Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1091
    • Espoo

    Originally posted by JKK View Post
    Tuntuu että bensalla lataaminen on myrkkyä, ja sillä ladatut sähkökilometrit on taloudellisesti hölmöjä.
    Tottakai on mutta tämä onkin mukavuusvaruste. Talvella pakkasessa oli mukava lähteä vieraspelin jälkeen lämpimällä autolla, jossa lasit sulana tai kesällä viileällä autolla mökkirannasta kolmen päivän helteessä seisomisen jälkeen, kun oli menomatkalla ladannut akkuun virtaa bensalla.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5157
      • Kuopio

      Originally posted by PNM2 View Post
      Plus sähköä on myös kulunut tuon 3,1 litran lisäksi eli keskikulutukseen pitää laskea myös se mukaan.

      Jotenkin kyllä ihmetyttää toi kova bensankulutus, koska jos ajelet 3000 kilsan pohjoisenreissun bensalla, et saa kulumaan keskimäärin juuri kuutta litraa enempää. Tai näin ainakin mulla reissussa oli, jolloin ajeltiin suurimmaksi osaksi bensalla.
      Minä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.
      Last edited by jani; 04-09-2023, 11:04.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1091
        • Espoo

        Originally posted by jani View Post
        Minä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.
        Todella kovia kulutuksia mun mielestä matka-ajossa mutta toki ajotapakin ratkaisee. Mulla tankillisen kovin oli jotain 7,3l/100km reissussa, jossa ei voinut ladata 530e:tä ollenkaan.

        Mä ajoin 530e:lla 60000km, josta bensalla 24000km. Ei kyllä puhettakaan, että matkalla olisi moisia kulutuksia ollut. Olisi saanut olla jatkuvasti tankkaamassa 40-litraista tankkia.
        Last edited by PNM2; 04-09-2023, 12:57.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3570
          • Raisio

          2-3L/100km lisää kulutusta jos pakkolataa akkua ja jos pakkasella pakkolataa akkua, kestää pidempään kuin kesäkeleillä lataamisen.

          Tyhjä akku ja pakkasella liikenteeseen esim kylmästä pihasta, kulutuslukemat nostaa kyllä hiukset pystyyn.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2323
            • Uusimaa

            Originally posted by jani View Post
            Minä oon ajanut Passat GTE:lla ex-duunissa KPO-HKI-KPO kymmeniä kertoja eri yksilöillä ja kulutus on ollut tankkauksesta laskettuna 8-9l/100km.
            Kuullostaa todella hurjilta lukemilta. Varsinkin kun normi-passatti (ilman akkuja) sillä samalla 1,4TSI-koneella menee n. 6 litralla matka-ajossa. Ehkä iso massa ja pieni bensakone ei enää toimi optimaalisella hyötysuhteella?
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1827
              • N/A

              Originally posted by JKK View Post
              Kuullostaa todella hurjilta lukemilta. Varsinkin kun normi-passatti (ilman akkuja) sillä samalla 1,4TSI-koneella menee n. 6 litralla matka-ajossa. Ehkä iso massa ja pieni bensakone ei enää toimi optimaalisella hyötysuhteella?
              Golf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.

              Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1091
                • Espoo

                Originally posted by bmw323it View Post
                Golf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.

                Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.
                Juuri näin. Jos kulutukset ovat huomattavasti näitä isompia, jotain tehdään ajoasetuksissa tms hölmösti ja suoraan bensaa maahan kaataen.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • nappe74
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 2846
                  • South Carelia

                  Originally posted by bmw323it View Post
                  Golf GTE menee HKI-Kuopio-HKI reissun 5 l/100km, jos ei pääse yhtään lataamaan. Ja 530e menee laaki ja vainaa pohjoisen reissulla 5.8 l/100km ilman latauksia, näin 70 tkm kokemuksella.

                  Tuo polttiksella lataaminen on ihan hölmöläisten hommaa muutoin kuin mukavuuskäyttöön, kuten moni on tässäkin ketjussa todistanut.
                  Millä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
                  G30 530e xDrive A M-Sport -20

                  ex-Bimmerit:
                  F10 525dA xDrive M-Sport -13
                  E21 316 -80
                  E91 330xdA M-Sport -06
                  E53 X5 3.0iA Sport -04
                  E91 335xiA M-Sport -08
                  E60 530iA M-Sport -06
                  E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                  E91 320d -06
                  E39 530iAT M-Sport -01
                  E36 328iA -96
                  E39 528iA -96
                  E36 325i -92

                  Comment

                  • jj5
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 1340
                    • pks

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    Juuri näin. Jos kulutukset ovat huomattavasti näitä isompia, jotain tehdään ajoasetuksissa tms hölmösti ja suoraan bensaa maahan kaataen.
                    Vähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
                    Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km

                    Originally posted by nappe74 View Post
                    Millä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
                    Eipä se sitä taida laitailla kuin jarrutuksissa, ellei aja akkua hyvin tyhjäksi tai sitten aja battery control tms modella.

