Announcement

Collapse
No announcement yet.

530e toimintasäde sähköllä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1066
    • Espoo

    #61
    Originally posted by LongJohn View Post
    Oletteko näitä miten latailleet? Kotona 16A schuko töpselistä vai jotain muuta? Onko Type2 3x16A töpöstä vastaavaa hyötyä? Se taitaisi olla yhteensopiva formaatti näihin ja jatkossa sitten täyssähköihinkin jos tämmöistä päivitystä haluaa torpan nurkkaan miettiä?
    Lämmitystolpasta latasin auton mukana tulleella sukopiuhalla, jonka maksimi on 10A eli lataaminen kestää kauemmin kuin vaikka auton 3,7 kWh -maksimilla Type 2 -piuhalla.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • MeisterW
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2017
      • 306
      • Uusimaa

      #62
      Originally posted by LongJohn View Post
      Oletteko näitä miten latailleet? Kotona 16A schuko töpselistä vai jotain muuta? Onko Type2 3x16A töpöstä vastaavaa hyötyä? Se taitaisi olla yhteensopiva formaatti näihin ja jatkossa sitten täyssähköihinkin jos tämmöistä päivitystä haluaa torpan nurkkaan miettiä?
      Täyttä hyötyä ei saa latausasemasta, koska auton sisäinen laturi on vain 1x16A. Auton mukana tuleva suko-piuha on rajattu 10A, eli siihen verrattuna toki tulee nopeutta. (Voit myös ostaa sukopiuhan, joka antaa täydet 16A, mutta tätähän ei sitten suositella lämpöongelmien takia.)

      Itse päädyin latausasemaan, niin saa ainakin helppokäyttöisesti ja turvallisesti tuon auton täyslataustehon.
      E39 M5 2002
      E70 X5 3.0sd 2008
      E83 X3 3.0i 2005
      G21 330e

      Comment

      • LongJohn
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2017
        • 269
        • Kuopio

        #63
        No se on totta ja mitä tuossa tutusta sähköasennusliikkeestä jo asiaa tiedustelin edes tuommoinen 11kW Type2 härveli torpan nurkkaan ei loppupeleissä ihan mahdottomia kustanna ja palvelisi sitten myös mahdollisten täyssähköhärvelien kanssa. Pääsulakekokoa joutunee vaan nostaaman 3x35A joka nostaa sähkölaskulla perusmaksua.



        Mites tuo polttomoottorin lämmitys? Lämpiääkö se tuolla kännysovelluksen / BMW Key esilämmitystoiminnolla myös se bensakone vai pitäisikö sille olla pakkasille oma säteilylämmitin?



        Se on kuitenkin aika raaka tilanne lähteä pakkasilla ajamaan, pääsee sukkasillaan sähköllä johonkin saakka ja sitten raapaistaan ajoviimaa vasten bensakone tulille kun akku hiipuu tai nopeus kasvaa.

        Comment

        • sasuto
          Newbiemmer
          • Aug 2014
          • 4
          • Oulu

          #64
          Originally posted by Boiga View Post
          Käy lukemassa koodit ja jos ikääntyneestä lisä akusta koodi niin vika siinä, 12v akku kontissa vaihtoon ja useampi kilometri rangea lisää
          Varmaan tyhmä kysymys, mutta tarkoitatko nyt ihan auton "omaa" akkua eikä sitä hybridiakkua? Hybridiakun uusiminen hieman hintavampi projekti :think

          Comment

          • miyli
            BTCF Member
            • Dec 2008
            • 2083
            • Naantali

            #65
            Originally posted by sasuto View Post
            Varmaan tyhmä kysymys, mutta tarkoitatko nyt ihan auton "omaa" akkua eikä sitä hybridiakkua? Hybridiakun uusiminen hieman hintavampi projekti :think
            Just sitä normi akkua siellä takakontissa.
            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
            0-200km/h 11.40s
            100-200km/h 6,00s
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

            Comment

            • _Wraith_
              Bimmer Rookie
              • Apr 2010
              • 156
              • Oulu

