Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1310
    • Järvenpää

    E32 kysymyksiä ja vastauksia

    Tuli hankittua tuollainen 730ia 10/90 käyttöauton virkaa tekemään. Muutama asia askarruttanut mieltä, koska sen koommin E32:sesta kuin E34:stä ei ole ollut itsellä isompia kokemuksia. Asiantuntijoita varmasti löytyy foorumilta joten apu olisi tarpeen.

    -onko airbag ratin vaihto mahdollista sport- tai m-tech rattiin? Mikäli on, niin sellaista saa tarjota. (ja ei, nyt ei kysytä katsastukseen liittyvistä asioista).

    -tällä hetkellä autossa madallusjouset. Ilme kovin perinteinen, perse tontissa ja keula ylhäällä. Mitä jousia suosittelette? Paljonko pois edestä ja takaa? Saako eteen madaltavia jousilautasia?

    -onko ollut alunperin saatavissa kaukosäätöistä keskuslukitusta/hälyn ohjausta?

    -vannetieto on myös tervetullutta, lähinnä 17". ET, leveys jne.

    -saako takavaloja mistään kirkkaalla vilkulla? Ja nyt ei todellakaan puhuta mistään helvetin "rystal" valoista.

    -auto pelaa yllättävän nätisti ja hienostuneesti hintaansa nähden, lukuunottamatta pientä vapinaa takapäässä. Itsellä tuli tuon suhteen lähinnä mieleen kardaani tai vähäiset tutkimiset huomioon ottaen, tiedä vaikka vanne olisi kiero.

    Lisäilen kysymyksiä kun niitä tulee lisää. Kiitokset etukäteen.
    Last edited by Leka; 22-12-2009, 16:53. Reason: Otsikko&Sticky
    Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
    Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    #2
    Ratin voi vaihtaa, tohon kelpaa mm. sovittamalla E36:n kolmipuolainen Airbag-sporttiratti ja sittenhän sen Airbagin voi ottaa poiskin ja laittaa normiratin tilalle. Sinänsä noiden turvallisuusvarusteiden poistaminen on aina vähän semmosta ja tällästä, mutta mahdollista.

    Jousihommassa perinteinen tapa on laittaa ryhdikkään orkkisjouset taakse (rengas tulee tällöin noin kaaren tasalle) ja eteen madallusjouset. Itse olen suosinut AP:n jousia seiskoissa, koska ovat vakiojousitasoa mukavuudeltaan ja edulliset. H&R on kans ok jos tykkää sporttisemmasta.

    E32 on saanut infrapunalla toimivaa keskuslukituksen kauko-ohjainta ja hälyn ohjainta alusta alkaen ja muistaakseni 92-94 radioaalloilla toimivaa. Alkuperäisen hälyn kanssa tulee aina kauko-ohjaus.

    Vannepuolella eteen menee karkeesti 8.0-9" leveä ET13-20. Esim 8" ET23 meinaa jo ottaa kiinni, pitää olla melko pieni ET. Taakse sopii esim. 10" ET 26 tai pienemmällä ET:llä jos vähän pokkaa kaaria.

    Esimerkkikuvia:
    17" vanteet, edessä 8" ET20 ja takana 10" ET13, madallus edessä AP -40mm ja takana vakiojouset. Auto 740iA
    18" vanteet, edessä 8" ET13 ja takana 9,5" ET25. Madallus H&R -35/10mm. Auto 735i

    Valkosia vilkkuja näkyy joskus Ebayssä, hyvin harvoin ja hinta on käytettynä useita satasia. Ilmeisesti saanut aikanaan joihinkin ALPINAn malleihin ja jälkituotantona tehneet laseja Ruotsissa.
    Last edited by Morkai; 21-08-2009, 00:03.
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      #3
      Touringin autossa pitäisi olla alla H&R:n jouset ja Bilsteinin tolpat eli jotain lyhyempää etujousta vaan kehiin.

      Elektromekan kaverit sano, että tossa autossa on myös ollut keskuslukituksen kaukosäätö eli kaukkarit vaan jääneet jonnekin matkan varrelle.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • Touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1310
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by Carbonfiber View Post
        Touringin autossa pitäisi olla alla H&R:n jouset ja Bilsteinin tolpat eli jotain lyhyempää etujousta vaan kehiin.

