Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    pitääkin kokeilla noita pitkien polttimoita pyrozin vinkin perusteella.
    Ne pitkät on aika surkeat jo ihan suunnittelupöydältä asti. Umpiot on surkeat ja H11 polttimolla ei niissä ihmeitä tehdä.

    Kokeilin toiseen autoon nyt myös kalliimpia polttimoita, mutta ei merkittävää etua. Nämä olisi oma valinta edelleen jatkossa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300...lopolttimopari

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Pre-LCI pudottaa talteenoton pois päältä jos hiukankin lipsahtaa, näin omassakin. Tuo on käsittääkseni se iso ero mikä uudemmassa tuli ja mainittu tuossa materiaalissa, eli toiminta ei olisi niin on-off. Se kyllä tuntuu varsin epämiellyttävältä, ennen kuin asiaan osaa varautua. Tuollaisia kelejä ei onneksi hirveän usein ole, ja regenerointia tulee hallittua sillä ettei nosta kaasua kokonaan. Varmasti kuitenkin selkeä parannus, vanhalla saa ajettua edellä ajavan perään jos ei ole tiedossa että pitänee painaa jarruakin.

    Ajonvakautus oli ennenkin, sen sijaan tuo DTC-moodi on vanhoissa vähän kökkö mutta enpä sitä ole koskaan tullut ylipäätään käyttäneeksi (varmaan juuri siksi kun on aika turha). Uudempi varmaan mahdollistaa luisuttelut.

    LED-lyhyethän näissä tosiaan usein on jos ei minimi-varusteilla ole, mutta pitääkin kokeilla noita pitkien polttimoita pyrozin vinkin perusteella.
    Last edited by Cell; 01-03-2021, 12:08.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Koeajamassasi autossa taisi olla vanhaa softaa sisällä. Jarruenergian talteenottoa on rukattu softapäivityksissä runsaasti. Omassa on tuore i-level ja en saa sitä liukkaalla millään menettämään pitoaan kun regeneroi. Toinen tuohon vaikuttava asia on ajotila. Itse pidän itsestäänselvyytenä, että koodaan heti default ajotilaksi eco pron. Sekin loiventaa vähän tuota, hyvin vähän tosin. Alkuviikolla alijäähtyneen vesisateen päivinä ei kyllä ollut ajokelissä hurraamista oli alla sitten mikä auto tai mitkä renkaat tahansa. Huono päivä sattui sinulle.

    LCI:ssä tuli LED valot toki vakiovarusteeksi (ja adaptiiviset lisävarusteena), mutta kyllä pre-LCI:hin on myös saanut optiona ledejä. Omissa on molemmissa tehtaalta halogeenit, mutta se on helppo ratkaista vaihtamalla kunnon polttimot. Philipsin ledit kaikkiin neljään umpioon ja halogeenit on tiessään. Helppo plug 'n play ja toimii 100% valokuvioineen kaikkineen
    Joo, edes halogeeneja en ole nähnyt pimeässä että näkeekö niillä mitään. Tekniikka itsessään on jo vanhentunutta kuitenkin. Kuviesi perusteella näyttäisi että tilanne on varmaan parempi kun polttomot vaihtaa. Valokuviokin taitaa olla ainakin varsin lähellä kohdallaan.

    Talvella olisin itse kaivannut moodia että rekuperaatiota olisi saanut vielä alhaisemmaksi. Jotenkin peilikirkkaalla jäällä ei ole turvallinen tunne kun vapauttaa jalan "kaasulta" ja auto jarruttaa varsin tehokkaasti ja ainoastaan takapyörillä. Ecolla taisin ajella kun joku oli maininnut että se toimii talvella paremmin.

    Softaversioista ei ollut mitään havaitoa. Koeajettu auto oli tämä. Että onkin bemari osannut tehdä rumat vanteet. :think


    Onko kukaan ajanut molemmilla faceliftillä ja prefaceliftillä? Entäs i3s? Onko mitään eroja huomattavissa?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Koeajamassasi autossa taisi olla vanhaa softaa sisällä. Jarruenergian talteenottoa on rukattu softapäivityksissä runsaasti. Omassa on tuore i-level ja en saa sitä liukkaalla millään menettämään pitoaan kun regeneroi. Toinen tuohon vaikuttava asia on ajotila. Itse pidän itsestäänselvyytenä, että koodaan heti default ajotilaksi eco pron. Sekin loiventaa vähän tuota, hyvin vähän tosin. Alkuviikolla alijäähtyneen vesisateen päivinä ei kyllä ollut ajokelissä hurraamista oli alla sitten mikä auto tai mitkä renkaat tahansa. Huono päivä sattui sinulle.

    LCI:ssä tuli LED valot toki vakiovarusteeksi (ja adaptiiviset lisävarusteena), mutta kyllä pre-LCI:hin on myös saanut optiona ledejä. Omissa on molemmissa tehtaalta halogeenit, mutta se on helppo ratkaista vaihtamalla kunnon polttimot. Philipsin ledit kaikkiin neljään umpioon ja halogeenit on tiessään. Helppo plug 'n play ja toimii 100% valokuvioineen kaikkineen

    EDIT: Pari kuvaa mukaan.


    Last edited by pyroz; 27-02-2021, 18:28.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Kävin koeajamassa tuollaista i3:sta tiistaina. Taisi olla koko talven liukkain keli tuolloin. Ja kieltämättä ajokokemus ei ollut kovin häävi. Pito oli aivan olematon ja tuo tuntui aivan pulkalle. Tosin samaa sanoivat kaikki tutut joilla oli kitkat autoissa että keli oli erittäin haastava. Sunnuntaina ja maanantaina oli satanut alijäähtynyttä vettä ja tiistaina keli oli mennyt plussalle.

    Alla oli uudet continentalin kitkat. En tiedä muuttuuko renkaissa pito yhtään paremmaksi kun ne kuluu hiukan. Nyt noissa oli vielä tarrat paikoillaan.

    Tässä suhteessa autoon näyttää tulleen parannuksia lci:n myötä. Vetoluistonesto on muuttunut ajovakaudenhallinnaksi ja myös rekuperaatiossa on luistonesto käytössä. Tuo auto mitä ajoin tuntui siltä että hiljennettäessä liukkaalla tuosta lähtee pito ja perä luistelee välillä miten saattuu. Ja tuo tunne ei ollut missään mielessä positiivinen.

    Itse pitoahan tuo ei tu lisää mutta uskoisin että faceliftin myötä tilanne on mennyt paremmaksi.


    Toinen itselle oleellinen juttu on tullut myös facelifitissä. Halogeenit ovat vaihtuneet ledeihin. Halogeenit ovat menneisyyttä ja ihmettelinkin kun tuossa koeajamassani autossa oli vielä sellaiset. Tuo oli vielä prelci koska puskuri oli vanhan mallinen. Auton vuosimalli oli 2017 kuitenkin.
    Last edited by fraatti; 27-02-2021, 18:31.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Tuntuu ehkä olevan enemmänkin trendi kun pakollinen asia tuo iso akku ja pikalataus. Porukka jotenkin haluaa pelata niin varman päälle sähköautoilussa kun se on kumminkin kohtalaisen uutta ja on totuttu polttomoottoreiden pitkiin toimintasäteisiin, ettei vaan jää tien päälle. Suurimmalla osalla Suomalaisista päivittäiset ajot on kumminkin todella paljon lyhyempiä kuin mitä esim 94Ah malli tarjoaa. Itse ajattelen niin, että jos vuodesta toiseen ajot on samoja pakollisia joidenkin kymmenien km nurkka ajeluita niin miksi maksaisin enemmän isompi akkuisesta kun en sitä koskaan tarvi. Jos pitää muutaman kerran vuodessa käydä pidemmälllä niin ne voi hoitaa toisella autolla.
    Tämä ajatusmaailma pätee siis silloin kun i3 on kakkos tai kolmos auto. Toki jos se on ainoa käyttöauto niin sitten asia on toinen.
    Meillä on pärjätty jo kolme vuotta hyvin perus 60Ah mallilla, ikinä ei ole tuostakaan päästy akkua niin tyhjäksi ajamaan, että se olisi ollut este tai haitta. Ja aina on ollut akku täynnä kun on pitänyt päästä lähtemään vaikka perus 10A shukolaturilla mennään. Toki 16A löytyy 2kpl mutta turha tuon latauksen kanssa on kiirehtiä jos pienemmäläkin ampeerimäärällä kerkiää

    Jos i3 stereoasennukset tai madallusjousien asennukset kiinnostaa niin tuossa alla on linkkiä YouTubeen, siellä on kyseisistä aiheista videoita:
    Last edited by Spetke; 24-02-2021, 19:14.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Onkos kukaan käynyt ajamassa tuollaista i3s:ää? Eroaako se ajettavuudeltaan tuosta perusversiosta?

    Leave a comment:


  • cabrio
    replied
    Mulla eriävä mielipide liukkaalla kelillä, Turun motarilla ajan työmatkat Espoossa.
    Ihan samanlainen ajettava kuin muutkin aikaisemmat autoni kitkarenkailla. Jos peilijäätä, niin kitkoilla alennettava ajonopeutta. En huomannut sen kummemmin liukkautta ajaessani maantienopeutta i3:lla. Minun mielestäni vakaa ja helppo ajettava. Uudet GY kitkat alla, eivät taida olla pohjoismaiden kitkoja ne.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.
    Samoja kokemuksia itselläkin. Oli moottoritiellä todella levottoman/hermostuneen oloinen.
    Tekniikan maailma taisi käyttää sanaa "hysteerinen".

