Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

    Öljybisnes on kuin joki, jossa kukin nostaa omaan tankkiin löpönsä. Jos ostat öljyn Norjasta, joku muu ostaa Venäjältä. Nyt Eurooppa taitaa ostaa kai Saudeista, kun he/Intia/Kiina Venäjältä. Ainoa keino on jättää joesta nostamatta öljyä, silloin sen tuotanto vähenee ketjun hänniltä teoriassa.
    Ok, kyllähän Venjä öljyään dumppaa öljyyn kovin Kiinaan ja Intiaan, mutta logistiikka on haasteellista ja venäläisen öljyn laatu on huono (vaatii tekniikka&tietotaitoa). Neste ei avaa valitettavasti lähteitään, huhut kertoo hankinta suunnaksi pääasissa lännen (Pohjanmeri, USA ja Kanada, paino ensimmäisellä)

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Ihan mielenkiinnosta. Miten nykyään pystyy tankaamaan Suomessa venäläisestä öljystä tehtyä bensaa? Käsittääkseni venäläisperäistä öljyä, kaasua tai sähköä ei ole ollut saavilla enää pitkään aikaan europpassa tai Suomessa.
    Öljybisnes on kuin joki, jossa kukin nostaa omaan tankkiin löpönsä. Jos ostat öljyn Norjasta, joku muu ostaa Venäjältä. Nyt Eurooppa taitaa ostaa kai Saudeista, kun he/Intia/Kiina Venäjältä. Ainoa keino on jättää joesta nostamatta öljyä, silloin sen tuotanto vähenee ketjun hänniltä teoriassa.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Tässä kun ikuisessa autokuumeessa tätä pohtii, niin vajaat 2 v vanha moitteeton X3 hybridi saattaisi vaihtua iX40. Kovasti polttelisi X5 45e, yksi tällainen tuli jo ostettua mutta piti perua kauppa kun kapine ei ollut sitä mitä luvattiin. Oli kyllä vempele saatu huonoon kuntoon alle 30 tkm. X5:n hinnat tuntuu pysyvän todella korkeina, ja iX40 tiputtaa todella rajusti. Itsellä latausasema tallissa (lämmöt n. +5C), joten uskon että tuolla iX:llä pärjäisi. Sivuhuomiona, mistä ja miten meidän "arvoisat" päättäjät meinaa hankkia jatkossa sen 8 Mrd euroa jonka lähinnä polttisautoilijat ovat tuoneet valtion kassaan? On täysin älytöntä ettei sähköautoilijat maksa edes liikenneinfrasta käytännössä mitään.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

    Väite on ihan tosi, siinä missä omasikin.
    Ihan mielenkiinnosta. Miten nykyään pystyy tankaamaan Suomessa venäläisestä öljystä tehtyä bensaa? Käsittääkseni venäläisperäistä öljyä, kaasua tai sähköä ei ole ollut saavilla enää pitkään aikaan europpassa tai Suomessa.

    Suurin osa Suomessa myytävästä bensasta on myös jalostettu Suomessa (toistaiseksi) eli jalostusmargiaalikin jää Suomeen. Ei bensa nyt ihan taida avainlipputuote olla, mutta veroineen pumppuhinnasta 70-75% jää Suomeen. Avainlippuraja on 80%, mutta oikeasti se lasketaan ns. omakustannusarvosta. Mutta ei sekään ihan huono bensalle ole 50% luokkaa ja biokomponettiosuus siihen päälle.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Jotta tottuu ei unohtuisi, niin eiköhän polttomoottorikuski rahoita pääosin Suomi OyAb:ta. "Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista." (Lähde Autoalan tiedotekeskus)​
    Väite on ihan tosi, siinä missä omasikin.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post

    Bonuksena ei tarvitse rahoittaa yhtään öljymaata, kuten Venäjää.
    Jotta tottuu ei unohtuisi, niin eiköhän polttomoottorikuski rahoita pääosin Suomi OyAb:ta. "Lokakuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 55 prosenttia koostui erilaisista veroista." (Lähde Autoalan tiedotekeskus)​

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Aika kurja kötöstys sattui Torsolle. Miten näissä menee, kun iX40 ilmoitetaan kantama n. 400 tkm, niin onko se sitten 100 % ladatulla akulla vai suositellulla 80 %:n latauksella? Veikkaan 100 %, eli käytännössä ollaan optimioloissa reilu 300 km...
    Evdatabase on hyvä sivu rangeihin. Tuota luokkaa varmaan.

    Kannattaa miettiä oman ajoprofiilin kautta rangea. Aika moni syö, juo tai jaloittelee 2-3h välein matkoilla, jolloin 200-300km riittävä range. Kotikatauksella eläessä harvalla taas päivämatka yli 100km. Pitkällä matkalla toisaalta tärkeintä nopeuden kannalta ekan pysähdyksen jälkeen on latausnopeus, ei range. Olen parhaimmillaan ajanut omalla Model 3 jolla 250-350km range maantiellä, 66min latauksilla reilut 800km. Bonuksena ei tarvitse rahoittaa yhtään öljymaata, kuten Venäjää.
    Last edited by ///Jone; 06-01-2024, 06:55.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Aika kurja kötöstys sattui Torsolle. Miten näissä menee, kun iX40 ilmoitetaan kantama n. 400 tkm, niin onko se sitten 100 % ladatulla akulla vai suositellulla 80 %:n latauksella? Veikkaan 100 %, eli käytännössä ollaan optimioloissa reilu 300 km...

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Vielä on nykyinen iX50:n ainakin ensi viikkoon asti huollossa. Osat tilauksessa ja ne pitäisi saapua lähipäivinä. 2 kpl jäähdytysneste venttiileitä (yleinen ongelma iX, i4 jne.) oli mennyt paskaks ja vetarin stefa vaihdelaatikon päästä oli mennyt hajalle. Sieltä vuoti siis öljyt pihalle. No ei nyt mitään isoja vikoja mut sen verran et ajon esti sillä autolla ja korjauksiin on varattu aikaa reilun päivän verran asentajalta. Eli ei ihan muutaman tunnin homma ole kun järjestelmät pitää ilmata jne. uudestaan. 

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Toivottavasti 50e ei ole samanlainen pommi, joista jenkkifoorumilla lähes päivittäin raportoivat...
    No sen näkee sitten kun sen joskus saa. Eipä näytä sekään ihan ongelmaton olevan. Sen vielä kestän jos auto on softan yms. teknisten vikojen takia huollossa. Kyllä BMW yleensä nämä on saanut selätettyä. Mutta sitä en kestä et autossa ei ole kunnollisia ovenkahvoja, ikkunat sulkeutuu talvella väärälle puolella tiivistettä, sisällä on ladan penkit yms. yms. ja tällä nyt viittaan juurikin iX:ään. 

    Mun käyttötarkoituksiin ja ajoon hybridi X5 sopii vaan paremmin. Ei siitä mihinkään pääse. Varsinkin kun ei sitä lämpimää tallia ole johon auto mahtuu. Tai on lämmin talli mutta ei sinne auto mahdu. Mun mielestä iX:ssä on paljon huonoa mutta kertaakaan en ole sanonut että se on huono ajaa. Auto on nimittäin mielestäni todella hyvä ajaa ja huomattavasti ketterämpi kuin X5 mutta kokonaisuushan tässä ratkaiseekin. Niin kuin monessa muussakin elämän asiassa. 
     

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No, iX on jo myyty ja katsotaan ajellaanko tuolla VW:llä uuden X5 50e:n luovutukseen saakka)
    Toivottavasti 50e ei ole samanlainen pommi, joista jenkkifoorumilla lähes päivittäin raportoivat...

    Leave a comment:


  • volvostabemariin
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Joopa joo, vai että tälläinen on sähköautoarki siellä  Kun huomioi autojen sähkömallien pienen määrän, niin laatu vaihtelee kyllä aika isoissa ikkunassa, et ole ainoa. Osalla ei mitään, auto toimi niin kuin kuuluu, ja osa juoksee huollossa päivityksissä tai odottaa pahimilleen uusia osia (moottoreita) pitkiäkin aikoja. Oma 45e on toiminut murheita, pitää kyllä vielä tuumailla, onko sähkö-seiskan/viitosen hankkimisessa mitään tolkkua, ei innosta huollossa ravaaminen sitten yhtään.
    Eihän näitä yleistääkään kannata. Mulla on nyt ollut iX viikkoa vailla vuoden ja ei mitään huolen häivää. Paras Bemari mitä mulla on ollut (520xDrive, 530xDrive, 225xi, 2 x X3, X5 40e ja X5 45e)

     

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No täyteen ladatusta akusta ja yli -10’C lämpötilassa ajamisesta ei vielä ole kokemusta kun iX taas vaihteeksi pajalla. Uusin softapäivitys ei tuonut merkittävää parannusta korkeajänniteakku ja voimansiirto -vikailmoituksiin. Lisäksi auto rupesi vuotamaan ÖLJYÄ jostain etuosasta lumihankeen. Ei kuulemma saa ajaa. Siellä se on nyt jo viikon ollut tutkittavana. Laina-autona volkkarin id4. Ihan mukava peli ajella vaikka range on pienen hivakka. No, iX on jo myyty ja katsotaan ajellaanko tuolla VW:llä uuden X5 50e:n luovutukseen saakka)
    Joopa joo, vai että tälläinen on sähköautoarki siellä  Kun huomioi autojen sähkömallien pienen määrän, niin laatu vaihtelee kyllä aika isoissa ikkunassa, et ole ainoa. Osalla ei mitään, auto toimi niin kuin kuuluu, ja osa juoksee huollossa päivityksissä tai odottaa pahimilleen uusia osia (moottoreita) pitkiäkin aikoja. Oma 45e on toiminut murheita, pitää kyllä vielä tuumailla, onko sähkö-seiskan/viitosen hankkimisessa mitään tolkkua, ei innosta huollossa ravaaminen sitten yhtään.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    No täyteen ladatusta akusta ja yli -10’C lämpötilassa ajamisesta ei vielä ole kokemusta kun iX taas vaihteeksi pajalla. Uusin softapäivitys ei tuonut merkittävää parannusta korkeajänniteakku ja voimansiirto -vikailmoituksiin. Lisäksi auto rupesi vuotamaan ÖLJYÄ jostain etuosasta lumihankeen. Ei kuulemma saa ajaa. Siellä se on nyt jo viikon ollut tutkittavana. Laina-autona volkkarin id4. Ihan mukava peli ajella vaikka range on pienen hivakka. No, iX on jo myyty ja katsotaan ajellaanko tuolla VW:llä uuden X5 50e:n luovutukseen saakka)

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    En ole oikeastaan kiinnostunut 1000 km stintistä, vaan mieluummin täyteen ladatusta rangesta vaikka -10 ja ylöspäin. Tuntuu ettei kukaan omistaja kehtaa sanoa käytännön rangea, liekkö sitten niin surkea?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