Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakusa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 515
    • Lempäälä

    Tuolta tilasin joskus e34:ään paineakut. Näköjään e38 paineakut n. 147€/kpl ja venttiili n. 275€ ja siihen vielä rahdit...

    Originally posted by Noxman View Post
    Mistä porukka on hommaillut noita "pommeja"(eli paineakkuja) ja tasonsäädöllisen alustan muita osia? Taakse pitäisi saada uudet pommit ja se venttiilimorkula joka säätää paineen eli perän korkeuden. Autohan tuo sigun 750iL -96

    KL-Varaosissa oli pommit 210€/kpl ja morkula 420€ eli jostain mielellään halvemmalla ja EI, en poista tasonsäätöä käytöstä
    -after all is said and done more is said than done-


    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14353
      • Oulu

      Mistä olette tehneet narinahelan vaihtotyökalun että kestää myös käyttöä? :think
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by zener View Post
        Mistä olette tehneet narinahelan vaihtotyökalun että kestää myös käyttöä? :think
        16 mm hyvälaatuista kierretankoa, pitkät mutterit ja kahta eri kokoista järeähköä putkea. Noiden lisäksi useita prikkoja putkien päihin.

        Oma tekemäni työkalu toimii siten, että halkaisijaltaan isompi putki menee sen narinahelan reiän ympärille, jolloin narinahela mahtuu puristumaan kyseisen putken sisään. Kapeampi putki laitetaan narinahelan ulkokehälle, jolloin helaan kohdistuu tasainen, mutta suuri voima. Tuolla tavalla ei myöskään riskeeraa sitä, että muljauttaa narinahelan keskiosan irti (kuten hylsymetodilla on tapana käydä) ja uutta helaa asentaessa saa helan varmasti menemään suorassa paikalleen. Lisäksi toiseen putkeen pitää tehdä viilto, jotta työkalu mahtuu suoraan paikoilleen. Työkalun valmistaminen on todella helppo homma.

        Last edited by Ramzez; 23-04-2013, 21:24.

        Comment

        • kuukankorpi
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 634

          Originally posted by kuukankorpi View Post
          Tietääkö kukaan mikä vois aiheuttaa tällaista.Kone m62b44tu tyhjäkäynti on tasaista,mutta heti kun painaa vähän kaasua ja pitää polkimen samassa asennossa niin kierrokset seilaa 500-1000 välillä.Ja kun antaa paikallaan vähän kierroksia,niin kone rupee täriseen kun keventää kaasua.Vikakoodia antaa vain 140 activation map cooling josta sen ei pitäisi johtua.
          Hommaa selvitelty lisää.Tyhjäkäynnillä livedata näyttää ilmamassamittarin kohdalla 0.25-98.50kg/h välisiä arvoja,2500 kohdalla vaihteluväli on pienempi noin 20-70kg/h ei ilmeisesti ole massamittari ok?Vaikkakaan ei siitä anna vikakoodia,auto kyllä sammuu kun töpselin irroittaa ja silloin jää koodi muistiin.Mitäs oireita nokan asentoanturi aiheuttaa?Oli vähän ihmeellisiä lukemia kun katsoin,ainakin bank1 ja bank2 oli ihan erilaiset.Olikos tämä bank 1 nyt sitten kuskinpuoli ja bank2 repsikan puoli?

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14353
            • Oulu

            Originally posted by Ramzez View Post
            16 mm hyvälaatuista kierretankoa, pitkät mutterit ja kahta eri kokoista järeähköä putkea. Noiden lisäksi useita prikkoja putkien päihin.

            Oma tekemäni työkalu toimii siten, että halkaisijaltaan isompi putki menee sen narinahelan reiän ympärille, jolloin narinahela mahtuu puristumaan kyseisen putken sisään. Kapeampi putki laitetaan narinahelan ulkokehälle, jolloin helaan kohdistuu tasainen, mutta suuri voima. Tuolla tavalla ei myöskään riskeeraa sitä, että muljauttaa narinahelan keskiosan irti (kuten hylsymetodilla on tapana käydä) ja uutta helaa asentaessa saa helan varmasti menemään suorassa paikalleen. Lisäksi toiseen putkeen pitää tehdä viilto, jotta työkalu mahtuu suoraan paikoilleen. Työkalun valmistaminen on todella helppo homma.
            Tuossa ei oo tehty mitää viiltoja putkeen... :think

            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by zener View Post
              Tuossa ei oo tehty mitää viiltoja putkeen... :think
              E38:ssa taisi pystyä käyttämään tuota työkalua tekemättä viiltoa toiseen putkeen. Itse käytin samaa työkalua E39:ssä ja siinä kyseinen työkalu ei mahdu suoraan millään tekemättä viiltoa putkeen. Mutta eipä sen viillon tekeminen mikään mahdoton operaatio muutenkaan ole.

              Comment

              • _charger-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2011
                • 380
                • Helsinki

                1994 e38 740 ,normi laturi, (jännitteensäädin vaihdettu jo uuteen), missä mättää kun lataa vieläkin 17-18V ?
                1966 Dodge Monaco
                1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                EX:1994 BMW 750 IA e38
                EX:1994 BMW 740 IA e38

                Comment

                • 2bar..ahhh
                  BTCF Honorary Member
                  • Nov 2004
                  • 3351
                  • haapavesi

                  Originally posted by _charger- View Post
                  1994 e38 740 ,normi laturi, (jännitteensäädin vaihdettu jo uuteen), missä mättää kun lataa vieläkin 17-18V ?
                  onko mitattu usealla mittarillä?
                  €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    Originally posted by _charger- View Post
                    1994 e38 740 ,normi laturi, (jännitteensäädin vaihdettu jo uuteen), missä mättää kun lataa vieläkin 17-18V ?
                    Moottorin maadotuspiuha irti

                    Edit: ja jos ei ole siitä kiinni, niin diodisilta varmaan kaput. Multa löytyy yksi 140A E34 540i laturi, liekköhän aika samanlainen. Jännitteensäätäjä siinä on ilman moottorinohjauksen liitintä, mutta muuten vois täsmätä.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • _charger-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2011
                      • 380
                      • Helsinki

                      frendin auto, on kuulemma mitattu, pitää sanoo tost maadotus piuhast sille, tänks
                      1966 Dodge Monaco
                      1995 Dodge Ram 2500 4x4 "U.S 12 VALVE"

                      EX:1994 BMW 750 IA e38
                      EX:1994 BMW 740 IA e38

                      Comment

                      • Thuppu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 3626
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Kone siis M62B44TU, vaihdettu imusarjan päätytiivisteet, huohotin venttiili imusarjan taakse, venakoppien tiivisteet, tulpat, maffi, bensansuodatin, ilmansuodatin, vasen nokkatunnistin ja aina vaan tykkää nykiä. Otetaan vastaan villejä veikkauksia.

                        Nykiminen ilmenee seuraavanlaisesti ja vain kun on pakkasta, mitä enemmän sitä rajummin nyppiminen tuntuu, eli kun kone on vielä kylmä(roikan päästä otettu) niin menee ihan tasaisesti. Nykimisen alkamisen voi hyvin ennustaa kun lämpömittari on n. viittä vaille kaksitoista, siitä alkaa nyppimään. Lähinnä pintakaasulla ilmenee, ja tuntuu moottorin kuormitus vaikuttavan. Eli tuntuu monesti että kierrokset kyykähtää heti vaihteen vaihtamisen jälkeen tai kun tulee hieman isompia kuoppia ja loivia ylämäkiä. Nypyttää satunnaisesti ihan tasaisellakin alustalla, mutta kaasunkäytöllä sitä pystyy minimoimaan hieman löysäämällä kaasua.

                        Vikakoodia en just nyt oo lukenut mutta aiemmin ennen tiivisteiden vaihtoa jätti kyllä lambda-arvoista eli seoksista koodia. Sytytti myös moottorin vikavalona viime talvena, mut ei oo enää syttyillyt. Tyhjäkäynnillä tuntuu satunnaista lievää värähtelyä penkin ja lattian läpi, ikään kuin missfireä ilmenis, kohtuu tiheään kuitenkin. Ja vielä semmonen piirre, et kun ajelee pientä kyläpyöritystä hetken aikaa ja kone kuumenee oikein kunnolla niin tuntuu helpottavan nykimiseen mut taas tyhjäkäynnin pätkimisessä en ole huomannut eroa. Melko ärsyttävä vika, ja tekis mieli jo ens talveksi se saada pois. Että semmonen stoori...
                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Kuullostaa melko paljon siltä, että sieltä olisi nyt lambda-anturi sanomassa sopimustaan irti. Kokeile lämpimänä laittaa paikallaan kierroksia koneeseen ja katso seilaavatko kierrokset.

                        Tässä juuri hiljattain korjasin sigun Audista hyvin vastaavanlaisen vian. Vaikka ei olekaan kyseessä samanlainen auto, niin viat täsmäävät melko hyvin yhteen. Ongelmat korostuivat erityisesti pakkasella ja aina kylmähköllä tai juuri lämmenneellä koneella. Auto lakkasi aina tuolloin muutamaksi sekunniksi vastaamasta kaasuun (ikään kuin tehot olisivat kadonneet). Lisäksi kierrokset heijasivat, jos konetta kierrätti paikallaan. Lopulta varmistus lambda-anturin viasta varmistui katsastuksessa kun pomppasi päästöistä. Testeri näytti varsin selvästi, kuinka päästöt menivät laidasta laitaan. Auto kävi siis vuoron perään laihalla ja sitten todella rikkaalla. Lambda-anturin vaihto korjasi kaikki nykimis- tehottomuus- ja päästöongelmat.
                        Aina välillä pitää tätäkin pähkäillä, vaikkakin nyt näillä keleillä tuntuu pelittävän taas hyvin. Vikakoodia kone ei ollu talven jäljiltä jättänyt minkäänlaista(?!!), livedata lambdojen osalta näytti pomppivan 0,15-0,85V lukemissa. Rough(ness) arvot oli suurimmat 2, 5 ja 8 pytyissä jotka kävivät välillä siellä n. 120 lukemissa. Tiedä sitten mitä sais olla? Sinänsä ihmetyttää ettei oo jättänyt misfire koodia vaikka ihan selvästi kylmillä keleillä pätki välillä tyhjäkäynti. Tuntuu edelleenkin aamulla kun käynnistää auton et lyö tulille hieman epätasaisesti...

                        Edit. ja niin, kierrokset eivät seilaa kohotetulla käynnillä.

                        Mitä tätä nyt tuolta ulkomaan foorumeiltakin oon tutkinut niin ilmeisesti kampuran asentotunnistin on aiheuttanut samantyylisiä ongelmia eikä ole vikakoodia välttämättä jättänyt. Myös joillakin on ollu katit tukossa, joskin misfire koodia on kuitenkin silloin jättänyt...
                        Last edited by Thuppu; 25-04-2013, 18:26.
                        BMW 740iA "ALPINA"
                        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                        Comment

                        • 174000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2008
                          • 1176
                          • Tuusula

                          Mikähän mahtaa aiheuttaa toistuvan "check brake linings" ilmoituksen? Palat uudet ja kuluneisuusanturit juuri vaihdettu uusiin
                          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                          '02 VW Golf 1.4i
                          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by 174000 View Post
                            Mikähän mahtaa aiheuttaa toistuvan "check brake linings" ilmoituksen? Palat uudet ja kuluneisuusanturit juuri vaihdettu uusiin
                            Kosketushäiriö tai oikosulku? Tsekkaa erityisen tarkkaan ne johdonpäät, mitkä tulevat kiinni siihen anturin liittimeen. Ne voivat joskus olla huonossa hapessa, kun niitä ei tavallisesti vaihdeta.

                            Comment

                            • jeejoo
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2010
                              • 11
                              • Finland

                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Aina välillä pitää tätäkin pähkäillä, vaikkakin nyt näillä keleillä tuntuu pelittävän taas hyvin. Vikakoodia kone ei ollu talven jäljiltä jättänyt minkäänlaista(?!!), livedata lambdojen osalta näytti pomppivan 0,15-0,85V lukemissa. Rough(ness) arvot oli suurimmat 2, 5 ja 8 pytyissä jotka kävivät välillä siellä n. 120 lukemissa. Tiedä sitten mitä sais olla? Sinänsä ihmetyttää ettei oo jättänyt misfire koodia vaikka ihan selvästi kylmillä keleillä pätki välillä tyhjäkäynti. Tuntuu edelleenkin aamulla kun käynnistää auton et lyö tulille hieman epätasaisesti...

                              Edit. ja niin, kierrokset eivät seilaa kohotetulla käynnillä.

                              Mitä tätä nyt tuolta ulkomaan foorumeiltakin oon tutkinut niin ilmeisesti kampuran asentotunnistin on aiheuttanut samantyylisiä ongelmia eikä ole vikakoodia välttämättä jättänyt. Myös joillakin on ollu katit tukossa, joskin misfire koodia on kuitenkin silloin jättänyt...
                              Lambda vikaan viittaa vahvasti !

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Originally posted by jeejoo View Post
                                Lambda vikaan viittaa vahvasti !
                                Millä perusteella?
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