BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlyingFinn
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 661

    #271
    Ratin lämmitys on mielestäni kyllä hyvä olla olemassa mutta typerää on ettei sitä voi säätää tai edes valita lämmitetäänkö sitä vai ei esilämmityksen aikana. Lämpenee kuitenkin erittäin nopeasti joten aivan hyvin voisi toimia niin että oletusarvoisesti on pois päältä kun tehon säätö ei ole mahdollista. Vähintään yhtä suurta typeryyttä on penkinlämmittimien toteutus. Käyttäjällä ei ole mahdollisuutta päättää millä teholla penkkejä lämmitetään vaan se ratkaistaan ulkolämpötilan mukaan. Lisäksi se on vielä päinvastoin niin että mitä lämpimämpää on niin sitä suurempaa tehoa on käytettävä että penkki ylipäätään lämpenee. Lisäksi esilämmityksen aikana penkki ei lämpene ollenkaan jos sitä lämmitystä ei ole muistanut laittaa päälle ennen kuin sammuttaa auton, ratti lämpenee kyllä jättää sen päälle tai ei. Uudemmassa mallissa penkin lämmitys on ilmeisesti korjattu, eli virhe myönnetty, joten miksiköhän ihmeessä sitä ei ole päivitetty vanhempiin. Luulisi että kun pistää kättä taskuun 80k€ niin saisi sellaisen auton missä voisi itse päättää lämmitetäänkö vai ei. Aika paljon halvemmissa ropposissa tämä on mahdollista. On yritetty kikkailla ja automatisoida kaikenlaista mutta lopputulos on huonompi kuin jos olisi täysin manuaalista.
    Last edited by FlyingFinn; 25-10-2025, 11:24.

    Comment

    • kobluna
      Bimmer Rookie
      • Oct 2018
      • 148
      • Espoo

      #272
      Originally posted by FlyingFinn View Post
      Ratin lämmitys on mielestäni kyllä hyvä olla olemassa mutta typerää on ettei sitä voi säätää tai edes valita lämmitetäänkö sitä vai ei esilämmityksen aikana. Lämpenee kuitenkin erittäin nopeasti joten aivan hyvin voisi toimia niin että oletusarvoisesti on pois päältä kun tehon säätö ei ole mahdollista. Vähintään yhtä suurta typeryyttä on penkinlämmittimien toteutus. Käyttäjällä ei ole mahdollisuutta päättää millä teholla penkkejä lämmitetään vaan se ratkaistaan ulkolämpötilan mukaan. Lisäksi se on vielä päinvastoin niin että mitä lämpimämpää on niin sitä suurempaa tehoa on käytettävä että penkki ylipäätään lämpenee. Lisäksi esilämmityksen aikana penkki ei lämpene ollenkaan jos sitä lämmitystä ei ole muistanut laittaa päälle ennen kuin sammuttaa auton, ratti lämpenee kyllä jättää sen päälle tai ei. Uudemmassa mallissa penkin lämmitys on ilmeisesti korjattu, eli virhe myönnetty, joten miksiköhän ihmeessä sitä ei ole päivitetty vanhempiin. Luulisi että kun pistää kättä taskuun 80k€ niin saisi sellaisen auton missä voisi itse päättää lämmitetäänkö vai ei. Aika paljon halvemmissa ropposissa tämä on mahdollista. On yritetty kikkailla ja automatisoida kaikenlaista mutta lopputulos on huonompi kuin jos olisi täysin manuaalista.
      Jep, jakolinja menee kesässä 2023, jolloin tuli iDrive 8.5 ja sen myötä penkinlämmitin on taas vanhaan tyyliin 3 portainen ja itse valittavissa. Valikossa on kyllä lisäksi automatiikka, joka on iDrive 8:ssa samalla se ainoa vaihtoehto. Minusta se ykkösasento eli eka pykälä offilta toimii aika hyvin ja vain harvoin joutuu laittamaan manuaalisesti päälle tai pois. Sen verran usein kuitenkin, että harmittaisi olla pelkästään automaatin varassa.

      Ratin lämmitin on näissä uudenkin käyttöliittymän i4:ssa yksipykäläinen, mutta joko sen lämpötilaa on säädetty tai sitten mieltymykset vaihtelee paljon. Nimittäin omasta mielestäni se on ehdoton varuste, eikä kyllä mitenkään liian kuuma. Siinähän on termostaatti eli vaikka olisi päällä puolituntia, ei se mitenkään hirmu kuumaksi mene. Varmaan riippuu siitäkin, onko henkilöllä taipumusta kylmäkätisyyteen, kuten itsellä. Liekö ratin mallikin vaikuttaa eli tavallinen vs. M sport?

