Originally posted by MNi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by chevy55 View PostKiitokset infosta! Hyvä, että näitä asioita selviää täällä niin tulee virheelliset infot korjattua. Mites muuten, kun minun 2006 mallin E83:ssa lukee tehostimen pumpun päällä, että "ATF Oil Only"? Mitä ainetta sinne siis pitäisi laittaa, automaattilaatikon öljyäkö? Ei kai?
"Only reputable brand Automatic Transmission Fluid (ATF) of Dexron® III formulation may be used for the power steering
and power steering pump."
ATF III laatikkoöljyä sinne vaan. Jos haluaa vaihtaa öljyt, voi imeä pumpulla/ruutalla säiliön niin tyhjäksi kuin pystyy, sitten taas täyteen ATF III:sta, kone käyntiin, rattia veivataan ääripäihin, kone sammuksiin, imetään öljysäiliö taas tyhjäksi ja täytetään. Toistetaan 3-4 kertaa. Jos ohjaustuntuma ei muutu nollan ja -30 asteen välillä, lienee öljy riittävän hyvää.
Comment
-
-
Thanks. Minua vain arveluttaa, ettei tehostimen korkissa ole käynyt kuten tämän linkin ekassa kuvassa: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=711272
Eli korkkiin stanssatttuna lukee ATF fluid only ja päällä tarrassa CHF11 only..
Mistä sen sitten selvittää, kumpaa nestettä pitää käyttää?
EDIT: Vastaanpa itse itselleni.. Kävin marmoritiskiltä kysäisemässä asiaa ja avulias myyjä selvitti valmistenumeron perusteella, että tuontiautossani ei ole Cold climate varustepakettia ja näin ollen tehostinöljynä on ATF Dextron III tason neste CHF 11S sijasta. CHF11S:aa käytetään tehostinöljynä kuulemma cold climate paketissa. Koppasin litran purkin mukaani, vaikka muualta olisin saanut samaa ainetta paljon halvemmalla.. Kun oli niin hyvä palvelu :-)Last edited by chevy55; 23-01-2015, 22:28.
Comment
-
-
Originally posted by chevy55 View PostThanks. Minua vain arveluttaa, ettei tehostimen korkissa ole käynyt kuten tämän linkin ekassa kuvassa: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=711272
Eli korkkiin stanssatttuna lukee ATF fluid only ja päällä tarrassa CHF11 only..
Mistä sen sitten selvittää, kumpaa nestettä pitää käyttää?
EDIT: Vastaanpa itse itselleni.. Kävin marmoritiskiltä kysäisemässä asiaa ja avulias myyjä selvitti valmistenumeron perusteella, että tuontiautossani ei ole Cold climate varustepakettia ja näin ollen tehostinöljynä on ATF Dextron III tason neste CHF 11S sijasta. CHF11S:aa käytetään tehostinöljynä kuulemma old climate paketissa. Koppasin litran purkin mukaani, vaikka muualta olisin saanut samaa ainetta paljon halvemmalla.. Kun oli niin hyvä palvelu :-)
Ja tosiaan edellä kyselit miten ratkaisin tuon xenon ongelman. Eli lyhyesti vielä ongelmani oli se, etten saanut sytytintä lukittumaan paikoilleen. Sain sytyttimen jalat sekä haittapiikin menemään oikeisiin uriin, mutta sytytin ei kääntynyt eikä jalat liikkunut mihinkään. Ongelma selvisi sillä, että selailin melkein koko työpäivän internettiä ja yritin selvittää ongelmaa lontoon kielisiltä foorumeilta ja sivustoilta. Jonkun hetken siinä selailin foorumeita ja lopulta löytyi uudempiin golffeihin tarkoitettu foorumi ja olisiko ollu mersun cee sarjalaisille suunnattu palsta. Anyway molemmilla sivustoilla oli kirjoittajalla sama ongelma kuin minulla, että sytytin ei kääntynyt vaikka kaikki muu loksahti paikoilleen. Kun kasasin valoja takaisinpäin kiinni yhdistin sytyttimen