memebuy23buy

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jaholopa
    replied
    Mites, onko muut huomanneet että noi karmittomat lasit pitää vähän meteliä. Huomasin kesärenkaisiin siirryttäessä tuon, kun ajetaan 80 km/h ja yli. Melu ei ole suuri, aika pieni "suhina" itseasiassa kuskin lasin kohdalla. Kuitenkin vähän ärsyttävä kun auto on hiljainen muuten. Mietin että onko tämä karmittomien lasien ominaisuus joka pitää hyväksyä. Autossa takuuta jäljellä niin voin toki huollossa valittaa asiasta.
    Last edited by jaholopa; 16-04-2025, 10:11.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Höh, autoni (i4 M50) parkkitutkat alkoivat herjata, että tutkat ovat likaiset ja auto "käski" puhdistaa ne. Noh, tutkat olivat ihan puhtaat, mutta pyyhkäisin ne kaikki joka tapauksessa pariin kertaan. Ei auttanut, jja herja on edelleen päällä, eikä pysäköintiavustin tietenkään toimi.

    Onneksi on tuo Turva voimassa, niin eikun auto vaan pajalle, aika varattu parin viikon päähän (30.4.).

    Onko muilla ollut vastaavaa vikaa..?
    Last edited by JPM50; 15-04-2025, 14:37.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by wuiZ View Post
    "Viime aikoina" huomannut että auton lämmittäminen on ruvennut kestää kauemmin. Talvella kovilla pakkasella on tyyliin heti ruvennut puhaltaa lämmintä ilmaa mutta nyt tuntuu että saa pitkääkin ajaa ennen kun se hönkäisee lämmintä ja joskus pitkän matkan aikana saattaa yhtäkkiä tullakin suht kylmää ja vaikka lämmöt säätää ylös niin ei auta. Ei myöskään esilämmittele autoa kun on asetellut lähtöaikaa vaikka joskus tuntuu sen tekevän kuitenkin. Puhaltimien etäkäynnistys samaten "joskus" lämmittää mutta tuntuu ettei sekään aina onnistu autolta hyvin.

    Onkohan jotain mitä tässä voi koittaa katsoa tai säätää tai potkia? vai onko varattava huolto ekalle vapaalle slotille kolmen viikon päähän ja toivoa että sopii vielä silloin kalenteriin ?

    i4M50 2024/18500km
    Eiköhän siellä ole ihan lämmitin rikki.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Valitin huollossa, että X5:ssä eivät lämmöt tahtoneet pitkällä matkalla pysyä kohdillaan vaan piti pyytää lisää ja lisää ja silti tuntui viileältä. Kertoivat, että jossain viime vuoden softaversiossa oli ollut jotain hämärää ja päivittivät softat. En ole vielä ajanut niin pitkää matkaa, että olisin päässyt toteamaan, korjautuiko ongelma. Lieneekö samaa bugia sitten i-autojen softissakin?

    Leave a comment:


  • wuiZ
    replied
    "Viime aikoina" huomannut että auton lämmittäminen on ruvennut kestää kauemmin. Talvella kovilla pakkasella on tyyliin heti ruvennut puhaltaa lämmintä ilmaa mutta nyt tuntuu että saa pitkääkin ajaa ennen kun se hönkäisee lämmintä ja joskus pitkän matkan aikana saattaa yhtäkkiä tullakin suht kylmää ja vaikka lämmöt säätää ylös niin ei auta. Ei myöskään esilämmittele autoa kun on asetellut lähtöaikaa vaikka joskus tuntuu sen tekevän kuitenkin. Puhaltimien etäkäynnistys samaten "joskus" lämmittää mutta tuntuu ettei sekään aina onnistu autolta hyvin.

    Onkohan jotain mitä tässä voi koittaa katsoa tai säätää tai potkia? vai onko varattava huolto ekalle vapaalle slotille kolmen viikon päähän ja toivoa että sopii vielä silloin kalenteriin ?

    i4M50 2024/18500km

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Ei mitään
    Last edited by Rattiukko; 21-03-2025, 06:02.

    Leave a comment:


  • eemi
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
    Olen ladannut 80% kun auto sitä suosittelee, en ole sen kummemmin tulevia omistajia miettinyt. Autollani on nyt ajettu 60tkm ja nykyisillä ajoilla arvelen että ajan siihen mittariin ainakin 200tkm ennen kuin vaihdan seuraavaan.

    Jos saan akkua ”oikein” lataamalla pidettyä sen mahdollisimman hyvässä kunnossa niin siksi kiinnostaa muiden latauskäytännöt ja akkujen kunto.

    Kuten edellisistä viesteistä on saanut lukea niin käytäntöjä ja näkemyksiä on erilaisia miten akkua tulisi ladata.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Oma käsitys on että nykyvehkeet ei tarvitse 100% latausta kennojen balansointiin, ainakaan jos on NMC/NCM akku. Vaikka olisi LFP akku niin silloinkin suositus 100% latauksesta toisinaan taitaa olla lähinnä sitä varten että akun totaalikapasiteetti saadaan arvioitua paremmin eikä niinkään kennobalanssin takia.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Meidän i4 on ladattu aina täyteen (paitsi kesken reissun pikalatureilla) ja 85000 km:n jälkeen akun kunto on raportin mukaan 97% eli ei tuo täyteen lataaminen ainakaan vielä ole isoja tuhoja tehnyt.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Tuon balanssoinnin takia ainakin erään sähköprätkän ohjeissa neuvottiin latamaan täyteentäyteen vähintään 1-2 vuodessa. Muutoin siinäkin ohjeistus oli tuo 80%.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"

    Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
    Minä teen niin kuin kyseisen auton valmistajan käyttöohjeessa sanotaan. Sama asia sanotaan myös BMW:n nettisivuilla, siellä on vielä tiukempi suositus sen suhteen kuinka tyhjäksi kannattaa ajaa. Siinä on minulle riittävästi järkeä kädessä, ei ole tarvetta kehitellä omia teorioita. Eikä missään käyttäjälle toimitetuissa tiedoissa sanota mitään tuollaista mihin viittaat. Muutan tapojani jos valmistajalta tulee suositus ladata täyteen. En ole isommin asiaan perehtynyt mutta vastaava vajaaksi jättäminen on ollut niillä muillakin merkeillä minkä autojen tietoja olen joskus katsonut. Muut voi tehdä mitä haluaa minä teen toistaiseksi näin, olen ollut tyytyväinen ja akku on tikissä. Enkä muutenkaan saisi mitään lisäarvoa täyteen lataamisesta. Tuskin ne valmistajan ohjeet tuulesta temmattuja on tai peräti vahingollisia.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"

    Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.

    Leave a comment:


  • volvostabemariin
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post

    Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, .
    Tähän liittyen kannattaa youtubesta katsoa Harri Salon video, jossa "akkuexpertit" (toinen on se Kokkolan kuuluisuus) keskustelevat. Kun mutkia oikoo niin akku on rasittuneimmillaan kun se on täysi. Siihen pohjautuu tuo 80% suositus. Sama on mm. meikäläisen sähköfillarissa

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
    Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, eikä ole mitään tarvetta ladata enempää. Espoo - Lappeenranta välillä menee kapasiteetista luokkaa 60% eikä yleensä sitäkään. Ei mitään tarvetta ladata täyteen, 80% riittää paremmin kuin hyvin. Omien ajojen pidemmillä matkoilla ei selviä lataamatta kuitenkaan joten ei ole silloinkaan tarvetta ladata lähdössä täyteen. Olen kyllä joskus kokeeksi ladannut 100% kotilaturilla ja silloin näytti sähköä menevän selvästi enemmän etenkin siellä loppupäässä kun työnnetään viimeisiä prosentteja akkuun. Onko tuolla suosituksella merkitystä vai ei, sitä en tiedä kun en ole akkuteknologian asiantuntija mutta ei ole myöskään mitään tarvetta sitä kyseenalaistaa.

    Latauspiuhan tökkäämistä pistokkeeseen en pysty kyllä kokemaan mitenkään vaivalloiseksi vaikka tekisin sen useamman kerran päivässä. Vaivalloisempaa on esimerkiksi aplikaatioiden käyttöpakko sellaisten asioiden tekemiseen mikä on onnistunut ennen ilman aplikaatioita. Eikä sekään ole kovin vaivalloista.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by eemi View Post

    Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.
    Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.

    Leave a comment:

Working...
X