Originally posted by hetfield
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E65 Kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Kulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
-
-
Rikkinäinen laturin jännitteensäädin voisi olla yksi syypää. Ajon aikana voi salavalikosta seurata jännitettä. Omassa jännite seilasi reippaasti kun säädin oli rikki, toisinaan ei ladannut lainkaan ja hetken päästä jännite 17v luokkaa. Vikakoodejakin oli useammassa moduulissa ainakin overvoltagesta.
Originally posted by Gize View PostJuu luin mutta aika hiljainen on muutenkin tämä E65 osio ettei siinä nyt hirveästi infoa ollut. Laittelen tänne kuinka tämä etenee, huomenna jos muistaisi töissä tuon akun testata nyt ensiksi. Iloisesti tämä kyllä starttaa ja aina lähtee kelillä kun kelillä, mutta voihan pienestä huomaamattomasta alijännitteestä tulla kaikkea jännää toki näissä vehkeissä
Comment
-
-
Originally posted by jakusa View PostRikkinäinen laturin jännitteensäädin voisi olla yksi syypää. Ajon aikana voi salavalikosta seurata jännitettä. Omassa jännite seilasi reippaasti kun säädin oli rikki, toisinaan ei ladannut lainkaan ja hetken päästä jännite 17v luokkaa. Vikakoodejakin oli useammassa moduulissa ainakin overvoltagesta.
En kyllä ihmettelisi vaikka vuoden vanha AGM olisi tykännyt jo kyttyrää jos jopa 17v jännitteitä tuo sille tarjoileeKulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Päivitystä,
jännite pysyy aikalailla tasaisena ajossa sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä, ollen n. 15,1V. Tämä tuntuu itselle hieman korkealta, mutta en tiedä mitä sen pitäisi tässä olla. Normaalisti ainakin olettaisin n. 13,9 (max. 14,4), mutta onko diesel 7 erilainen?
Ainoastaan paikallaan jos polkaisee pari tonnia kierroksia sekunniksi ja antaa pudota niin jännite notkahtaa 12.X - 13.X väliin hyvin lyhyesti. Voisiko tuo ovivalojen välkkyminen johtua sitten ylijännitteestä?
Akun testasin niin että n. tunnin annoin auton seistä ovet lukossa kontti auki, ja suoraan navoista (irroittamatta akkukaapeleita), tuloksena 590A CCA (pitäisi olla 850A uudessa akussa, tulos ok & recharge). Eihän tuo siis enään parhaassa hapessa ole, enkä sitä ihmettele jos ajossa kokoajan on 15,1V mutta voikohan tähän edes vaihtaa pelkkää jännitteensäädintä laturiin?
Ajattelen tosin tuon tuloksen olevan melkein jopa ok, kun tässä on comfort access ja menin avaimet taskussa tuon testin tekemään, eikös se heti heräile jollain tasolla että nyt on kuski lähistöllä, vetääköhän se kahvasta avaanko ovet
Jaa niin vielä, uusikin oikku tuli eli takakontin hydr. avaus ja sulku pimeni tänään, ei toiminut mistään ylös eikä alas, vuotoja ei näkösällä, alkoi pelaamaan itsestään hetken päästä Tekis hieman mieli kokeilla nakata jo uusi akku ja katsoa moniko vioista häviää, on nää hienoja laitteitaKulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Mun auto on facelift ja 2008 malli mutta siihen ainakin laturin jännitteensäädin on valeo 2580429. Uusin akun 2021 ja kaikesta päätellen vanha akku oli alkuperäinen, eli voisi kuvitella, että akun pitäisi kestää paljon pitempään kuin vuoden. Toki jos akku on jatkuvasti vajaa niin kyllähän se huonoksi menee.
Latausjännite säätyy akun varaustason ja lämpötilan perusteella. 15,1v mielestäni ihan OK jos pakkasta ja vajaa akku. Varmaksi en sano, mutta jännitteen notkahdus ei välttämättä ole normaalia.
Takakontin hydrauliikka lakkaa pelaamasta jos akku alkaa olla tyhjä. Eli vaikuttaisi siltä, että ehkä jokin siellä imee akkua tyhjäksi vaikka hyvin on käyntiin lähtenyt? Autohan pudottaa piirejä pois jos havaitsee vuotovirtaa kun auto on sammutettuna ja kyllä silloin pitäisi vikakoodia jäädä.
Comment
-
-
Originally posted by zener View PostPower module sitä latausjännitettä ohjaa ja lämpötila vaikuttaa. 15,1 vielä ihan normaali lukemia. Ja huonl akku tekee näihin ihmeellisiä juttuja. Kokemusta on. Eka oire yleensä että cd vaihtaja lärää aina alusta kun ovet avaa ja sisävalot sammuu heti kun ovet avaa.
Kuskin oven avatessa sisävalot ei kyllä sammu, mutta CD-vaihtaja kyllä lärää. Hieman surullista kyllä että jos akun kestoikä on n. vuosi, mikähän sen tappaa vai pitäisikö vaihtaa suosiolla isompaan tässä?
Missä on muuten puhaltimen etuvastus näissä, repsikan jalkatilan katossa myös? Huomannut joskus että puhallin puhaltaa melko hiljaa täysillä, ja joskus kesken matkan alkaa puhaltaa reilusti enemmän samalla asetuksella. Voisi tuon siilin vaihtaa myös varuiksi, vaikka tässä onkin hieman enemmän älyä jo takana enkä tiedä johtuuko hitaampi nopeus siitä että säästetään virtaa vai autom. ilmastoinnin ominaisuuksista (epäilen) vai onko tuo siili kaput, vai meneekö nämäkin kaikki tuon akun piikkiinKulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by jakusa View PostMun auto on facelift ja 2008 malli mutta siihen ainakin laturin jännitteensäädin on valeo 2580429. Uusin akun 2021 ja kaikesta päätellen vanha akku oli alkuperäinen, eli voisi kuvitella, että akun pitäisi kestää paljon pitempään kuin vuoden. Toki jos akku on jatkuvasti vajaa niin kyllähän se huonoksi menee.
Latausjännite säätyy akun varaustason ja lämpötilan perusteella. 15,1v mielestäni ihan OK jos pakkasta ja vajaa akku. Varmaksi en sano, mutta jännitteen notkahdus ei välttämättä ole normaalia.
Takakontin hydrauliikka lakkaa pelaamasta jos akku alkaa olla tyhjä. Eli vaikuttaisi siltä, että ehkä jokin siellä imee akkua tyhjäksi vaikka hyvin on käyntiin lähtenyt? Autohan pudottaa piirejä pois jos havaitsee vuotovirtaa kun auto on sammutettuna ja kyllä silloin pitäisi vikakoodia jäädä.
Tänään kotimatkalla (normaalistikin mulla puhallus täysillä vaikkei siltä tunnu), taas kesken kotimatkan alkoi puhaltaa kerrankin täysillä. Laitoin lasille puhalluksen testiksi, puhallinnopeus ei muutu, ainoastaan kääntää lasille sen... Normaalitilanteessa ei siis edes kuule puhallinta, niin hiljaa se pyörii. Menomatkalla (ehkä jo kuvittelinkin) kun auto käytti lampunpesuria niin puhaltimen nopeus aavistuksen laski, kuinkahan tässä on tuo ohjattu kun on rullat molemmille puolille mutta kuitenkin tuo selvästi pudottaa molempia puolia pienemmälle (tai siis niin on oletuksena nyt mulla).
Tarkoitan että silloin kun tuo puhallin alkaa puhaltaa oikeasti täysillä, täytyy pudottaa alle puolenvälin tuo puhallusteho, muuten saa pitää täysteholla ja siltikin aika heikosti se hönkii... En usko että kyse on huurteenpoistosta koska puhallus menee muuten normaalisti, ei vain lasille :thinkKulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by zener View Post3vuotta kesti mulla varta. Liittyykö puhalluksen muutos kenties huurteenesto anturiin, se kääntää puhallusta isommalle ja enemmän tuulilasille jos meinaa tuulilasi huurtua.
Missä tuo anturi sijaitsee?
Tänäänkin veti lasit huuruun määränpäässä sillä välin kun porttia kävin avaamassa, eipä paljoa puhallellut, tuo on toinen mahdollinen vikapaikka kun selvästi virtaa kuluu ja oireita on sen mukaisesti ( ja akku 850 -> 590CCA reilussa vuodessa )Kulkineet:
BMW 730dA -03
BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
BMW 323i -95
Honda CBR600Fighter
EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring
3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja
Comment
-
-
Originally posted by -Stalker- View PostMiten tämä toimii. Ei saa yhteyttä? Saako Webaston sisäö sisältä jotenkin päälle?
EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
NYT: E61 530xd -08 käyttis
Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.
Comment
-
-
Originally posted by Gize View PostJoo kyllä tuo alkaa akkuun viitata, ja itse epäilen tuota lämppärin etuvastusta hieman nyt syypääksi, onkohan se suurinpiirtein niinkuin E39ssä vai onko tämä jo kertaheitolla monimutkaisempi tapaus?
Tänään kotimatkalla (normaalistikin mulla puhallus täysillä vaikkei siltä tunnu), taas kesken kotimatkan alkoi puhaltaa kerrankin täysillä. Laitoin lasille puhalluksen testiksi, puhallinnopeus ei muutu, ainoastaan kääntää lasille sen... Normaalitilanteessa ei siis edes kuule puhallinta, niin hiljaa se pyörii. Menomatkalla (ehkä jo kuvittelinkin) kun auto käytti lampunpesuria niin puhaltimen nopeus aavistuksen laski, kuinkahan tässä on tuo ohjattu kun on rullat molemmille puolille mutta kuitenkin tuo selvästi pudottaa molempia puolia pienemmälle (tai siis niin on oletuksena nyt mulla).
Tarkoitan että silloin kun tuo puhallin alkaa puhaltaa oikeasti täysillä, täytyy pudottaa alle puolenvälin tuo puhallusteho, muuten saa pitää täysteholla ja siltikin aika heikosti se hönkii... En usko että kyse on huurteenpoistosta koska puhallus menee muuten normaalisti, ei vain lasille :think
Puhaltimen heikko teho voi olla myös seurausta alhaisesta akun varauksesta. Mielestäni power module rajoittaa puhallinta jos akku on liian vajaa. Toki vika voi olla myös puhaltimen säätöpiirissä. Ehkä kannattaisi ladata akku täyteen ulkoisella laturilla ja katsoa istalla mitä vikoja löytyy:think Huono akku selittäisi valtaosan ongelmista, mutta huonoksi mennyt akkukin voi olla oire vaikkapa laturin tai power modulen viasta. Varsinkin kun se on vasta vuoden vanha.
Comment
-
Comment