E32 kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Ostin uudet kaasujouset etupenkkien selkänojiin. Nyt pitäisi saada penkit irti. Muistaako joku ulkoa minkä kokoinen on torxi että saa penkit irti ja uudet jouset paikalleen? 11mm räikkä sopii torxin ympärille täydellisesti. Kaikki kunnossa.Last edited by peeämwee; 26-10-2018, 19:12.
-
Osat 11 ja 12 ensin irti...Originally posted by MikkoJII View PostTarkoitus olisi vaihtaa m70 mosan virranjakajien alle tulevat muovikotelot, jotka näkyy ensimmäisessä linkissä
Mitenkäs linkissä olevan osan nro. 13 saa vaihdettua?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=12_1584
...lisäksi osat 5, 4 ja 3 irti. Suosittelen hankkimaan tuon kuusiokolopultin 5 molemmat uutena, ne on nimittäin melko pehmeät ja vaikka kuin hyvä avain on ne tahtoo nuljaantua jos ei ole ikinä avattu. Itse sain toisen irti ja toinen piti lopulta hakata irtiOriginally posted by MikkoJII View PostPyörijän irroituksen jälkeen siinä on ilmeisesti nokka-akselin osanro. 5 vielä edessä? Tarviiko huomioida jotain kun tuon ruuvaa irti?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_4615
:think
Samalla vaivalla kannattaa myös osien 16, stefat (17) ja tiivisteet (15) vaihtaa uuteen:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_0154Last edited by energy; 10-10-2018, 17:19.
Leave a comment:
-
Tarkoitus olisi vaihtaa m70 mosan virranjakajien alle tulevat muovikotelot, jotka näkyy ensimmäisessä linkissä
Mitenkäs linkissä olevan osan nro. 13 saa vaihdettua?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=12_1584
Pyörijän irroituksen jälkeen siinä on ilmeisesti nokka-akselin osanro. 5 vielä edessä? Tarviiko huomioida jotain kun tuon ruuvaa irti?
http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_4615
:think
Leave a comment:
-
Enpä ottanut. Kiitos tiedosta. Täytyy selvitellä!Originally posted by energy View PostOtitko huomioon että abs-antureita ja -kehiä on kahta erilaista? 83mm ja 97mm, joten myöskin anturit on näille erit. Tolppa määrää kumpi napa ja anturi siellä pitää olla, ettei nyt vaan ole väärä anturi?
Leave a comment:
-
Otitko huomioon että abs-antureita ja -kehiä on kahta erilaista? 83mm ja 97mm, joten myöskin anturit on näille erit. Tolppa määrää kumpi napa ja anturi siellä pitää olla, ettei nyt vaan ole väärä anturi?Originally posted by peeämwee View PostNyt en ymmärrä miksei absit toimi; ostin oikealle eteen uuden anturin ja putsasin hammaspyörän joka oli ehjä. Rengasta pyörittämällä joku 10km/h ja valo vaan syttyy. Perkule. Nyt en tiedä mitä seuraavaksi. Vihjeitä ohjeita?
Leave a comment:
-
Nyt en ymmärrä miksei absit toimi; ostin oikealle eteen uuden anturin ja putsasin hammaspyörän joka oli ehjä. Rengasta pyörittämällä joku 10km/h ja valo vaan syttyy. Perkule. Nyt en tiedä mitä seuraavaksi. Vihjeitä ohjeita?
Leave a comment:
-
Noin 1ke olisi OEM jos edes riittää tai löytyy, pitää käydä kysymässä Pakoputki Centerissä Hki. Siellä on vanhanliiton putkenliimaaja duunissa. Hakusessa orkkis look vikaan pönttöön.Originally posted by Kharon View PostItse huijasin ja ostin tavallisen mallin putkiston (ei maksanut paljon mitään, niitähän saa), kiikutin sen pakoputkipajalle ja tekivät siihen 12cm lisää pituutta.
Olikohan 150e alle asennettuna töineen kaikkineen.
Rohkenen epäillä että langin putkistoa ei sen halvemmalla saa ihan helposti.
Toki ei ole ihan aito ja alkuperäinen, mutta kun ei ole museolaite niin haitanneeko mitään: Jatko-osuudet kun ovat ihan suoraa putkea, ei ole vaikeata.
(tuplaneliöt)
Leave a comment:
-
Itse huijasin ja ostin tavallisen mallin putkiston (ei maksanut paljon mitään, niitähän saa), kiikutin sen pakoputkipajalle ja tekivät siihen 12cm lisää pituutta.Originally posted by holmes View Post750iL pakoputkisto.
Hyvää paikkaa mistä hankkia?
Kts. sopuhintaan
Olikohan 150e alle asennettuna töineen kaikkineen.
Rohkenen epäillä että langin putkistoa ei sen halvemmalla saa ihan helposti.