        Elektromekan kaverit sano, että tossa autossa on myös ollut keskuslukituksen kaukosäätö eli kaukkarit vaan jääneet jonnekin matkan varrelle.
        No mitä se nosturilla kävi niin tosiaan näytti Bilsteinia olevan ainakin takaiskarit. Tuota keulaa pitäsi pudottaa noin 2cm, mutta tuo jousien kulahtaminen, alkuperäinen madallus jne. teettää harmaita hiuksia.

        Tuo kaukosäädön tunnistin löytyikin jo, siitä tuli vahva epäilys että myös tästä sellainen pitäisi löytyä.
        Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
        Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

        Comment

        • Touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1310
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Morkai View Post
          Ratin voi vaihtaa, tohon kelpaa mm. sovittamalla E36:n kolmipuolainen Airbag-sporttiratti ja sittenhän sen Airbagin voi ottaa poiskin ja laittaa normiratin tilalle. Sinänsä noiden turvallisuusvarusteiden poistaminen on aina vähän semmosta ja tällästä, mutta mahdollista.

          Jousihommassa perinteinen tapa on laittaa ryhdikkään orkkisjouset taakse (rengas tulee tällöin noin kaaren tasalle) ja eteen madallusjouset. Itse olen suosinut AP:n jousia seiskoissa, koska ovat vakiojousitasoa mukavuudeltaan ja edulliset. H&R on kans ok jos tykkää sporttisemmasta.

          E32 on saanut infrapunalla toimivaa keskuslukituksen kauko-ohjainta ja hälyn ohjainta alusta alkaen ja muistaakseni 92-94 radioaalloilla toimivaa. Alkuperäisen hälyn kanssa tulee aina kauko-ohjaus.

          Vannepuolella eteen menee karkeesti 8.0-9" leveä ET13-20. Esim 8" ET23 meinaa jo ottaa kiinni, pitää olla melko pieni ET. Taakse sopii esim. 10" ET 26 tai pienemmällä ET:llä jos vähän pokkaa kaaria.

          Esimerkkikuvia:
          17" vanteet, edessä 8" ET20 ja takana 10" ET13, madallus edessä AP -40mm ja takana vakiojouset. Auto 740iA
          18" vanteet, edessä 8" ET13 ja takana 9,5" ET25. Madallus H&R -35/10mm. Auto 735i

          Valkosia vilkkuja näkyy joskus Ebayssä, hyvin harvoin ja hinta on käytettynä useita satasia. Ilmeisesti saanut aikanaan joihinkin ALPINAn malleihin ja jälkituotantona tehneet laseja Ruotsissa.
          Mitä sisältää tuo E36 ratin sovitus?

          Onko tuo valojen jälkituotanto ruotsissa, samanlaista leikkaa liimaa hommaa kuin E34:sen kohdalla?

          Vannepuolella tuo 8" ET 23 edessä, ottaa ilmeisesti tolppaan kiinni?
          Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
          Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5226
            • Hki 43

            #6
            Originally posted by Touring View Post
            Mitä sisältää tuo E36 ratin sovitus?
            Menee ihan suoraan paikalleen.
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Originally posted by Touring View Post
              -saako takavaloja mistään kirkkaalla vilkulla? Ja nyt ei todellakaan puhuta mistään helvetin "rystal" valoista.
              Tuohon on joskus joku (ruotsalainen?) tehtaillut alkuperäisen kaltaista mutta kirkasta vilkun lasia, siis vanha lasi leikataan pois ja uusi liimataan tilalle periaatteella. Tästä löytynee foorumillakin vanhoista keskusteluista. Itsekin olisin kiinnostunut moiset lasit, ehkä kahdetkin, tilailemaan jos joku niitä saa johonkin järkevään ? hintaan (=alle 100€ pari) tehtyä ja ovat hyvin sopivat malliltaan ja väriltään. Toki jos joku keksii jonkun muun auton vilkun lasin mistä leikkaamalla saisi sopivan muotoisen palan tuohon?

