Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3820
    • Nokia

    Originally posted by JKK View Post
    Pohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
    Se kannattaa aina muistaa, että polttoainetankkiin ei tankata kilometrejä (vaan litroja), eikä akkuun ladata kilometrejä (vaan kilowattitunteja).

    Epäilemättä tuossa on kyse lyhytaikaisen keskikulutuksen merkittävästä putoamisesta ja akun varaustilan jonkinmoisesta noususta regenin ansiosta.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

    ex. 53*BMW

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2287
      • Uusimaa

      Originally posted by Tomi T View Post
      Epäilemättä tuossa on kyse lyhytaikaisen keskikulutuksen merkittävästä putoamisesta ja akun varaustilan jonkinmoisesta noususta regenin ansiosta.
      Juu varmasti näin asia on. Lataantumista ja uudelleenlaskentaa molempia. Tämä oli jossain Senjan saarella. Toki alastulo oli sellainen, että alas tultiin todella jyrkästi 15-20 minuuttia.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1604
        • Turku

        Tuossa voi olla kyse samantapaisesta tilanteesta, jonka totesin kerran tällä mun bensarohmulla. Kun lähdin maantieajolle noin 70km päähän niin lähtötilanteessa mun range oli ~50km pienempi kuin perille saapuessa. Tankkiinhan ei lisää bensaa tankkaamatta tule, joten "syy" oli jossain muualla.

        Vitsailin silloin kavereille, että matkalla tienasin rahaa. Mutta kaikki tiedämme ettei siinä niin käynyt.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1787
          • N/A

          Jos laskin oikein, niin 2000kg auton potentiaalienergia on 1 km korkean mäen päällä noin 19.6 MJ / 5.5 kWh enemmän kuin laaksossa.

          Eli tuon verran energiaa olisi otettavissa ideaalitilanteessa talteen, jos kaiken saisi 100%:sti talteen ... jos ei olisi kitkaa, jos ei olisi ilmanvastusta, jos talteenoton hyötysuhde olisi 100% jne.

          530e:n kulutus tasaisessa ajoissa taitaa olla noin 15 kWh/100km. Jos mäen jyrkkyys olisi 5%, niin kuljettava matka mäen päältä laaksoon olisi 20km, eli kulkemiseen tarvittava energia olisi noin 3 kWh. Eli kyllä siitä 2 kWh jäisi akkuunkin, eli noin 10km matkaan tarvittava energia, olettaen että talteenoton hyötysuhde olisi 100%.

          Mutta täytyy sanoa, että harvassa on tuollaiset mäet. Pikes Peakille nousu on 30km pitkä ja nousua 2 km, joten kyllä niitä kuitenkin löytyy.
          Last edited by bmw323it; 07-09-2023, 07:51.
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 417
            • Pohjois-Savo

            Originally posted by bmw323it View Post
            530e:n kulutus tasaisessa ajoissa taitaa olla noin 15 kWh/100km. Jos mäen jyrkkyys olisi 5%, niin kuljettava matka mäen päältä laaksoon olisi 20km, eli kulkemiseen tarvittava energia olisi noin 3 kWh. Eli kyllä siitä 2 kWh jäisi akkuunkin, eli noin 10km matkaan tarvittava energia, olettaen että talteenoton hyötysuhde olisi 100%.
            Siinä on koko voimansiirto välissä jakolaatikoineen, vaihteistoineen kaikkineen, generaattorin ja elektroniikan hyötysuhde, akuston häviöt.. mahtaakohan kokonaishyötysuhde yltää edes 50 prosenttiin?
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1787
              • N/A

              Originally posted by bittivirhe View Post
              Siinä on koko voimansiirto välissä jakolaatikoineen, vaihteistoineen kaikkineen, generaattorin ja elektroniikan hyötysuhde, akuston häviöt.. mahtaakohan kokonaishyötysuhde yltää edes 50 prosenttiin?
              Niinpä. Tosin voimalinjan häviöt ja ilmanvastus sisältyy tuohon 15kWh/100km kulutukseen, mutta ei generaattorin ja elektroniikan häviötkään ole nolla. Ei se hyötysuhde 100% ole, ei tosiaankaan.
              Last edited by bmw323it; 07-09-2023, 20:37.
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • Samu81
                Bimmer Rookie
                • May 2009
                • 132
                • Espoo

                Originally posted by jj5 View Post
                Vähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
                Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km



                Eipä se sitä taida laitailla kuin jarrutuksissa, ellei aja akkua hyvin tyhjäksi tai sitten aja battery control tms modella.

                Itse ajelen lähtkoht joko electric modella tai sportilla tilanteen mukaan. Sportilla alkaa lataamaan akkua moottorilla kun varaus menee alle ~20%, jossa se näköjään pyrkii sen pitämään.
                Sportilla ainakin jotkin bemarin mallit lataa akkunsa 70%:iin eikä em. asiaa pysty mitenkään estämään, joka on mielestäni hölmöä. Esimerkkinä i8. Saattaa tuo alkuperäinen postaus Passat GTE:n kulutuksista selittyä silläkin, jos ajettu jonkinlaisella SPORT-moodilla ja VW:n insinöörit koodanneet jotain akuston "pakkolataamista" em. ajomoodin yhteyteen.

                Entinen 740Le Xdrive söi talvisella, rauhallisella lapin & Norjan reissulla melkein 8L/100km koska en vielä tuolloin osannut / ymmärtänyt koko hybriditekniikan järkevää käyttötapaa. Ja tätä kulutusta ei selittäneet korkeuserot, ajoreitti oli melko tasainen.

                Vuotta myöhemmin lapinreissu menikin sitten alle 6L/100km kulutuksella kun osasin käyttää hybriditekniikkaa paljon järkevämmin.
                i8 '14

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1152
                  • Kainuu

                  Vuoden 23 333km ajoista kun ottaa sähkön pois tulee keskikulutukseksi 7,2L/100km
                  BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                  Comment

                  • nupaha
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 268
                    • Pohojanmaa

                    Kävin tänään katsomassa 530e farkkua vm-20. Olikos se niin, että akku on sedanissa takakontissa eikä takapenkin alla eli se on matalampi kuin normisti? Ei tullu liikkeissä sedania vastaan.
                    Vaihtoinnostus sai alkunsa, kun Mersu ajaa alas Mercedes Me-sovellusta, jolla ohjataan webastoa ja siellä levitellään vain käsiä, että se on voi, voi.
                    Mulla auto Mb Glc vm-18 niin palaa takaisin 1990-luvun tekniikkaan…
                    Tällä hetkellä Bemariton
                    työmatkakiiturina MB Glc 220d
                    kauppakassina Audi A3 sedan
                    kesäkissana Jaguar XKR

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2287
                      • Uusimaa

                      Originally posted by nupaha View Post
                      Olikos se niin, että akku on sedanissa takakontissa eikä takapenkin alla eli se on matalampi kuin normisti? Ei tullu liikkeissä sedania vastaan.
                      Juu, sedanissa se on takakontissa. Kontti on tosiaan melko matala. Lapsiperheelle en suosittele sedania.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Juize
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2010
                        • 231
                        • Joensuu

                        Eiköhän akut ole sedanissakin takapenkkien alla niin kuin farkussakin.
                        Polttoainetankki sijoitettu peräkonttiin viemään tilaa.
                        G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                        ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                        ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                        ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2287
                          • Uusimaa

                          Originally posted by Juize View Post
                          Eiköhän akut ole sedanissakin takapenkkien alla niin kuin farkussakin.
                          Polttoainetankki sijoitettu peräkonttiin viemään tilaa.
                          Saakeli, niin se olikin. Mistä olikaan jäänyt kummittelemaan sitkeä näkemys päähän että akku on sen kontin korokkeen alla....:think

                          Tähän se menee kun alkaa ajelemaan takuunalaisilla autoilla. Ajelee vaan eikä paljon tule tutkittua tekniikkaa...
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6704
                            • PK-seutu

                            Sitähän ei kysytty, mutta juuri julkaistussa uudessa vitos hybridissä on takakontti presiis sama kuin polttisversioissa. Mersulla edelleen hybridissä pienempi kontti uusissa. Mersu toki osaa sitten latauksen BMW:tä paremmin, on osannut vuosia. No mutta se offtopicista. Hyviä pelejä kaikki
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • nupaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 268
                              • Pohojanmaa

                              Originally posted by JKK View Post
                              Juu, sedanissa se on takakontissa. Kontti on tosiaan melko matala. Lapsiperheelle en suosittele sedania.
                              Ok, täytyy se sedanin kontti käydä tutkimassa ihan livenä. Eihän se normioloissa haittaa, mutta mökkireissut ja lomareissut voi vähä ahdistaa. Tyylikkään näköinenhän se sedan on ja vielä halvempikin, mutta käytännöllisyys taitaa ajaa ohi… saas nähdä.
                              Tällä hetkellä Bemariton
                              työmatkakiiturina MB Glc 220d
                              kauppakassina Audi A3 sedan
                              kesäkissana Jaguar XKR

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1355
                                • Lempäälä

                                Originally posted by nupaha View Post
                                Ok, täytyy se sedanin kontti käydä tutkimassa ihan livenä. Eihän se normioloissa haittaa, mutta mökkireissut ja lomareissut voi vähä ahdistaa. Tyylikkään näköinenhän se sedan on ja vielä halvempikin, mutta käytännöllisyys taitaa ajaa ohi… saas nähdä.
                                2:n (1lk ja 6lk olevat muksut) hirviön ja vanhemmat saa reilun viikon vaihtokamat mahtumaan konttiin, kenkineen ja tabletteineen..

                                pienihän se on, farkkuun verrattuna, mutta en ole sitä varsinaisesti pääasiallisena logistiikkavastaavana nähnyt huonona hommana ollenkaan.

                                perheessä 3 naispuoleista ; on ollut todella helppo sanoa että ei nyt tartte olohuoneen verhoista ja karmeasta nallekokoelmasta lähtien hei kaikkea "varalle ottaa mukaan" sinne reissuun, kun tila on rajattu. Toimii tosi hyvin.

                                Kannattaa kyllä käydä liikkeessä kokeilemassa. Jos ois vielä lastenvaunuvuosia edessä, katsoisin enemmän sitä farmaria.
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