Originally posted by nappe74
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
-
-
Originally posted by nappe74 View PostCar —> Ajoneuvon tiedot —> Ajotiedot —> Arvot alkaen —> Tehdas
Omasta autosta löytyikin tehtaalta asti kilsat ja kokonaismäärästä 62600km sähköllä on ajettu 42800km.
On kyllä hybridistä otettu reilusti hyöty irti !!
Keskikulutus 3,1L/100km
Keskinopeus 49,9km/hF33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostTämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?
Joka on sinällään erittäin hyvä muistutus siitä että autoa saa ruokkia töpselistä kuin ihmistainta, jos haluaa saada pitkällä aikavälillä polttoaineenkulutuksen pysymään 2-3 litran tuntumassa. Yhden pitkän 3000km pohjoisen reissun kompensoimiseksi joutuu hyödyntämään sähköä monta kuukautta.Last edited by JKK; 02-09-2023, 11:06.
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostTämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?
Kun tuo jaetaan bensalla ajetulla matkalla, saadaan bensakilometrien keskikulutukseksi
1941 l / (62600 km - 42800 km) = 9.8 l / 100 km
Omassa kotterossa sama laskutoimitus antaa keskikulutukseksi 9.3 l / 100 km.
Jos nyt laskin oikein :-)G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostSitähän tuo tarkoittaa. Eli ilmoitettu kulutuslukema tarkoittaa nimenomaan sitä että on 3,1L/100km 62600 matkalla.
Joka on sinällään erittäin hyvä muistutus siitä että autoa saa ruokkia töpselistä kuin ihmistainta, jos haluaa saada pitkällä aikavälillä polttoaineenkulutuksen pysymään 2-3 litran tuntumassa. Yhden pitkän 3000km pohjoisen reissun kompensoimiseksi joutuu hyödyntämään sähköä monta kuukautta.
Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.Last edited by PNM2; 03-09-2023, 09:26.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostPlus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.
Meillä nousee helposti keskikulutus bensan osalta pidemmillä matkoilla seiskan päälle ja sitten jos laittaa vaikka (pienen) veneen perään ja hinailee sitä muutaman sata kilsaa niin ollaan reilu kympissä.
Comment
-
-
Originally posted by jj5 View PostNiin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
Meillä nousee helposti keskikulutus bensan osalta pidemmillä matkoilla seiskan päälle ja sitten jos laittaa vaikka (pienen) veneen perään ja hinailee sitä muutaman sata kilsaa niin ollaan reilu kympissä.
Nyt oman auton "koko omistusajan bensan keskikulutus" on 4.0l/100km.
Tuosta kun vähä pyörittää matikkaa, niin voisi ajatella että n.3l/100km säästää (varmaan enemmänkin kotikulma-ajossa) bensaa -> 6€/100km kotio, ja sähköä taas menee varmaan joku 10-12kWh/100km tuon bensan lisäksi -> se maksaa nyt sen euron verran ehkä -> 5€/100km rahallinen säästö.
Tekeehän se 15tkm vuosisuoritteella rahaa. Liki 750e.
Eipähän toi ny karmeen isolta erolta kuulosta. Se suurin säästö, jos autolla ajamista koskaan säästämiseksi voi ajatella, tulee lyhyissä matkoissa mitkä voi ajaa vain sähköllä.
Eniweis, eipä tälläisellä kulkemisen kulut tolkunpahat ole. Samoissa luokissa kuin oli F30 330e, jopa halvempaa, kiitos isomman sähkörangen.
Ehkä seuraava voisi olla jo se täyssähkö, tulis noita i4 tai sit muutaman vuoden päästä sitä uutta tulevaa 5- malleja enemmän liisarikäytöstä vapaaksi niin vois harkitakin 2nd hand.Last edited by repsa; 03-09-2023, 15:42.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by jj5 View PostNiin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
Jos muistelee esim. aikoinaan E39 540i:n kulutusta, joka vei seka-ajossa 13-15 litraa/100km, eikä juuri alle 9,0 litran mennyt missään olosuhteissa. Lienee suorituskyvyltään ja kokoluokaltaan suhteellisen verrannollinen... Jotain kehitystä jossain on tapahtunut.
Myös puoli-ilmaisesta käyttövoimaverosta tulee hieman hyötyä.... 600-800€/vuosi verrattuna isoon dieseliin, joka itselleni olisi ainoa vaihtoehto tälle.Last edited by JKK; 03-09-2023, 11:07.
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostPlus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan. Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Mielestäni polttoaineenkulutusta laskiessa täytyy huomioida se, että hybridillä polttomoottori sammuksissa rullattu matka lasketaan autossa sähköiseksi kilometriksi. Tämän takia tuosta pelkästään polttomoottorille lasketusta kulutuksesta puuttuu kokonaan kaikki rullaukset mitkä ei-hybridi menisi nollakulutuksella. Eli tuo 9.8l/100 km ei mielestäni siksi ole täysin verrannollinen ei-hybridin kultukselle, koska tuossa kulutuksessa on koko ajan ollut ns. veto päällä.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostEihän tuossa ole mitään erikoista ole. Jos oletetaan että sähköinen range on keskimäärin 35km niin keskimäärin bensalla on ajettu 16km kerrallaan, juuri ja juuri kone lämpöiseksi.
Originally posted by N54 View PostMielestäni polttoaineenkulutusta laskiessa täytyy huomioida se, että hybridillä polttomoottori sammuksissa rullattu matka lasketaan autossa sähköiseksi kilometriksi. Tämän takia tuosta pelkästään polttomoottorille lasketusta kulutuksesta puuttuu kokonaan kaikki rullaukset mitkä ei-hybridi menisi nollakulutuksella. Eli tuo 9.8l/100 km ei mielestäni siksi ole täysin verrannollinen ei-hybridin kultukselle, koska tuossa kulutuksessa on koko ajan ollut ns. veto päällä.Last edited by PNM2; 03-09-2023, 17:53.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Ihan uutta itselleni oli kun lähdettiin kotoa ajamaan stadiin (270km) tyhjällä ajoakulla niin ihmettelin miten rajuja lukemia näytti hetkellisen pa-kulutuksen mittari (12-15L/100km) mutta huomasin kohta että ajoakku alkoi täyttymään…
8 prosenttiin asti ajoakku täyttyi jonka jälkeen kulutuslukemat tippui 5-7 litran kamuroille…
Takaisin kotiin ajellessa tätä samaa latausta ei tapahtunut vaikka ajoakku oli taas tyhjä lähtiessä.
Akun tavoitetaso on asetettu 30% ja max.sähkön käyttö ei ollut päällä. Navigointi oli aktivoituna molempiin suuntiin.G30 530e xDrive A M-Sport -20
ex-Bimmerit:
F10 525dA xDrive M-Sport -13
E21 316 -80
E91 330xdA M-Sport -06
E53 X5 3.0iA Sport -04
E91 335xiA M-Sport -08
E60 530iA M-Sport -06
E36 320i Cabriolet M-Sport -96
E91 320d -06
E39 530iAT M-Sport -01
E36 328iA -96
E39 528iA -96
E36 325i -92
Comment
-
-
Kyllä se pitkässä matkassa osaa myös mennä todella pienellä kulutuksella. Heinäkuussa kierreltiin norjassa jäämeren rantoja, reissussa tuli yhteensä 3500km (17" rengastuksella). Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä.
Koko matkan keskikulutus kotiin palatessa oli 5,4l/100km.
Renkaat vaikuttaa todella paljon. Kulutukseen tulee 0,5l/100km kun mennään tuumalla ylöspäin. Ne orggis karvalakki-17"-alut, (jotka tulee vakiona) on itseasiassa todella kevyet vanteet ja taloudellisuuden kannalta ylivoimaisesti parhaat kun niille valitsee hyvin rullaavat kumit. Sillä satsilla pääsin toistuvasti n.16-17kwh/100km alkavaan sähkön kulutukseen. Nyt alla on 19" setti leveällä takakumilla, eikä meinaa päästä alle 20kwh/100km sitten mitenkään.Last edited by JKK; 03-09-2023, 22:23.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostKyllä se pitkässä matkassa osaa myös mennä todella pienellä kulutuksella. Heinäkuussa kierreltiin norjassa jäämeren rantoja, reissussa tuli yhteensä 3500km (17" rengastuksella). Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä.
Koko matkan keskikulutus kotiin palatessa oli 5,4l/100km.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Reissuun lähtiessä itse ajelen aina ensin akun puoleen väliin sähköllä, ja sitten liipaisen ratin vaihdeläpyskän plussasta ajomoodin sportille, jonka jälkeen auto menee koko ajan bensalla ja mielestäni se avustelee kulkua ajoittain sähköllä (koska akku vajoaa hiljalleen 200-300km matkalla ja ajoittain vilahtelee näytössä epätodellisen alhaisia kulutuslukemia). Sitten ennen perille pääsyä ajan akun lopullisesti tyhjäksi.
Näin pystyy itse kontrolloimaan akun käyttöä, eikä auto lataile matkan aikana akkua bensan avulla. Näin siis olen päätellyt hetkellisen kulutuksen lukemista, jotka pysyy tällä metodilla koko ajan matalana. Tuntuu että bensalla lataaminen on myrkkyä, ja sillä ladatut sähkökilometrit on taloudellisesti hölmöjä.
Itse sportti-moodi ei tunnu vaikuttavan polttoaineen kulutukseen mitenkään verrattuna muihin moodeihin. Kaasun response on vaan mun makuun kivempi sportilla.Last edited by JKK; 03-09-2023, 23:24.
Comment
-
Comment