              Comment

              • Morkai
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 3197
                • Saarijärvi

                #8
                Originally posted by Carbonfiber View Post
                Menee ihan suoraan paikalleen.
                Paitsi että Airbag-systeemejä on E36:ssa paria eri sorttia, että joskus sopii joskus ei

                Toi 8" ET23 tosiaan ottaa kiinni tolppaan esim. sillon kun on lyijypaino vanteen sisäkehällä. Mahtuu ilman reunapainoja(liimapainoilla painotettu), mutta tällöin joutuu laittamaan sellaisen renkaan päälle jossa ei ole juurikaan vanteensuojaa eikä leveyttä.
                sigpic
                E23 728iA V8-projekti
                E38 730D -projekti
                E39 540iA -projekti
                I01 i3 -projekti

                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  #9
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Tuohon on joskus joku (ruotsalainen?) tehtaillut alkuperäisen kaltaista mutta kirkasta vilkun lasia, siis vanha lasi leikataan pois ja uusi liimataan tilalle periaatteella. Tästä löytynee foorumillakin vanhoista keskusteluista. Itsekin olisin kiinnostunut moiset lasit, ehkä kahdetkin, tilailemaan jos joku niitä saa johonkin järkevään ? hintaan (=alle 100€ pari) tehtyä ja ovat hyvin sopivat malliltaan ja väriltään. Toki jos joku keksii jonkun muun auton vilkun lasin mistä leikkaamalla saisi sopivan muotoisen palan tuohon?
                  Tässä syksyn mittaan oli tarkotus tehdä kaverin kanssa vähän harrastustoimintaa tällä periaatteella..
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • -weikko
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 305
                    • Kalajoki

                    #10
                    Originally posted by Touring View Post
                    Onko tuo valojen jälkituotanto ruotsissa, samanlaista leikkaa liimaa hommaa kuin E34:sen kohdalla?
                    Itsellä ainakin näkyy olevan tuollaiset leikkaa liimaa versiot, joten jostain on sellaisiakin joskus saanut.

                    Comment

                    • Touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1310
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by Carbonfiber View Post
                      Menee ihan suoraan paikalleen.
                      Ilmeisesti ratin on oltava tuo vanhempi E36 ratti. missä on "ulkopuolinen ohjainlaite"? Vaihtuuko tuo jossain vuosimallissa vai apparin airbagin myötä?
                      Mitenkäs nuo "slip ringit" sitten menee?
                      Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                      Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5226
                        • Hki 43

                        #12
                        Originally posted by Morkai View Post
                        Paitsi että Airbag-systeemejä on E36:ssa paria eri sorttia, että joskus sopii joskus ei
                        Mut eikös kaikkien M-Tech 2 rattien E36:sesta pitäis passata E32:seen niinkuin tässä kysyttiin, kun eikös E32:ssa ole ollut vain yhellä boorituksella airbag-ratteja ja normiratit erikseen kuten e34:sessa?

                        E: Sitten on eri asia, jos meinaa bägillisen ratin laittaa.
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • Touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1310
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by Morkai View Post
                          Tässä syksyn mittaan oli tarkotus tehdä kaverin kanssa vähän harrastustoimintaa tällä periaatteella..
                          Eikö tuollaisia voisi valmistua ihan myyntiin asti?
                          Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                          Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                          Comment

                          • Touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1310
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by Carbonfiber View Post
                            Mut eikös kaikkien M-Tech 2 rattien E36:sesta pitäis passata E32:seen niinkuin tässä kysyttiin, kun eikös E32:ssa ole ollut vain yhellä boorituksella airbag-ratteja ja normiratit erikseen kuten e34:sessa?

                            E: Sitten on eri asia, jos meinaa bägillisen ratin laittaa.
                            Toisin sanoen M-tech 2 ratin E36:sesta pitäisi sopia?
                            Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                            Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #15
                              Originally posted by Touring View Post
                              Eikö tuollaisia voisi valmistua ihan myyntiin asti?
                              Kyllä niitä tehdään samalla muotilla useampi a) jos onnistuu b) jos kustannukset pysyy aisoissa c) jos jostain löydän valot, joista saa hyvät mallit.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