BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3865
    • Nokia

    #316
    Originally posted by Mikey? View Post
    - onnistuuko kotona lataaminen normaalista 1-vaihepistorasiasta ja tuleeko i4:n mukana sopiva kaapeli? Latausteho lienee 230V x 10 Amp ?
    Uuden BMW:n mukana ei tule mitään latauslaitetta (ainakaan Suomessa, muista maista en tiedä), se loppui joskus 1,5-2 v tms sitten, en muista tarkkaan. Siihen asti Suomiautoissa tuli mukana Flexible fast charger 8A virtajohdolla. Saksa-autoissa on tullut sama laturi 10A virtajohdolla.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
    ½ BMW 335i xDrive M-sport E92 Saphirschwarz metallic '09
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
    BMW X6 xDrive 30d M-Sport F16 Alpinweiß '15

    ex. 54*BMW

    Comment

    • Tapiiri
      Newbiemmer
      • Nov 2025
      • 4
      • Oulu

      #317
      Onko kenelläkään varmaa tietoa, että lämmittääkö auton esilämmitys myös akkua? Eli jos ajastaa lähtöajan, niin lämpeneekö akku myös vai jääkö se -35c jos se on sitä ollut yön jäljiltä? Entä jos klikkaa äpistä sitä tuuletinta, tekeekö se akulle mitään?
      Vähän oudolta tuntuisi jos akkua ei esilämmitetä ajoa varten missään tilanteessa.

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1183
        • Espoo

        #318
        Originally posted by Tapiiri View Post
        Onko kenelläkään varmaa tietoa, että lämmittääkö auton esilämmitys myös akkua? Eli jos ajastaa lähtöajan, niin lämpeneekö akku myös vai jääkö se -35c jos se on sitä ollut yön jäljiltä? Entä jos klikkaa äpistä sitä tuuletinta, tekeekö se akulle mitään?
        Vähän oudolta tuntuisi jos akkua ei esilämmitetä ajoa varten missään tilanteessa.
        Tämä on omaa mutua mutta veikkaan, että ei. Akulle kuuma taitaa olla pahempi kuin kylmä ja turhaan akkua ei kannata lämmittää, kun akkua kuluu pakkasella muihin mukavuusvarusteisiin niiden isomman käytön vuoksi. Eli polttomoottoriajan "kylmäkäynnistys" ei sähköautomaailmassa ole sama juttu.

        Esilämmitys asetettuna autosta on sama asia kuin appiksesta käynnistettynä. Appiksessa toki on akun esilämmityspainike myös eli siitä kokeilemaan, miten esilämmitys vaikuttaa ajokulutukseen.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • volvostabemariin
          Bimmer Rookie
          • Sep 2019
          • 93
          • Kanta-Häme

          #319
          Lämmittää akkua silloin kun auto on piuhan päässä ja on asetettu lähtöika (sovelluksesta tai autosta). "Ilmastoi nyt" äpistä lämmittää / villentää pelkän ohjaamon.

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1183
            • Espoo

            #320
            Originally posted by volvostabemariin View Post
            Lämmittää akkua silloin kun auto on piuhan päässä ja on asetettu lähtöika (sovelluksesta tai autosta). "Ilmastoi nyt" äpistä lämmittää / villentää pelkän ohjaamon.
            Tämähän oli hyvä info.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Flitzer
              Newbiemmer
              • Nov 2025
              • 8
              • Uusimaa

              #321
              Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?

              Comment

              • Mikey?
                Newbiemmer
                • Nov 2025
                • 2
                • Lappeenranta

                #322
                Originally posted by Flitzer View Post
                Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?
                Tuohon liittyen: onko auton pohjassa jotain pohjalevyä vai onko akkukotelo suoraan esillä?

