Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2543
    • Tampere

    Havainnollinen kuvaaja, kiitos repsa. En itse lähtisi kikkailemaan akustolta äärilaitaa käyttöön, vaikka se parametreja muuttamalla olisikin mahdollista. Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan millainen on niiden akkujen käyttöikä, johon mainittu muutos on tehty. Luulee vähemmän ja tietää aavistuksen enemmän.
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • kaitsu66
      Bimmer Rookie
      • May 2012
      • 42
      • Janakkala

      Kyllä tiedossa on että rasittaa akkupakettia enemmän , Oma alkaa oleen jo tiensä päässä niin käytetään se nopeemmin loppuun ennenkuin vaihdan sen .. Näihin alkaa oleen akkupaketteja tarjolla helposti eikä maksa hirveesti.
      Last edited by kaitsu66; 15-04-2024, 19:38.
      G30 530e -17
      https://www.facebook.com/roadsportA
      https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1355
        • Lempäälä

        Juu, samaa miettiny ku Kaitsu tuossa ylempänä, että kannattaa käyttää kunnolla loppuun ennnekuin lähtee vaihteleen. Se on vaan järkevää.
        Omassa akku on vielä aika hyvässä kuosissa, sekä akkutakuuta vielä 25tkm jäljellä. Sen huomioonottaen, ei ole kiirusta itsellä tähän modiin.



        Vähän laskeskelin, kannattaa tietysti suhtautua tuohon varauksella ja tehdä omat päätelmät aiheesta. Noissa SoH % käyrissähän on joku eri kulmakerroin ton 1000 latauksen jälkeen, mikä taas mahdollistaa jokseenkin asian tarkastelun matikan avulla. Missä kohtaa esimerkkiini tullut n.1600 energiayksikköä on saavuttanut tuon toisen n.1930 energiayksikköä - ja paljon siinä kohti on akussa SoH % jäljellä. Pitäs jaksaa extrapoloida pidemmälle.

        Lyhyesti ajatus puettuna sanoiksi : sen minkä säästää pienentyneissä latausmäärissä (=isompi akun käyttö%, suurempi ladattu energia) sen häviää akun nopeampana kapasiteetin kulumisena. Mutta käytännön ajosuoritteena ei taas välttämättä niinkään.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • pässi23
          Newbiemmer
          • Jun 2019
          • 5
          • Espoo

          Mitenhän paljon noilla akkupaketeilla ajelee ennen ku ovat oikeasti vaihtokunnossa? Ei kauheesti nettiautossa ole noita pre facelift 530e malleja yli 200tkm kilsoilla (en kyllä ole seuraillut näitä kovinkaan montaa viikkoa). Johtuuko siitä että nämä menny paaliin ennen tommosia kilsoja vai eikö vain ole sattunut silmään tommoset.

          Tuli itellä ostettua tommonen 2018 pre facelift takaveto 105tkm ajettuna. Minusta akku vaikuttaa ihan ok kuntoselta kun nollakelillä range latauksen jälkeen pyörii siinä 30 km molemmin puolin +/-3 km. Myös my bmw sovelluksen mukaan lähes tyhjänä ottaa 7-8 kwh sisään.

          Ehkä tulevaisuudessa itselläki tulis ajankohtaseksi tuo akun reservikapasiteetin vapautus jos range alkaa pudota enemmän. Mielenkiintosta ois tietää miten pidemmässä juoksussa tuo pelittää ja hiipuuko loputkin kapasiteetit kuinka äkkiä.

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1355
            • Lempäälä

            Aika näyttää. Saksassa +150tkm kelattuja mobile.de:ssä tänään kaupan 10kpl. 2018 malleja.
            6v vanhoja autoja, n.25-30tkm vuoteen.
            Ruotsissa blocket.se:ssä 200tkm kelattuja 2kpl. Niillä kelattu se n.33tkm vuoteen.

            En ole ihan varma, kristallipallo on hieman harmaana, mutta näitä ei liene kauheasti myyty taksikäyttöön - suurin osa lienee liisareiksi mennyt keskijohdolle yms, josta sitten me kuolevaiset on niitä ostettu käytettynä kun on tulleet kiertoon.
            Ja ihan sillain äkkiseltään kanssa luulen, että ei taida oikeasti monenkaan pinkka kestää paaliin laittamista sen perusteella että akusto olisi viallinen. On toki mahdollista, mutta silti..

            näiden gen3 akut on jo kohtuullisen luotettavia, eivät iäänny iha vaan paikalleen kuten esim cayennessä tai panameroiden hybrideissä olevat akut, mitkä happanee itsestään ikääntymällä.
            gen4 (mitkä tuli faceliftiin) akuston retrofittiä mietin jo vähän etukäteen, mutta on jäänyt toimet vasta miettimisen asteelle aikaisemmin mainitun akkutakuun ollessa vielä voimassa.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • kaitsu66
              Bimmer Rookie
              • May 2012
              • 42
              • Janakkala

              ennen Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	289
Size:	109.5 KB
ID:	5499782 Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	282
Size:	116.1 KB
ID:	5499783jälkeen Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	281
Size:	114.4 KB
ID:	5499784 Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	283
Size:	124.0 KB
ID:	5499786 Click image for larger version

Name:	ISTA.jpg
Views:	281
Size:	105.2 KB
ID:	5499785

              Kyllä toi SOC modaus jotain auttaa ainakin auto ottaa nyt latauksessa enemmän energiaa vastaan.
              G30 530e -17
              https://www.facebook.com/roadsportA
              https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

              Comment

              • kaitsu66
                Bimmer Rookie
                • May 2012
                • 42
                • Janakkala

                Originally posted by repsa View Post
                Aika näyttää. Saksassa +150tkm kelattuja mobile.de:ssä tänään kaupan 10kpl. 2018 malleja.
                6v vanhoja autoja, n.25-30tkm vuoteen.
                Ruotsissa blocket.se:ssä 200tkm kelattuja 2kpl. Niillä kelattu se n.33tkm vuoteen.

                En ole ihan varma, kristallipallo on hieman harmaana, mutta näitä ei liene kauheasti myyty taksikäyttöön - suurin osa lienee liisareiksi mennyt keskijohdolle yms, josta sitten me kuolevaiset on niitä ostettu käytettynä kun on tulleet kiertoon.
                Ja ihan sillain äkkiseltään kanssa luulen, että ei taida oikeasti monenkaan pinkka kestää paaliin laittamista sen perusteella että akusto olisi viallinen. On toki mahdollista, mutta silti..

                näiden gen3 akut on jo kohtuullisen luotettavia, eivät iäänny iha vaan paikalleen kuten esim cayennessä tai panameroiden hybrideissä olevat akut, mitkä happanee itsestään ikääntymällä.
                gen4 (mitkä tuli faceliftiin) akuston retrofittiä mietin jo vähän etukäteen, mutta on jäänyt toimet vasta miettimisen asteelle aikaisemmin mainitun akkutakuun ollessa vielä voimassa.


                Tuossa 293tkm ja akku näyttää olevan kunnossa saattaa jopa akku pysyä paremmassa kunnossa kun ajetaan enemmän ja lataillaan vähemmän ajon aikanahan akkua lataillaan ja puretaan maltillisesti , Edullinen vaihtoehto jos ei kilsat pelota ja täytyy muistaa että polttomoottorikin kuluu vähemmän näissä eikä noilla kilsoilla ole todennäkösesti ruostumisongelmaakaan..
                G30 530e -17
                https://www.facebook.com/roadsportA
                https://photos.google.com/share/AF1Q...JYelRJalAxN093

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1355
                  • Lempäälä

                  Tuossa tarkistin omia aikakirjoja : auton ostohetkellä n vuosi sitten oli akkua ladattu n.1900krt, joista auton mielestä ns täysiä latauksia n.1400krt.

                  Tiedän oman käyttötarpeen, ja arvioisin (en ole nyt käynyt lukemassa autolta) että latausmäärät on kasvaneet noin 500 kerran luokkaa.

                  Edelleen akun lataus ja purkuenergian määrä ei anna huolta aiheesta. Bmw datasta harsitut tiedot myös puoltaa havaintoa..

                  Elon lyhyellä matikalla, jos keskiarvoistaa, niin akullisella pääsee läpi vuoden 20km. Talvella vähemmän kesällä enemmän.

                  Latauksia joku 2200krt täyteen (?) Tekisi n.44tkm akkuajoa. Autolla ajettu n.76tkm ->polttiksella ajettu n.32tkm.

                  Bensaa menisi tälläisellä vaikka ka 6,5 sataselle, ja sähköä 25kwh sataselle.

                  Tuo 44tkm olisi 98 hinnoittelulla maksanut tuolle määrälle n 5,7ke, kun sähkö taas siirtoineen 2,2ke luokkaa.


                  Luvut heittää varmasti suuntaan tai toiseen, mutta arvion näkee kyllä.

                  Säästää massia polttoainekuluissa jos muistaa latailla - sekä tietysti vuosittaisissa veroissa, mutta tietysti jos joutuu kennoja vaihdattamaan merkkarilla niin säästetty pääoma on vähän niin ja näin, jos osuu se huono säkä - että kennon joutui vaihdattamaan.

                  Vähän sellaista isomman kaavan pohdintaa myös tässä, kun oon miettinyt että vaimolle hommaisin g20/21 hybriksen, että onko sen ajosuoritteella hyötyä.

                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