BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3864
    • Nokia

    #316
    Originally posted by Mikey? View Post
    - onnistuuko kotona lataaminen normaalista 1-vaihepistorasiasta ja tuleeko i4:n mukana sopiva kaapeli? Latausteho lienee 230V x 10 Amp ?
    Uuden BMW:n mukana ei tule mitään latauslaitetta (ainakaan Suomessa, muista maista en tiedä), se loppui joskus 1,5-2 v tms sitten, en muista tarkkaan. Siihen asti Suomiautoissa tuli mukana Flexible fast charger 8A virtajohdolla. Saksa-autoissa on tullut sama laturi 10A virtajohdolla.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 54*BMW

    Comment

    • Tapiiri
      Newbiemmer
      • Nov 2025
      • 4
      • Oulu

      #317
      Onko kenelläkään varmaa tietoa, että lämmittääkö auton esilämmitys myös akkua? Eli jos ajastaa lähtöajan, niin lämpeneekö akku myös vai jääkö se -35c jos se on sitä ollut yön jäljiltä? Entä jos klikkaa äpistä sitä tuuletinta, tekeekö se akulle mitään?
      Vähän oudolta tuntuisi jos akkua ei esilämmitetä ajoa varten missään tilanteessa.

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1182
        • Espoo

        #318
        Originally posted by Tapiiri View Post
        Onko kenelläkään varmaa tietoa, että lämmittääkö auton esilämmitys myös akkua? Eli jos ajastaa lähtöajan, niin lämpeneekö akku myös vai jääkö se -35c jos se on sitä ollut yön jäljiltä? Entä jos klikkaa äpistä sitä tuuletinta, tekeekö se akulle mitään?
        Vähän oudolta tuntuisi jos akkua ei esilämmitetä ajoa varten missään tilanteessa.
        Tämä on omaa mutua mutta veikkaan, että ei. Akulle kuuma taitaa olla pahempi kuin kylmä ja turhaan akkua ei kannata lämmittää, kun akkua kuluu pakkasella muihin mukavuusvarusteisiin niiden isomman käytön vuoksi. Eli polttomoottoriajan "kylmäkäynnistys" ei sähköautomaailmassa ole sama juttu.

        Esilämmitys asetettuna autosta on sama asia kuin appiksesta käynnistettynä. Appiksessa toki on akun esilämmityspainike myös eli siitä kokeilemaan, miten esilämmitys vaikuttaa ajokulutukseen.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • volvostabemariin
          Bimmer Rookie
          • Sep 2019
          • 93
          • Kanta-Häme

          #319
          Lämmittää akkua silloin kun auto on piuhan päässä ja on asetettu lähtöika (sovelluksesta tai autosta). "Ilmastoi nyt" äpistä lämmittää / villentää pelkän ohjaamon.

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1182
            • Espoo

            #320
            Originally posted by volvostabemariin View Post
            Lämmittää akkua silloin kun auto on piuhan päässä ja on asetettu lähtöika (sovelluksesta tai autosta). "Ilmastoi nyt" äpistä lämmittää / villentää pelkän ohjaamon.
            Tämähän oli hyvä info.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Flitzer
              Newbiemmer
              • Nov 2025
              • 8
              • Uusimaa

              #321
              Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?

              Comment

              • Mikey?
                Newbiemmer
                • Nov 2025
                • 2
                • Lappeenranta

                #322
                Originally posted by Flitzer View Post
                Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?
                Tuohon liittyen: onko auton pohjassa jotain pohjalevyä vai onko akkukotelo suoraan esillä?

                Comment

                • Flitzer
                  Newbiemmer
                  • Nov 2025
                  • 8
                  • Uusimaa

                  #323
                  Originally posted by Mikey? View Post

                  Tuohon liittyen: onko auton pohjassa jotain pohjalevyä vai onko akkukotelo suoraan esillä?
                  Suoraan esillä.

                  Comment

                  • Aksuuu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 310
                    • Rauma

                    #324
                    Originally posted by Flitzer View Post
                    Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?


                    1mm on väärää tietoa. Muistaakseni max. 5mm syvä naarmu sallitaan. En oo pariin talveen saanut mitään jälkiä pohjaan, loppukesästä käytin A-katsastuksessa "teknisessä tarkastuksessa" jossa katseltiin alustan osat katsurin toimesta ja pääsi itekin pällistelemään pohjaa kun auto nosturilla oli.
                    I4 e40 Msport
                    Kia Rio 1.2 -21
                    ex. 520d F11 LCI -16
                    ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                    ex. 320d E90 -06
                    ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                    ex. 320i E36 Coupe -95

                    Comment

                    Working...
                    X