      Comment

      • nupaha
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 280
        • Pohojanmaa

        #273
        Originally posted by nupaha View Post
        Moro!
        i40 M50 harkinnassa. Onkos näissä kaikissa jo lämmitys lämpöpumpulla eikä vastuksilla?
        Makuasiota, mutta mitä varusteita kannattaa ehdottomasti olla muuten? Adaptiivinen vakkari nyt ainakin, vetokoukku olis hyvä, kun asuu okt:ssa, hifit astetta paremmat ja Apple Carplay. Normivarusteiden lisäksi. Muuta nyt en itte heti keksi.
        Onko jotain varustetta erityisesti sähköautoiluun liittyvää, mikä
        on ehdoton?
        Ekaa täyssähkäriä harkitsen.
        Jatkan tähän…
        onkos näissä kaikissa i4 M50-malleissa se adaptiivinen/aktiivinen alusta? Ei oo vissiin kaikkein luotettavin keksintö mitä olen käyttökokemuksia lukenut.
        Edit: taitaa olla paremminkin säätyvä alusta.
        Last edited by nupaha; 26-10-2025, 14:46.
        työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
        kauppakassina Audi A3 sedan
        kesäkissana Jaguar XKR
        tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

        Comment

        • melperri
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2011
          • 268
          • espoo

          #274
          Originally posted by Tomi T View Post

          Tuo tieto on väärin. Myös M60 kohdalla on sama kuin M50, eli 33T tuo mukanaan 374mm etulevyt ja isommat satulat.



          Tänään vahvistui tieto vielä käytännössä , kun heitettiin 18`` setti ongelmitta alle pojan proM50:een.

          Comment

          • Patriot
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 280

            #275
            Originally posted by melperri View Post
            Tänään vahvistui tieto vielä käytännössä , kun heitettiin 18`` setti ongelmitta alle pojan proM50:een.
            Onko sama homma eli 18" sopii vaikka on varusteina:
            S33T Motorsport engineering package
            S2NH M Sport Brake
            Last edited by Patriot; 26-10-2025, 20:18.
            E39 540iA M62TUB44

            Comment

            • melperri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2011
              • 268
              • espoo

              #276
              Originally posted by Patriot View Post

              Onko sama homma eli 18" sopii vaikka on varusteina:
              S33T Motorsport engineering package
              S2NH M Sport Brake

              Ei taida mahtua juuri tuon 33T:n takia.

              Comment

              • Tomi T
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 3864
                • Nokia

                #277
                Originally posted by Patriot View Post

                Onko sama homma eli 18" sopii vaikka on varusteina:
                S33T Motorsport engineering package
                S2NH M Sport Brake
                Ei sovi. Kuten todettua, 33T varusteella on isommat etujarrut.
                BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                ½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
                ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                ex. 54*BMW

                Comment

                • JayValkyr
                  Newbiemmer
                  • Oct 2023
                  • 3
                  • Helsinki

                  #278
                  Millaisia kokemuksia on porukalla jotka ovat vaihtaneet M50:n M60 malliin?

                  Itsellä oli M50 lähes 3 vuoden iässä kun se aikoinaan lähes vuoden jonotusajalla tuli hankittua. Sattui sellainen yksilö ja varmasti myös kilometrimäärät, ettei mitään vikaa koko kaarassa ollut sen elinkaaren aikana. M50 oli Fully Charged ja nyt on M60 Supercharged. Mitään isoja mullistavia eroja ei näy. Renkaat leveämmät, ratti vielä paremman tuntuinen, penkit ovat erinomaiset (tosin nyt on muutenkin eri paketti kuin viimeksi), käyttöliittymä vaihtunut (eroa varmasti pelkästään jo M50 malliversion takia). Näköjään ympäristöä kuvaava Drive Recorder on poistunut varustepaketeista ja sen saa vaan erikseen tilaamalla.

                  Erityisen iloinen siitä et ylinopeusvaroittimen saa SET -napin pitkällä painalluksella hiljaiseksi.

                  Comment

                  • JPM50
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2022
                    • 216
                    • Helsinki

                    #279
                    Jaahas, BMW Drive Recorderin tilaus umpeutuu marraskuun lopulla ja nyt tuli ilmoitus, että tilausta voi jatkaa. Listahinta on mukavasti lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna, eli viime vuonna 40 €/vuosi, nyt 119 €/vuosi. (itse asiassa maksamani hinta on melkein nelinkertaistunut, sillä viime vuonna hinta oli 40 € miinus 20% eli 32 €).

                    Laitoin kyselyn palveluntarjoajalle, että onko kyseessä virhe, sillä tietääkseni inflaatio ei ole vuodessa ihan noin paljoa noussut...
                    i4 M50 Black Sapphire

                    Comment

                    • FlyingFinn
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 661

                      #280
                      Onko muillakin sähköpenkkien tallennuspaikat väärin päin? Eli kun painaa set nappia ja sen jälkeen ykköstä niin näytöllä lukee että on tallennettu paikkaan 2 ja päinvastoin. Mahdollisesti tullut tämä ominaisuus jonkun päivityksen yhteydessä koska aiemmin sitä ei ollut. iDrive 8 käytössä.

                      Comment

                      • Tapiiri
                        Newbiemmer
                        • Nov 2025
                        • 2
                        • Oulu

                        #281
                        Nyt kävi näin, että ostin elämäni ensimmäisen sähköauton ja samalla ensimmäisen bemarini. Aiemmin olen ollut vähän bemarivastainen, mutta nyt kävin koeajamassa lukuisia eri merkkejä ja malleja ilman minkäänlaisia ennakko-odotuksia, i4 ja i5 olivat ainoat jotka herätti tunteita, kaikki muut tuntuivat kovin arkisilta kehonsiirtimiltä. Hankintana täysin järjetön, ei voi mitenkään perustella millään arvon säilymisellä, teknisesti parempana, edullisilla käyttökuluilla tai yleensäkään millään muulla kuin "minä tahdon" -argumentilla, mutta sehän riittää
                        Viikon olen nyt ajellut ja ei ole vielä kaduttanut, laatuvaikutelma on kuin yö ja päivä kun vertaa vaikka koejettuun uuteen CLA:han, se oli järkytys. Melko paljon on avustinta ja teknistä himmeliä tuossa, ei siinä paljon tarvi kuin pitää ratista kiinni ja nauttia menosta.

                        Onko jengi koodannut iDrive 8.5:een noita ajoavustimien maarajoituksia pois? Ymmärtääkseni se on mahdollista edelleen, mutta en ole kokeillut vielä.

                        Toinen juttu, minulla on tuo 33T -varuste JA 18" double spoke vanteet, hyvin tuntuu mahtuvan.

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1172
                          • Espoo

                          #282
                          Originally posted by Tapiiri View Post

                          Toinen juttu, minulla on tuo 33T -varuste JA 18" double spoke vanteet, hyvin tuntuu mahtuvan.
                          Tää on sen verran mielenkiintoinen keissi, että saatko auton varustelistan laitettua jostain VIN-dekooderista.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Tapiiri
                            Newbiemmer
                            • Nov 2025
                            • 2
                            • Oulu

                            #283
                            Originally posted by PNM2 View Post

                            Tää on sen verran mielenkiintoinen keissi, että saatko auton varustelistan laitettua jostain VIN-dekooderista.
                            Tässä tulee. Orkkiksena siis isommat vanteet, mutta hiljaisuutta ja mukavuutta tavoitellen vaihdettu 18" vanteet.

                            S1CXA Xtraboost
                            S2VFA Adaptive M chassis
                            S2VLA Variable sport steering
                            S430A Interior/outside mirror with auto dip
                            S431A Interior mirror with automatic-dip
                            S493A Storage compartment package
                            S4U9A Acoustic pedestrian protection
                            S4URA Ambient interior light
                            S4V1A BMW ICONICSOUNDS ELECTRIC
                            S534A Automatic air conditioning
                            S548A Kilometre speedo
                            S6VBA Control Infotainment
                            S715A M Aerodynamics package
                            S754A M Rear spoiler
                            S760A High gloss shadow line
                            S775A Headlining anthracite
                            ​S1CBA CO2 equipment
                            S230A Extra package, EU-speciifc
                            S248A Steering wheel heater
                            S2PAA Locking wheel bolt
                            S2VBA Tyre pressure display
                            S302A Alarm system
                            S322A Comfort access
                            P33BA M SPORT PACKAGE PRO
                            S33TA Motorsport engineering package
                            S3ACA Trailer coupling
                            S3FWA BMW lt-all.wheel dbl.spoke 868M STD HP
                            S3M2A M SPORT BRAKE, RED HIGH-GLOSS
                            S3MFA M lights Shadow Line
                            S403A Glass roof, electrical
                            S420A Sun protection glazing
                            S428A Warning triangle and first aid kit
                            S459A Seat adjustment, electric, with memory
                            S488A Lumbar support, driver and passenger
                            S491A Backrest width adjustment driver
                            S4A2A Glass application Crafted Clarity
                            S4GQA M seat belts
                            S4HAA Seat heating, front and rear
                            S4MCA Interior trimstrips, Carbon Fibre
                            S4NWA LUXURY INSTRUMENT PANEL
                            S4T2A LADEKABEL PROFESSIONAL (MODE 3)
                            S552A Adaptive LED headlight
                            S5ACA High-beam assistant
                            S5AQA Active guard plus
                            S5AUA Driving assistant professional
                            S5DAA Passenger airbag deactivation
                            S5DNA Parking assistance system Plus
                            S654A DAB tuner
                            S688A Harman/Kardon surround sound system
                            S6AEA Teleservices
                            S6AFA Statutory emergency call
                            S6AKA Connected Drive Services
                            S6C3A Connected Package Professional
                            S6NXA Storage tray wireless charging
                            S6PAA Personal eSIM
                            ​S6S4A Language version Swedish
                            S6U3A BMW Live operating area Professional
                            P7A2A Innovation pack II
                            P7LGA Guidance Paket
                            S885A On-board literature, Swedish
                            S8R3A COC ADDITIONAL SCOPES
                            S8R9A Refrigerant R1234yf
                            S8SMA Car ident. number visible from outside
                            S8TFA Active pedestrian protection
                            S8TRA Decoding additional functions
                            S8WDA Control, driver assistance systems
                            S8WNA Control E
                            S902A General special inspection
                            S993A model year code in VIN​

                            Comment

                            Working...
                            X