BMW i4
Collapse
X
-
Kiitos hyvistä vastauksista. Toimiiko tuo DAPP avustin jos vetokoukkuun on kytketty pyöräteline tai peräkärry vai karsiutuuko ominaisuuksia pois?
-
Vasemman puoleisen kuvan ohjauspyörän kuva ei tarkoita automaattisesti adaptiivista vakkaria vaan ihan perusvakkaria ilman etäisyyden säätöä edellä ajavaan ja ilman kaistallapitoavustinta. Tämän koin itse kantapään kautta, kun myyjäliike lupasi adaptiivisen vakkarin ja kaistallapitoavustimen olevan autossa. Adap vakkarin sain sitten BMW sovelluksen kautta tilattua myyjäliikkeen piikkiin, mutta kaistallapitoa ei saanut rahallakaan jälkikäteen.Originally posted by VilleP View PostEi mitään eroa, molemmissa on adaptiivinen vakkari. Toisessa on toki nappi ohjausavustimella, mutta se ei liity vakkariin mitenkään.
👍 1Leave a comment:
-
Paremmassa on tosiaan aktiivinen ohjausavustin eli auto ei seilaa kaistaviivojen välissä, vaan auto ihan aktiivisesti ohjaa pitäen auton keskellä kaistaa. Todella mukavasti vieläpä eli ratti ei tee mitään ylimääräisiä liikkeitä, kuten jossain vastaavissa voi tapahtua. Isommilla teillä ja varsinkin moottoriteillä auto menee kuin itsekseen eli riittää, että kättä vähän lepuuttaa ratilla. Ratti on kapasitiivinen eli se tunnistaa pienenkin kosketuksen, toisin kuin jotkin muut järjestelmät, jotka tunnistavat ohjausvoiman. Nämä ohjausvoiman tunnistavat ovat mielestäni kelvottomia, kun rattia pitää sitten kuitenkin käännellä, vaikka auto muka ohjaa itse. Sellainen on vaikkapa Polestarissa ja Teslassa.Originally posted by Patriot View PostAlkuperäinen kysymys huonosti kirjoitettuna oli, että mitä eroa noilla kaistavahdeilla on ja onko sillä käytännön merkitystä. Olen ostamassa käytettyä ja yritän hahmottaa onko tuo jotain mitä kannattaa havitella vai ei.
Itsellä on siis tuo Pro versio ja sillä voi ajaa motarisiirtymät tosi rennosti. Suosittelen sen hankintaa vahvasti, jos yhtään tulee ajoa isommilla teillä. Tuo ohjausavustin on isoin käytännön ero, mutta kyllä se Pro versio tuo mukanaan myös paremman etututkan, joten vakkari toimii kovempaan nopeuteen asti. Olikohan 210 km/h asti. Lisäksi tulee sivutörmäyksen esto kaistaa vaihtaessa tai jos joku muu meinaa tulla päälle, kuin myös risteävän liikeenteen varoitus. Viimeinen siis aktivoituu tilanteessa, jossa joku meinaa tulla sivutieltä (kolmion takaa) eteen.
Peruutuksen aikaisen eli takaa tulevan risteävän liikenteen varoitus taas sisältyy 360 asteen näkymän tarjoavaan Parking Assistant Plus pakettiin, jota kyllä suosittelen myös. Helpottaa pysäköintiä valtavasti, kun ei tarvitse arpoa, missä pitkä keula menee. Ja tuohan se mukanaan myös automaattisen pysäköinnin.
👍 1Leave a comment:
-
Eli erilaiet napit liittynee näihin varusteisiin (jos ilman kuvia pelkän varustelistan perusteella joutuu valitseman)
5AS Driving Assistant
5AT Driving Assistant Plus (ei saatavilla i4?)
5AU Driving Assistant Professional
”paremmat” sisältää myös aikaisempien tasojen varusteet.Last edited by ekaBMW; 19-10-2025, 21:18.
👍 1Leave a comment:
-
Oikeanpuoleisessa on ohjausavustin, joka ajaa autoa melko itsenäisesti, jos kaistamerkinnät ovat kunnossa ja näkyvissä. Mielestäni mukava varuste pitkillä matkoilla, en luopuisi kun olen makuun päässyt.
👍 1Leave a comment:
-
Perus kaistavahti täristää vaan rattia, toinen ohjaa autoa tarvittaessa.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kysymys huonosti kirjoitettuna oli, että mitä eroa noilla kaistavahdeilla on ja onko sillä käytännön merkitystä. Olen ostamassa käytettyä ja yritän hahmottaa onko tuo jotain mitä kannattaa havitella vai ei.
Leave a comment:
-
Ei mitään eroa, molemmissa on adaptiivinen vakkari. Toisessa on toki nappi ohjausavustimella, mutta se ei liity vakkariin mitenkään.
Leave a comment:
-
Nyt menee vähän ohi, mitä tahdot kysyä? Mikä ero kaistavahdilla ja vakionopeuden säätimellä? Vai kaistavahdilla ja ohjausavustimella?
Leave a comment:
-
Miten nämä kaksi vakionopeudensäädin/kaistavahtia eroaa käytännössä toisistaan? Hyvin harvassa on tuo oikeanpuoleinen raksittu mukaan. Onko kyseessä "Driver Assistance Pro"?
Vasemmassa ns. perusmallissa on näkyy auton valikoissa "Kaistalla pysymisen varoitus" alapuolella "automaattinen ohjaus alk 70kmh" ja taas tuo parempi näyttää automaattisen ohjauksen myös kaistanvaihdon varoituksen alla. Käytännön ero on?
Last edited by Patriot; 17-10-2025, 18:37.
Leave a comment:
-
Facebook-ryhmässä oli saatu vahvistus eli hinnastossa on virhe M Sport Pro -paketin osalta vanteiden koon vaatimuksen kanssa. M teknologia -paketti tuottaa isommat levyt ja vain se näinollen vaatii isommat vanteet.
Leave a comment:
-
Tosiaan näyttää siltä , että juuri tuom tekonoliapaketti , ei msport pro tuo mukanaan ismommat jarrut. Ilmankos löytyy netistä useita kuvia , joissa proI4:ssä on 18 tuuman vanteet.
Leave a comment:
-
Hauskasti M teknologiapaketin hinta on vain 320€ mutta mukaan tulee pakollisena 1750€ maksavat 19" vanteet.
Leave a comment:
Leave a comment: