i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Sama yksilö.

    Onko kellään kirjattua tietoa mitä ajaminen esin 94rex mallisella maksaa 100km, paljonko kwh akusto ottaa seinästä tyhjästä täyteen ja paljonko kwh kulutus 100km.

    ?
    Näillä keleillä maantie / sekalainen ajo 100km/h:ta ja taajamaa on kuluttanut nyt 14kWh/100km, eli kotona ladattuna sähkön hinnaksi tulee siis 1,68€/100km. Talvella sitten vie tietysti enemmän. Keskiarvona olen itse pitänyt n. 1,8€/100km hintaa i3:lla ajolle. Jos ihan sukkasillaan ajaa vaikka 60-70-80km/h nopeudella niin pääsee lähelle 10kWh / 100km kulutuksia. Mutta tuskin kannattaa noin alas laskea pidemmän päälle. Talvella pakkaskelissä motarilla kabiinin lämmitys päällä menee yli 20kWh/100km.

    94Ah akku on brutto: 33kWh ja netto n. 28kWh (tehdas lupaa netto 27,2kWh, mutta järjestään noissa on enemmän käytettävissä kun piilovalikosta katsoo).
    Last edited by pyroz; 19-06-2021, 00:41.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Sama yksilö.

    Onko kellään kirjattua tietoa mitä ajaminen esin 94rex mallisella maksaa 100km, paljonko kwh akusto ottaa seinästä tyhjästä täyteen ja paljonko kwh kulutus 100km.

    ?

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    2015 60rex ajettu 17000km.
    +muutama muu vastaava yksilö.
    https://www.nettiauto.com/bmw/i3/12123201 tätäkin kattelin. Mutta ei tuossa 60ah mallissa ole kyllä mitään ideaa. Toki tuossa REX mutta sen varassa ajaminen ei houkuttele. Se ei taida olla edes kovin edullista . Kaverilla oli tollanen 60ah malli vuorokauden koeajossa ja sanoi, että pelkkä ajaminen ja rangen hupeneminen silmissä aiheuttaa jo itsessään sellaisen määrän stressiä että kannattaa unohtaa ko. malli.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Olen varmaan nähnytkin tämän yksilön keväällä Donin pajalla kun väänsitte renkaita vanteille. Mun auto oli silloin nosturilla jos muistat
    Aa no kappas vaan niin varmaan olikin

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    60Ah vs. 94Ah on iso ero rangessa. Tuosta kannattaa jo jotainkin maksaakin. REXistä huolimatta i3 on sähköauto. Tuota 60Ah:n heikkouta en tiennytkään, olipa hyvä jäi hankkimatta.
    Ajattelin, että range ero oli itsestään selvyys niin jätin sen mainitsematta

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Jos PK-seudulla vaikutat niin tulehan hakemaan minulla myynnissä oleva huippuyksilö hyvään kotiin
    Olen varmaan nähnytkin tämän yksilön keväällä Donin pajalla kun väänsitte renkaita vanteille. Mun auto oli silloin nosturilla jos muistat

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    60Ah malleissa on muutama asia heikommin. Mm. akkujen ikääntyminen suurempaa (tai sitten marginaalia on vaan vähemmän), koneen kannakkeet osittain muovisia taka-akselilla ja niitä napsuu poikki, alkaa 8v / 100tkm akkutakuun takaraja häämöttää monessa yksilössä ellei kilsojen niin jo iänkin puolesta.

    Nahkasisustaisia on huomattavan vähän tarjolla niin tämä ei koidu varmasti ongelmaksi
    60Ah vs. 94Ah on iso ero rangessa. Tuosta kannattaa jo jotainkin maksaakin. REXistä huolimatta i3 on sähköauto. Tuota 60Ah:n heikkouta en tiennytkään, olipa hyvä jäi hankkimatta.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Miten paljon kannattaa tuijottaa vuosilukua tai kilometrejä, tähtäimessä nyt 60 tai 94 rex.

    2015 60rex ajettu 17000km.
    +muutama muu vastaava yksilö.

    Nahkasisusta ei vaan tässä kyseisessä yksilössa istu omaan mielentilaan yhtään, tykkään kangas sisustasta i3 malleissa.
    60Ah malleissa on muutama asia heikommin. Mm. akkujen ikääntyminen suurempaa (tai sitten marginaalia on vaan vähemmän), koneen kannakkeet osittain muovisia taka-akselilla ja niitä napsuu poikki, alkaa 8v / 100tkm akkutakuun takaraja häämöttää monessa yksilössä ellei kilsojen niin jo iänkin puolesta.

    Nahkasisustaisia on huomattavan vähän tarjolla niin tämä ei koidu varmasti ongelmaksi

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Miten paljon kannattaa tuijottaa vuosilukua tai kilometrejä, tähtäimessä nyt 60 tai 94 rex.

    2015 60rex ajettu 17000km.
    +muutama muu vastaava yksilö.

    Nahkasisusta ei vaan tässä kyseisessä yksilössa istu omaan mielentilaan yhtään, tykkään kangas sisustasta i3 malleissa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tähän vielä lisättäköön, että 94Ah REX malli on ainutlaatuinen. Sen jälkeen ei ole niin BMW:ltä kuin muiltakaan saanut vastaavaa tekniikkaa. Eli siinä missä muita sähköautoja kyllä on markkinoilla, niin REX:llä et saa mistään mitään muuta.

    94Ah mallit alkavat nyt olla 4 vuoden iässä. i3 on uutena ollut aika hintava. Tuollaisen Suomihinta on uutena melkein 60k€. Nyt 4 vuoden iässä hyvin pienillä kilometreillä niitä alkaa saamaan alle 24k€. Akkutakuuta on vielä pitkän matkaa ja GoodWilliäkin BMW:ltä hyvän historian omaaville mukavasti löytyy. Autoista on siis sulanut yli puolet hinnasta vaikka on vasta vähän ajettu ja "kuin uusia". Erittäin hyvä ostos jos miettii mitä saa rahoilleen vastineeksi. Eivät ne toki nuorene niinkuin muutkaan autot eli jonkinlaista arvonalenemaa tietysti on jatkossakin, mutta arvioisin hyvin maltilliseksi. Kun vielä huomioi auton käyttökulut niin todella fiksu valinta.
    REX on erinomainen keksintö ja mahdollistaa koko sähkörangen käyttämisen hyödyksi. Itse katselin 1½ sitten kakkosautoa, ja tuolloin i3 REXinä oli pitkää vaihtoehto, mutta hintasyistä valinta oli bensa MINI .

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Tähän vielä lisättäköön, että 94Ah REX malli on ainutlaatuinen. Sen jälkeen ei ole niin BMW:ltä kuin muiltakaan saanut vastaavaa tekniikkaa. Eli siinä missä muita sähköautoja kyllä on markkinoilla, niin REX:llä et saa mistään mitään muuta.

    94Ah mallit alkavat nyt olla 4 vuoden iässä. i3 on uutena ollut aika hintava. Tuollaisen Suomihinta on uutena melkein 60k€. Nyt 4 vuoden iässä hyvin pienillä kilometreillä niitä alkaa saamaan alle 24k€. Akkutakuuta on vielä pitkän matkaa ja GoodWilliäkin BMW:ltä hyvän historian omaaville mukavasti löytyy. Autoista on siis sulanut yli puolet hinnasta vaikka on vasta vähän ajettu ja "kuin uusia". Erittäin hyvä ostos jos miettii mitä saa rahoilleen vastineeksi. Eivät ne toki nuorene niinkuin muutkaan autot eli jonkinlaista arvonalenemaa tietysti on jatkossakin, mutta arvioisin hyvin maltilliseksi. Kun vielä huomioi auton käyttökulut niin todella fiksu valinta.

