Originally posted by E39-530A
View Post
BMW i4
Collapse
X
-
BMW:n hybrideissä ihan samalla tavalla. Ei siellä ole enää nykyään pyörimässä ja energiaa tuhlaamassa erillisiä 12V startteja tai latureita.
-
Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.Originally posted by bittivirhe View PostMistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.
Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.Last edited by E39-530A; 26-11-2025, 10:32.
Leave a comment:
-
Mistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.
Leave a comment:
-
Kyllä kait käytännössä kaikki sähkärit lataa 12V akkua korkeajännitepuolelta.Originally posted by E39-530A View Post
Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?
Leave a comment:
-
Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?Originally posted by FlyingFinn View Post
Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.
Leave a comment:
-
Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.Originally posted by Tapiiri View Post
Miten olet tämän tarkistanut? Jollain OBD -lukijalla vai ihan käsikopelolla?
Leave a comment:
-
Miten olet tämän tarkistanut? Jollain OBD -lukijalla vai ihan käsikopelolla?Originally posted by FlyingFinn View Post
Kyllä minulla ainakin akku lämpenee vaikka ei ole piuhassakaan ja vaikka esilämmityksen käynnistää avaimen kaukosäätimellä. En tiedä lämmitetäänkö sitä akkua erikseen vai onko se mahdollisesti samassa nestekierron piirissä kuin sisätilat ja lämpenee samalla.
Leave a comment:
-
Kyllä minulla ainakin akku lämpenee vaikka ei ole piuhassakaan ja vaikka esilämmityksen käynnistää avaimen kaukosäätimellä. En tiedä lämmitetäänkö sitä akkua erikseen vai onko se mahdollisesti samassa nestekierron piirissä kuin sisätilat ja lämpenee samalla.Originally posted by volvostabemariin View PostLämmittää akkua silloin kun auto on piuhan päässä ja on asetettu lähtöika (sovelluksesta tai autosta). "Ilmastoi nyt" äpistä lämmittää / villentää pelkän ohjaamon.
Leave a comment:
-
Saako näihin koodattua mitä lisänamuja päälle, jos on S9QX ja S9QY, driver assistance preparation 1 ja 2 varustettuna?
Leave a comment:
-
Einakin yhdessä japanilaistaustaisessa merkissä tuntuu ratin kuumuus vaihtelevan vuosimallin ja yksilön mukaan mitä nyt muutaman yksilön rattia puristellut viime viikkojen sisällä.
Leave a comment:
-
Ratinlämmityksissä on oltava eroja, koska mulla ratti on aina lämmennyt jopa epämiellyttävän kuumaksi, jos autoa on esilämmitetty pitkään eli about noin vartin ja siitä pidempään. Kuten oon aiemminkin todennut, esilämmittäessä ratinlämmityksen poiskytkentä on valitettavasti aina ensimmäinen asia, joka autoon istuttaessa tehdään.
Leave a comment:
-
Hyvä kuulla. Lyhyellä kokemuksella voi todeta, että ratti ei ole erityisen kylmä lähtölämmityksen jälkeen, mutta jos ratinlämmitys olisi niin kyllä se tulisi kytkettyä usein päälle mukavuussyistä. En ole aivan varma, onko se sitten taas noin 800 euron arvoinen satsaus.Originally posted by hakala- View PostTäällä on ollut keskustelua ratin lämmittimestä niin pitänee laittaa omaa kokemusta: ratin lämmitys ei kyllä minulla ainakaan lämmitä rattia mitenkään todella/liian kuumaksi? sellaisen vaikutelman voi saada joistain kommenteista että se lämpenisi aivan älyttömästi. Esilämmitystä n. 15min niin ratti on juurikin mukavan lämmin. Tietty makukysymyksiähän nämä ovat. Varusteena kyllä kiva.
Leave a comment:
-
Täällä on ollut keskustelua ratin lämmittimestä niin pitänee laittaa omaa kokemusta: ratin lämmitys ei kyllä minulla ainakaan lämmitä rattia mitenkään todella/liian kuumaksi? sellaisen vaikutelman voi saada joistain kommenteista että se lämpenisi aivan älyttömästi. Esilämmitystä n. 15min niin ratti on juurikin mukavan lämmin. Tietty makukysymyksiähän nämä ovat. Varusteena kyllä kiva. Mielestäni teslan autopilotti voittaa DAPin, pitää autoa paremmin keskellä kaistaa, makukysymyksiä nämäkin varmasti. Toki bemari ei ole tehnyt haamujarrutuksia vielä ainakaan, teslalla niitä välillä tuli. I4 M50 ollut ajossa nyt noin kuukauden.
Meneeköhän tuo takastefa homma bemarin piikkiin vai omasta lompakosta? En ole vielä kerennyt katsomaan vuotaako oma mutta valmiiksi kaipaan tietoa.
👍 1Leave a comment:
-
Originally posted by Flitzer View PostMiten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?
1mm on väärää tietoa. Muistaakseni max. 5mm syvä naarmu sallitaan. En oo pariin talveen saanut mitään jälkiä pohjaan, loppukesästä käytin A-katsastuksessa "teknisessä tarkastuksessa" jossa katseltiin alustan osat katsurin toimesta ja pääsi itekin pällistelemään pohjaa kun auto nosturilla oli.
Leave a comment:
Leave a comment: