Originally posted by Flitzer
View Post
BMW i4
Collapse
X
-
Tuohon liittyen: onko auton pohjassa jotain pohjalevyä vai onko akkukotelo suoraan esillä?
-
Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?
Leave a comment:
-
Lämmittää akkua silloin kun auto on piuhan päässä ja on asetettu lähtöika (sovelluksesta tai autosta). "Ilmastoi nyt" äpistä lämmittää / villentää pelkän ohjaamon.
Leave a comment:
-
Tämä on omaa mutua mutta veikkaan, että ei. Akulle kuuma taitaa olla pahempi kuin kylmä ja turhaan akkua ei kannata lämmittää, kun akkua kuluu pakkasella muihin mukavuusvarusteisiin niiden isomman käytön vuoksi. Eli polttomoottoriajan "kylmäkäynnistys" ei sähköautomaailmassa ole sama juttu.Originally posted by Tapiiri View PostOnko kenelläkään varmaa tietoa, että lämmittääkö auton esilämmitys myös akkua? Eli jos ajastaa lähtöajan, niin lämpeneekö akku myös vai jääkö se -35c jos se on sitä ollut yön jäljiltä? Entä jos klikkaa äpistä sitä tuuletinta, tekeekö se akulle mitään?
Vähän oudolta tuntuisi jos akkua ei esilämmitetä ajoa varten missään tilanteessa.
Esilämmitys asetettuna autosta on sama asia kuin appiksesta käynnistettynä. Appiksessa toki on akun esilämmityspainike myös eli siitä kokeilemaan, miten esilämmitys vaikuttaa ajokulutukseen.
Leave a comment:
-
Onko kenelläkään varmaa tietoa, että lämmittääkö auton esilämmitys myös akkua? Eli jos ajastaa lähtöajan, niin lämpeneekö akku myös vai jääkö se -35c jos se on sitä ollut yön jäljiltä? Entä jos klikkaa äpistä sitä tuuletinta, tekeekö se akulle mitään?
Vähän oudolta tuntuisi jos akkua ei esilämmitetä ajoa varten missään tilanteessa.
Leave a comment:
-
Uuden BMW:n mukana ei tule mitään latauslaitetta (ainakaan Suomessa, muista maista en tiedä), se loppui joskus 1,5-2 v tms sitten, en muista tarkkaan. Siihen asti Suomiautoissa tuli mukana Flexible fast charger 8A virtajohdolla. Saksa-autoissa on tullut sama laturi 10A virtajohdolla.Originally posted by Mikey? View Post- onnistuuko kotona lataaminen normaalista 1-vaihepistorasiasta ja tuleeko i4:n mukana sopiva kaapeli? Latausteho lienee 230V x 10 Amp ?
Leave a comment:
-
Sähköingenjöörit varmaan tulee korjaamaan, mutta minun mutu on, ettei AC-latauksessa ole mitään väliä esilämmittelyillä. Ellei nyt akku sattuisi olemaan aivan arktisen umpijäässä jossain -40 asteessa.Originally posted by E39-530A View Post
Tähän toisen noviisin kysymys: Onko esilämmityksestä mitään hyötyä tai sille tarvetta, jos hidaslataa kotipistorasiasta yhdellä vaiheella (SUKO) esim. 8 tai 10 ampeerilla? Voisi kuvitella, että akku ehtii jäähtyä kauan ennen kuin on päästy lataustavoitteeseen eikä tuo latausvauhti liiemmin lämmitä akkua.
Sukolataus ei todella akkua lämmitä. Ei edes 11kW voimavirtalataus. Tuossa ylempänä sanoinkin, että edes motariajo ei lämmitä akkua, joka on jo isompi asia kuin 3-vaihelataus (teoriassa toki varmaan vähän lämmittää, muttei mitenkään tarpeeksi pikalatausnopeuksia ajatellen).
Leave a comment:
-
Tähän toisen noviisin kysymys: Onko esilämmityksestä mitään hyötyä tai sille tarvetta, jos hidaslataa kotipistorasiasta yhdellä vaiheella (SUKO) esim. 8 tai 10 ampeerilla? Voisi kuvitella, että akku ehtii jäähtyä kauan ennen kuin on päästy lataustavoitteeseen eikä tuo latausvauhti liiemmin lämmitä akkua.Originally posted by pyroz View Post
...
Sitten tärkeät extrat jos tosiaan kaikki on uutta: Nyt on alkanut jo sähköautoilijan talvi hyvässä ja pahassa. Hyvässä siksi, että kännykästä yhdellä klikkauksella auto on aina valmiiksi lämmin ja valmis ajoon. Sitten se pahempi. talvi tuo mukanaan kylmät akut. Ja i4:ssa on kaiken a ja o eli akun lämmitys pikalatausta varten. Opettele sen käyttö ainakin manuaalisesti käynnistämällä kun ajat haluamallesi laturille. Toissijaisesti voit myös tutustua auton oman navin tarjoamiin automaattisiin ehdotuksiin reitillesi ja luottamaan siihen että se tekee sinun ja rakkosi ja nälkäsikin puolesta täysin oikeat valinnat sekä lämmittää akun. Huom. Akku ei lämpene ajamalla. Ei edes motarivauhdilla. Akku on iso ja painava möykky auton pohjassa, joka viihtyy parhaiten 25-30 asteen lämpötilassa ja jos akku on oleillut vaikka päivän -25c keleissä niin se ei sieltä hevillä lämpene. Esilämmitys hoidettava kunnolla ja hyvän aikaa jos kaikki tehot haluaa.
...
Leave a comment:
-
- Uutena i4:n mukana taitaa tulla nykyään vain 230V x 8A laturi (ellei jopa vain 6A). Eli noin isoakkuiseen täyssähköön lähinnä vain hätävara eikä varsinaiseen pääasialliseen käyttöön.Originally posted by Mikey? View PostOlen aikeissa siirtyä sähköautoiluun, ja todennäköisimmin i4 olisi tuleva ajokkini. Mutta tietämykseni sähköautoilusta hipoo nollaa, joten joudun kiipeämään 'tyvestä puuhun'. Niinpä mulla olisi ihan alkeistason kysymyksiä, joihin toivoisin evästystä:
KOTILATAUS
- onnistuuko kotona lataaminen normaalista 1-vaihepistorasiasta ja tuleeko i4:n mukana sopiva kaapeli? Latausteho lienee 230V x 10 Amp ?
- jos kotona on ns. latausasema, niin ymmärtääkseni i4:n tapauksessa maksimiteho on 11kW. Tuleeko i4:n mukana kotiasemaan sopiva kaapeli ja voiko auton järjestelmästä rajoittaa lataustehoa alhaisemmaksi?
KAUPALLISET LATAUSASEMAT
- onko Suomessa asemia, joihin i4:n latauskaapeli ei käy?
- pitääkö yhä olla kännykkä turvoksissaan eri toimijoiden äppejä ja/tai taskut täynnä niiden tägejä, vai onnistuuko korttimaksu?
- Kyllä, i4 ottaa maksimissaan 11kW AC-latausta. Käsittääkseni i4 mukana uutena toimitetaan BMW:n kätevä flexible charger, johon voi ostaa noin satasella voimavirta-adapterin, jolla saat sen 11kW. Tehoja näissä rajoitetaan auton valikoista (ja ehkä nykyään myös sovelluksesta?)
- Ei käytännössä. i4 käyttää AC:lle type2 liitintä joka kaikissa Euroopassa. Ja pikalataukseen myös standardia eli CCS:ää, joka on käytännössä kaikkialla.
- Asenna aluksi vaikka S-ryhmän eli ABC sovellus ja K-lataus sovellukset. Ne ovat Suomessa halvimpia ja levinneet laajimmalle ja useimmin tarjolla. Sen lisäksi voit toki hyödyntää vaikka BMW:n omaa latausdiiliä, joka on siis käytännössä roaming sopimus eri latausoperaattoreille tietyin rajoituksin.
Tuohon jälkimmäiseen vinkiksi: Liity Facebookissa "Latausverkosto - Nyt" ja "ABC-lataajat" ryhmiin ja keskity lukemaan muiden juttuja. Huomaat aika nopeasti jutun juonen ja sen, että latausmaailma ei tosiaan ole vieläkään valmis ja täydellinen, mutta siellä kyllä hyvin pärjää.
Sitten tärkeät extrat jos tosiaan kaikki on uutta: Nyt on alkanut jo sähköautoilijan talvi hyvässä ja pahassa. Hyvässä siksi, että kännykästä yhdellä klikkauksella auto on aina valmiiksi lämmin ja valmis ajoon. Sitten se pahempi. talvi tuo mukanaan kylmät akut. Ja i4:ssa on kaiken a ja o eli akun lämmitys pikalatausta varten. Opettele sen käyttö ainakin manuaalisesti käynnistämällä kun ajat haluamallesi laturille. Toissijaisesti voit myös tutustua auton oman navin tarjoamiin automaattisiin ehdotuksiin reitillesi ja luottamaan siihen että se tekee sinun ja rakkosi ja nälkäsikin puolesta täysin oikeat valinnat sekä lämmittää akun. Huom. Akku ei lämpene ajamalla. Ei edes motarivauhdilla. Akku on iso ja painava möykky auton pohjassa, joka viihtyy parhaiten 25-30 asteen lämpötilassa ja jos akku on oleillut vaikka päivän -25c keleissä niin se ei sieltä hevillä lämpene. Esilämmitys hoidettava kunnolla ja hyvän aikaa jos kaikki tehot haluaa.
Jos olet lämmittänyt akun tarpeeksi ajoissa ja saavut pikalaturille akun ollessa lähes tyhjä, niin i4 voi ladata jonkin aikaa jopa yli 200kW vauhtia. Jos taas sinä tai auton automatiikka ei onnistu lämmityksessä, saattaa latausteho jäädä niin alhaiseksi, että olet siellä laturilla 30min sijaan puolitoista tuntia. Tuo jos sattuu joskus käymään, niin hyvä muistaa siinä keskellä V**utusta, että hei tämähän on monelle VAG konsernin sähköautoilijalle jokapäivänen kokemus
Kyllä se siitä
Leave a comment:
-
Olen aikeissa siirtyä sähköautoiluun, ja todennäköisimmin i4 olisi tuleva ajokkini. Mutta tietämykseni sähköautoilusta hipoo nollaa, joten joudun kiipeämään 'tyvestä puuhun'. Niinpä mulla olisi ihan alkeistason kysymyksiä, joihin toivoisin evästystä:
KOTILATAUS
- onnistuuko kotona lataaminen normaalista 1-vaihepistorasiasta ja tuleeko i4:n mukana sopiva kaapeli? Latausteho lienee 230V x 10 Amp ?
- jos kotona on ns. latausasema, niin ymmärtääkseni i4:n tapauksessa maksimiteho on 11kW. Tuleeko i4:n mukana kotiasemaan sopiva kaapeli ja voiko auton järjestelmästä rajoittaa lataustehoa alhaisemmaksi?
KAUPALLISET LATAUSASEMAT
- onko Suomessa asemia, joihin i4:n latauskaapeli ei käy?
- pitääkö yhä olla kännykkä turvoksissaan eri toimijoiden äppejä ja/tai taskut täynnä niiden tägejä, vai onnistuuko korttimaksu?
Leave a comment:
-
Muutaman kerran omaan e40 malliin vaihtanu renkaat enkä oo kyl ilmajousien täyttymistä huomannu ollenkaaOriginally posted by FlyingFinn View Post
Ilmajousi alkaa täyttymään ja täyttyy tappiin asti. Se joko kestää tämän tai sitten ei.
Ovet lukitsemattomana oon vaihtanu.
Leave a comment:
-
Sama homma. Talvipyörinä on nyt 18" BMW:n vanteet ja otteessakin on mainittu 18" vanteet. Väli on vähän kapoinen, mutta vanteen sisäkehä laajenee syvemmällä ja mahtuu pyörimään.Originally posted by Tapiiri View PostToinen juttu, minulla on tuo 33T -varuste JA 18" double spoke vanteet, hyvin tuntuu mahtuvan.
Leave a comment:
-
Ei riitä. Alkaa laskemaan pyörää alaspäin pienellä viiveellä jos ovet on auki kun tunkkaa ylös.Originally posted by makebm5 View PostToisaalta riittäneekö pelkästään ettei autossa ole sisällä avaimen kanssa kun ainakin tuo i5 laskee perää alemmas(painetta vähemmäksi) kun tulet autosta pois ja eikä ole ehtinyt ovia lukita.
Varmuudella en ole ollut autossa sisällä samalla kun olen vaihtanut renkaita.
Leave a comment:
-
Toisaalta riittäneekö pelkästään ettei autossa ole sisällä avaimen kanssa kun ainakin tuo i5 laskee perää alemmas(painetta vähemmäksi) kun tulet autosta pois ja eikä ole ehtinyt ovia lukita.
Leave a comment:
Leave a comment: