Ratin lämmitys on mielestäni kyllä hyvä olla olemassa mutta typerää on ettei sitä voi säätää tai edes valita lämmitetäänkö sitä vai ei esilämmityksen aikana. Lämpenee kuitenkin erittäin nopeasti joten aivan hyvin voisi toimia niin että oletusarvoisesti on pois päältä kun tehon säätö ei ole mahdollista. Vähintään yhtä suurta typeryyttä on penkinlämmittimien toteutus. Käyttäjällä ei ole mahdollisuutta päättää millä teholla penkkejä lämmitetään vaan se ratkaistaan ulkolämpötilan mukaan. Lisäksi se on vielä päinvastoin niin että mitä lämpimämpää on niin sitä suurempaa tehoa on käytettävä että penkki ylipäätään lämpenee. Lisäksi esilämmityksen aikana penkki ei lämpene ollenkaan jos sitä lämmitystä ei ole muistanut laittaa päälle ennen kuin sammuttaa auton, ratti lämpenee kyllä jättää sen päälle tai ei. Uudemmassa mallissa penkin lämmitys on ilmeisesti korjattu, eli virhe myönnetty, joten miksiköhän ihmeessä sitä ei ole päivitetty vanhempiin. Luulisi että kun pistää kättä taskuun 80k€ niin saisi sellaisen auton missä voisi itse päättää lämmitetäänkö vai ei. Aika paljon halvemmissa ropposissa tämä on mahdollista. On yritetty kikkailla ja automatisoida kaikenlaista mutta lopputulos on huonompi kuin jos olisi täysin manuaalista.
BMW i4
Collapse
X
-
-
Jep, jakolinja menee kesässä 2023, jolloin tuli iDrive 8.5 ja sen myötä penkinlämmitin on taas vanhaan tyyliin 3 portainen ja itse valittavissa. Valikossa on kyllä lisäksi automatiikka, joka on iDrive 8:ssa samalla se ainoa vaihtoehto. Minusta se ykkösasento eli eka pykälä offilta toimii aika hyvin ja vain harvoin joutuu laittamaan manuaalisesti päälle tai pois. Sen verran usein kuitenkin, että harmittaisi olla pelkästään automaatin varassa.Originally posted by FlyingFinn View PostRatin lämmitys on mielestäni kyllä hyvä olla olemassa mutta typerää on ettei sitä voi säätää tai edes valita lämmitetäänkö sitä vai ei esilämmityksen aikana. Lämpenee kuitenkin erittäin nopeasti joten aivan hyvin voisi toimia niin että oletusarvoisesti on pois päältä kun tehon säätö ei ole mahdollista. Vähintään yhtä suurta typeryyttä on penkinlämmittimien toteutus. Käyttäjällä ei ole mahdollisuutta päättää millä teholla penkkejä lämmitetään vaan se ratkaistaan ulkolämpötilan mukaan. Lisäksi se on vielä päinvastoin niin että mitä lämpimämpää on niin sitä suurempaa tehoa on käytettävä että penkki ylipäätään lämpenee. Lisäksi esilämmityksen aikana penkki ei lämpene ollenkaan jos sitä lämmitystä ei ole muistanut laittaa päälle ennen kuin sammuttaa auton, ratti lämpenee kyllä jättää sen päälle tai ei. Uudemmassa mallissa penkin lämmitys on ilmeisesti korjattu, eli virhe myönnetty, joten miksiköhän ihmeessä sitä ei ole päivitetty vanhempiin. Luulisi että kun pistää kättä taskuun 80k€ niin saisi sellaisen auton missä voisi itse päättää lämmitetäänkö vai ei. Aika paljon halvemmissa ropposissa tämä on mahdollista. On yritetty kikkailla ja automatisoida kaikenlaista mutta lopputulos on huonompi kuin jos olisi täysin manuaalista.
Ratin lämmitin on näissä uudenkin käyttöliittymän i4:ssa yksipykäläinen, mutta joko sen lämpötilaa on säädetty tai sitten mieltymykset vaihtelee paljon. Nimittäin omasta mielestäni se on ehdoton varuste, eikä kyllä mitenkään liian kuuma. Siinähän on termostaatti eli vaikka olisi päällä puolituntia, ei se mitenkään hirmu kuumaksi mene. Varmaan riippuu siitäkin, onko henkilöllä taipumusta kylmäkätisyyteen, kuten itsellä. Liekö ratin mallikin vaikuttaa eli tavallinen vs. M sport?
Comment
-
Jatkan tähän…Originally posted by nupaha View PostMoro!
i40 M50 harkinnassa. Onkos näissä kaikissa jo lämmitys lämpöpumpulla eikä vastuksilla?
Makuasiota, mutta mitä varusteita kannattaa ehdottomasti olla muuten? Adaptiivinen vakkari nyt ainakin, vetokoukku olis hyvä, kun asuu okt:ssa, hifit astetta paremmat ja Apple Carplay. Normivarusteiden lisäksi. Muuta nyt en itte heti keksi.
Onko jotain varustetta erityisesti sähköautoiluun liittyvää, mikä
on ehdoton?
Ekaa täyssähkäriä harkitsen.
onkos näissä kaikissa i4 M50-malleissa se adaptiivinen/aktiivinen alusta? Ei oo vissiin kaikkein luotettavin keksintö mitä olen käyttökokemuksia lukenut.
Edit: taitaa olla paremminkin säätyvä alusta.Last edited by nupaha; 26-10-2025, 14:46.työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
kauppakassina Audi A3 sedan
kesäkissana Jaguar XKR
tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl
Comment
-
-
Onko sama homma eli 18" sopii vaikka on varusteina:Originally posted by melperri View PostTänään vahvistui tieto vielä käytännössä , kun heitettiin 18`` setti ongelmitta alle pojan proM50:een.
S33T Motorsport engineering package
S2NH M Sport BrakeLast edited by Patriot; 26-10-2025, 20:18.E39 540iA M62TUB44
Comment
-
Ei sovi. Kuten todettua, 33T varusteella on isommat etujarrut.Originally posted by Patriot View Post
Onko sama homma eli 18" sopii vaikka on varusteina:
S33T Motorsport engineering package
S2NH M Sport BrakeBMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 54*BMW
👍 1Comment
-
Millaisia kokemuksia on porukalla jotka ovat vaihtaneet M50:n M60 malliin?
Itsellä oli M50 lähes 3 vuoden iässä kun se aikoinaan lähes vuoden jonotusajalla tuli hankittua. Sattui sellainen yksilö ja varmasti myös kilometrimäärät, ettei mitään vikaa koko kaarassa ollut sen elinkaaren aikana. M50 oli Fully Charged ja nyt on M60 Supercharged. Mitään isoja mullistavia eroja ei näy. Renkaat leveämmät, ratti vielä paremman tuntuinen, penkit ovat erinomaiset (tosin nyt on muutenkin eri paketti kuin viimeksi), käyttöliittymä vaihtunut (eroa varmasti pelkästään jo M50 malliversion takia). Näköjään ympäristöä kuvaava Drive Recorder on poistunut varustepaketeista ja sen saa vaan erikseen tilaamalla.
Erityisen iloinen siitä et ylinopeusvaroittimen saa SET -napin pitkällä painalluksella hiljaiseksi.
Comment
-
Jaahas, BMW Drive Recorderin tilaus umpeutuu marraskuun lopulla ja nyt tuli ilmoitus, että tilausta voi jatkaa. Listahinta on mukavasti lähes kolminkertaistunut viime vuoteen verrattuna, eli viime vuonna 40 €/vuosi, nyt 119 €/vuosi. (itse asiassa maksamani hinta on melkein nelinkertaistunut, sillä viime vuonna hinta oli 40 € miinus 20% eli 32 €).
Laitoin kyselyn palveluntarjoajalle, että onko kyseessä virhe, sillä tietääkseni inflaatio ei ole vuodessa ihan noin paljoa noussut...i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
Onko muillakin sähköpenkkien tallennuspaikat väärin päin? Eli kun painaa set nappia ja sen jälkeen ykköstä niin näytöllä lukee että on tallennettu paikkaan 2 ja päinvastoin. Mahdollisesti tullut tämä ominaisuus jonkun päivityksen yhteydessä koska aiemmin sitä ei ollut. iDrive 8 käytössä.
