BMW i4

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pyroz
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post

    Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.

    Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.
    BMW:n hybrideissä ihan samalla tavalla. Ei siellä ole enää nykyään pyörimässä ja energiaa tuhlaamassa erillisiä 12V startteja tai latureita.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Mistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.
    Olisinko sitten sekoittanut hybrideihin, joissa tietääkseni laturilla ladataan 12 V akkua.

    Muistin (varmasti väärin) lukeneeni, että jossain täyssähkössä ladattaisiin 12 V akkua laturilla. Mietin sitä sitten päässäni, että onpa tyhmää, kun ajoakustakin saisi.
    Last edited by E39-530A; 26-11-2025, 10:32.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Mistäpä sitä sähköä 12 voltin puolelle riittäisi, ellei sitä tehtäisi ajoakusta? Ei mistään.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post

    Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?
    Kyllä kait käytännössä kaikki sähkärit lataa 12V akkua korkeajännitepuolelta.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post

    Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.
    Asian vierestä: Tätä en tiennytkään, että 12 V akkua ladataan ajoakusta. Olin ymmärtänyt, että ei ja miettinyt miksi ei. i4:n tapauksessa voi siis heittää 12 V akun ylläpitolaturin menemään?

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by Tapiiri View Post

    Miten olet tämän tarkistanut? Jollain OBD -lukijalla vai ihan käsikopelolla?
    Lämpökameralla. Auton oman näytön mukaan moottorienkin lämpötila nousee ainakin vähän. 12v akkuahan käytetään myös esilämmityksen aikana ja sitä taas ladataan korkeajänniteakulla. Riittääkö se sitten kehittämään lämpöä korkeajänniteakkuun, en tiedä.

    Leave a comment:


  • Tapiiri
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post

    Kyllä minulla ainakin akku lämpenee vaikka ei ole piuhassakaan ja vaikka esilämmityksen käynnistää avaimen kaukosäätimellä. En tiedä lämmitetäänkö sitä akkua erikseen vai onko se mahdollisesti samassa nestekierron piirissä kuin sisätilat ja lämpenee samalla.
    Miten olet tämän tarkistanut? Jollain OBD -lukijalla vai ihan käsikopelolla?

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by volvostabemariin View Post
    Lämmittää akkua silloin kun auto on piuhan päässä ja on asetettu lähtöika (sovelluksesta tai autosta). "Ilmastoi nyt" äpistä lämmittää / villentää pelkän ohjaamon.
    Kyllä minulla ainakin akku lämpenee vaikka ei ole piuhassakaan ja vaikka esilämmityksen käynnistää avaimen kaukosäätimellä. En tiedä lämmitetäänkö sitä akkua erikseen vai onko se mahdollisesti samassa nestekierron piirissä kuin sisätilat ja lämpenee samalla.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    Saako näihin koodattua mitä lisänamuja päälle, jos on S9QX ja S9QY, driver assistance preparation 1 ja 2 varustettuna?

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Einakin yhdessä japanilaistaustaisessa merkissä tuntuu ratin kuumuus vaihtelevan vuosimallin ja yksilön mukaan mitä nyt muutaman yksilön rattia puristellut viime viikkojen sisällä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Ratinlämmityksissä on oltava eroja, koska mulla ratti on aina lämmennyt jopa epämiellyttävän kuumaksi, jos autoa on esilämmitetty pitkään eli about noin vartin ja siitä pidempään. Kuten oon aiemminkin todennut, esilämmittäessä ratinlämmityksen poiskytkentä on valitettavasti aina ensimmäinen asia, joka autoon istuttaessa tehdään.

    Leave a comment:


  • Patriot
    replied
    Originally posted by hakala- View Post
    Täällä on ollut keskustelua ratin lämmittimestä niin pitänee laittaa omaa kokemusta: ratin lämmitys ei kyllä minulla ainakaan lämmitä rattia mitenkään todella/liian kuumaksi? sellaisen vaikutelman voi saada joistain kommenteista että se lämpenisi aivan älyttömästi. Esilämmitystä n. 15min niin ratti on juurikin mukavan lämmin. Tietty makukysymyksiähän nämä ovat. Varusteena kyllä kiva.
    Hyvä kuulla. Lyhyellä kokemuksella voi todeta, että ratti ei ole erityisen kylmä lähtölämmityksen jälkeen, mutta jos ratinlämmitys olisi niin kyllä se tulisi kytkettyä usein päälle mukavuussyistä. En ole aivan varma, onko se sitten taas noin 800 euron arvoinen satsaus.

    Leave a comment:


  • hakala-
    replied
    Täällä on ollut keskustelua ratin lämmittimestä niin pitänee laittaa omaa kokemusta: ratin lämmitys ei kyllä minulla ainakaan lämmitä rattia mitenkään todella/liian kuumaksi? sellaisen vaikutelman voi saada joistain kommenteista että se lämpenisi aivan älyttömästi. Esilämmitystä n. 15min niin ratti on juurikin mukavan lämmin. Tietty makukysymyksiähän nämä ovat. Varusteena kyllä kiva. Mielestäni teslan autopilotti voittaa DAPin, pitää autoa paremmin keskellä kaistaa, makukysymyksiä nämäkin varmasti. Toki bemari ei ole tehnyt haamujarrutuksia vielä ainakaan, teslalla niitä välillä tuli. I4 M50 ollut ajossa nyt noin kuukauden.

    Meneeköhän tuo takastefa homma bemarin piikkiin vai omasta lompakosta? En ole vielä kerennyt katsomaan vuotaako oma mutta valmiiksi kaipaan tietoa.

    Leave a comment:


  • Aksuuu
    replied
    Originally posted by Flitzer View Post
    Miten porukka on tutkinut auton pohjaa ennen ostoa? Täytyykö nostaa vai näkeekö sinne jotenkin järkevästi ryömimällä? Kuulemma 1 mm syvä naarmu aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Joko 40000€:lla saa ostaa uuden akun tai jos on "tuuria" 10000€:lla vaihtaa uuden pohjalevyn akkuun. Kuinka helposti akku naarmuuntuu talvella?


    1mm on väärää tietoa. Muistaakseni max. 5mm syvä naarmu sallitaan. En oo pariin talveen saanut mitään jälkiä pohjaan, loppukesästä käytin A-katsastuksessa "teknisessä tarkastuksessa" jossa katseltiin alustan osat katsurin toimesta ja pääsi itekin pällistelemään pohjaa kun auto nosturilla oli.

    Leave a comment:


  • Flitzer
    replied
    Originally posted by Mikey? View Post

    Tuohon liittyen: onko auton pohjassa jotain pohjalevyä vai onko akkukotelo suoraan esillä?
    Suoraan esillä.

    Leave a comment:

Working...
X