Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemu__
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 972
    • Kirkkonummi

    #61
    Missäs tossa e38:ssa on tuo takalasin verhon nappi kun ei satu silmään Vai onko niitä olemassa manuaalisia, omassa kun on verho jäänyt ihan rullalle hattuhyllylle ja jotenki pitäs saada fiksattua, toinen niistä verhon naruistakin oli rikki kylläkin...

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3828
      • Nokia

      #62
      Originally posted by Hemu__ View Post
      Missäs tossa e38:ssa on tuo takalasin verhon nappi kun ei satu silmään
      Jos sähköverho löytyy, niin siinä missä on luistoneston, penkinlämmittimien, PDC:n, jne napit.
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • Hemu__
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 972
        • Kirkkonummi

        #63
        Jepjep sitä ei siis ole, miten tuon kuuluisi kulkea manuaalisesti? Ihan vetämällä verho ylös ja alas? On vähä erikoisempi auto korjata e30:sen jälkeen

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3311
          • Kajjjaani

          #64
          BMW maailmassa monta on ihmeellistä asiaa!!!

          Laitetaas pari juttu jos on joillekkin apua nyt tai tulevaisuudessa.

          Kesä 09 kaikki pesulaitteet lopeti toimintansa yhtaikaa. Korjautui vaihtamalla kaikki. Ei ollut sulke,rele eikä johtonippu ongelma. Vaan sammui kaikki kerralla.

          Sitten viimeisin ihmettelyn aihe mitä nyt viime viikko on todella ihmetelty.
          Elikkä joutui vaihtamaan oikean puoleisen eturenkaan koska kulahti loppuun oli kevät ja alkukesä menty väljällä raidetangon päällä.
          No mikäs siinä takakontista löyty ajokelpoinen 235/50/18 rengas vanteineen.
          Elikkä juuri saman kokoinen kuin paikallaan oleva. Ei muuta kuin renkaan vaihtoon.
          Ja siitä se kaikki sitten lähti. Ensimmäistä kertaa maantiellä ajessa ihmettelin kuin kierrokset on 100 vauhdissa noi 2500. Kun normaalisti noin 2000. Eli vitonen ei mennyt päälle. Vähän siinä hidastin ja vaihde vaihtui. Kokeilin muutaman kiihdytyksen ja ei ota vitosta. Kele.
          Kotiin kun pääsi niin INPAlla tutkimaan eikä mitään koodeja, ei myöskään mittaristoon Getriebe yms ilmoituksia. Kaikki mitä INPAlla voi laatikosta aktivoida toimi normaalisti, ei ongelmia. Sitten adaptaatiot nollan ja koeajolle. Ongelma jatkuu ja taas INPA kiinni, ei mitää.
          Maanantaina soitto merkkiliikkeeseen, tutkitaan öljyt ja tarpeeksi on. Ihmettely jatkuu. Sanottakoon, että rauhallisessa maantie ajossa ja kaupungissa kaikki toimi niin kuin piti. Kiihdytyksessä vaan jumitti neloselle eikä meinannut vaihtaa vitosta.
          Laitoinpa parit kysymyksetkin menemään ja ei ollut kellään aikaisenpaa kokemusta.
          Kävi jo mielessä, että nytkö se loota on siinä. Seuraava operaatio oli kaikkien adaptaatio arvojen nollaus. Testi lenkki ja sama jatkuu. Meinas mennä jo hermot.
          Lauantaina oli edessä pieni reissun pätkä ja ihme ajatuksin sitten vaihdoin sen alkuperäisen renkaan takas. Mienasin ensin löydä INPAn kiinni ja ja tutkia arvoja mutta oli niin kiire ettei siitä ajon aikana olisi tullut mitään.
          Mites sitten kävikään.
          Jo heti matkan alussa ensi kiihdytyksillä havainto kaikki pelaa. Vitonen menee päälle ja pysyy. Takaraivo jyskyttää kohta kunnon veto ja sitten. HEHEH kunnon kiihdytys ja kaikki toimii normaalisti ei niin mitään ongelmaa. Kotiin päin sitten kun iltaa pitkin tultiin niin pidettiin reilua (rajotusten mukaista) vauhtia koko ajan laatikon toimintaa tarkkaillen.
          Ei mitään ongelmaa.

