Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1025
    • Espoo

    Originally posted by nappe74 View Post
    Car —> Ajoneuvon tiedot —> Ajotiedot —> Arvot alkaen —> Tehdas

    Omasta autosta löytyikin tehtaalta asti kilsat ja kokonaismäärästä 62600km sähköllä on ajettu 42800km.
    On kyllä hybridistä otettu reilusti hyöty irti !!
    Keskikulutus 3,1L/100km
    Keskinopeus 49,9km/h
    Tässähän täytyy toki muistaa, että tohon keskikulutukseen pitää lisätä sähkönkulutus. Eli auto on vienyt jokaisella sadalla kilsalla keskimäärin 3,1 litraa bensaa JA X kWh sähköä. Ajatellen, että bensalla on ajettu vain alle kolmasosa kaikista ajoista, on bensankulutus jopa aika kova.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5143
      • Kuopio

      Originally posted by nappe74 View Post
      Car —> Ajoneuvon tiedot —> Ajotiedot —> Arvot alkaen —> Tehdas

      Omasta autosta löytyikin tehtaalta asti kilsat ja kokonaismäärästä 62600km sähköllä on ajettu 42800km.
      On kyllä hybridistä otettu reilusti hyöty irti !!
      Keskikulutus 3,1L/100km
      Keskinopeus 49,9km/h
      Tämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2287
        • Uusimaa

        Originally posted by jani View Post
        Tämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?
        Sitähän tuo tarkoittaa. Eli ilmoitettu kulutuslukema tarkoittaa nimenomaan sitä että on 3,1L/100km 62600 matkalla.

        Joka on sinällään erittäin hyvä muistutus siitä että autoa saa ruokkia töpselistä kuin ihmistainta, jos haluaa saada pitkällä aikavälillä polttoaineenkulutuksen pysymään 2-3 litran tuntumassa. Yhden pitkän 3000km pohjoisen reissun kompensoimiseksi joutuu hyödyntämään sähköä monta kuukautta.
        Last edited by JKK; 02-09-2023, 10:06.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 417
          • Pohjois-Savo

          Originally posted by jani View Post
          Tämä ilmeisesti tulkitaanko niin että 62600km matkalle keskimäärin bensaa on kulunut 3.1L/100km ?
          Kyllä, eli bensaa on palanut 3.1 l / 100 km * 62600 km = 1941 l

          Kun tuo jaetaan bensalla ajetulla matkalla, saadaan bensakilometrien keskikulutukseksi

          1941 l / (62600 km - 42800 km) = 9.8 l / 100 km

          Omassa kotterossa sama laskutoimitus antaa keskikulutukseksi 9.3 l / 100 km.

          Jos nyt laskin oikein :-)
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1025
            • Espoo

            Originally posted by JKK View Post
            Sitähän tuo tarkoittaa. Eli ilmoitettu kulutuslukema tarkoittaa nimenomaan sitä että on 3,1L/100km 62600 matkalla.

            Joka on sinällään erittäin hyvä muistutus siitä että autoa saa ruokkia töpselistä kuin ihmistainta, jos haluaa saada pitkällä aikavälillä polttoaineenkulutuksen pysymään 2-3 litran tuntumassa. Yhden pitkän 3000km pohjoisen reissun kompensoimiseksi joutuu hyödyntämään sähköä monta kuukautta.
            Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.

            Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.
            Last edited by PNM2; 03-09-2023, 08:26.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • jj5
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 1300
              • pks

              Originally posted by PNM2 View Post
              Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.
              Niin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
              Meillä nousee helposti keskikulutus bensan osalta pidemmillä matkoilla seiskan päälle ja sitten jos laittaa vaikka (pienen) veneen perään ja hinailee sitä muutaman sata kilsaa niin ollaan reilu kympissä.
              Last edited by jj5; 03-09-2023, 08:35. Reason: lisäys
              sigpic

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1355
                • Lempäälä

                Originally posted by jj5 View Post
                Niin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
                Meillä nousee helposti keskikulutus bensan osalta pidemmillä matkoilla seiskan päälle ja sitten jos laittaa vaikka (pienen) veneen perään ja hinailee sitä muutaman sata kilsaa niin ollaan reilu kympissä.
                kaikki lie suhteellista. Ilman latauksia matka Lempäälä-Imatra-Lempäälä meni perheen kanssa melko kohtuullisella 6.7l/100km kulutuksella motarinopeuksia ajellen.

                Nyt oman auton "koko omistusajan bensan keskikulutus" on 4.0l/100km.
                Tuosta kun vähä pyörittää matikkaa, niin voisi ajatella että n.3l/100km säästää (varmaan enemmänkin kotikulma-ajossa) bensaa -> 6€/100km kotio, ja sähköä taas menee varmaan joku 10-12kWh/100km tuon bensan lisäksi -> se maksaa nyt sen euron verran ehkä -> 5€/100km rahallinen säästö.

                Tekeehän se 15tkm vuosisuoritteella rahaa. Liki 750e.

                Eipähän toi ny karmeen isolta erolta kuulosta. Se suurin säästö, jos autolla ajamista koskaan säästämiseksi voi ajatella, tulee lyhyissä matkoissa mitkä voi ajaa vain sähköllä.

                Eniweis, eipä tälläisellä kulkemisen kulut tolkunpahat ole. Samoissa luokissa kuin oli F30 330e, jopa halvempaa, kiitos isomman sähkörangen.
                Ehkä seuraava voisi olla jo se täyssähkö, tulis noita i4 tai sit muutaman vuoden päästä sitä uutta tulevaa 5- malleja enemmän liisarikäytöstä vapaaksi niin vois harkitakin 2nd hand.
                Last edited by repsa; 03-09-2023, 14:42.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2287
                  • Uusimaa

                  Originally posted by jj5 View Post
                  Niin täytyy. Aika janoinen tämmöinen 530e periaatteessa on, mutta silti todnäk useimmilla ajoprofiileilla ja viimeaikaisilla energianhinnoilla keskimäärin pelkkää bensa tai diesel polttomoottoriversiota taloudellisempi energiakulujen osalta
                  Toisaalta jos miettii että 2000kg painoinen, nelivetoinen bensakäyttöinen murikka. Tehoa 250-300hp. Niin kyllä tuommoinen 8,0-9,0l/100 on ihan linjassa järjen kanssa.

                  Jos muistelee esim. aikoinaan E39 540i:n kulutusta, joka vei seka-ajossa 13-15 litraa/100km, eikä juuri alle 9,0 litran mennyt missään olosuhteissa. Lienee suorituskyvyltään ja kokoluokaltaan suhteellisen verrannollinen... Jotain kehitystä jossain on tapahtunut.

                  Myös puoli-ilmaisesta käyttövoimaverosta tulee hieman hyötyä.... 600-800€/vuosi verrattuna isoon dieseliin, joka itselleni olisi ainoa vaihtoehto tälle.
                  Last edited by JKK; 03-09-2023, 10:07.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8221
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan. Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.
                    Eihän tuossa ole mitään erikoista ole. Jos oletetaan että sähköinen range on keskimäärin 35km niin keskimäärin bensalla on ajettu 16km kerrallaan, juuri ja juuri kone lämpöiseksi.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • N54
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2012
                      • 526
                      • Satakunta

                      Mielestäni polttoaineenkulutusta laskiessa täytyy huomioida se, että hybridillä polttomoottori sammuksissa rullattu matka lasketaan autossa sähköiseksi kilometriksi. Tämän takia tuosta pelkästään polttomoottorille lasketusta kulutuksesta puuttuu kokonaan kaikki rullaukset mitkä ei-hybridi menisi nollakulutuksella. Eli tuo 9.8l/100 km ei mielestäni siksi ole täysin verrannollinen ei-hybridin kultukselle, koska tuossa kulutuksessa on koko ajan ollut ns. veto päällä.

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1025
                        • Espoo

                        Originally posted by peto2 View Post
                        Eihän tuossa ole mitään erikoista ole. Jos oletetaan että sähköinen range on keskimäärin 35km niin keskimäärin bensalla on ajettu 16km kerrallaan, juuri ja juuri kone lämpöiseksi.
                        Millä logiikalla tämä saadaan? Mä ainakin kerrytin bensalla ajetut kilsat pääsääntöisesti suht harvoilla pidemmillä matkoilla eikä tämä toimi ollenkaan siihen.

                        Originally posted by N54 View Post
                        Mielestäni polttoaineenkulutusta laskiessa täytyy huomioida se, että hybridillä polttomoottori sammuksissa rullattu matka lasketaan autossa sähköiseksi kilometriksi. Tämän takia tuosta pelkästään polttomoottorille lasketusta kulutuksesta puuttuu kokonaan kaikki rullaukset mitkä ei-hybridi menisi nollakulutuksella. Eli tuo 9.8l/100 km ei mielestäni siksi ole täysin verrannollinen ei-hybridin kultukselle, koska tuossa kulutuksessa on koko ajan ollut ns. veto päällä.
                        Tämä on totta mutta riippuu osin myös ajoasetuksesta. Joku ajelee polttomoottoriajot sportilla, jolloin kone käy enemmän. Joku toki ennakoi enemmän ja ajaa taloudellisemmin mutta on kulutus silti suht iso.
                        Last edited by PNM2; 03-09-2023, 16:53.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • nappe74
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 2842
                          • South Carelia

                          Ihan uutta itselleni oli kun lähdettiin kotoa ajamaan stadiin (270km) tyhjällä ajoakulla niin ihmettelin miten rajuja lukemia näytti hetkellisen pa-kulutuksen mittari (12-15L/100km) mutta huomasin kohta että ajoakku alkoi täyttymään…
                          8 prosenttiin asti ajoakku täyttyi jonka jälkeen kulutuslukemat tippui 5-7 litran kamuroille…

                          Takaisin kotiin ajellessa tätä samaa latausta ei tapahtunut vaikka ajoakku oli taas tyhjä lähtiessä.

                          Akun tavoitetaso on asetettu 30% ja max.sähkön käyttö ei ollut päällä. Navigointi oli aktivoituna molempiin suuntiin.
                          G30 530e xDrive A M-Sport -20

                          ex-Bimmerit:
                          F10 525dA xDrive M-Sport -13
                          E21 316 -80
                          E91 330xdA M-Sport -06
                          E53 X5 3.0iA Sport -04
                          E91 335xiA M-Sport -08
                          E60 530iA M-Sport -06
                          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                          E91 320d -06
                          E39 530iAT M-Sport -01
                          E36 328iA -96
                          E39 528iA -96
                          E36 325i -92

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2287
                            • Uusimaa

                            Kyllä se pitkässä matkassa osaa myös mennä todella pienellä kulutuksella. Heinäkuussa kierreltiin norjassa jäämeren rantoja, reissussa tuli yhteensä 3500km (17" rengastuksella). Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä.

                            Koko matkan keskikulutus kotiin palatessa oli 5,4l/100km.

                            Renkaat vaikuttaa todella paljon. Kulutukseen tulee 0,5l/100km kun mennään tuumalla ylöspäin. Ne orggis karvalakki-17"-alut, (jotka tulee vakiona) on itseasiassa todella kevyet vanteet ja taloudellisuuden kannalta ylivoimaisesti parhaat kun niille valitsee hyvin rullaavat kumit. Sillä satsilla pääsin toistuvasti n.16-17kwh/100km alkavaan sähkön kulutukseen. Nyt alla on 19" setti leveällä takakumilla, eikä meinaa päästä alle 20kwh/100km sitten mitenkään.
                            Last edited by JKK; 03-09-2023, 21:23.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1025
                              • Espoo

                              Originally posted by JKK View Post
                              Kyllä se pitkässä matkassa osaa myös mennä todella pienellä kulutuksella. Heinäkuussa kierreltiin norjassa jäämeren rantoja, reissussa tuli yhteensä 3500km (17" rengastuksella). Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä.

                              Koko matkan keskikulutus kotiin palatessa oli 5,4l/100km.
                              Juuri näin. Mä luulen, että osassa näissä kulutuksissa on latailtu akkua tahattomasti bensalla eli ajeltu battery control tms ajotilalla. Mäkin toki tein tätä esim talvella tietäen, jos olisi kiva lähteä kohteesta lämpimällä autolla tai kesällä ennen autoa mökkirantaan jättäessä mutta ei se isossa kuvassa vaikuttanut kokonaiskulutukseen.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • JKK
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 2287
                                • Uusimaa

                                Reissuun lähtiessä itse ajelen aina ensin akun puoleen väliin sähköllä, ja sitten liipaisen ratin vaihdeläpyskän plussasta ajomoodin sportille, jonka jälkeen auto menee koko ajan bensalla ja mielestäni se avustelee kulkua ajoittain sähköllä (koska akku vajoaa hiljalleen 200-300km matkalla ja ajoittain vilahtelee näytössä epätodellisen alhaisia kulutuslukemia). Sitten ennen perille pääsyä ajan akun lopullisesti tyhjäksi.

                                Näin pystyy itse kontrolloimaan akun käyttöä, eikä auto lataile matkan aikana akkua bensan avulla. Näin siis olen päätellyt hetkellisen kulutuksen lukemista, jotka pysyy tällä metodilla koko ajan matalana. Tuntuu että bensalla lataaminen on myrkkyä, ja sillä ladatut sähkökilometrit on taloudellisesti hölmöjä.

                                Itse sportti-moodi ei tunnu vaikuttavan polttoaineen kulutukseen mitenkään verrattuna muihin moodeihin. Kaasun response on vaan mun makuun kivempi sportilla.
                                Last edited by JKK; 03-09-2023, 22:24.
                                BMW G30 530e X-Drive

                                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