    EDIT: On sitten toki myös niitä ihmisiä, jotka eivät REX:n päälle ymmärrä, mutta näen kuitenkin siitä olevan enemmän hyötyä kuin haittaa jälleenmyyntiarvoakin ajatellen.

    Jos PK-seudulla vaikutat niin tulehan hakemaan minulla myynnissä oleva huippuyksilö hyvään kotiin
    Last edited by pyroz; 18-06-2021, 11:29.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Tässä langassa näyttäs olevan viimeisimmät keskustelut i3 suhteen.

    Mitäs hybridi/sähköautoiluun perehtyneiden foorumilaisten kristallipallot kertoo i3 hintojen kehittymisestä seuraavien 1-3 vuoden aikana?
    Kun tekniikka kehittyy ja joka vuosi ekoauto-markkinat täydentyy uusilla malleilla niin alkaako i3 akkutekniikka olemaan jo "vanha"?
    Ja kuinka railakkaasti se tulee näkymään hintakehityksessä?
    Jos nyt ostaisi vaikka n. 20k€ hintaisen 94ah+REX i3 niin löytääkö itsensä parin vuoden päästä tilanteesta jossa omistaa auton josta on hankalaa päästä eroon (tekemättä rutkasti persnettoa) "epäkiinnostavan" ja "vanhan" tekniikan vuoksi?

    Heitän ilmaan vain kysymyksiä joihin olisi mielenkiintoista kuulla tavallisia kansalaisia paremmin perehtyneiden autoilijoiden mielipiteitä.
    Tekniikka toki vanhenee näissä akkujen suhteen, mutta en usko normaaliin autojen arvon alenemaa kummempaan tiputukseen.

    i3 jää kuitenkin historiaan uniikkina autona kori teknisen toteutustapansa vuoksi. Akusto on huollettavissa joten sekään ei autoa teoriassa tee ei haluttavaksi. Toki ilmaista ei akun huolto ole, mutta kuitenkin.

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Tässä langassa näyttäs olevan viimeisimmät keskustelut i3 suhteen.

    Mitäs hybridi/sähköautoiluun perehtyneiden foorumilaisten kristallipallot kertoo i3 hintojen kehittymisestä seuraavien 1-3 vuoden aikana?
    Kun tekniikka kehittyy ja joka vuosi ekoauto-markkinat täydentyy uusilla malleilla niin alkaako i3 akkutekniikka olemaan jo "vanha"?
    Ja kuinka railakkaasti se tulee näkymään hintakehityksessä?
    Jos nyt ostaisi vaikka n. 20k€ hintaisen 94ah+REX i3 niin löytääkö itsensä parin vuoden päästä tilanteesta jossa omistaa auton josta on hankalaa päästä eroon (tekemättä rutkasti persnettoa) "epäkiinnostavan" ja "vanhan" tekniikan vuoksi?

    Heitän ilmaan vain kysymyksiä joihin olisi mielenkiintoista kuulla tavallisia kansalaisia paremmin perehtyneiden autoilijoiden mielipiteitä.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tarkoitatko sitä, että jos laitan wallboxin kaapelilla autoon kiinni, niin akkua lämmitetään jatkuvasti siihen asti, kunnes lähden liikkeelle vaikka kahden päivän päästä? Jotain tarkennusta tuo kaipaisi vielä, tuo on uutta tietoa itselle
    Olen muuten huomannut että kun pakkasella lyö latausjohdon kiinni niin vaikka on ajastettu lataus yöaikaan niin menee laturi joksikin aikaa päälle. Liittyisiköhän tuohon?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Moottorin jäähdytyspiiriin taitaa mennä ylimääräinen lämpö, tuossakin on puhuttu yli 90% hyötysuhteesta laturin osalta.

    Leave a comment:

Working...
X