                    Itse ajelen lähtkoht joko electric modella tai sportilla tilanteen mukaan. Sportilla alkaa lataamaan akkua moottorilla kun varaus menee alle ~20%, jossa se näköjään pyrkii sen pitämään.
                    sigpic

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1091
                      • Espoo

                      Originally posted by nappe74 View Post
                      Millä asetuksella saa varmistettua että ajoakku ei lataudu bensalla ajaessa??
                      Käyttämällä ajo-ohjelmaa, joka ei ole "Battery control", joka ei ole vakiona päällä.

                      Originally posted by jj5 View Post
                      Vähän hassuja kommentteja. Aika hiljaa ja / tai pienellä kuormalla saa ajella että xdrive touring menis tuommoisilla alle 6l/100km lukemilla pidempä pätkiä.
                      Moottoritiellä menee helposti 7-8L/100km
                      Mä laitoin vaan oman 60000 kilometrin kokemukseni 530e xDriven kanssa. 7-8 litraa satasella jatkuvasti vaatii kyllä raskasta kaasujalkaa tai hölmöä ajo-ohjelmaa. Toki motarilla 140 km/h nopeudella se varmaan tuon verran viekin mutta en tiedä, onko 530e muutenkaan oikea valinta, jos jatkuvasti ajaa nimenomaan motareita.
                      Last edited by PNM2; 06-09-2023, 08:28.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • jj5
                        BTCF Member
                        • Aug 2012
                        • 1340
                        • pks

                        Jep. Ajosuoritteita ja ajotapoja on kovin erilaisia, jota tahdoin vaan tuoda esiin. Ja erityisesti lataushybrideissä se tuntuu vaikuttavan keskikulutuksiin perinteisiä polttomoottoriautoja enemmän.

                        Keväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".

                        edit: ja tästä matkasta yli 500km sähköajoa
                        Last edited by jj5; 06-09-2023, 10:34. Reason: lisäys
                        sigpic

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5157
                          • Kuopio

                          Originally posted by jj5 View Post
                          Keväisen 5350km keskieuroopankierroksen keskikulutus oli näemmä 7.7l/100km (obc mukaan). Ei paha, kun monet kerrat ajettiin pitkät pätkät aika kovaa. Kerran ladattiin akku täyteen johdosta. Vuoria alas lasketellessa saa hyvin "ilmaista sähköä".
                          Kiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • jj5
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1340
                            • pks

                            Originally posted by jani View Post
                            Kiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
                            Eipä tullut tuota testattua. Eikä sillä toki hybridillä sinänsä oikein olisikaan järkeä sellaisilla ajosuoritteille ettei akku koko matkaan riitä, kun polttomoottorin hyötysuhde lähtkoht paranee kuormituksen kasvaessa -> karkeasti voisi ajatella että kevyen kuormituksen tilanteet kannattaa ajaa sähköllä ja raskaan kuormituksen tilanteet polttomoottorilla. Paljon energiaa/tehoahan tuo pitkien nousujen kiipeäminen vaatii. Tais olla sillä tapaa että edelwissspitzelle siitä alaparkista kiivetessä vikaan kilometrin matkaan kului sähköä saman verran kuin normaalisti viiteen kilsaan.


                            Siitä alaparkkikselta sitten kun lasketteli alas laaksoon kohti Zell am seetä, taisi sähköä saada reilusti yli puol akkua ladattua eli niillä sähköillä matka jatkui sitten aika pitkälle eteenpäin.
                            sigpic

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2323
                              • Uusimaa

                              Originally posted by jani View Post
                              Kiva olisi testata joskus miten pitkälle tuolla lataus sähköllä pääsee takaisin mäkeä ylös mikä alamäessä latautuu akkuun tai onko joku jopa testannut?
                              Pohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • bittivirhe
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2012
                                • 496
                                • Pohjois-Savo

                                Originally posted by JKK View Post
                                Pohjois-Norjassa testasin joskus kilometrien pituisessa, erittäin jyrkässä alamäessä vuoren päältä alas. Tuossa pudotuksessa akkuun lataantui 10km lisää ajomatkaa.
                                Latautuiko 10 km vai pienenikö keskikulutus vain niin paljon, että laskennallisesti akulla pääsi pitemmän matkan? (Toki se akku jonkin verran latautui, mutta tuo keskikulutuksen muutos vaikuttaa jäljelläolevaan rangeen. Sama ilmiö esim. sähköavusteisessa polkupyörässä, joka ei lataa akkua lainkaan, mutta silti range kasvaa, kun ajaa tasaisella tai alamäkeen.)

                                Kun laskee Kilpisjärveltä yli puolen kilometrin korkeudesta merenrantaan Skibotniin, ei akkuun montaa prosenttia kerry.
                                G05 45e
                                ex: F11 530d xDrive
                                ex: E84 X1 xDrive 25d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