F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dotzrapier
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 58
    • Suomi

    Ok, vaikka nuo vanteet autooni ilmeisesti sopivatkin, niin onko ET luvuissa ja vanteiden leveyksissä jotain "järkeä"? Tähän asti olen autooni aina laittanut alkuperäisiä BMW vanteita "oikeilla" ET luvuilla ja leveyksillä. Vaikuttaakohan nuo eri ET luvut jo auton ajettavuuteen jne.?

    Comment

    • dotzrapier
      Bimmer Rookie
      • May 2012
      • 58
      • Suomi

      Ilmeisesti edessä ET 18 8,5x20 vanteella tulee aika paljon enemmän ulos kuin vakiokoko 8,5x20 ET 33? Onko noista mahdollista sorvata pois esim. 5mm? Olisiko sitten jo tarpeeksi lähellä vakiota? Vai jätänkö ostamatta koko vannesarjan?

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3127

        Originally posted by dotzrapier View Post
        Ilmeisesti edessä ET 18 8,5x20 vanteella tulee aika paljon enemmän ulos kuin vakiokoko 8,5x20 ET 33? Onko noista mahdollista sorvata pois esim. 5mm? Olisiko sitten jo tarpeeksi lähellä vakiota? Vai jätänkö ostamatta koko vannesarjan?
        mulla oli f10:ssä edessä 8,5 x 20 et 15. renkaana 245. ei tule vielä kaaresta yli silläkään.
        sorvaamista en suosittele. ostat vaan nuo, niin eipähän tarvii leikkiä spacereiden kanssa.
        Kulkineet/projektit:

        M2 F87
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17797
          • Jämsä

          Originally posted by poke View Post
          mulla oli f10:ssä edessä 8,5 x 20 et 15. renkaana 245. ei tule vielä kaaresta yli silläkään.
          sorvaamista en suosittele. ostat vaan nuo, niin eipähän tarvii leikkiä spacereiden kanssa.

          Aika erikoiselta kyllä kuulostaa tuo väittämä... Tästä kuvia ja luettavaa http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1155711

          Tässä kuvassa 9" ET35 edessä ja 10,5" ET40 takana. Jos eteen olisi laittanut 10mm spacerit olisi tullut jo vähän yli reunasta. Ilman madallusta olisi vielä ulompana.

          Tässä 9" ET25 ja tulee aavistuksen kaaresta ulos. http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1007009


          Last edited by bemu2000; 29-08-2017, 09:29.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3127

            Originally posted by poke View Post
            mulla oli f10:ssä edessä 8,5 x 20 et 15. renkaana 245. ei tule vielä kaaresta yli silläkään.
            sorvaamista en suosittele. ostat vaan nuo, niin eipähän tarvii leikkiä spacereiden kanssa.
            Vanteen et 35 ja 20mm lintti välissä = et 15

            Tässä kuva:
            Last edited by poke; 15-02-2018, 06:27.
            Kulkineet/projektit:

            M2 F87
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17797
              • Jämsä

              Originally posted by poke View Post
              Vanteen et 35 ja 20mm lintti välissä = et 15

              Tässä kuva:

              Onkohan vanteen ET luku väärin, tai spaceri todella 20mm? Ei kyllä näytä tuossa kuvassa ET15 setiltä. Näyttää melkeen samalta kuin tuo minun auton 9" ET35...
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3127

                Originally posted by bemu2000 View Post
                Onkohan vanteen ET luku väärin, tai spaceri todella 20mm? Ei kyllä näytä tuossa kuvassa ET15 setiltä. Näyttää melkeen samalta kuin tuo minun auton 9" ET35...
                voihan näitä spekuloida loputtomiin. en mitannut ko vanteen ET:tä vaan luotin siihen mitä vanteessa on stanssattuna. Breytonin orggis vanteet, joten luotin siihen. Lintit mittasin ja työntömitta näytti 20mm.

                Oletko itse mitannu vanteistasi ET:t ? Onko oikein?

                autossa oli H&r -35mm jousisarja, renkaina 245/35 nankangeja ns 2 ja ns 20. Ei raapinut koskaan missään tilanteessa. Tällä setupilla ajelin n. 80tkm.

                En missään nimessä sano, että kenenkään pitäisi laittaa juuri näin kuin itsellä oli. Ihan vaan heitin vertailun vuoksi, kun asiaa kysyttiin.

                Tuollahan tuo oli jo sivulla kaksi jonkun auto vastaavalla et:llä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=193525&page=2
                Last edited by poke; 29-08-2017, 12:38.
                Kulkineet/projektit:

                M2 F87
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • dotzrapier
                  Bimmer Rookie
                  • May 2012
                  • 58
                  • Suomi

                  Jätin sitten tuon vertini sarjan ostamatta.
                  Nyt olisi tarkoitus mennä katsomaan Beyernin 20" vanteita..
                  Etuvanne 8,5" ET30 ja takavanne 10" ET35. Eikö nämä ole käytännössä BMW:n suosittelemat luvut? Ilmeisesti BMW:n tarkat luvut 20" vanteille ovat 8,5" ET33 ja 9" ET 44?

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17797
                    • Jämsä




                    Tuossa on 8,5" ET35 edessä. 10mm spacerilla tulee jo melko lähelle reunaa ja 15mm palalla jo aivan reunan tasolle. 20mm palalla tulisi selvästi kaaren yli.

                    Jos nyt joku vielä optimeita miettii ilman että tulee kaaren yli, niin sanoisin että 8,5" ET25 ja 9" ET30
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • dotzrapier
                      Bimmer Rookie
                      • May 2012
                      • 58
                      • Suomi

                      Itselläni lähinnä on hakusessa vanteet, jotka olisivat ET luvuilta lähellä sitä mitä valmistaja käyttää alkuperäisissä vanteissaan. Pysyisivät ajo-ominaisuudet yms. ennallaan. Edessä siis ET olisi noilla beyerneillä 3 pienempi ja takana 9 pienempi. Vai vaikuttaako tuo vanteen leveys kuinka asiaan, kun alkup. vanteet ovat takana 9" ja tuo beyern on 10"?
                      Ovatko tässä sarjassa etu ja takavanteet muuten "balanssissa" keskenään? En näistä vanneasioista kovin paljoa tiedä ja huomenna olisi tarkoitus mennä kauppoja vääntämään noista vanteista.
                      Last edited by dotzrapier; 31-08-2017, 23:56.

                      Comment

                      • Joni_R
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2015
                        • 134
                        • Ylivieska

                        Originally posted by dotzrapier View Post
                        Itselläni lähinnä on hakusessa vanteet, jotka olisivat ET luvuilta lähellä sitä mitä valmistaja käyttää alkuperäisissä vanteissaan. Pysyisivät ajo-ominaisuudet yms. ennallaan. Edessä siis ET olisi noilla beyerneillä 3 pienempi ja takana 9 pienempi. Vai vaikuttaako tuo vanteen leveys kuinka asiaan, kun alkup. vanteet ovat takana 9" ja tuo beyern on 10"?
                        Ovatko tässä sarjassa etu ja takavanteet muuten "balanssissa" keskenään? En näistä vanneasioista kovin paljoa tiedä ja huomenna olisi tarkoitus mennä kauppoja vääntämään noista vanteista.


                        Tuosta saa aika hyvän käsityksen siitä, miten ulos/sisään rengas jää verrattuna johonkin toiseen, esim. alkuperäiseen.
                        F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
                        ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

                        Comment

                        • dotzrapier
                          Bimmer Rookie
                          • May 2012
                          • 58
                          • Suomi

                          Kiitos linkistä.

                          Alkuperäiseen 20" BMW etuvanteeseen nähden beyern etuvanteella jää 3mm enemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 3mm. Tämä nyt ei varmastikaan tuota ongelmia.

                          Alkuperäiseen 20" BMW takavanteeseen nähden beyern takavanteella jää 4mm vähemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 22mm. Kuinkas tuo? Olen kyllä lukenut tämän topicin jo pariin kertaan kokonaan läpi ja kyllä sielä jollakin oli ollut autossa 10" vanne 35 ET:llä. Ilmeisesti se on ok? Vai voisiko olla parempikin? Mittarivirhe nousee 0,6% -->1% millä nyt ei taida mitään merkitystä olla?

                          Comment

                          • Anzafin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 3749
                            • Kajaani

                            Originally posted by dotzrapier View Post
                            Jätin sitten tuon vertini sarjan ostamatta.
                            Nyt olisi tarkoitus mennä katsomaan Beyernin 20" vanteita..
                            Etuvanne 8,5" ET30 ja takavanne 10" ET35. Eikö nämä ole käytännössä BMW:n suosittelemat luvut? Ilmeisesti BMW:n tarkat luvut 20" vanteille ovat 8,5" ET33 ja 9" ET 44?
                            Originally posted by dotzrapier View Post
                            Kiitos linkistä.

                            Alkuperäiseen 20" BMW etuvanteeseen nähden beyern etuvanteella jää 3mm enemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 3mm. Tämä nyt ei varmastikaan tuota ongelmia.

                            Alkuperäiseen 20" BMW takavanteeseen nähden beyern takavanteella jää 4mm vähemmän tilaa vanteen sisäreunasta iskunvaimentimeen ja vanteen ulkoreuna siirtyy ulommas 22mm. Kuinkas tuo? Olen kyllä lukenut tämän topicin jo pariin kertaan kokonaan läpi ja kyllä sielä jollakin oli ollut autossa 10" vanne 35 ET:llä. Ilmeisesti se on ok? Vai voisiko olla parempikin? Mittarivirhe nousee 0,6% -->1% millä nyt ei taida mitään merkitystä olla?

                            Nuo sopii hyvin.
                            Paremmuus on täysin makuasia. Noissa etuvanne jää minusta turhan paljon sisään (siis täysin makuasia) ja takavanne näyttää varmaan ihan kivalta.

                            Ja F10:ssä edessä vanne ei ota missään vaiheessa kiinni iskariin vaan tukivarteen jos ottaa.
                            Last edited by Anzafin; 01-09-2017, 20:21.

                            Comment

                            • dotzrapier
                              Bimmer Rookie
                              • May 2012
                              • 58
                              • Suomi

                              Vähän offtopicin puolelle menee, mutta nyt selvisi, että takavanteiden huulista on lakka lähtenyt pois/kuplii. Kysyin yhdeltä fiksaajalta, että mitä uuden lakan laittaminen maksaisi, niin hän sanoi että kyllä niihin uusi lakka voidaan laittaa mutta ei se siinä pysy. Kuulemma ensimmäisen ajetun hiekkatiepätkän jälkeen vanteet ovat samanlaiset kuin nyt. Suositteli unohtamaan nuo vanteet. Onko asia tosiaan näin? Eikö niihin muka mitään järkevää korjauskeinoa ole? Entä jos ottaisi kokonaan lakat pois huulista? Onko sitten liian työläät pitää siistinä?

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5132
                                • Paimio

                                Originally posted by dotzrapier View Post
                                Vähän offtopicin puolelle menee, mutta nyt selvisi, että takavanteiden huulista on lakka lähtenyt pois/kuplii. Kysyin yhdeltä fiksaajalta, että mitä uuden lakan laittaminen maksaisi, niin hän sanoi että kyllä niihin uusi lakka voidaan laittaa mutta ei se siinä pysy. Kuulemma ensimmäisen ajetun hiekkatiepätkän jälkeen vanteet ovat samanlaiset kuin nyt. Suositteli unohtamaan nuo vanteet. Onko asia tosiaan näin? Eikö niihin muka mitään järkevää korjauskeinoa ole? Entä jos ottaisi kokonaan lakat pois huulista? Onko sitten liian työläät pitää siistinä?
                                Soodapuhallus vaan ja uudet maalit ja lakat pintaan sitten on kuin uudet.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X