Originally posted by PNM2
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530e toimintasäde sähköllä
Collapse
X
-
Laturin nokassa kun lämmittää auton ja ajastaa latauksen loppumaan just ennen lähtöä, niin akku ja sisätilat lämpimiä startissa. Pidentää rangea. Tais olla -7c kun ajoin reilu 20km.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by maikkeli2 View PostOkei, oliko sinulla tuolla 9,2kw/h akulla? Itsellä pisin matka on ollut 22km +10 asteen lämpötilassa. Nyt kun on pientä pakkasta, niin kantama jossain 15-17km luokassa.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by maikkeli2 View PostOnkohan normaalia, että range näyttää ja toteuma on jotain 15km luokkaa parin asteen pakkasella :think Kyseessä pre facelift malli
Vähän erikoiselle kuulostaa. Olen itse päässyt sinne +10 keliin saakka nippanappa töihin ja takaisin pelkällä sähköllä. Googlen mukaan 29,3km ja matkasta molempiin suuntiin kohtuullinen osa moottoritietä. +10 alle kun menee pitää ajella sitten osa motaria toiseen suuntaan bensalla. Ajoon lähtiessä auto näyttää kantamaksi 25-34km näillä keleillä vähän edellisistä ajoista riippuen. Kesällä oli 38km lukemiakin eikä se todellisuus kauas jäänyt. Tuo työmatka kesäkelissä ja parhaimmillaan oli 7km rangea kotio päästyä jäljellä. -18 pre-LCI auto.
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostJeps, 9.2kWh akku, ja tänäänkin ajeltiin kolmisenkymmentä km sähköllä esilämmityksen jälkeen.G30 530e iPerfomance M-sport -18
Ex: F30 330D M-sport -15
Ex: E90 330D M-sport -06
Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
Ex: e30 320i -89
Ex: e30 318iS -90
Comment
-
-
Originally posted by amisqo View PostMulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by amisqo View PostMulla pari pv tuore auto. Miten tää akuston/auton esilämmitys laitetaan päälle? En ole vielä oiken perillä kaikista ominaisuuksista...
Lämmitys talvella vie paljon akkua, epäilisin tehon olevan jopa 5-10kwh luokkaa täydellä höökillä. Esimerkkinä 3km suuntaansa vei 4-5kwh akkua. Melkein 1kwh/1km. Keli -10, lämppäri täysillä, kesto ajolle n.30min. Esilämmittelemällä töpselis saa rangea.
Sähköllä toimiva lämmitys kiva, vaikkei esiwebastoile, koska alkaa puskee lähes heti lämmintä.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Tuolla ennen lähtöä lataus manipulaatiolla tuon oman sai kulkemaan -21 kelissä reilun 1km päästä lähdöstä jo sähköllä ja toteutunut kantama töihin, päivä lämpimässä tallissa ja paluumatkalle oli ehkä 20km luokkaa sähköllä. Tuon ensimmäisen kilometrin meni "sähköavusteisesti". Tämän näkee oma ajoneuvo - koe tekniikka - eDrive animaatiosta. Kulkee yhtä aikaa sähköllä ja polttiksella. Tekee tätä myös mm kylmänä lähtiessä moottoritielle jne eli alkuun puksuttaa molemmilla eikä rääkkää kylmänä polttista koko kuormalla.
Comment
-
-
Valitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.
Joten akkua lämmittävä vaikutus tulee vain kun akusta otetaan virtaa tai sinne pusketaan sitä sisään. Eli ajastamalla latauksen vasta ennen lähtöä aamulla eikä jo illalla kotiin saapuessa sekä lisäämällä mukaan kabiinin esilämmityksen saa aikaan trafiikkia akussa ja se sitä hieman lämmittää. Tämä kannattaa toki tehdä
S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostValitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.
Vaikea sanoa miten muilla tätä on toteuttaneet mutta ainakin sähköllä ajon kannalta voisi olla huonomminkin. Tuossa on kollegalla -21 ikäinen 300de MB ja se ei mene yli 13 asteen pakkasessa sähköllä yhtään mihinkään. Vaikka on päivän lämpimässä hallissa ja lähdet pakkaseen ajamaan kun auton lämpömittari näyttää -13 kalahtaa diesel pyörimään.
Tälle aamua tulis 16-17 asteen pakkasessa taas ajeltua omalla töihin. Juurikin tuolla lataus ja kabiinin lämmitys ennen lähtöä menetelmällä ja koko matkan meni ihan v*ttuilematta Max eDrive moodissa.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostValitettavasti BMW ei ole uhrannut aikaa ja resursseja hybridimallien akkujen lämmitykseen. Akkukotelossa on kyllä nestekierto, mutta sitä käytetään vain jäähdytystarpeeseen jos akku meinaa lämmetä liikaa.
Kylmä-ainehan siellä phev akustoissa kiertää juurikin jäähdytys mielessä.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by LongJohn View PostTälle aamua tulis 16-17 asteen pakkasessa taas ajeltua omalla töihin. Juurikin tuolla lataus ja kabiinin lämmitys ennen lähtöä menetelmällä ja koko matkan meni ihan v*ttuilematta Max eDrive moodissa.
Sitten kun sai luukun kiinni ja yritti paikallisessa Lidl-hallissa edes pariksi minuutiksi saada töpselin päähän, niin latausluukku ei suostunut avautumaan. Piti luottokortilla repiä auki. Enkä ollut edes yksin, viereisen ruudun Tesla-kuljettajalla oli samat harjoitukset päällä.
Sähköautoilun talviajosuoritteen suurin ongelma on latausluukku?BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostTäälläkin yllättäen päästiin -10°C:ssa liikkeelle ilman kalinaa ja kolinaa keulasta. Kun laittaa esilämmityksen päälle, niin ilmeisesti pakkasessa täydestäkin akusta alkaa varausta katoamaan sitä tahtia, että lataus tulee päälle kun kaapeli on koko ajan autossa kiinni. Tai ainakin alkoi taas vilkuttamaan latausmodea muuntajassa.
Näin se tekee. Saa lataamalla noin 2/3 lämmityksen energiasta takaisin. Maksimissaan. Lataus 3,7kW ja lämmitysvastus nestetilassa on Laakkosen mukaan reilut 5kW.
Kovemmassa pakkasessa tuo ei yksinään riitä. Pitää ladata akku pohjalle joka ensin lämmittää sitä, siihen tuo lämmitys+lataus lopuksi... -21 kelissä vaati 1km "sähköavusteisen ajon" että lähti pelaamaan Max eDrivella. Kantamat on sitten kokonaan toinen juttu kun pelkkään lämmitykseen menee jo mitä menee.
Sitten kun sai luukun kiinni ja yritti paikallisessa Lidl-hallissa edes pariksi minuutiksi saada töpselin päähän, niin latausluukku ei suostunut avautumaan. Piti luottokortilla repiä auki. Enkä ollut edes yksin, viereisen ruudun Tesla-kuljettajalla oli samat harjoitukset päällä.
Sähköautoilun talviajosuoritteen suurin ongelma on latausluukku?
Tuossa omassa oli ongelmana se ettei mennyt kiinni. Käytin tuossa aamulla taas auton pesussa kun on pakkasjakso alkamassa. Lutkutin tapin väliin lukkosulaa ennen pesua ja lisää pesun jälkeen. Päivän on lämpimässä kuivumassa. Huomenna näkee pelaako vai ei.
Comment
-
Comment