    Kaupungissa ja taajamissa varsin kiva laite kyllä.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by MarkM View Post
    Jäisellä tiellä suorastaan pelottava ajettava kitkarenkailla (nokian r3). En tiedä johtuuko auton keveydestä vai kapeista renkaista ettei sitä pitoa ole, mutta saa motarilla tiputtaa nopeutta ihan reilusti, mielellään alle 80km/h tai muuten menee mutkissa suoraan. Kaikista pahin yhdistelmä näin talvella on jäinen tie ja kova tuuli, jolloin sopivasta kohdalle osuva sivutuuli heiluttelee autoa mukavasti....

    Itsellä tulee aamuin-illoin tuota länsiväylää ajettua n. 20km suuntaansa ja aina ei ole suola-auto ehtinyt tietä "sulattamaan", kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin, niin on tänä talvenakin useamman kerran liukkaat kelit sattunut aamuisin kohdalle.
    Ei yllätä ja kuulostaa pahalta. Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kuinkas nämä i3:t pärjäävät talvikeleissä? Heitteleekö urat yms autoa vai onko vakaa ajatteva talvella?
    Jos tälläisen auton ostaisi niin työmatka-ajossa reitillä olisi moottoritietä noin 10km ja olisi suotavaa että ratista ei tarvisi puristaa rystyset valkoisena...
    Jäisellä tiellä suorastaan pelottava ajettava kitkarenkailla (nokian r3). En tiedä johtuuko auton keveydestä vai kapeista renkaista ettei sitä pitoa ole, mutta saa motarilla tiputtaa nopeutta ihan reilusti, mielellään alle 80km/h tai muuten menee mutkissa suoraan. Kaikista pahin yhdistelmä näin talvella on jäinen tie ja kova tuuli, jolloin sopivasta kohdalle osuva sivutuuli heiluttelee autoa mukavasti....

    Itsellä tulee aamuin-illoin tuota länsiväylää ajettua n. 20km suuntaansa ja aina ei ole suola-auto ehtinyt tietä "sulattamaan", kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin, niin on tänä talvenakin useamman kerran liukkaat kelit sattunut aamuisin kohdalle.

    Leave a comment:


  • Kimmo-R
    replied
    Ledi ajovalot on myös hyvä varuste, mutta nehän tais tulla vakiona faceliftiin. Nahkajakkarat tuo preemium fiilistä ja helppo pitää puhtaana.
    Spacerit ja madallusjouset myös tukevoittaa menoa, mutta nehän voi kukin laittaa jälkeenpäin.

    Talviautona ihan huippu etenkin pumpulla, kun saa apsista lämmityksen päälle. Lasit aukeaa ja sisätilat lämpenee hetkessä eikä tartte murehtia koneen lämpenemistä ajoon lähdettäessä. Pumppu tosin lakkaa toimimasta -10C jälkeen jolloin 5kW vastus ottaa ohjat ja akku hupenee nopeammin. Kovemmilla pakkasilla kannattaakin pitää laturiin kytkettynä, jolloin mahdollista myös ajastaa akuston esilämmitys, mutta tämä pitää tehdä min. 3h ennen lähtöä.
    Kapeat renkaat ohjaa liukkaalla just sinne minne pitääkin, mutta takapyörissä on heikonlaisesti vetopitoa. Vois auttaa jos sais edes kesärenkaita vastaavat 175 leveät talvikumit taakse.

    Varusteitahan näihin saa ruksattua bmw tyyliin kivasti. Omassa -14 BEV on käytännössä mitä aikoinaan saanut. Kävin bemarin sivuilla klikkaileen mitä maksas tänä pvnä moinen uutena, niin 40k€ lähtöhintaan tuli +15k€ varusteiden hinnaksi. Oma makso alta 20k€ ja tuntuu ihan uudelta, joten oikein tyytyväinen olen ollut.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Saa vissiin mutta vain salavalikon kautta, en ole itse kokeillut.

    https://www.youtube.com/watch?v=vx90MrdLLSM
    Kappas niin olikin. Ottaa myös regenin ja ABSit pois pelistä

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    EDIT: Talvikelissä etenee oikein hyvin ainakin noilla kunnon Continentaleilla. Ainoan talvimiinuksen annan siitä, että luistonestoa ei saa pois päältä. Ei pääse käytännössä ollenkaan kylkimyyryä
    Saa vissiin mutta vain salavalikon kautta, en ole itse kokeillut.

    https://www.youtube.com/watch?v=vx90MrdLLSM

    Leave a comment:


  • cabrio
    replied
    Hyvin se menee kovemmassakin vaihdissa ja tuulessa. Cittarin korkeus nyt joka tapauksessa ottaa tuulta enemmän kuin matalassa. Uudesta vitosesta vaihdoin i3. Kannattaa käydä koejamassa niin voi yllättyä positiivisesti. Ei hae uria noilla renkailla myöskään.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