Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5148
    • Kuopio

    Ei kait kukaan oikeasti uskonut ettei sähköautojen käyttöön tulisi korotuksia esim. niin että lataus kallistuu ?
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 642

      Originally posted by jani View Post
      Ei kait kukaan oikeasti uskonut ettei sähköautojen käyttöön tulisi korotuksia esim. niin että lataus kallistuu ?
      Saattaa tulla vaikka väliaikainen autovero.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5148
        • Kuopio

        Originally posted by FlyingFinn View Post

        Saattaa tulla vaikka väliaikainen autovero.
        Tarkoitat varmaan väliaikainen sähköautovero autoveron päälle no onnes sähkäreillä ajaminen on muuten niin halpaa niin ei "kevyt suomivero" tunnu missään...
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          Poistettu tuplapostaus.
          Last edited by ///Jone; 05-01-2024, 09:45. Reason: Tuplapostaus.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Originally posted by jani View Post
            Ei kait kukaan oikeasti uskonut ettei sähköautojen käyttöön tulisi korotuksia esim. niin että lataus kallistuu ?
            Arvaisin, en uskoisi tarkentaen siihen, että ennen kuin ns. hintapariteetti saavutetaan, niin sähköautoiluun ei tule veronkorotuksia, ainakaan kovin kummoisia. Ajattelisin nimittäin, että on niin laajalti puoluekentältä jaettu tavoite, että liikenne sähköistyy 2035, jotta päästää 1,5c uralle, että keinovalikoimissa liikenteen sähköistyminen ei olisi kalleimmassa päässä.

            Minulla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa arvioimaan onko liikenteen sähköistyminen sellainen seikka +1,5c uralle pääsemisessä, ettei halvempia keinoja ole olemassa, esimerkiksi rakennusten lämmitysjärjestelmiä muokkaamalla tai muuten.

            Voisin nähdä kuitenkin hyvin realistisena, että painon mukaan aletaan pikkuhiljaa lisäämään joitain veroja, voisi löytyä kannatusta asettaa sellaisia ajoneuvoihin, joissa hintapariteetti on saavutettu. Tällöin kyse olisi kenties painavista tehokkaista premium autoista.

            Kannattaa muistaa myös, että bensa ei ole ollut suhteessa palkkoihin koskaan näin halpaa 2000 luvulla kuin nyt: https://twitter.com/WessmanRoger/sta...13005222518784
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6698
              • PK-seutu

              Originally posted by ///Jone View Post

              Arvaisin, en uskoisi tarkentaen siihen, että ennen kuin ns. hintapariteetti saavutetaan, niin sähköautoiluun ei tule veronkorotuksia, ainakaan kovin kummoisia. Ajattelisin nimittäin, että on niin laajalti puoluekentältä jaettu tavoite, että liikenne sähköistyy 2035, jotta päästää 1,5c uralle, että keinovalikoimissa liikenteen sähköistyminen ei olisi kalleimmassa päässä.

              Minulla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa arvioimaan onko liikenteen sähköistyminen sellainen seikka +1,5c uralle pääsemisessä, ettei halvempia keinoja ole olemassa, esimerkiksi rakennusten lämmitysjärjestelmiä muokkaamalla tai muuten.

              Voisin nähdä kuitenkin hyvin realistisena, että painon mukaan aletaan pikkuhiljaa lisäämään joitain veroja, voisi löytyä kannatusta asettaa sellaisia ajoneuvoihin, joissa hintapariteetti on saavutettu. Tällöin kyse olisi kenties painavista tehokkaista premium autoista.

              Kannattaa muistaa myös, että bensa ei ole ollut suhteessa palkkoihin koskaan näin halpaa 2000 luvulla kuin nyt: https://twitter.com/WessmanRoger/sta...13005222518784
              Sähköautojen verotusta on jo nostettu. Vuosittaista ajoneuvoveroa. Kyllä sähköautoilun kokonaiskustannus verotuksen keinoin jotenkin kasvaa se on selvää. Autoilijoilta imetään yli 8mrd vuosittain valtion kassaan. Se summa ei taatusti ole pienenemässä. Pitäkää hatuista kiinni vaan...
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1281
                • HKI

                Originally posted by pyroz View Post

                Sähköautojen verotusta on jo nostettu. Vuosittaista ajoneuvoveroa. Kyllä sähköautoilun kokonaiskustannus verotuksen keinoin jotenkin kasvaa se on selvää. Autoilijoilta imetään yli 8mrd vuosittain valtion kassaan. Se summa ei taatusti ole pienenemässä. Pitäkää hatuista kiinni vaan...
                Pelkästään fiskaalinen syy ei ole hyvä argumentti nostaa verotusta sellaisessa kohteessa, jossa oletetaan olevan pakollista pitää hintaohjausta yllä, jotta 1,5c tavoite saavutetaan. Kuulen mielellään parempia.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5148
                  • Kuopio

                  Originally posted by ///Jone View Post

                  Pelkästään fiskaalinen syy ei ole hyvä argumentti nostaa verotusta sellaisessa kohteessa, jossa oletetaan olevan pakollista pitää hintaohjausta yllä, jotta 1,5c tavoite saavutetaan. Kuulen mielellään parempia.
                  Nyt unohdat että verot kerää Suomi, siinä voi unohtaa järkevät argumentit
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • petnen
                    BTCF Member
                    • May 2003
                    • 1081
                    • Kannus

