Havainnollinen kuvaaja, kiitos repsa. En itse lähtisi kikkailemaan akustolta äärilaitaa käyttöön, vaikka se parametreja muuttamalla olisikin mahdollista. Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan millainen on niiden akkujen käyttöikä, johon mainittu muutos on tehty. Luulee vähemmän ja tietää aavistuksen enemmän.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
Kyllä tiedossa on että rasittaa akkupakettia enemmän , Oma alkaa oleen jo tiensä päässä niin käytetään se nopeemmin loppuun ennenkuin vaihdan sen .. Näihin alkaa oleen akkupaketteja tarjolla helposti eikä maksa hirveesti.Last edited by kaitsu66; 15-04-2024, 20:38.
Comment
-
-
Juu, samaa miettiny ku Kaitsu tuossa ylempänä, että kannattaa käyttää kunnolla loppuun ennnekuin lähtee vaihteleen. Se on vaan järkevää.
Omassa akku on vielä aika hyvässä kuosissa, sekä akkutakuuta vielä 25tkm jäljellä. Sen huomioonottaen, ei ole kiirusta itsellä tähän modiin.
Vähän laskeskelin, kannattaa tietysti suhtautua tuohon varauksella ja tehdä omat päätelmät aiheesta. Noissa SoH % käyrissähän on joku eri kulmakerroin ton 1000 latauksen jälkeen, mikä taas mahdollistaa jokseenkin asian tarkastelun matikan avulla. Missä kohtaa esimerkkiini tullut n.1600 energiayksikköä on saavuttanut tuon toisen n.1930 energiayksikköä - ja paljon siinä kohti on akussa SoH % jäljellä. Pitäs jaksaa extrapoloida pidemmälle.
Lyhyesti ajatus puettuna sanoiksi : sen minkä säästää pienentyneissä latausmäärissä (=isompi akun käyttö%, suurempi ladattu energia) sen häviää akun nopeampana kapasiteetin kulumisena. Mutta käytännön ajosuoritteena ei taas välttämättä niinkään.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Mitenhän paljon noilla akkupaketeilla ajelee ennen ku ovat oikeasti vaihtokunnossa? Ei kauheesti nettiautossa ole noita pre facelift 530e malleja yli 200tkm kilsoilla (en kyllä ole seuraillut näitä kovinkaan montaa viikkoa). Johtuuko siitä että nämä menny paaliin ennen tommosia kilsoja vai eikö vain ole sattunut silmään tommoset.
Tuli itellä ostettua tommonen 2018 pre facelift takaveto 105tkm ajettuna. Minusta akku vaikuttaa ihan ok kuntoselta kun nollakelillä range latauksen jälkeen pyörii siinä 30 km molemmin puolin +/-3 km. Myös my bmw sovelluksen mukaan lähes tyhjänä ottaa 7-8 kwh sisään.
Ehkä tulevaisuudessa itselläki tulis ajankohtaseksi tuo akun reservikapasiteetin vapautus jos range alkaa pudota enemmän. Mielenkiintosta ois tietää miten pidemmässä juoksussa tuo pelittää ja hiipuuko loputkin kapasiteetit kuinka äkkiä.
Comment
-
-
Aika näyttää. Saksassa +150tkm kelattuja mobile.de:ssä tänään kaupan 10kpl. 2018 malleja.
6v vanhoja autoja, n.25-30tkm vuoteen.
Ruotsissa blocket.se:ssä 200tkm kelattuja 2kpl. Niillä kelattu se n.33tkm vuoteen.
En ole ihan varma, kristallipallo on hieman harmaana, mutta näitä ei liene kauheasti myyty taksikäyttöön - suurin osa lienee liisareiksi mennyt keskijohdolle yms, josta sitten me kuolevaiset on niitä ostettu käytettynä kun on tulleet kiertoon.
Ja ihan sillain äkkiseltään kanssa luulen, että ei taida oikeasti monenkaan pinkka kestää paaliin laittamista sen perusteella että akusto olisi viallinen. On toki mahdollista, mutta silti..
näiden gen3 akut on jo kohtuullisen luotettavia, eivät iäänny iha vaan paikalleen kuten esim cayennessä tai panameroiden hybrideissä olevat akut, mitkä happanee itsestään ikääntymällä.
gen4 (mitkä tuli faceliftiin) akuston retrofittiä mietin jo vähän etukäteen, mutta on jäänyt toimet vasta miettimisen asteelle aikaisemmin mainitun akkutakuun ollessa vielä voimassa.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by repsa View PostAika näyttää. Saksassa +150tkm kelattuja mobile.de:ssä tänään kaupan 10kpl. 2018 malleja.
6v vanhoja autoja, n.25-30tkm vuoteen.
Ruotsissa blocket.se:ssä 200tkm kelattuja 2kpl. Niillä kelattu se n.33tkm vuoteen.
En ole ihan varma, kristallipallo on hieman harmaana, mutta näitä ei liene kauheasti myyty taksikäyttöön - suurin osa lienee liisareiksi mennyt keskijohdolle yms, josta sitten me kuolevaiset on niitä ostettu käytettynä kun on tulleet kiertoon.
Ja ihan sillain äkkiseltään kanssa luulen, että ei taida oikeasti monenkaan pinkka kestää paaliin laittamista sen perusteella että akusto olisi viallinen. On toki mahdollista, mutta silti..
näiden gen3 akut on jo kohtuullisen luotettavia, eivät iäänny iha vaan paikalleen kuten esim cayennessä tai panameroiden hybrideissä olevat akut, mitkä happanee itsestään ikääntymällä.
gen4 (mitkä tuli faceliftiin) akuston retrofittiä mietin jo vähän etukäteen, mutta on jäänyt toimet vasta miettimisen asteelle aikaisemmin mainitun akkutakuun ollessa vielä voimassa.
Tuossa 293tkm ja akku näyttää olevan kunnossa saattaa jopa akku pysyä paremmassa kunnossa kun ajetaan enemmän ja lataillaan vähemmän ajon aikanahan akkua lataillaan ja puretaan maltillisesti , Edullinen vaihtoehto jos ei kilsat pelota ja täytyy muistaa että polttomoottorikin kuluu vähemmän näissä eikä noilla kilsoilla ole todennäkösesti ruostumisongelmaakaan..
Comment
-
-
Tuossa tarkistin omia aikakirjoja : auton ostohetkellä n vuosi sitten oli akkua ladattu n.1900krt, joista auton mielestä ns täysiä latauksia n.1400krt.
Tiedän oman käyttötarpeen, ja arvioisin (en ole nyt käynyt lukemassa autolta) että latausmäärät on kasvaneet noin 500 kerran luokkaa.
Edelleen akun lataus ja purkuenergian määrä ei anna huolta aiheesta. Bmw datasta harsitut tiedot myös puoltaa havaintoa..
Elon lyhyellä matikalla, jos keskiarvoistaa, niin akullisella pääsee läpi vuoden 20km. Talvella vähemmän kesällä enemmän.
Latauksia joku 2200krt täyteen (?) Tekisi n.44tkm akkuajoa. Autolla ajettu n.76tkm ->polttiksella ajettu n.32tkm.
Bensaa menisi tälläisellä vaikka ka 6,5 sataselle, ja sähköä 25kwh sataselle.
Tuo 44tkm olisi 98 hinnoittelulla maksanut tuolle määrälle n 5,7ke, kun sähkö taas siirtoineen 2,2ke luokkaa.
Luvut heittää varmasti suuntaan tai toiseen, mutta arvion näkee kyllä.
Säästää massia polttoainekuluissa jos muistaa latailla - sekä tietysti vuosittaisissa veroissa, mutta tietysti jos joutuu kennoja vaihdattamaan merkkarilla niin säästetty pääoma on vähän niin ja näin, jos osuu se huono säkä - että kennon joutui vaihdattamaan.
Vähän sellaista isomman kaavan pohdintaa myös tässä, kun oon miettinyt että vaimolle hommaisin g20/21 hybriksen, että onko sen ajosuoritteella hyötyä.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by kaitsu66 View PostAlkaa tosiaan akku oleen lopuillaan , SoC muutosten jälkeen toi alaraja on nyt 11 eli tällä pääsee vielä n.23km (23.8kwh/100km) kun muutoksen tein niin SoH oli 67 aika nopeasti tässävaiheessa alkaa laskemaan ..
Kennojännitteiden välisten erojen perusteella tilanne ei vaikuta olevan (vielä) erityisen huono, mutta mitä vähemmän eroa on, niin aina toki parempi.Last edited by JaniLap; 31-05-2024, 09:45.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Jos saat seurattua ajon aikana reaaliaikaisesti voimakkaassa kiihdytyksessä kennojen välisten jännitteiden eroa (minimi- ja maksimijännite kennoissa), niin se tarjoaa selkeimmän kuvan akuston tilanteesta jo ennen kuin auto tarjoaa vikakoodeja raja-arvojen ylittymisestä.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Mikäs tuo ohjelma on, mikä noin hyvin osaa kertoa dataa ?
Ja ihan ymmärrettävää että soh tippuu nopeammin kun otetaan isompi käyttöalue käyttöön millä varausta käytetään. Kemiallisia tapahtumia on enemmän.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by repsa View PostMikäs tuo ohjelma on, mikä noin hyvin osaa kertoa dataa ?
Ja ihan ymmärrettävää että soh tippuu nopeammin kun otetaan isompi käyttöalue käyttöön millä varausta käytetään. Kemiallisia tapahtumia on enemmän.
Last edited by kaitsu66; 03-06-2024, 07:54.
Comment
-
Comment