BMW i4
Collapse
X
-
Tervehdys kaikille sähköautoilijoille. itsellenikin vaihtui pari kuukautta sitten i4M50 vm. 2024 (valmistettu 2023, VIN-koodattu 2024 malliseksi) ajettu 48 000km. Aikaisempi kulkine oli F11 535i xDrive vm. 2012. Tässä muutamia havaintoja ja vertailua tuohon edelliseen kulkineeseen, jolla oli vaihtohetkellä ajettu n. 120 000km.
Varmaan kaikille polttomoottorista sähköön vaihtaneille tulee ensimmäisenä havaintona mieleen teho ja vääntö. G26 on todellinen peto oli sitten kyseessä paikaltaan kiihdytys, ohitustilanne tai vain ihan normaali liikennevirrassa ajaminen. Toisena ainakin itselleni nousee auton käytös niin uraisella kuin mutkaisellakin tiellä, painon toki huomaa, mutta se on onnistuttu peittämään varsin hyvin. Auto kääntyy mutkaan ketterästi ja lähtee juurikin kuljettajan toivomaan suuntaan käskettäessä. Urat eivät ihmeemmin auton suuntaa muuta, vaan se kulkee vakaasti kuin se kuuluisa juna kiskoilla. Plussan puolelle menee myös auton "tankkaus". F11 hörppi bensaa keskimäärin 10l/100km ja se oli lähdettävä aina täällä syrjäkylillä erikseen tankkaamaan, tuon sähköauton lyö piuhan päähän kotona ja rahaa kuluu 100km:iin 2,5€, se saa hymyn huulille joka kerta.
Mutta sitten niitä outouksia ja kummallisuuksia. Sähköautosta sanotaan, että se on hiljainen, mutta ei kyllä tämä versio. Ikkunat vuotavat äänellisesti jopa enemmän kuin Z4 E85:n vaikka se on kangaskattoinen. Toistakymmentä vuotta vanha F11 peittoaa hiljaisuudessa tuon sähkärin mennen tullen. Autoissa on vielä itselläni sama rengastuskin, joten sekään ei voi siihen vaikuttaa. Toki kun tutkii G26:n tiivistyksiä tarkemmin, niin esim. vanhassa F11 oli kolminkertaiset ovitiivisteet karmillisilla laseilla, joten se jo varmasti merkkaa jotain. Sitten tieäänet, nastojen jäljiltä kevätkarkean asfaltin jyrinä kantautuu kabiiniin hyvin selvästi ja jopa tuntuu ohjauspyörässä, mitä ei huomannut F11 mitenkään. Ääni saattoi F-läisessä tunkea vaimeana jyrinänä läpi, mutta muuten autossa ei huomannut mitään verrattuna tähän uuteen.
Kummallinen on myös käytös liukkaalla tiepinnalla. Molemmissa autoissa minulla on ollut Continental Vikingcontact 8 renkaat. Tämän sähkärin olen saanut normaalissa tasaisessa 110km/h tuntinopeudessa moottoritiellä kahdesti sivuluisuun, jonka kyllä pystyin ajovakautuksen avulla hallitsemaan, mutta mitään vastaavaa en kokenut 6 vuoden omistusaikana F-läisellä, se kulki kuin juna sohjossa, jäällä tai ihan vain kuivalla. Lieneekö syynä sitten tuo roima "ylipaino" sähköautossa vai johtuisiko se F11:n pidemmästä akselivälistä, joka kyllä rauhoittaa menoa?
Yksi asia jonka luulin olevan hankalaa omaksua oli G26:n mittaristo, mutta sen kanssa tulin yllättävän nopeasti sinuiksi. Lisäksi järjestelmän kyky liittää puhelin osaksi auton tietojärjestelmää on kohtuu nopeaa ja käyttö erittäin sulavaa. Autossa on käyttöjärjestelmänä 8.0 ja en kaipaa kokeiltuani uudempaa 8,5 siinä olevia ominaisuuksia mihinkään. Lienee makuasia enemmänkin. Samoin 5 kameran järjestelmä auton ympärillä on oiva apu monessa tilanteessa.
Tässäpä näitä. Hyvää kevään jatkoa kaikille.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juize View PostEihän tuohon karttapäivitykseen Windows tietokonetta tarvitse ostaa, onhan connected drivessä linkki myös Macille (vähintään MacOS 10.14) karttojen BMW Download Manager:iin.
Leave a comment:
-
-
Eihän tuohon karttapäivitykseen Windows tietokonetta tarvitse ostaa, onhan connected drivessä linkki myös Macille (vähintään MacOS 10.14) karttojen BMW Download Manager:iin.
Leave a comment:
-
-
Mulla just päivittyi kartta ja vaikka perusversio näyttääkin jotain 2023-versiota, on päivitys sitten joku 2025-mukainen. Todennäköisesti mitään eroa ei ole eli en jaksa säätää tikun kanssa yhtään enempää vaan menen otana tulevalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hobbes View PostMikäs karttaversio muilla on käytössä? Auto näyttää, että olisi Europe Joy 2022-4. Connected Drive tarjoaa Europe Joy 2025-2 ja huoltoliikkeen mukaan uusin olisi Europe Joy 2025-1.
Ja miksi kartat ei päivity automaattisesti kun sellainen ominaisuus on käytössä? Pitääkö muka oikeasti ladata USB-tikulle?
Leave a comment:
-
-
Kartastopäivitysten totetuttaminen OTA-palveluna on järjestelmäautomaation kannalta vaativaa kymmenien gigatavujen kokoisista tiedostopaketeista johtuen, mutta loppukäyttäjän kannalta lähtökohtaisesti vaivattomampaa kuin esim. erillisten siirtomuistien avulla. Itsekin toivoisin päivitysten toimivan kuten suunniteltu, mutta tikkupäivityksin on toistaiseksi saanut tehtyä onnistuneesti. Tilanne todennäköisesti paranee nykyisestä nopeampien tietoliikenneyhteyksien yleistyessä. Edellä jätin huomioimatta, että jotkut tosiaan haluavat käyttää Windows-käyttöjärjestelmää, vaikka Macceja on ollut jo vuosien ajan saatavilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JaniLap View Post
Kartastoversio Joy 2025-2 on julkaistu ja saatavilla Connected Drive -palvelun kautta. Jos tilauksesi on aktiivinen ja et saa päivitettyä OTAna, niin sitten toteutus muistitikun avulla. Ei sen vaikeampaa nykyään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JaniLap View PostJos tilauksesi on aktiivinen ja et saa päivitettyä OTAna, niin sitten toteutus muistitikun avulla. Ei sen vaikeampaa nykyään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hobbes View PostMikäs karttaversio muilla on käytössä?
Leave a comment:
-
-
Mikäs karttaversio muilla on käytössä? Auto näyttää, että olisi Europe Joy 2022-4. Connected Drive tarjoaa Europe Joy 2025-2 ja huoltoliikkeen mukaan uusin olisi Europe Joy 2025-1.
Ja miksi kartat ei päivity automaattisesti kun sellainen ominaisuus on käytössä? Pitääkö muka oikeasti ladata USB-tikulle?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by IKa View Post
Mulla oli sama G22:ssa. Huollossa löysivät kiveniskeymän yhdestä etupuskurin anturista. Anturi vaihdetiin, jolla vika korjautui. Mutta kiveniskeymän takia anturin vaihtoa ei kelpuutettu takuun piiriin. Autoa huollosta noutaessani ihmettelin työn vastaanottajalle, että miksi ihmeessä koko parkkitutkasysteemi halvaantuu yhden anturin vikaantumisen vuoksi. Vastaus oli, että asia nyt on vain niin.
Aika herkkiä kiveniskuille nämä nykyiset anturit.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by IKa View Post
Mulla oli sama G22:ssa. Huollossa löysivät kiveniskeymän yhdestä etupuskurin anturista. Anturi vaihdetiin, jolla vika korjautui. Mutta kiveniskeymän takia anturin vaihtoa ei kelpuutettu takuun piiriin. Autoa huollosta noutaessani ihmettelin työn vastaanottajalle, että miksi ihmeessä koko parkkitutkasysteemi halvaantuu yhden anturin vikaantumisen vuoksi. Vastaus oli, että asia nyt on vain niin.
Kävin äsken vielä kerran tarkastamassa kaikki anturit, mutta pintapuolisin kaikki näyttävät aivan ehjiltä, eikä antureiden vieressäkään ollut kiveniskemiä tms. Noh, katsotaan, mitä huollossa sitten sanovat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JPM50 View PostHöh, autoni (i4 M50) parkkitutkat alkoivat herjata, että tutkat ovat likaiset ja auto "käski" puhdistaa ne. Noh, tutkat olivat ihan puhtaat, mutta pyyhkäisin ne kaikki joka tapauksessa pariin kertaan. Ei auttanut, jja herja on edelleen päällä, eikä pysäköintiavustin tietenkään toimi.
Onneksi on tuo Turva voimassa, niin eikun auto vaan pajalle, aika varattu parin viikon päähän (30.4.).
Onko muilla ollut vastaavaa vikaa..?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jaholopa View PostMites, onko muut huomanneet että noi karmittomat lasit pitää vähän meteliä. Huomasin kesärenkaisiin siirryttäessä tuon, kun ajetaan 80 km/h ja yli. Melu ei ole suuri, aika pieni "suhina" itseasiassa kuskin lasin kohdalla. Kuitenkin vähän ärsyttävä kun auto on hiljainen muuten. Mietin että onko tämä karmittomien lasien ominaisuus joka pitää hyväksyä. Autossa takuuta jäljellä niin voin toki huollossa valittaa asiasta.Last edited by FlyingFinn; 16-04-2025, 10:36.
Leave a comment:
-
Leave a comment: