i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spetke
    replied
    Tuntuu ehkä olevan enemmänkin trendi kun pakollinen asia tuo iso akku ja pikalataus. Porukka jotenkin haluaa pelata niin varman päälle sähköautoilussa kun se on kumminkin kohtalaisen uutta ja on totuttu polttomoottoreiden pitkiin toimintasäteisiin, ettei vaan jää tien päälle. Suurimmalla osalla Suomalaisista päivittäiset ajot on kumminkin todella paljon lyhyempiä kuin mitä esim 94Ah malli tarjoaa. Itse ajattelen niin, että jos vuodesta toiseen ajot on samoja pakollisia joidenkin kymmenien km nurkka ajeluita niin miksi maksaisin enemmän isompi akkuisesta kun en sitä koskaan tarvi. Jos pitää muutaman kerran vuodessa käydä pidemmälllä niin ne voi hoitaa toisella autolla.
    Tämä ajatusmaailma pätee siis silloin kun i3 on kakkos tai kolmos auto. Toki jos se on ainoa käyttöauto niin sitten asia on toinen.
    Meillä on pärjätty jo kolme vuotta hyvin perus 60Ah mallilla, ikinä ei ole tuostakaan päästy akkua niin tyhjäksi ajamaan, että se olisi ollut este tai haitta. Ja aina on ollut akku täynnä kun on pitänyt päästä lähtemään vaikka perus 10A shukolaturilla mennään. Toki 16A löytyy 2kpl mutta turha tuon latauksen kanssa on kiirehtiä jos pienemmäläkin ampeerimäärällä kerkiää

    Jos i3 stereoasennukset tai madallusjousien asennukset kiinnostaa niin tuossa alla on linkkiä YouTubeen, siellä on kyseisistä aiheista videoita:
    Last edited by Spetke; 24-02-2021, 19:14.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Onkos kukaan käynyt ajamassa tuollaista i3s:ää? Eroaako se ajettavuudeltaan tuosta perusversiosta?

    Leave a comment:


  • cabrio
    replied
    Mulla eriävä mielipide liukkaalla kelillä, Turun motarilla ajan työmatkat Espoossa.
    Ihan samanlainen ajettava kuin muutkin aikaisemmat autoni kitkarenkailla. Jos peilijäätä, niin kitkoilla alennettava ajonopeutta. En huomannut sen kummemmin liukkautta ajaessani maantienopeutta i3:lla. Minun mielestäni vakaa ja helppo ajettava. Uudet GY kitkat alla, eivät taida olla pohjoismaiden kitkoja ne.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.
    Samoja kokemuksia itselläkin. Oli moottoritiellä todella levottoman/hermostuneen oloinen.
    Tekniikan maailma taisi käyttää sanaa "hysteerinen".

    Kaupungissa ja taajamissa varsin kiva laite kyllä.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by MarkM View Post
    Jäisellä tiellä suorastaan pelottava ajettava kitkarenkailla (nokian r3). En tiedä johtuuko auton keveydestä vai kapeista renkaista ettei sitä pitoa ole, mutta saa motarilla tiputtaa nopeutta ihan reilusti, mielellään alle 80km/h tai muuten menee mutkissa suoraan. Kaikista pahin yhdistelmä näin talvella on jäinen tie ja kova tuuli, jolloin sopivasta kohdalle osuva sivutuuli heiluttelee autoa mukavasti....

    Itsellä tulee aamuin-illoin tuota länsiväylää ajettua n. 20km suuntaansa ja aina ei ole suola-auto ehtinyt tietä "sulattamaan", kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin, niin on tänä talvenakin useamman kerran liukkaat kelit sattunut aamuisin kohdalle.
    Ei yllätä ja kuulostaa pahalta. Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
    Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
    Jäisellä tiellä suorastaan pelottava ajettava kitkarenkailla (nokian r3). En tiedä johtuuko auton keveydestä vai kapeista renkaista ettei sitä pitoa ole, mutta saa motarilla tiputtaa nopeutta ihan reilusti, mielellään alle 80km/h tai muuten menee mutkissa suoraan. Kaikista pahin yhdistelmä näin talvella on jäinen tie ja kova tuuli, jolloin sopivasta kohdalle osuva sivutuuli heiluttelee autoa mukavasti....

    Itsellä tulee aamuin-illoin tuota länsiväylää ajettua n. 20km suuntaansa ja aina ei ole suola-auto ehtinyt tietä "sulattamaan", kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin, niin on tänä talvenakin useamman kerran liukkaat kelit sattunut aamuisin kohdalle.

    Leave a comment:


  • Kimmo-R
    replied
    Ledi ajovalot on myös hyvä varuste, mutta nehän tais tulla vakiona faceliftiin. Nahkajakkarat tuo preemium fiilistä ja helppo pitää puhtaana.
    Spacerit ja madallusjouset myös tukevoittaa menoa, mutta nehän voi kukin laittaa jälkeenpäin.

