Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Lataus hyötysuhteista esimerkkinä BMW plug inien latausteholla 3.7kwh akustoon päätyy 3kwh luokkaa.

    Linja menee tuota luokkaa lataustehon kasvun myötä.
    Tuosta saa hyötysuhteeksi jotain 80% luokkaa.

    Täytyi vähän pöyhäistä asiaa.
    Järjettömiä eroja eri autoissa. Renu puhaltelee puolet energiasta lämmöksi.

    A significant amount of energy is transferred while charging an EV, the efficiency should therefore be one of the main concerns when designing a charger. Other concerns are small volume, light weight, reliability, low electromagnetic interference and low current and voltage ripples. Apart from the automotive constraints it has to be made of low cost components to keep the total cost of the EV down.
    Most EVs on the market are able to charge at a range of 6-16 A and individual models like Renault Zoe has a range of 6-63 A. A large range results in a reduction in the efficiency. A power converter with an efficiency of 95 % have a decrease in efficiency of 10 % when operating at half the nominal power, which EVs often do [5, 6]. This paper shows that the aforementioned effect is present in the tested EVs and that the loss is closely related to the charge range. A typical reason for a high loss in a converter is when well-dimensioned components are discarded for cheaper models in order to keep the retail price down. Under-dimensioned components cause higher heat dissipation that makes cooling necessary, which is an additional power consumption. The OEM can reduce cost of the components without consequences as it is impossible for the consumer to compare the efficiency of the vehicle with other models on the market. The manufacturer specifies the battery capacity and a drivable range that can be achieved on a full battery, but the amount of electrical energy that is needed to fully charge the battery is not specified.




    edit. tesla model 3
    Last edited by fraatti; 02-03-2021, 15:01.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Lataus hyötysuhteista esimerkkinä BMW plug inien latausteholla 3.7kwh akustoon päätyy 3kwh luokkaa.

    Linja menee tuota luokkaa lataustehon kasvun myötä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Samalla tavalla se toimii kuin polttiksissakin, jarruttelee toki ja DTC-moodi on tarpeen jos on semmoista pöperöä että meno lakkaa kokonaan ylisuojelevan ajonvakautuksen takia. Eli juurikin antaa luistaa vähän enemmän, mutta tämä pre-LCI versio ei kyllä oikein luisuttelua mahdollista, tuo varmaan on kuvauksen mukaisesti uudemmassa mahdollista.

    Omassa on Hakkapeliitta R3 alla, ei tuo jäällä E60 Hakkapeliitta 8 nastoihin nähden juuri eroa kuin sen nastojen äänen osalta. Varmasti tulee eroa jos lähtee tekemään oikein suunniteltuja testejä, mutta normaaliliikenteessä se ja sama. Siitä huolimatta nastat ottaisin myös i3 jos sellaiset saisi, mutta se on vain tottumiskysymys. Nuo Hakka R3 on muuten todella hiljaiset suhteessa kesänakkeihin, mutta tokihan ne sitten kuluukin.
    Onhan tuon noksun rakenne sheivattu varsin ohkaiseksi. Noita on tullut katseltua vähän tarkemmin, mutta ei auton alla. Kuinkahan eri rengasmerkit mahtavat suoriutua tuon i3:n alla, onkohan niissä eroja?

    Talvella liukkaimmilla keleillä(pluskeli ja jää) kaikki kitkat taitavat olla samanlaisia luistimia?

    Itseasiassa täällä kestotestissä on mainittu että tuo on varsinainen rengassorvi ja ne kuluvat nopeasti. Matala vierinvastus saattaa altistaa gummia entisestään kulumiselle jos pintakumi on erityisen pehmeä.




    120Ah mallin testistä pisti myös tuollainen silmiin. Millainen hyötysuhde latauksessa on muissa autoissa kun tuossa on mainittu että se on huono tuossa iivarikolmosessa? (22% sähköstä haihtui lämmöksi tms)
    Last edited by fraatti; 02-03-2021, 12:19.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Onko näissä mitään "sähköistä" luistoestoa eli kai nämä sentää osaavat jarruttaa luistavempaa rengasta? Eikö tuo ole sama kuin jotkut puhuvat "sähköisestä" lukosta? Ettei sentään jää paikoilleen kuopimaan kuten vanhat e30:t

    Tuo idriven kautta löytyvä DTC nappi taitaa sitten antaa takafillarien luistaa hiukan enemmän.

    Itsellä tuo ensimmäinen keli oli sen verran hirveä että jo tuolloin syntyi päätös ettei tälläistä voi ostaa. Nyt olen kuitenkin vähän pakitellut tuon ajatuksen kanssa. Kuuntelisin mielellään nastojen jollotusta jos sellaiset vain saisi jostain, prkl.
    Samalla tavalla se toimii kuin polttiksissakin, jarruttelee toki ja DTC-moodi on tarpeen jos on semmoista pöperöä että meno lakkaa kokonaan ylisuojelevan ajonvakautuksen takia. Eli juurikin antaa luistaa vähän enemmän, mutta tämä pre-LCI versio ei kyllä oikein luisuttelua mahdollista, tuo varmaan on kuvauksen mukaisesti uudemmassa mahdollista.

    Omassa on Hakkapeliitta R3 alla, ei tuo jäällä E60 Hakkapeliitta 8 nastoihin nähden juuri eroa kuin sen nastojen äänen osalta. Varmasti tulee eroa jos lähtee tekemään oikein suunniteltuja testejä, mutta normaaliliikenteessä se ja sama. Siitä huolimatta nastat ottaisin myös i3 jos sellaiset saisi, mutta se on vain tottumiskysymys. Nuo Hakka R3 on muuten todella hiljaiset suhteessa kesänakkeihin, mutta tokihan ne sitten kuluukin.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Pre-LCI pudottaa talteenoton pois päältä jos hiukankin lipsahtaa, näin omassakin. Tuo on käsittääkseni se iso ero mikä uudemmassa tuli ja mainittu tuossa materiaalissa, eli toiminta ei olisi niin on-off. Se kyllä tuntuu varsin epämiellyttävältä, ennen kuin asiaan osaa varautua. Tuollaisia kelejä ei onneksi hirveän usein ole, ja regenerointia tulee hallittua sillä ettei nosta kaasua kokonaan. Varmasti kuitenkin selkeä parannus, vanhalla saa ajettua edellä ajavan perään jos ei ole tiedossa että pitänee painaa jarruakin.

    Ajonvakautus oli ennenkin, sen sijaan tuo DTC-moodi on vanhoissa vähän kökkö mutta enpä sitä ole koskaan tullut ylipäätään käyttäneeksi (varmaan juuri siksi kun on aika turha). Uudempi varmaan mahdollistaa luisuttelut.
    Onko näissä mitään "sähköistä" luistoestoa eli kai nämä sentää osaavat jarruttaa luistavempaa rengasta? Eikö tuo ole sama kuin jotkut puhuvat "sähköisestä" lukosta? Ettei sentään jää paikoilleen kuopimaan kuten vanhat e30:t

    Tuo idriven kautta löytyvä DTC nappi taitaa sitten antaa takafillarien luistaa hiukan enemmän.

    Itsellä tuo ensimmäinen keli oli sen verran hirveä että jo tuolloin syntyi päätös ettei tälläistä voi ostaa. Nyt olen kuitenkin vähän pakitellut tuon ajatuksen kanssa. Kuuntelisin mielellään nastojen jollotusta jos sellaiset vain saisi jostain, prkl.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    pitääkin kokeilla noita pitkien polttimoita pyrozin vinkin perusteella.
    Ne pitkät on aika surkeat jo ihan suunnittelupöydältä asti. Umpiot on surkeat ja H11 polttimolla ei niissä ihmeitä tehdä.

    Kokeilin toiseen autoon nyt myös kalliimpia polttimoita, mutta ei merkittävää etua. Nämä olisi oma valinta edelleen jatkossa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300...lopolttimopari

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Pre-LCI pudottaa talteenoton pois päältä jos hiukankin lipsahtaa, näin omassakin. Tuo on käsittääkseni se iso ero mikä uudemmassa tuli ja mainittu tuossa materiaalissa, eli toiminta ei olisi niin on-off. Se kyllä tuntuu varsin epämiellyttävältä, ennen kuin asiaan osaa varautua. Tuollaisia kelejä ei onneksi hirveän usein ole, ja regenerointia tulee hallittua sillä ettei nosta kaasua kokonaan. Varmasti kuitenkin selkeä parannus, vanhalla saa ajettua edellä ajavan perään jos ei ole tiedossa että pitänee painaa jarruakin.

    Ajonvakautus oli ennenkin, sen sijaan tuo DTC-moodi on vanhoissa vähän kökkö mutta enpä sitä ole koskaan tullut ylipäätään käyttäneeksi (varmaan juuri siksi kun on aika turha). Uudempi varmaan mahdollistaa luisuttelut.

    LED-lyhyethän näissä tosiaan usein on jos ei minimi-varusteilla ole, mutta pitääkin kokeilla noita pitkien polttimoita pyrozin vinkin perusteella.
    Last edited by Cell; 01-03-2021, 12:08.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Koeajamassasi autossa taisi olla vanhaa softaa sisällä. Jarruenergian talteenottoa on rukattu softapäivityksissä runsaasti. Omassa on tuore i-level ja en saa sitä liukkaalla millään menettämään pitoaan kun regeneroi. Toinen tuohon vaikuttava asia on ajotila. Itse pidän itsestäänselvyytenä, että koodaan heti default ajotilaksi eco pron. Sekin loiventaa vähän tuota, hyvin vähän tosin. Alkuviikolla alijäähtyneen vesisateen päivinä ei kyllä ollut ajokelissä hurraamista oli alla sitten mikä auto tai mitkä renkaat tahansa. Huono päivä sattui sinulle.

    LCI:ssä tuli LED valot toki vakiovarusteeksi (ja adaptiiviset lisävarusteena), mutta kyllä pre-LCI:hin on myös saanut optiona ledejä. Omissa on molemmissa tehtaalta halogeenit, mutta se on helppo ratkaista vaihtamalla kunnon polttimot. Philipsin ledit kaikkiin neljään umpioon ja halogeenit on tiessään. Helppo plug 'n play ja toimii 100% valokuvioineen kaikkineen
    Joo, edes halogeeneja en ole nähnyt pimeässä että näkeekö niillä mitään. Tekniikka itsessään on jo vanhentunutta kuitenkin. Kuviesi perusteella näyttäisi että tilanne on varmaan parempi kun polttomot vaihtaa. Valokuviokin taitaa olla ainakin varsin lähellä kohdallaan.

    Talvella olisin itse kaivannut moodia että rekuperaatiota olisi saanut vielä alhaisemmaksi. Jotenkin peilikirkkaalla jäällä ei ole turvallinen tunne kun vapauttaa jalan "kaasulta" ja auto jarruttaa varsin tehokkaasti ja ainoastaan takapyörillä. Ecolla taisin ajella kun joku oli maininnut että se toimii talvella paremmin.

    Softaversioista ei ollut mitään havaitoa. Koeajettu auto oli tämä. Että onkin bemari osannut tehdä rumat vanteet. :think


    Onko kukaan ajanut molemmilla faceliftillä ja prefaceliftillä? Entäs i3s? Onko mitään eroja huomattavissa?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Koeajamassasi autossa taisi olla vanhaa softaa sisällä. Jarruenergian talteenottoa on rukattu softapäivityksissä runsaasti. Omassa on tuore i-level ja en saa sitä liukkaalla millään menettämään pitoaan kun regeneroi. Toinen tuohon vaikuttava asia on ajotila. Itse pidän itsestäänselvyytenä, että koodaan heti default ajotilaksi eco pron. Sekin loiventaa vähän tuota, hyvin vähän tosin. Alkuviikolla alijäähtyneen vesisateen päivinä ei kyllä ollut ajokelissä hurraamista oli alla sitten mikä auto tai mitkä renkaat tahansa. Huono päivä sattui sinulle.

    LCI:ssä tuli LED valot toki vakiovarusteeksi (ja adaptiiviset lisävarusteena), mutta kyllä pre-LCI:hin on myös saanut optiona ledejä. Omissa on molemmissa tehtaalta halogeenit, mutta se on helppo ratkaista vaihtamalla kunnon polttimot. Philipsin ledit kaikkiin neljään umpioon ja halogeenit on tiessään. Helppo plug 'n play ja toimii 100% valokuvioineen kaikkineen

    EDIT: Pari kuvaa mukaan.


    Last edited by pyroz; 27-02-2021, 18:28.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Kävin koeajamassa tuollaista i3:sta tiistaina. Taisi olla koko talven liukkain keli tuolloin. Ja kieltämättä ajokokemus ei ollut kovin häävi. Pito oli aivan olematon ja tuo tuntui aivan pulkalle. Tosin samaa sanoivat kaikki tutut joilla oli kitkat autoissa että keli oli erittäin haastava. Sunnuntaina ja maanantaina oli satanut alijäähtynyttä vettä ja tiistaina keli oli mennyt plussalle.

    Alla oli uudet continentalin kitkat. En tiedä muuttuuko renkaissa pito yhtään paremmaksi kun ne kuluu hiukan. Nyt noissa oli vielä tarrat paikoillaan.

    Tässä suhteessa autoon näyttää tulleen parannuksia lci:n myötä. Vetoluistonesto on muuttunut ajovakaudenhallinnaksi ja myös rekuperaatiossa on luistonesto käytössä. Tuo auto mitä ajoin tuntui siltä että hiljennettäessä liukkaalla tuosta lähtee pito ja perä luistelee välillä miten saattuu. Ja tuo tunne ei ollut missään mielessä positiivinen.

    Itse pitoahan tuo ei tu lisää mutta uskoisin että faceliftin myötä tilanne on mennyt paremmaksi.


    Toinen itselle oleellinen juttu on tullut myös facelifitissä. Halogeenit ovat vaihtuneet ledeihin. Halogeenit ovat menneisyyttä ja ihmettelinkin kun tuossa koeajamassani autossa oli vielä sellaiset. Tuo oli vielä prelci koska puskuri oli vanhan mallinen. Auton vuosimalli oli 2017 kuitenkin.
    Last edited by fraatti; 27-02-2021, 18:31.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Tuntuu ehkä olevan enemmänkin trendi kun pakollinen asia tuo iso akku ja pikalataus. Porukka jotenkin haluaa pelata niin varman päälle sähköautoilussa kun se on kumminkin kohtalaisen uutta ja on totuttu polttomoottoreiden pitkiin toimintasäteisiin, ettei vaan jää tien päälle. Suurimmalla osalla Suomalaisista päivittäiset ajot on kumminkin todella paljon lyhyempiä kuin mitä esim 94Ah malli tarjoaa. Itse ajattelen niin, että jos vuodesta toiseen ajot on samoja pakollisia joidenkin kymmenien km nurkka ajeluita niin miksi maksaisin enemmän isompi akkuisesta kun en sitä koskaan tarvi. Jos pitää muutaman kerran vuodessa käydä pidemmälllä niin ne voi hoitaa toisella autolla.
    Tämä ajatusmaailma pätee siis silloin kun i3 on kakkos tai kolmos auto. Toki jos se on ainoa käyttöauto niin sitten asia on toinen.
    Meillä on pärjätty jo kolme vuotta hyvin perus 60Ah mallilla, ikinä ei ole tuostakaan päästy akkua niin tyhjäksi ajamaan, että se olisi ollut este tai haitta. Ja aina on ollut akku täynnä kun on pitänyt päästä lähtemään vaikka perus 10A shukolaturilla mennään. Toki 16A löytyy 2kpl mutta turha tuon latauksen kanssa on kiirehtiä jos pienemmäläkin ampeerimäärällä kerkiää

    Jos i3 stereoasennukset tai madallusjousien asennukset kiinnostaa niin tuossa alla on linkkiä YouTubeen, siellä on kyseisistä aiheista videoita:
    Last edited by Spetke; 24-02-2021, 19:14.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Onkos kukaan käynyt ajamassa tuollaista i3s:ää? Eroaako se ajettavuudeltaan tuosta perusversiosta?

    Leave a comment:


  • cabrio
    replied
    Mulla eriävä mielipide liukkaalla kelillä, Turun motarilla ajan työmatkat Espoossa.
    Ihan samanlainen ajettava kuin muutkin aikaisemmat autoni kitkarenkailla. Jos peilijäätä, niin kitkoilla alennettava ajonopeutta. En huomannut sen kummemmin liukkautta ajaessani maantienopeutta i3:lla. Minun mielestäni vakaa ja helppo ajettava. Uudet GY kitkat alla, eivät taida olla pohjoismaiden kitkoja ne.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.
    Samoja kokemuksia itselläkin. Oli moottoritiellä todella levottoman/hermostuneen oloinen.
    Tekniikan maailma taisi käyttää sanaa "hysteerinen".

    Kaupungissa ja taajamissa varsin kiva laite kyllä.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by MarkM View Post
    Jäisellä tiellä suorastaan pelottava ajettava kitkarenkailla (nokian r3). En tiedä johtuuko auton keveydestä vai kapeista renkaista ettei sitä pitoa ole, mutta saa motarilla tiputtaa nopeutta ihan reilusti, mielellään alle 80km/h tai muuten menee mutkissa suoraan. Kaikista pahin yhdistelmä näin talvella on jäinen tie ja kova tuuli, jolloin sopivasta kohdalle osuva sivutuuli heiluttelee autoa mukavasti....

    Itsellä tulee aamuin-illoin tuota länsiväylää ajettua n. 20km suuntaansa ja aina ei ole suola-auto ehtinyt tietä "sulattamaan", kun lämpötila seilaa nollan molemmin puolin, niin on tänä talvenakin useamman kerran liukkaat kelit sattunut aamuisin kohdalle.
    Ei yllätä ja kuulostaa pahalta. Omat kokemukset motarilla olivat kuivallakin kelillä todella huterat.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