Originally posted by makebm5
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
Originally posted by PNM2 View Post57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.
Tuolloin muistaakseni keskikulutus näyttää jotain 15,5-15,9 kwh/100kmh.
Vertailun vuoksi: Mulla oli muutama vuosi sitten ekan sukupolven täyssähköinen e-Golf, joka oli btw erittäin mainio yleisauto! Sillä pääsin parhaimmillaan alle 11kwh/100km parhaissa mahdollisissa olosuhteissa.
Comment
-
-
Jos tuollaiseen 15,5kwh/100km pääsisi, niin pikkuakkuisella pitäisi päästä jopa 46km. Pitääpä joskus oikein sopivalla kelillä yms ihan kokeilla, pääseekö lähellekään.
Jokatapauksessa, eihän tuo paljoa ole, bensaksi muutettuna noin 1,7litraa/100km.
Sit jos miettii että minimissään oikeasti menisikin pelkällä bensalla joku 6l/100km, voi nopeasti laskea bensakoneen hyötysuhteen tuosta.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View Post57 km oli mulla paras pelkällä akulla ajettu matka. Pääkaupunkiseudulla rajoitusten mukaan kesäkelissä kehäteitä ilmastointi päällä ja eco prolla. xDrive eli isompiakkuinen kyseessä.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by repsa View PostJos tuollaiseen 15,5kwh/100km pääsisi, niin pikkuakkuisella pitäisi päästä jopa 46km. Pitääpä joskus oikein sopivalla kelillä yms ihan kokeilla, pääseekö lähellekään.
Nyt on 235/50R18 kokoiset uudet renkaat ja 16,5 alkaa olla kipurajoilla. 19" setillä voi unohtaa jo koko leikin. Varsinkin jos on leveä takakumi.
Originally posted by repsa View PostJokatapauksessa, eihän tuo paljoa ole, bensaksi muutettuna noin 1,7litraa/100km.
Sit jos miettii että minimissään oikeasti menisikin pelkällä bensalla joku 6l/100km, voi nopeasti laskea bensakoneen hyötysuhteen tuosta.Last edited by JKK; 04-08-2023, 18:06.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostRenkailla on myös todella suuri vaikutus. Nämä 15:sta alkavat kulutuslukemat ei ainakaan tällä nelivedolla onnistu kuin 17" renkailla ja niillä ultrakevyillä karvalakkivanteilla.
Nyt on 235/50R18 kokoiset uudet renkaat ja 16,5 alkaa olla kipurajoilla. 19" setillä voi unohtaa jo koko leikin. Varsinkin jos on leveä takakumi.
Juuri tehtiin par viikoa sitten 3500km kesälomareissu pohjoisnorjassa. Koko reissun keskikulutus bensalla näytti kotipihassa 5,4l/100km. Ainoastaan lähtiessä oli akku täynnä. Muuten ei ladattu kertaakaan. Alla oli 17" renkaat. Mun mielestä kohtuu hyvä suoritus liki 2000kg painoiselle nelivedolle. Kyseessä sedan.
Itsellä pikkuakku versio. Työmatka sen 31km. ja molemmissa päissä lataus. Tuon pääsee kesällä kyllä. Talvipakkasilla ajan alkuun sen verran, että motti on lämmin ja loput sähköllä. Sisätilan lämmitys vie rangea kuitenkin jonkin verran.
Pitäisi joskus kokeilla vaikka ajaa ihan "eko" tyylillä, mutta itse en halua olla liittymissä ja risteyksissä tien tukkona joten aika rivakasti tulee sähköllä ajettua. Puoliso kun ajaa niin huomaa heti, että kulutus on paljon pienempi. Mulla se 24-25kw/h. Autossa 275/20" takana ja 245/20" edessä.
Edit: Kesällä ja talvella toki ilmastoinnin asetukset niin, että autossa on mukava ollaLast edited by torx; 04-08-2023, 19:02.G30 530e m-sport -19.
https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
-
Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.
Comment
-
-
Tuli testattua sähköajan kantamaa ja tulokseksi tuli 43km. Lämpötila aika ihanteellinen n 20 astetta ja ei lämmitystä/ jäähdytystä. Ajosäätimellä 90 km/h. Ilmeisesti näissä isoja eroja tulee kuskin ja akun antaman virran takia.
10-11 kWh appin mukaan menee ladattaessa sisään. Auto siis isommalla akulla.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostTuli testattua sähköajan kantamaa ja tulokseksi tuli 43km. Lämpötila aika ihanteellinen n 20 astetta ja ei lämmitystä/ jäähdytystä. Ajosäätimellä 90 km/h. Ilmeisesti näissä isoja eroja tulee kuskin ja akun antaman virran takia.
10-11 kWh appin mukaan menee ladattaessa sisään. Auto siis isommalla akulla.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostOnhan ajossa yleensä aina regenerointia mukana. Joskus mökillä, jossa ei ollut mitään latausmahdollisuutta, lähdin liikkeelle tyhjällä akulla ja noin 60 kilsan suht iisisti rullaillusta kokonaismatkasta taittui sähköllä 15%. 10,7 kWh taisi olla aina aika vakio tyhjästä täyteen ladattuna.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostToki noin "kikkailemalla" saa sähköajon matkaa nostettua.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostNiin tai ei se mitään kikkailua ole; enemmän ilman ilmastointia ajaminen on kikkailua mun mielestä. Tuskin regeneraatiota saa pois kokonaan ja sama se on sähköautoillakin eli energiaa kerätään talteen.
Itseä kiinnosti tässä kohdin puhtaasti akulla ajettu kilometrimäärä. Toki väkisellä tulee vähän regerointia mukaan mutta jos lähtee liikkeelle max edrivellä niin osuus jää vähemmän merkitykselliseksi.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostTarkoitin kikkailulla jos ajalee useamman sadankilometrin lenkin nostaa regeroinnin osuus ajotietokoneen sähköllä ajon määrä kymmenillä kilometreilla ja sitten vertaillaan paljonko ajettu sähköllä yhdellä latauksella.
Itseä kiinnosti tässä kohdin puhtaasti akulla ajettu kilometrimäärä. Toki väkisellä tulee vähän regerointia mukaan mutta jos lähtee liikkeelle max edrivellä niin osuus jää vähemmän merkitykselliseksi.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostNiin, siis mä ajoin 57km lähdöstä pelkällä akulla ennenkuin bensakone heräsi ensimmäisen kerran mutta on tossakin matkassa varmasti regenerointia mukana.
EDIT
Max edrive modessa 5km taajamaa ja loput valtatietä 100km rajoituksella niin 39,5km meni ennen kuin moottori käynnistyi.Last edited by makebm5; 18-08-2023, 12:14.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Kysymys teille ketkä lataatte ajoakkuja jonkinlaista tarkempaa dataa antavalla "äly-laitteella". Mielenkiinnosta vaan kyselen, että minkä verran teillä virtaa sähköä akkuun silloin kun pistätte auton laturiin aivan "kuivaksi ajettuna"? En ole kiinnostunut niistä apin tarjoamista pyöristetyistä suurpiirteisistä lukemista. Vaan tarkoista arvoista?
Itselläni on 93.000km ajettu 12kwh-versio ja eilen sain auton laturiin siten että varmaan 200m sisällä olisi kone hörähtänyt käyntiin. Aamulla go-e -laturin oma appi ilmoitti että 10,42kwh on sähköä ladattu. Vähän on sellainen fiilis, että (tarkkana lukemana) 11kwh ei enää mene rikki. Liekö mennyt koskaan? Tämähän on se lukema, joka kertoo todellisen akun kunnon.
Pistäkää auton kilometrilukema, käytetty laturi/mittaväline ja "paras saavutettu" latauslukema tyhjästä täyteen. Saa vähän vertailudataa tänne asiasta. Helpottaa varmasti monen käytetyn yksilön ostamista jos pääsee kerran lataamaan tyhjästä täyteen ja vertaamaan johonkin. Itse olen pitänyt tuota 10-11kwh väliä ehjän akun merkkinä.Last edited by JKK; 17-08-2023, 11:13.
Comment
-
-
olen itse kerännyt aina välillä noita tietoja ylös.
On kiinalainen lcd-näytöllinen laturi, mistä saa datan sellaisenaan pihalle, sekä jotain älypistorasioita missä on kulutusmittari.
Mitään näistä mittaavista elementeistä en ole tarkistanut mitään kalibroitua mittaria vasten. On pitänyt ottaa testiä mutta enpä oo kerinny.. Mutta sen tiedä, että noissa on heittoa - yksi noista rasioista näyttää verkon jännitteeksi 18v liian vähä, mikä tekee kumulatiivisena kWh määränä jo ihan jotain desimaalia.
Ei siis absoluuttiseen tarkkuuteen pääse, mutta hyvin voi taulukoida suuntaa.
Ja kyllä, se latauksen käyttämä energia on paras mittari akuston kunnon selvittämiseen.
Kun noita taulukoita tekee, niin jotenkin kannattaa laskennassakin käyttää sitten ajatusta mukana, joutuu hienosäätämään jotain kiinteitä kertoimia (hyötysuhde esim), että se akun SOH ei mene missään vaiheessa yli 100%. Näinhän se ei vaan voi olla
Ja jos mittaukset tekee siten, että akussa on kapasiteettia paljonkin jäljellä (ehkä >10%?) se auton näyttämä akun % ei ole mitenkään lineaarisesti sovitettavissa kapasiteettiin. On enemmänkin arvaus.
Tuon ymmärtää kun katsoo Li-ion kennojen tyypillisen latauskäyrän liikettä jännitteen suhteen - välisiirtymä kun on melkein vaakasuora viiva, on siitä hituC hankala saada excatomundo % pihalle.Last edited by repsa; 19-08-2023, 13:21.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
Comment