                    Kannattaa näin pakkasten jälkeen tarkistaa vuotaako konepellin alla oleva jäähdytinneste tukki/ liitospaketti.
                    Muovinen musta suoja pitää ottaa irti, sen jälkeen osa näkyy kuskin puolella, johon menee mustia vesiletkuja. Itse osa on myös mustan värinen.
                    Jäähdytinneste vuotaa alumiinipalkin / sähkömoottorin päälle.
                    Last edited by petnen; 06-01-2024, 09:10.
                    Bmw M535 E28 Hartge H35-24
                    Bmw i4 M50

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17474
                      • Turku

                      Nyt on varmaan tyhmä kysymys, mutta mihin i4 tarvitsee jäähdytinnestettä?
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1059
                        • Espoo

                        Originally posted by Laku View Post
                        Nyt on varmaan tyhmä kysymys, mutta mihin i4 tarvitsee jäähdytinnestettä?
                        Akkua jäähdytetään. Kylmyys ei tapa akkuja vaan liika lämpö. Tämä noin yksinkertaisesti mutkat suoraksi vetäen.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • Björkka
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2012
                          • 45
                          • Helsinki

                          Originally posted by petnen View Post
                          Kannattaa näin pakkasten jälkeen tarkistaa vuotaako konepellin alla oleva jäähdytinneste tukki/ liitospaketti.
                          Muovinen musta suoja pitää ottaa irti, sen jälkeen osa näkyy kuskin puolella, johon menee mustia vesiletkuja. Itse osa on myös mustan värinen.
                          Jäähdytinneste vuotaa alumiinipalkin / sähkömoottorin päälle.
                          Ja jos vuotoa löytyy, on sen jälkeen hyvä tarkistaa paisuntasäiliöstä nesteen määrä. Auton edessä seistessä yllämainitussa mustassa muovisessa suojassa on vasemmalla puolella luukku, jonka alta löytyy paisari. Korkki auki (järkeä käyttäen toki) ja katsomaan vieläkö nestettä on yli minimirajan. Vuodon havaittuani olen itse siirtynyt seuraamaan nesteen määrää paisarissa, odotellessa vastausta sähköpostiin, jonka aiheesta lähetin Hedinautomotivelle.
                          i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...

                          Comment

                          • Kale67
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2022
                            • 62
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Björkka View Post

                            Ja jos vuotoa löytyy, on sen jälkeen hyvä tarkistaa paisuntasäiliöstä nesteen määrä. Auton edessä seistessä yllämainitussa mustassa muovisessa suojassa on vasemmalla puolella luukku, jonka alta löytyy paisari. Korkki auki (järkeä käyttäen toki) ja katsomaan vieläkö nestettä on yli minimirajan. Vuodon havaittuani olen itse siirtynyt seuraamaan nesteen määrää paisarissa, odotellessa vastausta sähköpostiin, jonka aiheesta lähetin Hedinautomotivelle.
                            Oman autoni luovutus oli viime perjantaina ja siinä oli tämä sama ongelma jo siis ihan uutena (ennen luovutusta). Oli vuotanut nestettä vaikka autolla oli ajettu vasta muutama kilometri. Olivat korjanneet vian ja sanoivat, että kannattaa nyt tarkkailla vielä jonkun aikaa vuotaako vielä. No ei ainakaan eilen ollut kun katsoin, mutta tosiaankin tämä on nyt ihan tiedossa oleva tyyppivika näissä uusissa autoissa, oma siis M50 malli. Voisi kuvitella, että jossain vaiheessa tulisi joku korjauskampanja?
                            BMW G30 530e xDrive

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 440
                              • Pohjois-Savo

                              Onko tuo ongelma kaikissa i4-yksilöissä vai vain tietyllä aikavälillä valmistetuissa? Vaimo on hermona oman autonsa kanssa, kun on edessä megametrin ajo kohti etelää.

                              X5 50e:ssä on toisenlaisia venttiiliongelmia, vikavalot loistavat yleisesti ainakin jenkeissä..
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • torso1
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 337

                                Originally posted by bittivirhe View Post
                                Onko tuo ongelma kaikissa i4-yksilöissä vai vain tietyllä aikavälillä valmistetuissa? Vaimo on hermona oman autonsa kanssa, kun on edessä megametrin ajo kohti etelää.

                                X5 50e:ssä on toisenlaisia venttiiliongelmia, vikavalot loistavat yleisesti ainakin jenkeissä..
                                Siellä jenkeissä on aika paljon ongelmia ollut noissa G05:n 50e malleissa. CEL, Drivetrain malfunction, yms. vikailmoituksia aivan uusissa autoissa. Osaa korjattu uudella softapäivityksellä ja osaan autoista vaihdettu yhtä sun toista mekaanista osaa. Huoltoliikkeetkin varmaan vähän ihmeissään ovat näiden kanssa. 1-2 henkilöä löytyy kuka voi korjata ja huoltojonot venyvät tätä myötä aivan liian pitkiksi. Jännityksellä odotan kunhan oma saapuu joskus et montako päivää saan ajaa et tarvii Hedinille viedä korjaukseen)

                                Tässä täytyy kuitenkin muistaa se että esim. X5 on eniten myyty BMW:n malli jenkeissä. Yli 70 000 myytyä autoa joka vuosi. Ja tämä on pelkästään jenkkimarkkina. Et miten paljon sit näitä ongelmia on isossa massassa. Tuskin kauheasti kuitenkaan. Tuttu BMW:n myyntipäällikkö Hediniltä kuitenkin sanoi et yleisesti X5:n 45e ja 50e on ollut heillä kaikista vähävikaisin hybridimalli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