Comment
-
Nyt kävi näin, että ostin elämäni ensimmäisen sähköauton ja samalla ensimmäisen bemarini. Aiemmin olen ollut vähän bemarivastainen, mutta nyt kävin koeajamassa lukuisia eri merkkejä ja malleja ilman minkäänlaisia ennakko-odotuksia, i4 ja i5 olivat ainoat jotka herätti tunteita, kaikki muut tuntuivat kovin arkisilta kehonsiirtimiltä. Hankintana täysin järjetön, ei voi mitenkään perustella millään arvon säilymisellä, teknisesti parempana, edullisilla käyttökuluilla tai yleensäkään millään muulla kuin "minä tahdon" -argumentilla, mutta sehän riittää
Viikon olen nyt ajellut ja ei ole vielä kaduttanut, laatuvaikutelma on kuin yö ja päivä kun vertaa vaikka koejettuun uuteen CLA:han, se oli järkytys. Melko paljon on avustinta ja teknistä himmeliä tuossa, ei siinä paljon tarvi kuin pitää ratista kiinni ja nauttia menosta.
Onko jengi koodannut iDrive 8.5:een noita ajoavustimien maarajoituksia pois? Ymmärtääkseni se on mahdollista edelleen, mutta en ole kokeillut vielä.
Toinen juttu, minulla on tuo 33T -varuste JA 18" double spoke vanteet, hyvin tuntuu mahtuvan.
Comment
-
Tää on sen verran mielenkiintoinen keissi, että saatko auton varustelistan laitettua jostain VIN-dekooderista.Originally posted by Tapiiri View Post
Toinen juttu, minulla on tuo 33T -varuste JA 18" double spoke vanteet, hyvin tuntuu mahtuvan.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Tässä tulee. Orkkiksena siis isommat vanteet, mutta hiljaisuutta ja mukavuutta tavoitellen vaihdettu 18" vanteet.Originally posted by PNM2 View Post
Tää on sen verran mielenkiintoinen keissi, että saatko auton varustelistan laitettua jostain VIN-dekooderista.
S1CXA Xtraboost
S2VFA Adaptive M chassis
S2VLA Variable sport steering
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S493A Storage compartment package
S4U9A Acoustic pedestrian protection
S4URA Ambient interior light
S4V1A BMW ICONICSOUNDS ELECTRIC
S534A Automatic air conditioning
S548A Kilometre speedo
S6VBA Control Infotainment
S715A M Aerodynamics package
S754A M Rear spoiler
S760A High gloss shadow line
S775A Headlining anthracite
S1CBA CO2 equipment
S230A Extra package, EU-speciifc
S248A Steering wheel heater
S2PAA Locking wheel bolt
S2VBA Tyre pressure display
S302A Alarm system
S322A Comfort access
P33BA M SPORT PACKAGE PRO
S33TA Motorsport engineering package
S3ACA Trailer coupling
S3FWA BMW lt-all.wheel dbl.spoke 868M STD HP
S3M2A M SPORT BRAKE, RED HIGH-GLOSS
S3MFA M lights Shadow Line
S403A Glass roof, electrical
S420A Sun protection glazing
S428A Warning triangle and first aid kit
S459A Seat adjustment, electric, with memory
S488A Lumbar support, driver and passenger
S491A Backrest width adjustment driver
S4A2A Glass application Crafted Clarity
S4GQA M seat belts
S4HAA Seat heating, front and rear
S4MCA Interior trimstrips, Carbon Fibre
S4NWA LUXURY INSTRUMENT PANEL
S4T2A LADEKABEL PROFESSIONAL (MODE 3)
S552A Adaptive LED headlight
S5ACA High-beam assistant
S5AQA Active guard plus
S5AUA Driving assistant professional
S5DAA Passenger airbag deactivation
S5DNA Parking assistance system Plus
S654A DAB tuner
S688A Harman/Kardon surround sound system
S6AEA Teleservices
S6AFA Statutory emergency call
S6AKA Connected Drive Services
S6C3A Connected Package Professional
S6NXA Storage tray wireless charging
S6PAA Personal eSIM
S6S4A Language version Swedish
S6U3A BMW Live operating area Professional
P7A2A Innovation pack II
P7LGA Guidance Paket
S885A On-board literature, Swedish
S8R3A COC ADDITIONAL SCOPES
S8R9A Refrigerant R1234yf
S8SMA Car ident. number visible from outside
S8TFA Active pedestrian protection
S8TRA Decoding additional functions
S8WDA Control, driver assistance systems
S8WNA Control E
S902A General special inspection
S993A model year code in VIN
Comment
Comment