Toki ei ole ihan aito ja alkuperäinen, mutta kun ei ole museolaite niin haitanneeko mitään: Jatko-osuudet kun ovat ihan suoraa putkea, ei ole vaikeata.
Leave a comment:
-
Ratissa asti ei pitäisi tuntua vaikka kuulamutterissa aina pieni välys onkin.Originally posted by Heenri View PostSitä minä olen miettinytki että ei se voi tuollaista aiheuttaa kun eikö näissä e32 ole ihan normaalia jo se pieni välys siellä simpukassa. Pitää nostaa auto ilmaan ja tutkia lisää. Sen verran tyyriskin on kyllä tuo ohjausvaihde ettei ihan heti tekisi mieli lähtä vaihtamaa.
Sille on muuten säätöruuvi vaihteen päällä: Omastani on kertaalleen tiukattu ~350t km kohdalla. Pitää vain katsoa ettei tiukkaa liikaa, kulunut vaihde kun on väljempi keskeltä kuin reunoilta ja jos kiristää liikaa niin ratti ei käänny enää reunaan asti sovinnolla.
12-mukisessa ko. ruuvi on mukavasti sentin päässä pakosarjan lämpösuojapellistä, suoraan alaspäin. Hiukka hankala säädettävä.
Mutta muita potentiaalisia ongelmakohteita:
- rattiakselin pitkittäissäädön mutteri löysällä = klappia heti itse akselissa, melkein vakiovika
- jarrusatula joka jumittaa, ei tarvitse olla paljoa
- väljää tukivarsien /raide- yms. tankojen pallonivelissä (ihan vakiovika tämäkin)
Leave a comment:
-
Diileriltä kävin hakemassa omaani.Originally posted by peeämwee View PostMistähän mahtaisi löytää uuden takapaksin tiivisteen e32:seen? Joku vastaava yleistiivistekin kävisi.
51711908443
Päivän hinta Schmiedmannilla 144e ja vaikka se ei ole halpa, niin uusi tiiviste kestää taas >20 vuotta kunhan ei särje sitä ihan itse.
Leave a comment:
-
Jos haluaa että 2*6-mukisuus säilyy niin silloin pitää olla pa-linjat oikeinpäin: Rakkine nimittäin kulkee kuudella pytylläkin ihan kiltisti vaikka moottoriohjaukseen tulisi joku vika.Originally posted by Bansku View PostPotilaana m70 koneinen. Onko merkitystä kumminko päin laittaa painepuolen polttoainelinjat? Auto tuli minulle osittain purettuna niin sillä kyselen :think
Omalta kohdaltani tällä ei ollu merkitystä kun vika oli hajonnut bensapumppu: Sitä ei moottoriohjaus havaitse mistään kun ei kattejakaan (eikä tietty lambda-antureita) ollut.
Kokolailla laiskasti kulki mutta kulkipa kuitenkin, pääsin kotiin vajaakoneisella.
Noin käytännössä: Ei juurikaan merkitystä ja jos EML-vika joskus iskee ja kone sammuu kokonaan, niin voipi vaihtaa letkut ristiin ja matka jatkuu.
Kaikillahan on pakki mukana aina, eikö?
Leave a comment:
-
Tavallinen hydraulisylinterihän se on. Ne ovat vain tavan autoilijalle aika omituisia kapistuksia.Originally posted by Bansku View PostMutta tekeekö puolan poikakaan muutakun purkaa, pesee, maalaa ja uusii tiivisteet. Miksi tätä ei voisi normaali ihminenkään suorittaa jos puolalainenkin tekee. Lähinnä että saako jostain kenties jotain tiivistesarjaa tolppiin vai täytyykö soveltaa? Ja onko noissa nyt jotain niin ihmeellistä että melko spessua puuhastelua. Googletellu alustavasti ja kaikkialla vastauksena samoihin kysymyksiin toi puolan lafka :think
Täytyy melkein purkaa tolpat pöydälle ja ihmetellä sitten kuinka uusia mitäkin
Käsittääkseni Puolan miehet ovat teettäneet tiivisteitä, joita ei muuten saa mistään ja tehneet siitä itselleen kilpailuedun. Mutta ellen nyt väärin muista niin sieltä saa niitä tiivisteitäkin, kunhan osaa kysellä.
BMW:n omat varaosaluettelot pitelevät kovin hiljaista minkään tolppien osien kanssa joten tavan harrastaja ( _o/ ) tipahtaa heti kelkasta.
Leave a comment:
-
Lienee vakiovika huonoilla kontakteilla ja siihen tuo asentoanturien vikailmoituksetkin liittyvät.Originally posted by MikkoJII View PostToiset vikakoodit tuli kuskinpuolen peilistä:
31 Mirror's potentiometer, driver's mirror, horizontal
32 Mirror's potentiometer, driver's mirror, vertical
Mites tuo peilivika korjataan? Ilmeisesti se moottori paskana kun se liikkuu hieman omituisesti :think
Tuo siis on muistipenkkien/peilien ominaisuus, ilman niitä ei ole noita antureitakaan.