    Talviautona ihan huippu etenkin pumpulla, kun saa apsista lämmityksen päälle. Lasit aukeaa ja sisätilat lämpenee hetkessä eikä tartte murehtia koneen lämpenemistä ajoon lähdettäessä. Pumppu tosin lakkaa toimimasta -10C jälkeen jolloin 5kW vastus ottaa ohjat ja akku hupenee nopeammin. Kovemmilla pakkasilla kannattaakin pitää laturiin kytkettynä, jolloin mahdollista myös ajastaa akuston esilämmitys, mutta tämä pitää tehdä min. 3h ennen lähtöä.
    Kapeat renkaat ohjaa liukkaalla just sinne minne pitääkin, mutta takapyörissä on heikonlaisesti vetopitoa. Vois auttaa jos sais edes kesärenkaita vastaavat 175 leveät talvikumit taakse.

    Varusteitahan näihin saa ruksattua bmw tyyliin kivasti. Omassa -14 BEV on käytännössä mitä aikoinaan saanut. Kävin bemarin sivuilla klikkaileen mitä maksas tänä pvnä moinen uutena, niin 40k€ lähtöhintaan tuli +15k€ varusteiden hinnaksi. Oma makso alta 20k€ ja tuntuu ihan uudelta, joten oikein tyytyväinen olen ollut.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Saa vissiin mutta vain salavalikon kautta, en ole itse kokeillut.

    https://www.youtube.com/watch?v=vx90MrdLLSM
    Kappas niin olikin. Ottaa myös regenin ja ABSit pois pelistä

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    EDIT: Talvikelissä etenee oikein hyvin ainakin noilla kunnon Continentaleilla. Ainoan talvimiinuksen annan siitä, että luistonestoa ei saa pois päältä. Ei pääse käytännössä ollenkaan kylkimyyryä
    Saa vissiin mutta vain salavalikon kautta, en ole itse kokeillut.

    Leave a comment:


  • cabrio
    replied
    Hyvin se menee kovemmassakin vaihdissa ja tuulessa. Cittarin korkeus nyt joka tapauksessa ottaa tuulta enemmän kuin matalassa. Uudesta vitosesta vaihdoin i3. Kannattaa käydä koejamassa niin voi yllättyä positiivisesti. Ei hae uria noilla renkailla myöskään.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
    Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
    Jos vertailukohta on täysvarusteltu M-sport vitossarja isolla koneella, niin ei se samanlainen ole. Mutta kun katsoo auton ulkomuotoa ja 155 leveitä renkaita, niin ihmeen hyvin menee. Kovan sivutuulen huomaa ja ohjaustuntuma on myös vähän erilainen kuin autobaanakiitureissa, mutta kyllä sillä pärjää. 10km nyt menee vaikka ilman ohjaustehostinta ja yksi kumi puhki

    EDIT: Talvikelissä etenee oikein hyvin ainakin noilla kunnon Continentaleilla. Ainoan talvimiinuksen annan siitä, että luistonestoa ei saa pois päältä. Ei pääse käytännössä ollenkaan kylkimyyryä
    Last edited by pyroz; 11-01-2021, 17:34.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
    Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
    Kiinnostava kysymys. Oman kokemuksen mukaan ei ole vakaa ajettava kesälläkään .

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
    Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Vaimolle tässä on hiukan tuumailtu autoa jo pidemmän aikaa. Hänellä vaan ei satu olemaan mitään autokuumetta niin tämä on kytenyt tässä sitten jo pidemmän aikaa.... Ja hänelle miltei ainoa kriteeri autolle on että sillä pitää päästä paikasta a paikkaan b niin johonkin on kuulemma vedettävä raja että mitä tuo saa maksaa.

    Oletko uittanut auton itse jostain?
    Olet varmaan osannut speksata rouvalle mitä i3:lla ajaminen maksaa ja muut käyttökulut on? Nämä on kohtuu tuoreissa sähkökulkineissa käytettynä aika oivia pelejä kun laskee kokonaiskulut. Uuden hinnasta on jo yli puolet sulanut veks ja auto on kuitenkin melkein kuin uusi. Olen ostanut auton itse Saksasta merkkiliikkeestä ja mukaan tulee myös BMW Premium Selection takuuta reilusti. Chattiautoon pitäisi työntää kunhan kelit sallisi kunnon pesut ja myyntikuvat. Mutta jatketaan vaikka privalla ettei sotketa topikkia liikaa

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Fraatille voisi olla hyvä yksilö tarjolla jos tarvetta vielä on? Noita on kaksi eksynyt talliin ja toisesta voisi luopua
    Vaimolle tässä on hiukan tuumailtu autoa jo pidemmän aikaa. Hänellä vaan ei satu olemaan mitään autokuumetta niin tämä on kytenyt tässä sitten jo pidemmän aikaa.... Ja hänelle miltei ainoa kriteeri autolle on että sillä pitää päästä paikasta a paikkaan b niin johonkin on kuulemma vedettävä raja että mitä tuo saa maksaa.

    Oletko uittanut auton itse jostain?

    Leave a comment:

Working...
X