              #66
              Itsellänikin oli tämä kyseinen plugari (päivitetyllä akulla) keväällä katselussa vaihtoehtona, mutta kun auto valikoitui puhtaasti maksimi sähköisen rangen perusteella, niin kyllä oli surullista katsottavaa tutkia näiden bemarien todellista rangea pelkällä sähköllä. Vaihtelun vuoksi merkki vaihtui jälleen mersuun ja tarkemmin autoksi valikoitui A 250E sedan. Ensimmäisen kerran, kun testasin toden teolla rangea matka-ajossa, niin yhdellä latauksella mentiin n. 81km ilman minkäänlaisia kikkailuja säätöjen kanssa ja jenkkavehkeet huusi koko matkan sen mitä korvat kesti. Normaalisti asettuu jonnekin 60-70 väliin, mitä seka-ajossa menee. Edelleen sitä lottovoittoa odottelen, että voi vaihtaa takaisin BMW:n talliin X5:n plugarin muodossa
              Vikakoodinlukua Oulun alueella E- ja F-sarjalaisiin
              -14 Volvo V60 Plug-in Hybrid
              EX -10 E70 X5
              EX -12 MB W212 E300 Bluetec Hybrid
              EX -13 F25 X3
              EX -12 F11 520D
              EX -05 E53 X5
              EX -06 E61 520D
              EX -04 E60 525iA
              EX -04 MB C180 KOMPRESSOR
              EX -02 E46 316
              EX -98 E46 318

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1567

                #67
                Oliko näihin 530e / 740e miten tuo moottorinlämmitys mahdollista toteuttaa?

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  #68
                  Originally posted by ptikkala View Post
                  Oliko näihin 530e / 740e miten tuo moottorinlämmitys mahdollista toteuttaa?

                  Samaa pohtinut. Säteilylämmitintä taisi ainakin saada, oliko Defa.

                  Comment

                  • LongJohn
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2017
                    • 269
                    • Kuopio

                    #69
                    Joitain viikkoja nyt 530e ratissa takana. Päivittäis/viikottaisajossa kulutus asettui 2,5 litran luokkaan (tankaten mitattuna 2,65) ja tuommoinen tyypillinen muutaman kerran vuodessa toistuva perhereissu meni 4,3 litran kulutuksella (4,42 tankaten). Sinänsä tuo korreloi jonkun desin tarkkuudella siihen että bensalla mennään 6-6,5 litran kulutuksella ja loppu on "nollapäästöistä" sähköajoa. Sen suurempaa magiaa tuohon ei sinänsä tarvita. Mutta täytyy sanoa että täytyyhän tuollaisiin lukemiin olla tyytyväinen.



                    Nämä on ajettu ihan Comfort tilassa kaikki mukavuudet käytössä. Oletteko miten reilusti käyttäneet Eco Pro ajomoodia ja miten merkittävää hyötyä sitä kautta on saatavissa? Ajotapaa pitää ainakin hieman säätää ottaen huomioon merkittävän eron moottorijarrutuksen / regeneraation toiminnassa.

                    Comment

                    • Titaani
                      Newbiemmer
                      • Nov 2016
                      • 17
                      • Vaasa

                      #70
                      Kolme vuotta 530e.llä ajeltu, ecopro vaikutus sähköllä ajossa kulutukseen on kohtuu pieni, vähän miedompi kylmennys kesällä, mutta regenerointi kaasua nostettaessa miedompi hieman kompensoi tilannetta. Ehkä 1-2km pidempi range ecopro. Enemmän vaikuttaa mieltymys tykkääkö kovemmasta moottorijarrutuksesta comfort tilassa sähköllä. Itse ajelen talvella comfortilla, tykkään kun takapyörät hieman moottorijarrussa enemmän jarruttaa, mukavammin kääntyilee, kesällä ecolla tullut enemmän ajeltua.

                      Tämä lämmitys piuhan päässä kun painaa esilämmön päälle lämmittää hieman moottoria myös, huomaa kyllä kun laittaa moottorilämmön näkyviin, noin viisarinverran nousee, mutta pääsääntöisesti sisätilan esilämmitys. Jos et esilämmitä ja lähtee esim 10asteen lämmössä liikkeelle täyteen ladattuna ja seuraa moottorilämpöä, niin samalla kun antaa hyttiin lämpöä, lämmittää se hieman konetta. Tämä tapahtuu aina kun lähtee liikkelle vähänkin syksyisessä kelissä. Taitaa tuo esilämmitys toimia samoin kuin dieselin webastolla, eli esilämmityksessä hytti lämpöiseksi ja vain hieman konetta plussalle pakkasella.
                      i4 M50 supercharged -22 Mineral White
                      118i -20 F40 M-Sport
                      1600GT-11

