BMW i4
Collapse
X
-
Mites, onko muut huomanneet että noi karmittomat lasit pitää vähän meteliä. Huomasin kesärenkaisiin siirryttäessä tuon, kun ajetaan 80 km/h ja yli. Melu ei ole suuri, aika pieni "suhina" itseasiassa kuskin lasin kohdalla. Kuitenkin vähän ärsyttävä kun auto on hiljainen muuten. Mietin että onko tämä karmittomien lasien ominaisuus joka pitää hyväksyä. Autossa takuuta jäljellä niin voin toki huollossa valittaa asiasta.Last edited by jaholopa; 16-04-2025, 10:11.
-
-
Höh, autoni (i4 M50) parkkitutkat alkoivat herjata, että tutkat ovat likaiset ja auto "käski" puhdistaa ne. Noh, tutkat olivat ihan puhtaat, mutta pyyhkäisin ne kaikki joka tapauksessa pariin kertaan. Ei auttanut, jja herja on edelleen päällä, eikä pysäköintiavustin tietenkään toimi.
Onneksi on tuo Turva voimassa, niin eikun auto vaan pajalle, aika varattu parin viikon päähän (30.4.).
Onko muilla ollut vastaavaa vikaa..?Last edited by JPM50; 15-04-2025, 14:37.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by wuiZ View Post"Viime aikoina" huomannut että auton lämmittäminen on ruvennut kestää kauemmin. Talvella kovilla pakkasella on tyyliin heti ruvennut puhaltaa lämmintä ilmaa mutta nyt tuntuu että saa pitkääkin ajaa ennen kun se hönkäisee lämmintä ja joskus pitkän matkan aikana saattaa yhtäkkiä tullakin suht kylmää ja vaikka lämmöt säätää ylös niin ei auta. Ei myöskään esilämmittele autoa kun on asetellut lähtöaikaa vaikka joskus tuntuu sen tekevän kuitenkin. Puhaltimien etäkäynnistys samaten "joskus" lämmittää mutta tuntuu ettei sekään aina onnistu autolta hyvin.
Onkohan jotain mitä tässä voi koittaa katsoa tai säätää tai potkia? vai onko varattava huolto ekalle vapaalle slotille kolmen viikon päähän ja toivoa että sopii vielä silloin kalenteriin ?
i4M50 2024/18500km
Leave a comment:
-
-
Valitin huollossa, että X5:ssä eivät lämmöt tahtoneet pitkällä matkalla pysyä kohdillaan vaan piti pyytää lisää ja lisää ja silti tuntui viileältä. Kertoivat, että jossain viime vuoden softaversiossa oli ollut jotain hämärää ja päivittivät softat. En ole vielä ajanut niin pitkää matkaa, että olisin päässyt toteamaan, korjautuiko ongelma. Lieneekö samaa bugia sitten i-autojen softissakin?
Leave a comment:
-
-
"Viime aikoina" huomannut että auton lämmittäminen on ruvennut kestää kauemmin. Talvella kovilla pakkasella on tyyliin heti ruvennut puhaltaa lämmintä ilmaa mutta nyt tuntuu että saa pitkääkin ajaa ennen kun se hönkäisee lämmintä ja joskus pitkän matkan aikana saattaa yhtäkkiä tullakin suht kylmää ja vaikka lämmöt säätää ylös niin ei auta. Ei myöskään esilämmittele autoa kun on asetellut lähtöaikaa vaikka joskus tuntuu sen tekevän kuitenkin. Puhaltimien etäkäynnistys samaten "joskus" lämmittää mutta tuntuu ettei sekään aina onnistu autolta hyvin.
Onkohan jotain mitä tässä voi koittaa katsoa tai säätää tai potkia? vai onko varattava huolto ekalle vapaalle slotille kolmen viikon päähän ja toivoa että sopii vielä silloin kalenteriin ?
i4M50 2024/18500km
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
Jos saan akkua ”oikein” lataamalla pidettyä sen mahdollisimman hyvässä kunnossa niin siksi kiinnostaa muiden latauskäytännöt ja akkujen kunto.
Kuten edellisistä viesteistä on saanut lukea niin käytäntöjä ja näkemyksiä on erilaisia miten akkua tulisi ladata.
Leave a comment:
-
-
Oma käsitys on että nykyvehkeet ei tarvitse 100% latausta kennojen balansointiin, ainakaan jos on NMC/NCM akku. Vaikka olisi LFP akku niin silloinkin suositus 100% latauksesta toisinaan taitaa olla lähinnä sitä varten että akun totaalikapasiteetti saadaan arvioitua paremmin eikä niinkään kennobalanssin takia.
Leave a comment:
-
-
Meidän i4 on ladattu aina täyteen (paitsi kesken reissun pikalatureilla) ja 85000 km:n jälkeen akun kunto on raportin mukaan 97% eli ei tuo täyteen lataaminen ainakaan vielä ole isoja tuhoja tehnyt.
Leave a comment:
-
-
Tuon balanssoinnin takia ainakin erään sähköprätkän ohjeissa neuvottiin latamaan täyteentäyteen vähintään 1-2 vuodessa. Muutoin siinäkin ohjeistus oli tuo 80%.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostMerkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
Leave a comment:
-
-
Merkkiorganisaation edustajat voivat kumota tämän jos tietävät paremmin, mutta yleinen käsitys on myös se, että akun hallinta (BMS) tekee kennojen balansointia _vain_ kun akku ladataan täyteen ja jätetään sen jälkeen laturiin. Jos auton laittaa kaapelilla ISTAan kiinni niin se tarkistaa myös sen, että "Onko akku ladattu tarpeeksi usein täyteen?"
Eli jos lataat vain ja ainoastaan 80%iin aina niin teet autolle hallaa. Järki käteen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View Post
Minä lataan 80% asti siksi kun se on valmistajan suositus, lukee auton käyttöohjeessa, .
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Miksi siis lataat akkua vain 80 prosenttiin asti? Ajatteletko auton kolmatta omistajaa joskus muutama vuoden päästä ja siksi näet ylimääräistä vaivaa ja lataat kerroissa useammin kuin mitä on tarve? Toki, jos meinaat pitää auton kymmenen vuotta, hommassa saattaa olla jotain järkeä.
Latauspiuhan tökkäämistä pistokkeeseen en pysty kyllä kokemaan mitenkään vaivalloiseksi vaikka tekisin sen useamman kerran päivässä. Vaivalloisempaa on esimerkiksi aplikaatioiden käyttöpakko sellaisten asioiden tekemiseen mikä on onnistunut ennen ilman aplikaatioita. Eikä sekään ole kovin vaivalloista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by eemi View Post
Olen kotonakin lataillut 11kW vain 80% jos en ole mihinkään pidemmälle reissulle ollut lähdössä kun olen ajatellut tuon säästävän akkua, mutta se onkin ilmeisesti ollut harhakuvitelmaa kun tuolla ajosuoritteella kapasiteetti on tuon 96%. Suurin akun säästö taitaa tulla siinä ettei lataa akkua DC-latureilla yli tuon 80%.
Leave a comment:
-
Leave a comment: