BMW i4

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• peterpants
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post

Minulla i4M50 on ensimmäinen käyttöauto missä on kitkat alla enkä varmasti vaihda enää nastoihin. Kehitystä on tapahtunut huimasti kitkarenkaissa tai sitten ne vaan sopivat tällaiseen painavaan autoon ja yhdistelmänä omaan käteen tietysti. Fiilikset on tasan päinvastaiset. Vaikka auto on neliveto niin siinä on hyvinkin takavetopainotteinen tuntuma. Tätä ehkä joku takavetoon tottumaton pitää levottomuutena mutta minulle sopii. Hiukan äkkinäisesti se vähentää etupyörien vetoa jossain tilanteissa mutta kun tämän tietää niin sen pystyy huomioimaan. Turvalliselta se ei kyllä välttämättä vaikuta mutta sitten kun lapsettaa niin pystyy vetämään pitkää sladia vaikka ei mitään tasauspyörästön lukkoa olekaan. Parikymmentä vuotta sitten kun kävin keskellä talvea hakemassa uuden E90:n niin ajatukset oli suunnilleen sen Sannin yhden biisin luokkaa että mitähän v... kun auto puski suoraan kuin etuveto ja oli ilmeisen tietoisesti yritetty säätää aliohjautuvaksi. Kyllä sekin sitten jotenkin kaasua totteli mutta ei hyvä.
    Mitkä kitkat käytössä?

Aiemmatkin autot on olleet bemareita, tosin takavetoja kaikki. Ei sinänsä takaveto ole uusi käsite.

Pitäisi varmaan päästä koeajamaan i4 nastoilla, niin tietäisi miltä se kuulostaa. Mitäköhän autokaupat sanoo jos rehellisesti kertoo että pitäisi vaan kuulla enkä ole ostamassa, jos siis jostain löytyisi sellainen jossa nastat alla.

Leave a comment:

• JPM50
    replied
    Originally posted by Tapiiri View Post

Noniin rikkihän se oli, luin vikakoodit ja käytin pajalla, tilasivat uuden. Jännä kun ei mitään herjaa missään, lähtee muka päälle normaalisti, mutta ei vaan toimi.
    Hyvä, että asia selvisi.

Mitä uutta autoon pitää tilata..?

Ja neuvotko vielä minua tietämätöntä, että mikä on BU..?

Leave a comment:

• PNM2
    replied
    Tänään vähän vajaa kolmevuotiaana se sitten iski tähänkin autoon kaikkien Bemareiden yleisvika eli pakkasella kuskin puolen takaovi ei auennut vaan piti avata sisäkahvasta. No, liisari loppuu parin kuukauden päästä eli en taida jaksaa viedä pajalle, kun ei tuota ovea kovin usein käytetä muutenkaan.

Leave a comment:

• FlyingFinn
    replied
    Originally posted by peterpants View Post
    Käytättekö kitka- vai nastarenkaita? Olen käyttänyt kitkoja kohta 10 vuotta ja ensimmäinen talvi menossa i4M50 kanssa, kitkoilla tämäkin.

Suoraan sanottuna välillä pelottaa. Auto tuntuu takavetoselta, kunnes pito lähtee. Sen jälkeen autosta ei tiedä mikä pyörä vetää, ellei polje kaasua kunnolla että kaikki pyörät suttaa. Kitkat on melko arvaamattomat pidon rajamaissa, eikä auto tunnu käyttäytyvän kovin johdonmukaisesti.

Kitkojen plussat:
    Nautin kitkojen tuomasta hiljaisuudesta, ja olen puhunut pitkään että kitkoilla pärjää oikein hyvin. Kitkat voi myös pitää alla pidempään, välttäen ruuhka-ajat renkaanvaihdossa. Eli syksyllä aiemmin alle, keväällä myöhemmin pois.

Nastojen plussat:
    Suurimpana hyötynä koen nastojen pienemmän eron lepokitkan ja liikekitkan välillä kitkarenkaisiin verrattuna. Kitkoilla on tarpeeksi pitoa, kunnes ei enää ole. Muutamana päivänä vuodessa on myös kelit, jolloin kitkoilla ei ole pitoa lainkaan.

Kumpaa käytätte ja miksi? Oletteko testanneet molempia i4:llä? Onko nastarenkaat paljon äänekkäämmät juuri kyseisellä autolla?
    Minulla i4M50 on ensimmäinen käyttöauto missä on kitkat alla enkä varmasti vaihda enää nastoihin. Kehitystä on tapahtunut huimasti kitkarenkaissa tai sitten ne vaan sopivat tällaiseen painavaan autoon ja yhdistelmänä omaan käteen tietysti. Fiilikset on tasan päinvastaiset. Vaikka auto on neliveto niin siinä on hyvinkin takavetopainotteinen tuntuma. Tätä ehkä joku takavetoon tottumaton pitää levottomuutena mutta minulle sopii. Hiukan äkkinäisesti se vähentää etupyörien vetoa jossain tilanteissa mutta kun tämän tietää niin sen pystyy huomioimaan. Turvalliselta se ei kyllä välttämättä vaikuta mutta sitten kun lapsettaa niin pystyy vetämään pitkää sladia vaikka ei mitään tasauspyörästön lukkoa olekaan. Parikymmentä vuotta sitten kun kävin keskellä talvea hakemassa uuden E90:n niin ajatukset oli suunnilleen sen Sannin yhden biisin luokkaa että mitähän v... kun auto puski suoraan kuin etuveto ja oli ilmeisen tietoisesti yritetty säätää aliohjautuvaksi. Kyllä sekin sitten jotenkin kaasua totteli mutta ei hyvä.

Leave a comment:

• Tapiiri
    replied
    Originally posted by Tapiiri View Post
    Viittiskö joku kokeilla, että jos parkissa aktivoi akun esilämmityksen, niin paljonko suunnilleen virrankulutus kasvaa? Ja kuinka pitkää aikaa antaa arvioksi valmistumisesta. Alkoi epäilyttämään, että toimiikohan mulla akun lämmitys ollenkaan. Testailin tuossa parkissa ollessa, se kyllä muka lähti päälle, mutta arvioitu aika 100min ja BU:lla seuraten ei kyllä akun lämpö lähtenyt nousemaan ollenkaan.
    Noniin rikkihän se oli, luin vikakoodit ja käytin pajalla, tilasivat uuden. Jännä kun ei mitään herjaa missään, lähtee muka päälle normaalisti, mutta ei vaan toimi.

Leave a comment:

• Annabli
    replied
    Huomaan, että ajoittain tuntuu vähän “väreilyä” vaikka luistonesto on päällä.myös Albert Heijn Bonuskaart toimii parhaiten, kun tunnet sen rajat ja käytät sitä oikeassa “ajotilassa” Itselläni toimii parhaiten, kun seuraa sähköisten avustimien vaikutusta ja säätää ajotapaa sen mukaan
    Last edited by Annabli; 11-01-2026, 21:50.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Miten olette kokeneet EcoPro + adaptiivinen regen yhdistelmän tässä kontekstissa?

Leave a comment:

• peterpants
    replied
    Kyllä sen levottomuuden huomaa vaikka luistonesto on päällä, korostuu vaan jos lähestytään äärirajoja. Luistoneston poiskytkeminen helpottaa levottomuuden erottamista sähköisistä avustimista.

Käytin auton nelipyöräsuuntauksessakin, mutta ei sillä ollut vaikutusta.

Leave a comment:

• Elvis
    replied
    Minun m50 oli levoton vaikka en todellakaan leikkinyt luiston estolla. Kuten huomaan moni muukin on huomannut saman epämääräisen käytöksen . Sinällään sääli koska auton odottaisi toimivan paremmin . Ja todellakin viitaten eroihin m50 ja m60 ; m60 käyttäytyy todella paremmin. Kun kä in koeajamassa niin välittömästi tuli tunne että jotain on muuttunut. Jos tämä ominaisuus ei kaikissa m50 ole niin joku erä on ns. Maanantai kappale.

Leave a comment:

• PNM2
    replied

Ajan Individual Sport päällä aina. B-modea en käytä lainkaan. Isoilla teillä ei kitkoilla olekaan ongelmaa, mutta jäisillä pikkuteillä tai kaupungissa auto toimii arvaamattomasti.
    Todella rauhallisella ajolla ongelmat vähenevät, mutta välillä tulee leikittyä ilman luistonestoa, jolloin yllä mainitut ongelmat korostuvat. Toisin sanoen kun lähestytään lepokitkan rajaa, niin auto alkaa käyttäytymään arvaamattomasti. Edellisillä autoilla ei vastaavaa ole tullut vastaan.
    No joo, jos joku ilman luistonestoa leikkiminen on kyseessä niin tuskin silloin voi sanoa ongelmien korostuvan. Kaupungissa mä olen ajanut suurimman osan kilsoistani ja siellä nimenomaan ei mitään ongelmaa kitkoilla.

Leave a comment:

• peterpants
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

i4 on eka auto, jossa mulla on kitkat. Talvellakaan matkaa ajaessa ei ole ollut sellaisia ongelmia, jotta ottaisin enää nastoja raapimaan alle. Viime talvena ajelin yhden maakuntareissun ns pääkallokelillä ja siinä vaan B pois käytöstä ja vaikka sport päälle niin neliveto on aina käytössä.
    Ajan Individual Sport päällä aina. B-modea en käytä lainkaan. Isoilla teillä ei kitkoilla olekaan ongelmaa, mutta jäisillä pikkuteillä tai kaupungissa auto toimii arvaamattomasti.
    Todella rauhallisella ajolla ongelmat vähenevät, mutta välillä tulee leikittyä ilman luistonestoa, jolloin yllä mainitut ongelmat korostuvat. Toisin sanoen kun lähestytään lepokitkan rajaa, niin auto alkaa käyttäytymään arvaamattomasti. Edellisillä autoilla ei vastaavaa ole tullut vastaan.

Originally posted by melperri View Post

Minkä merkkiset kitkat on alla ?

Continental VikingContact 7. Vanhassa autossa oli VikingContact 8, eikä vastaavia ongelmia ollut.
    Last edited by peterpants; 05-01-2026, 13:06.

Leave a comment:

• melperri
    replied
    Käytättekö kitka- vai nastarenkaita? Olen käyttänyt kitkoja kohta 10 vuotta ja ensimmäinen talvi menossa i4M50 kanssa, kitkoilla tämäkin.

Suoraan sanottuna välillä pelottaa. Auto tuntuu takavetoselta, kunnes pito lähtee. Sen jälkeen autosta ei tiedä mikä pyörä vetää, ellei polje kaasua kunnolla että kaikki pyörät suttaa. Kitkat on melko arvaamattomat pidon rajamaissa, eikä auto tunnu käyttäytyvän kovin johdonmukaisesti.

Kitkojen plussat:
    Nautin kitkojen tuomasta hiljaisuudesta, ja olen puhunut pitkään että kitkoilla pärjää oikein hyvin. Kitkat voi myös pitää alla pidempään, välttäen ruuhka-ajat renkaanvaihdossa. Eli syksyllä aiemmin alle, keväällä myöhemmin pois.

Nastojen plussat:
    Suurimpana hyötynä koen nastojen pienemmän eron lepokitkan ja liikekitkan välillä kitkarenkaisiin verrattuna. Kitkoilla on tarpeeksi pitoa, kunnes ei enää ole. Muutamana päivänä vuodessa on myös kelit, jolloin kitkoilla ei ole pitoa lainkaan.

Kumpaa käytätte ja miksi? Oletteko testanneet molempia i4:llä? Onko nastarenkaat paljon äänekkäämmät juuri kyseisellä autolla?

Minkä merkkiset kitkat on alla ?

Leave a comment:

• PNM2
    replied

Kitkojen plussat:

Nastojen plussat:

i4 on eka auto, jossa mulla on kitkat. Talvellakaan matkaa ajaessa ei ole ollut sellaisia ongelmia, jotta ottaisin enää nastoja raapimaan alle. Viime talvena ajelin yhden maakuntareissun ns pääkallokelillä ja siinä vaan B pois käytöstä ja vaikka sport päälle niin neliveto on aina käytössä.

Leave a comment:

• peterpants
    replied

Kitkojen plussat:

Nastojen plussat:

Leave a comment:

• Mikey?
    replied
    Mulla on Nettiautossa tallennettu haku (M50, 2023-, 60tkm).

Joulukuun viimeisen n. 10 päivän aikana haun tuomista autoista poistui ainakin tusinan verran. Ilmeisesti kauppiaat halusivat tehdä kauppaa ennen vuodenvaihdetta?

Leave a comment:

Working...
X