                      Ex 530e M-sport -18
                      Ex 535D e60
                      Ex Hayabusa Ultra Turbo +600 rwhp

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        #71
                        Originally posted by Titaani View Post
                        Kolme vuotta 530e.llä ajeltu, ecopro vaikutus sähköllä ajossa kulutukseen on kohtuu pieni, vähän miedompi kylmennys kesällä, mutta regenerointi kaasua nostettaessa miedompi hieman kompensoi tilannetta. Ehkä 1-2km pidempi range ecopro. Enemmän vaikuttaa mieltymys tykkääkö kovemmasta moottorijarrutuksesta comfort tilassa sähköllä. Itse ajelen talvella comfortilla, tykkään kun takapyörät hieman moottorijarrussa enemmän jarruttaa, mukavammin kääntyilee, kesällä ecolla tullut enemmän ajeltua.

                        Tämä lämmitys piuhan päässä kun painaa esilämmön päälle lämmittää hieman moottoria myös, huomaa kyllä kun laittaa moottorilämmön näkyviin, noin viisarinverran nousee, mutta pääsääntöisesti sisätilan esilämmitys. Jos et esilämmitä ja lähtee esim 10asteen lämmössä liikkeelle täyteen ladattuna ja seuraa moottorilämpöä, niin samalla kun antaa hyttiin lämpöä, lämmittää se hieman konetta. Tämä tapahtuu aina kun lähtee liikkelle vähänkin syksyisessä kelissä. Taitaa tuo esilämmitys toimia samoin kuin dieselin webastolla, eli esilämmityksessä hytti lämpöiseksi ja vain hieman konetta plussalle pakkasella.
                        Tämä mielenkiintoinen info. Eli lämmittäiskö tuo esilämmitys siis myös moottoria? Sitä meinasit kai?

                        Comment

                        • ptikkala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 1567

                          #72
                          hmm olisipa hyvä homma niin ei tarvisi huolehtia mitään lämmitintä talveksi. Tosin kyllähän se säteilijä öljyjä hieman notkistaisi.

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1816
                            • N/A

                            #73
                            Originally posted by duckland View Post
                            Tämä mielenkiintoinen info. Eli lämmittäiskö tuo esilämmitys siis myös moottoria? Sitä meinasit kai?
                            Todellakin mielenkiintoista. Siis puhutaanhan tässä nyt siitä auton omasta (pistoke)sähköllä toimivasta esilämmityksestä, jonka saa ajastettua päälle BMW Connected -palvelunkin kautta?
                            Nyt:
                            BMW 530e (g30)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • duckland
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 418

                              #74
                              Originally posted by bmw323it View Post
                              Todellakin mielenkiintoista. Siis puhutaanhan tässä nyt siitä auton omasta (pistoke)sähköllä toimivasta esilämmityksestä, jonka saa ajastettua päälle BMW Connected -palvelunkin kautta?
                              Tätä jäin miettimään kirjottajan jutusta että olisko noin. Ite en oo ikinää tuota lämpömittaria katsonut värähtääkö se talvella jos esilämmitys on ollut päällä. eli tuo auton oma sähkölämmitys.

                              Comment

                              • Nettipepe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1341
                                • Kajaani

                                #75
                                Originally posted by duckland View Post
                                Tätä jäin miettimään kirjottajan jutusta että olisko noin. Ite en oo ikinää tuota lämpömittaria katsonut värähtääkö se talvella jos esilämmitys on ollut päällä. eli tuo auton oma sähkölämmitys.
                                En ole asiaan perehtynyt, mutta nopeasti ajateltuna tulee mieleen, että onko järjestelmä rakennettu samoin kuin vanhemmissa webastollisissa laitteissa, eli neste kiertää ja lämmitetään vain lämmityslaitteen kennon kierrossa.

                                Näinhän se periaatteessa toimi webasto autoissa muinoin, että vettä oli lämmitetty x määrä ja kun auto käynnistettiin venttiili vaihtoi tilaansa ja tämä lämmityslaitteella kiertävä neste sekoittui aika nopeasti moottorin nestekiertoon... toisilla se vaihtoventtiili sitten jostain syystä vuosi myös moottorin nestekiertoon
                                F30 320xia
                                Ex E90 325da
                                Ex E90 320da
                                Ex E46 330D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