Peili irti (A-pilarin juuresta ämyri/suojamuovi pois, sen alla on kuusiokolo) ja peilin juuresta ulkopuolelta löytyvään moninapaliittimeen kontaktisprayta ja sitten kontakteja suojaavaa öljyä, molemmin puolin.
Saman johdon toinen pää löytyy oven alareunassa olevasta moninapaliittimestä: Pari ruuvia a-pilarista auki ja liitin alkaa näkyä.
Jekku on vain siinä että se liitin on lukkiutuva liitin ja se (nostettava) lukkopala on a-tolpan sisällä olevan yhtenäisen kuoren alla, joten pitää kalastaa koko liitin kuorineen ulos pilarista, tuupata kuorta sen verran takaisin pilariin (mieto lukitus 2 klipsillä kyljissä, voi vaatia kikkailua) että näkee lukkopalan ja sitten yläpuolelta ruuvimeisselillä vääntää vähän lukkopalaa ylöspäin että saa koko liittimen auki.
Peilin johdoille on oma pieni liitin ison moninapaliittimen alareunassa, mutta toki kannattaa tehdä puhdistus ja öljyäminen kaikille nastoille kun ne kerran ovat näkyvissä, molemmin puolin liitintä.
Liitin kiinni, lukkopala alas ja kuori päälle ja koko paketti takaisin a-tolppaan ja lopuksi ruuvit kiinni, helppo homma.
Peilin johtosarjan liittimen saaminen oven läpi ehjänä on muuten viheliäinen homma, nimim. kokeiltu on ja 50% onnistui (ja nyt kuskin ovipeili on pimeä). Tehtaalla on ihan varmasti joku erikoistyökalu siihen, sen verran hankalaa se on muuten.
Leave a comment:
-
Ihan ahneudesta on kiinni.Originally posted by Bansku View PostMitä tuollasista 750il edc tolpista voi pyytää, vai onko ns arvottomat. Takatolpat vuotavat aavistuksen iskarin männän juurelta/yläpäästä tolppaa. Eli siis nämä sähkökalikoilla varustetut etu ja takatolpat kyseessä? Kun ehkä nyt kuitenkin taidan kallistua siihen että säädettävän alustan tuohon investoin kun ei pappalookki kiinnosta.
Yläpäästä vuotava tolppa oli vielä muutama vuosi sitten ~0 arvoinen koska osaamista sen korjaamiseen ei ollut oikein kellään.
Mutta nyt on Puolassa yritys joka korjaa niitä, koska uusia ei ole enää saanut pitkiin aikoihin.
Toki ei ole halpaa, mutta onnistuu kuitenkin. Ainakin mainoksessa ja sähköpostissa, kysyin kun itselläkin on yksi vuotava takatolppa hyllyssä.
Ehjänä useampia satasia/kpl käytettynäkin jos tosi tarvitsija löytyy, EDC-tolpat ovat kovin harvinaisia tällä pohjoisessa.
Älä ainakaan heitä pois(ellet jo ehtinyt), jos ei muu auta niin minä ostan pois jollain hinnalla kun minulla on yksi E32 missä EDC-tolpat on.
Leave a comment:
-
Nimellispaine on 130 baria ja se on kaksipesäinen pumppu josta taaempi menee tosiaan taka-akselille. Etummainen puoliska käyttää jarru- ja ohjaustehostinta.Originally posted by Bansku View PostKuinkas tuossa 750il ohjaustehostimen pumpussa ne lähdöt menee? Ja onko pumpusta tarkempia speksejä. Paine jne. Sehän nyt ilmeisesti on kuitenkin 2 osainen pumppu. Että onko nuo perälle menevät pelkästään siinä pumpun toisessa puoliskossa. Kerran tälläsessä myös on "hydroboosteri", nestetoiminen jarrutehostin, niin onko se samalla pumpunpuoliskolla käytössä mitä ohjaustehostin? Kun itsellä näillä näkymin lähtee tekniikka vaihtumaan tuosta aivan muuhun niin voinko käyttää toisen tekniikan pumppua, tällä tavoin saisi siistimmän asennuksen eikä tarvitsi kikkailla muuten, vai joutuuko omaa pumppua soveltamaan? Alusta vaihtuu muutenkin normaaliksi niin noi nestelinjat joutaa pois.
Realoem ei suostu avaamaan juuri sitä kuva missä toi pumppukin on.
Yksi jekku on että paineensäädin koko pumpulle on siellä taka-akselilla, samassa paketissa jossa on korkeudensäädön venttiili, itse pumpussa ei ole minkäänlaisia paineen säätöjä.
Tuotosta ei ole tietoja minullakaan.
Leave a comment:
Leave a comment: