memebuy23buy

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JPM50
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Car datan raportti tuli, mutta siitä puuttui paljon kohtia. Korkeajänniteakun energiasisältö oli 73 kWh, mutta kunnosta ei ollut mitään mainintaa. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Myöskään lataushistoriaa ei ollut saatavilla.
    Voiko tuon raportin ajaa uudestaan milloin vain? Antaisiko lisätietoja jos auto olisi latauksessa pyyntöhetkellä?
    Ajapas tämä sama raportti uudestaan silloin, kun ilma ja samalla akku on lämpimämpi. Energiasisällön määrä on todennäköisesti silloin suurempi.
    Last edited by JPM50; 12-05-2025, 14:16.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Se on juurikin näin. Tätä yksilöä on varmaankin pikalatailtu ahkerasti, koska kilometrejäkin tullut melko ripeää tahtia.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Kiitoksia tiedosta! Pistin myös tuon car datan tilaukseen.

    Myyjältä sain Aviloo flash test raportin. Siinä olevat arvot: Aviloo score 92/100, käyttö ja historia 65/70, suorituskyky 27/30, ohjausyksikkö ja viestintäliitäntä ok. Lopussa mainittu vielä SoH-arvo (luettu autonvalmistajalta) 90,7%.

    Eli vähän näyttää hiipuneen parin vuoden ja 77 tkm aikana. Onkohan ollut kovassa käytössä Saksan ajat?
    Toivottavasti hiipuminen jää tasaantuu tuohon.
    Omassa käytössä latailen enimmäkseen hitaasti kotona maks 80% ja satunnaisesti pidempiä reissuja, jolloin tarvitaan 100% sekä pikalaturia.
    Pikalaturin runsas käyttö kuluttaa akkua selvästi enemmän vs. hidas AC-lataaminen.



    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post

    Ok, kiitos vastauksestasi.

    Kävin äsken vielä kerran tarkastamassa kaikki anturit, mutta pintapuolisin kaikki näyttävät aivan ehjiltä, eikä antureiden vieressäkään ollut kiveniskemiä tms. Noh, katsotaan, mitä huollossa sitten sanovat.
    Hedinin huolto löysi pienen kiveniskemän anturin reunasta. Pieni se tosiaan oli, mutta silti riitti rikkomaan anturin. Anturin vaihdolla ongelma korjaantui. Noin 440 € maksoi osineen ja töineen.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Fyi
    iec 60309
    Edit: Ai niin. Tänne ei voinut lisätä kuvia?
    edit2. Höh, kuva ilmeistyi

    Click image for larger version  Name:	IMG_0888.jpg Views:	0 Size:	48.9 KB ID:	5528054
    Last edited by ekaBMW; 11-05-2025, 00:18.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Onhan noita vaikka 63A:n voimavirtapistorasioita.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Koskeekohan tuo 32 A jotain voimavirtapistoketta, josta saisi noin suuret virrat?
    Noita punaisia voimavirtapistokkeitahan on ainakin kahdenlaisia. Pienemmässä max 3x16A ja hieman isommassa 3x32A.
    Mutta tuolla ei ole väliä jos auto tukee max vain 11kW. Molemmista saa riittävästi.

    Itselle aika hyvin saa 3x6A virralla akun ladattua yöllä 6 tunnin aikana. Siis jonkun 50-80% välin (ei i4 malli). 0-100 väli veisi varmaan 20 tuntia. Auto tukisi 22kW mutta laturi ja talo ei Pääsulakkeetkin kestäisi 22kW auton latauksen mutta kun sähköä tarvitaan muuhunkin niin sitten loppuu kesken. Eli 11kW laturi on ollut riittävä.

    Pidemmällä matkalla tilanne voi olla toinen mutta sitten pyritään DC laturille.
    Toistaiseksi kerran olen käyttänyt DC:tä koemielessä. Pidemmältä reissulta kotia lähestyessa auto ehdotti latausta ja kun piti käydä pikaisesti kaupassa muutenkin niin samalla latasin jonkun 10min. Tosin kotiin olisi päässyt ilman lataustakin.
    Last edited by ekaBMW; 09-05-2025, 22:58.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Tosiaan i4 maksimitehot 11kW (eli 3x16A), ei saa 22kW ostamallakaan. 1x32A on mahdollinen myös, jos sellaisia erikoisuuksia jostain löytyy.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    i4 maksilataus 11 kWh vaikka laturi mahdollistaisi 22 kWh.
    Last edited by makebm5; 10-05-2025, 05:45.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    No tämä oli huomioni myös kauppakeskuslaturilla. 11 kW näytti lataavan. Koskeekohan tuo 32 A jotain voimavirtapistoketta, josta saisi noin suuret virrat?
    Meillä esim on taloyhtiössä pari latausasemaa, joissa on 32A yksivaihelataus jostain syystä. Kyllä sillä jo yön aikana lataisi akun täyteen.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    No tämä oli huomioni myös kauppakeskuslaturilla. 11 kW näytti lataavan. Koskeekohan tuo 32 A jotain voimavirtapistoketta, josta saisi noin suuret virrat?

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Laitoin kyselyä tukeen ja vastasivat nopeasti. Piti varmistaa asetuksista, että kaikki luvat sallittu. Pyysin raporttia nyt uudelleen ja katsotaan muuttuuko mikään.
    Tuossa datassa oli rivi maksimaalinen latausvirran voimakkuus 32 A. Tarkoittaako tuo, että AC-latauksella saa kolmesta vaiheesta 22 kWh, jos infra sekä kaapeli sen sallivat?
    Taitaa olla niin, että yhdellä vaiheella lataa reilun 7 kW mutta tosiaan kolmivaiheena maksimi on 11 kW. Näin ainakin https://www.autotaloampeeri.fi/sahko...etoa/bmwi4_M50

    En ole koskaan törmännyt lisävarusteena 22 kW -vaihtovirtalaturiin i4:ssa. Vakiona on 11 kW.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Laitoin kyselyä tukeen ja vastasivat nopeasti. Piti varmistaa asetuksista, että kaikki luvat sallittu. Pyysin raporttia nyt uudelleen ja katsotaan muuttuuko mikään.
    Tuossa datassa oli rivi maksimaalinen latausvirran voimakkuus 32 A. Tarkoittaako tuo, että AC-latauksella saa kolmesta vaiheesta 22 kWh, jos infra sekä kaapeli sen sallivat?

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by Exvag View Post
    Car datan raportti tuli, mutta siitä puuttui paljon kohtia. Korkeajänniteakun energiasisältö oli 73 kWh, mutta kunnosta ei ollut mitään mainintaa. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Myöskään lataushistoriaa ei ollut saatavilla.
    Voiko tuon raportin ajaa uudestaan milloin vain? Antaisiko lisätietoja jos auto olisi latauksessa pyyntöhetkellä?
    Voihan sen ajaa niin monta kertaa kuin haluaa. Vanhemmat raportit poistuu kun uusia tulee tilalle mutta saahan ne vanhat tallennettua jos haluaa. Olisiko kyse jostain auton softapäivityksestä? Vanhemmissa raporteissa ei ollut kunnosta mainintaa mutta muistaakseni joskus 2024 vuoden puolella se sinne ilmestyi. Kannattaa kysyä sähköpostilla tuesta/asiakaspalvelusta, yleensä ovat vastanneet nopeasti.

    Leave a comment:


  • Exvag
    replied
    Car datan raportti tuli, mutta siitä puuttui paljon kohtia. Korkeajänniteakun energiasisältö oli 73 kWh, mutta kunnosta ei ollut mitään mainintaa. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Myöskään lataushistoriaa ei ollut saatavilla.
    Voiko tuon raportin ajaa uudestaan milloin vain? Antaisiko lisätietoja jos auto olisi latauksessa pyyntöhetkellä?

    Leave a comment:

Working...
X