                Comment

                • Flitzer
                  Newbiemmer
                  • Nov 2025
                  • 8
                  • Uusimaa

                  #323
                  Originally posted by Mikey? View Post

                  Tuohon liittyen: onko auton pohjassa jotain pohjalevyä vai onko akkukotelo suoraan esillä?
                  Suoraan esillä.

                  Comment

                  • Aksuuu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 310
                    • Rauma

                    #324
                    Originally posted by Flitzer View Post
                    Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?


                    1mm on väärää tietoa. Muistaakseni max. 5mm syvä naarmu sallitaan. En oo pariin talveen saanut mitään jälkiä pohjaan, loppukesästä käytin A-katsastuksessa "teknisessä tarkastuksessa" jossa katseltiin alustan osat katsurin toimesta ja pääsi itekin pällistelemään pohjaa kun auto nosturilla oli.
                    I4 e40 Msport
                    Kia Rio 1.2 -21
                    ex. 520d F11 LCI -16
                    ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                    ex. 320d E90 -06
                    ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                    ex. 320i E36 Coupe -95

                    Comment

                    • hakala-
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 463
                      • Tampere

                      #325
                      Täällä on ollut keskustelua ratin lämmittimestä niin pitänee laittaa omaa kokemusta: ratin lämmitys ei kyllä minulla ainakaan lämmitä rattia mitenkään todella/liian kuumaksi? sellaisen vaikutelman voi saada joistain kommenteista että se lämpenisi aivan älyttömästi. Esilämmitystä n. 15min niin ratti on juurikin mukavan lämmin. Tietty makukysymyksiähän nämä ovat. Varusteena kyllä kiva. Mielestäni teslan autopilotti voittaa DAPin, pitää autoa paremmin keskellä kaistaa, makukysymyksiä nämäkin varmasti. Toki bemari ei ole tehnyt haamujarrutuksia vielä ainakaan, teslalla niitä välillä tuli. I4 M50 ollut ajossa nyt noin kuukauden.

                      Meneeköhän tuo takastefa homma bemarin piikkiin vai omasta lompakosta? En ole vielä kerennyt katsomaan vuotaako oma mutta valmiiksi kaipaan tietoa.
                      F15 M50D
                      E36 328 turbo
                      E34 535 turbo

                      Comment

                      • Patriot
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 282

                        #326
                        Originally posted by hakala- View Post
                        Täällä on ollut keskustelua ratin lämmittimestä niin pitänee laittaa omaa kokemusta: ratin lämmitys ei kyllä minulla ainakaan lämmitä rattia mitenkään todella/liian kuumaksi? sellaisen vaikutelman voi saada joistain kommenteista että se lämpenisi aivan älyttömästi. Esilämmitystä n. 15min niin ratti on juurikin mukavan lämmin. Tietty makukysymyksiähän nämä ovat. Varusteena kyllä kiva.
                        Hyvä kuulla. Lyhyellä kokemuksella voi todeta, että ratti ei ole erityisen kylmä lähtölämmityksen jälkeen, mutta jos ratinlämmitys olisi niin kyllä se tulisi kytkettyä usein päälle mukavuussyistä. En ole aivan varma, onko se sitten taas noin 800 euron arvoinen satsaus.
                        E39 540iA M62TUB44

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1183
                          • Espoo

                          #327
                          Ratinlämmityksissä on oltava eroja, koska mulla ratti on aina lämmennyt jopa epämiellyttävän kuumaksi, jos autoa on esilämmitetty pitkään eli about noin vartin ja siitä pidempään. Kuten oon aiemminkin todennut, esilämmittäessä ratinlämmityksen poiskytkentä on valitettavasti aina ensimmäinen asia, joka autoon istuttaessa tehdään.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3873
                            • Raisio

                            #328
                            Einakin yhdessä japanilaistaustaisessa merkissä tuntuu ratin kuumuus vaihtelevan vuosimallin ja yksilön mukaan mitä nyt muutaman yksilön rattia puristellut viime viikkojen sisällä.

                            Comment

                            Working...
                            X