä. Näyttää melkeen samalta kuin tuo minun auton 9" ET35...
Oletko itse mitannu vanteistasi ET:t ? Onko oikein?
autossa oli H&r -35mm jousisarja, renkaina 245/35 nankangeja ns 2 ja ns 20. Ei raapinut koskaan missään tilanteessa. Tällä setupilla ajelin n. 80tkm.
En missään nimessä sano, että kenenkään pitäisi laittaa juuri näin kuin itsellä oli. Ihan vaan heitin vertailun vuoksi, kun asiaa kysyttiin.
Tuollahan tuo oli jo sivulla kaksi jonkun auto vastaavalla et:llä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=193525&page=2Last edited by poke; 29-08-2017, 12:38.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Itselläni lähinnä on hakusessa vanteet, jotka olisivat ET luvuilta lähellä sitä mitä valmistaja käyttää alkuperäisissä vanteissaan. Pysyisivät ajo-ominaisuudet yms. ennallaan. Edessä siis ET olisi noilla beyerneillä 3 pienempi ja takana 9 pienempi. Vai vaikuttaako tuo vanteen leveys kuinka asiaan, kun alkup. vanteet ovat takana 9" ja tuo beyern on 10"?
Ovatko tässä sarjassa etu ja takavanteet muuten "balanssissa" keskenään? En näistä vanneasioista kovin paljoa tiedä ja huomenna olisi tarkoitus mennä kauppoja vääntämään noista vanteista.Last edited by dotzrapier; 31-08-2017, 23:56.
Comment
-
-
Originally posted by dotzrapier View PostItselläni lähinnä on hakusessa vanteet, jotka olisivat ET luvuilta lähellä sitä mitä valmistaja käyttää alkuperäisissä vanteissaan. Pysyisivät ajo-ominaisuudet yms. ennallaan. Edessä siis ET olisi noilla beyerneillä 3 pienempi ja takana 9 pienempi. Vai vaikuttaako tuo vanteen leveys kuinka asiaan, kun alkup. vanteet ovat takana 9" ja tuo beyern on 10"?
Ovatko tässä sarjassa etu ja takavanteet muuten "balanssissa" keskenään? En näistä vanneasioista kovin paljoa tiedä ja huomenna olisi tarkoitus mennä kauppoja vääntämään noista vanteista.
Tuosta saa aika hyvän käsityksen siitä, miten ulos/sisään rengas jää verrattuna johonkin toiseen, esim. alkuperäiseen.F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)
Comment
-
-
Kiitos linkistä.
Alkuperäiseen 20" BMW etuvanteeseen nähden beyern etuvanteella jää 3mm enemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 3mm. Tämä nyt ei varmastikaan tuota ongelmia.
Alkuperäiseen 20" BMW takavanteeseen nähden beyern takavanteella jää 4mm vähemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 22mm. Kuinkas tuo? Olen kyllä lukenut tämän topicin jo pariin kertaan kokonaan läpi ja kyllä sielä jollakin oli ollut autossa 10" vanne 35 ET:llä. Ilmeisesti se on ok? Vai voisiko olla parempikin? Mittarivirhe nousee 0,6% -->1% millä nyt ei taida mitään merkitystä olla?
Comment
-
-
Originally posted by dotzrapier View PostJätin sitten tuon vertini sarjan ostamatta.
Nyt olisi tarkoitus mennä katsomaan Beyernin 20" vanteita..
Etuvanne 8,5" ET30 ja takavanne 10" ET35. Eikö nämä ole käytännössä BMW:n suosittelemat luvut? Ilmeisesti BMW:n tarkat luvut 20" vanteille ovat 8,5" ET33 ja 9" ET 44?Originally posted by dotzrapier View PostKiitos linkistä.
Alkuperäiseen 20" BMW etuvanteeseen nähden beyern etuvanteella jää 3mm enemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 3mm. Tämä nyt ei varmastikaan tuota ongelmia.
Alkuperäiseen 20" BMW takavanteeseen nähden beyern takavanteella jää 4mm vähemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 22mm. Kuinkas tuo? Olen kyllä lukenut tämän topicin jo pariin kertaan kokonaan läpi ja kyllä sielä jollakin oli ollut autossa 10" vanne 35 ET:llä. Ilmeisesti se on ok? Vai voisiko olla parempikin? Mittarivirhe nousee 0,6% -->1% millä nyt ei taida mitään merkitystä olla?
Nuo sopii hyvin.
Paremmuus on täysin makuasia. Noissa etuvanne jää minusta turhan paljon sisään (siis täysin makuasia) ja takavanne näyttää varmaan ihan kivalta.
Ja F10:ssä edessä vanne ei ota missään vaiheessa kiinni iskariin vaan tukivarteen jos ottaa.Last edited by Anzafin; 01-09-2017, 20:21.
Comment
-
-
Vähän offtopicin puolelle menee, mutta nyt selvisi, että takavanteiden huulista on lakka lähtenyt pois/kuplii. Kysyin yhdeltä fiksaajalta, että mitä uuden lakan laittaminen maksaisi, niin hän sanoi että kyllä niihin uusi lakka voidaan laittaa mutta ei se siinä pysy. Kuulemma ensimmäisen ajetun hiekkatiepätkän jälkeen vanteet ovat samanlaiset kuin nyt. Suositteli unohtamaan nuo vanteet. Onko asia tosiaan näin? Eikö niihin muka mitään järkevää korjauskeinoa ole? Entä jos ottaisi kokonaan lakat pois huulista? Onko sitten liian työläät pitää siistinä?
Comment
-
-
Originally posted by dotzrapier View PostVähän offtopicin puolelle menee, mutta nyt selvisi, että takavanteiden huulista on lakka lähtenyt pois/kuplii. Kysyin yhdeltä fiksaajalta, että mitä uuden lakan laittaminen maksaisi, niin hän sanoi että kyllä niihin uusi lakka voidaan laittaa mutta ei se siinä pysy. Kuulemma ensimmäisen ajetun hiekkatiepätkän jälkeen vanteet ovat samanlaiset kuin nyt. Suositteli unohtamaan nuo vanteet. Onko asia tosiaan näin? Eikö niihin muka mitään järkevää korjauskeinoa ole? Entä jos ottaisi kokonaan lakat pois huulista? Onko sitten liian työläät pitää siistinä?F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Comment