          Nyt sitten kysymys kaikille tietäjille. Rekaat siis ovat vararengas joka vaidettiin Style 32 8x18 et20 rengas Pirelli 235/50/18. Paikallaan olevat kesärenkaat vanne Style 122(ilmeisesti replika) 8x18 et20 rengas Kumho 235/50/18.
          Miten tuo em ongelma voi olla mahdollista tai todellakin on mahdollista vaikka vanteet ja renkaat saman kokoiset mutta eri malli. :think

          No kaikkea voi näköjaan tapahtua. Eli jos näistä nyt joillekin olis apua niin ei tartte kaikke aloittaa itse tutkimaan.

          Niin ja laatikkoon ei tietääkseni ole vaihdettu öljyjä ainakaan vielä.
          Last edited by Arnolds; 28-09-2009, 08:35.
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1835
            • Kotona/Poissa

            #65
            Originally posted by 540iAV8 View Post

            ...
            Nyt sitten kysymys kaikille tietäjille. Rekaat siis ovat vararengas joka vaidettiin Style 32 8x18 et20 rengas Pirelli 235/50/18. Paikallaan olevat kesärenkaat vanne Style 122(ilmeisesti replika) 8x18 et20 rengas Kumho 235/50/18.
            Miten tuo em ongelma voi olla mahdollista tai todellakin on mahdollista vaikka vanteet ja renkaat saman kokoiset mutta eri malli. :think

            No kaikkea voi näköjaan tapahtua. Eli jos näistä nyt joillekin olis apua niin ei tartte kaikke aloittaa itse tutkimaan.

            Niin ja laatikkoon ei tietääkseni ole vaihdettu öljyjä ainakaan vielä.
            Mieleen tulee kaksi mahdollisuutta:

            1) Kumhon ja Pirellin "saman kokoinen" rengas ei todellisuudessa olekaan juuri saman kokoinen, vaan halkaisijassa on juuri riittävästi eroa, joka aiheuttaa ongelmia kun ABS-anturit haistelee renkaiden pyörintänopeutta, ja laatikon logiikka harhailee. Renkaiden mitoissa on valmistajien välillä joskus eroja varsinkin nimellis/todellisen leveyden suhteen.

            2) Vararengas on ajamaton/vähän ajettu, kun taas toinen eturengas on kulunut -> halkaisijat poikkeaa toisistaan, ja taas lootan logiikka saa virheellistä tietoa pyörintänopeuksista.

            Jos näin on, meneekö loota tuossa johonkin talvimoodiin, jos se luulee että etupyörät pyörivät eri nopeuksilla, en tiiä..?

            Tämä on sitten ihan oman pään pohdiskeluja, ei mitään "raamatullista faktaa".
            Last edited by Havis; 28-09-2009, 09:16.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              #66
              Originally posted by Havis View Post
              Mieleen tulee kaksi mahdollisuutta:

              1) Kumhon ja Pirellin "saman kokoinen" rengas ei todellisuudessa olekaan juuri saman kokoinen, vaan halkaisijassa on juuri riittävästi eroa, joka aiheuttaa ongelmia kun ABS-anturit haistelee renkaiden pyörintänopeutta, ja laatikon logiikka harhailee. Renkaiden mitoissa on valmistajien välillä joskus eroja varsinkin nimellis/todellisen leveyden suhteen.

              2) Vararengas on ajamaton/vähän ajettu, kun taas toinen eturengas on kulunut -> halkaisijat poikkeaa toisistaan, ja taas lootan logiikka saa virheellistä tietoa pyörintänopeuksista.

              Jos näin on, meneekö loota tuossa johonkin talvimoodiin, jos se luulee että etupyörät pyörivät eri nopeuksilla, en tiiä..?

              Tämä on sitten ihan oman pään pohdiskeluja, ei mitään "raamatullista faktaa".

              1. Samaa mietin itsekkin.

              2. Vararengas vielä sallituissa mitoissa mutta ei kovinkaan paljon parempi.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2540
                • Kirkkonummi

                #67
                Ei pitäisi seisottaa vanhaa autoa sateessa.

                - Tuulilasin pesuri / pissapoika ei toimi lainkaan. Pyyhkimet kyllä toimivat, mutta vettä ei siirry mitenkään. Myöskään tehopesutoiminto ei tuota mitään surinaa mihinkään. Ei ole ollut pakkasöitä, pesunestesäiliössä on nestettä ja ainakaan nopeasti vilkaisemalla ei sulakkeitakaan ollut palanut. Tuulilasin pesuri toimi normaalisti vielä 2vk sitten. Huomenna pitäisi lähteä ajamaan 900km työmatkaa - apua!

                - Kierroslukumittari oli tänä aamuna eloton ensimmäiset 200m. Ensimmäinen BMW missä tullut vastaan, vihjeitä siitä mitä voisi alkaa käymään läpi?

                - Kuinka iso homma on vesiventtiilin vaihto M60B40 / 740iA:han? Kabiiniin tulee lämpöä heti kun kierroksia on yli 2000rpm, mutta muuten ei mitenkään ihmeellisesti.

                - Alaskääntyvä taustapeili ei toimi enää, kyllä se 2vk sitten meni ärsyttävästikin jatkuvasti alas. No, pienempi vika..
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • jaiwe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 328
                  • virrat

                  #68
                  Originally posted by Petteri75 View Post
                  Ei pitäisi seisottaa vanhaa autoa sateessa.

                  - Tuulilasin pesuri / pissapoika ei toimi lainkaan. Pyyhkimet kyllä toimivat, mutta vettä ei siirry mitenkään. Myöskään tehopesutoiminto ei tuota mitään surinaa mihinkään. Ei ole ollut pakkasöitä, pesunestesäiliössä on nestettä ja ainakaan nopeasti vilkaisemalla ei sulakkeitakaan ollut palanut. Tuulilasin pesuri toimi normaalisti vielä 2vk sitten. Huomenna pitäisi lähteä ajamaan 900km työmatkaa - apua!

                  - Kierroslukumittari oli tänä aamuna eloton ensimmäiset 200m. Ensimmäinen BMW missä tullut vastaan, vihjeitä siitä mitä voisi alkaa käymään läpi?

                  - Kuinka iso homma on vesiventtiilin vaihto M60B40 / 740iA:han? Kabiiniin tulee lämpöä heti kun kierroksia on yli 2000rpm, mutta muuten ei mitenkään ihmeellisesti.

                  - Alaskääntyvä taustapeili ei toimi enää, kyllä se 2vk sitten meni ärsyttävästikin jatkuvasti alas. No, pienempi vika..

                  Ettei ole vahingossa se peilien säätövipu apparin puolelle laitettu, omassa toimii vaan jos kuskin puolella se nappi.
                  750 Oxfordgrun

                  __

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3311
                    • Kajjjaani

                    #69
                    Originally posted by jaiwe View Post
                    Ettei ole vahingossa se peilien säätövipu apparin puolelle laitettu, omassa toimii vaan jos kuskin puolella se nappi.
                    Juuri näin.
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3311
                      • Kajjjaani

                      #70
                      [QUOTE=Petteri75;1785681]Ei pitäisi seisottaa vanhaa autoa sateessa.

                      - Kuinka iso homma on vesiventtiilin vaihto M60B40 / 740iA:han? Kabiiniin tulee lämpöä heti kun kierroksia on yli 2000rpm, mutta muuten ei mitenkään ihmeellisesti.

                      QUOTE]

                      Ei kait muuta kuin nuo letkut vaikka lukkopihdeillä kiinni ja vanha pois.

                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1835
                        • Kotona/Poissa

                        #71
                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        ...
                        - Kuinka iso homma on vesiventtiilin vaihto M60B40 / 740iA:han? Kabiiniin tulee lämpöä heti kun kierroksia on yli 2000rpm, mutta muuten ei mitenkään ihmeellisesti.

                        ..
                        Ongelma haisee enemminkin sähköisen kiertovesipumpun vialta. Nuo vesiventtiliit ei kai tiedä moottori pyörintänopeudesta mitään, mutta toimimaton kiertovesipumppu voisi oireilla juuri kuvaamallasi tavalla. Ensiapuna voisi kokeilla kopauttaa tuota pumppua kevyesti, saattaisi alkaa toimimaan (ainakin tilapäisesti)

                        Toisaalta jos vesiventtilit olisi vialliset, lämpöongelma tuskin muuttuisi moottorin kierrosten muuttuessa.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • junkkri
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2007
                          • 664
                          • Järvenpää

                          #72
                          Ettei ole vahingossa se peilien säätövipu apparin puolelle laitettu, omassa toimii va

                          mistäs selviää, onko peilissä tuo "pakki"toiminto!?(ei tapahdu mitään oli säätövipu missä asennossa tahansa)
                          Auto e38 728i -98. Autossa tummentuvat/lämmitettävät/koria vasten kääntyvät peilit).

                          Comment

                          • jaiwe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 328
                            • virrat

                            #73
                            Originally posted by junkkri View Post
                            mistäs selviää, onko peilissä tuo "pakki"toiminto!?(ei tapahdu mitään oli säätövipu missä asennossa tahansa)
                            Auto e38 728i -98. Autossa tummentuvat/lämmitettävät/koria vasten kääntyvät peilit).

                            Mutua, mutta eikös se toiminto ole jos on muisti kuskinpenkissä.?
                            750 Oxfordgrun

                            __

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3311
                              • Kajjjaani

                              #74
                              Originally posted by junkkri View Post
                              mistäs selviää, onko peilissä tuo "pakki"toiminto!?(ei tapahdu mitään oli säätövipu missä asennossa tahansa)
                              Auto e38 728i -98. Autossa tummentuvat/lämmitettävät/koria vasten kääntyvät peilit).
                              Toimiiko tuo koria vasten toiminto? Ja onko muuten vänkärin peili kunnossa?

                              Pitäis olla tuossa sinunkin autossa ko toiminto. :think
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              • Petteri75
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 2540
                                • Kirkkonummi

                                #75
                                Originally posted by Havis View Post
                                Ongelma haisee enemminkin sähköisen kiertovesipumpun vialta. Nuo vesiventtiliit ei kai tiedä moottori pyörintänopeudesta mitään, mutta toimimaton kiertovesipumppu voisi oireilla juuri kuvaamallasi tavalla. Ensiapuna voisi kokeilla kopauttaa tuota pumppua kevyesti, saattaisi alkaa toimimaan (ainakin tilapäisesti)

                                Toisaalta jos vesiventtilit olisi vialliset, lämpöongelma tuskin muuttuisi moottorin kierrosten muuttuessa.
                                Kiertovesipumppu se taitaa olla, toivottavasti sen vaihtotyö on helpompi.

                                Pissapoikaakin tuli kokeiltua. Tehopesupainallus ei tuonut mitään ininää tai releiden naksutusta, ei myöskään tavallinen vesipesu. Jos minnekään ei mene virtaa, missä voisi olla vika?
                                Last edited by Petteri75; 28-09-2009, 13:08.
                                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