ohjausjohdon sekä liittimen kiinni sytyttimeen ja yritin sitä pyöräyttää kiinni. Englannin poikien foorumeilta kumminkin selvisi, että D2S polttimoa vaihdettaessa ja sytytintä asennettaessa valojen ohjaus piuhaa EI saa laittaa kiinni sytyttimeen ennenkuin sen pyöräyttää paikoilleen. Lähemmin, kun tarkasteli murkulaa kädessä niin huomasi että koloset jotka sytyttimen sisällä on ja mihin polttimon haitat tulee, pyöräyttää haalean keltaista/vaaleaa rinkulaa sisällä ja samalla liikuttaa sytyttimen päässä olevan liittimen sisällä haittatappia. Kun haittakoloset on kohdallaan ja valmis asennettavaksi, on liittimen haittapinni ulkona. Kun laitoin piuhan liittimen kiinni ja yritin vääntää, piti liitin vastaan eikä antanut pinnin kääntyä syrjään. Kun liitin on irti, pyöräyttää sytyttimen paikoilleen (helposti sormivoimalla), niin rinkula sytyttimen sisällä pyörähtää lukiten polttimon paikoilleen, ja siirtävän haittatapin poies tieltä liitinrungosta. Näin ollen ei ole haittatappia tiellä ja liitin menee kiinni. Ajattelin helpottaa omaa työtäni sillä, että laitan liittimen ennalta kiinni umpion ulkopuolella, sillä umpion sisällä niin vähän tilaa ja lyhyet sormet. Teinkin siis päinvastoin ja vaikeutin 15-20min työtä 3-4h ja lopulta niin etten sitä saanut edes tehtyä. Välillä näinkin
Tässä kuvassa näkyy huonosti, mutta jotenkuten liittimen kiinnitystä haittaava haitta "tappi".
Tässä alemmasssa kuvassa näkyy hahlot jotka pitää olla kohdallaan, että polttimon haitat uppoo tarpeeksi syvälle sytyttimeen ja polttimo kääntyy lukkoon.
Lopulta siis homma hoidossa. Ohjeena sinulle ja tietty muillekkin, eli vaihtaessa D2S-polttimoa, sytytin ensin kiinni ja sen jälkeen vasta valoja ja sytytintä ohjaava piuha/liitin. Muuten helposta asiasta tulee mahdoton, sanan kaikessa merkityksessä.Last edited by Visto; 14-01-2015, 19:49. Reason: Kuvat lisätty havainnollistamaan paremmin selitystä"Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"
Comment
-
-
Morjes!
Huomasin, että omassa äksässäni ei näiden kurakelejen jälkeen enää toimineet rekkarikilven valot. Ajattelin, et nyt kun tiet on noin möykyllä ja reijillä että varmasti on tärinästä polttimoiden lanka katkennut. Jokatapauksessa kävin hakemassa philipsin vai osramin en muista? Polttimot tänään ja yritin niitä vaihtaa. Tai siis onnistuinkin itse vaihtoprosessissa, mutta jokatapauksessa valot eivät syty. Tarkistin molemman puolen polttimot ja itseasiassa vanhoissakin polttimoissa oli lanka ehjä. Syy siis muualla. Vanhassa e39:ssä oli sama ongelma ja polttimon kantoihin tulevat lirvakkeet olivat irti johtimista. Katkasin johtimet silloin kokonaan, ja poistin polttimon kantoihin tulevat palaset. Kytkin polttimon kiinni suoraan johtimiin ja homma pelas. Tämän voisin ehdottomasti tehdä äksässäkin, mutta katselin että näiden lirvakkeiden takana ei ollu kuin jokin peitelevy eikä johtimia näkynyt päällepäin mitenkään. Onko kenelläkään heittää mitään vinkkiä tuohon? Onko rekisterikilven valoille oma sulakkeensa ja jos on, niin missä?"Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"
Comment
-
-
Moikka!
Onko kenelläkään hajua mistä löytäisi internetistä e83 tai edes e46 johdotuskaavioita mistä selviäisi minkäväriset johdot millekkin toiminnolle/valolle menee? Etsiskelin googlesta wiring diagrammia, mutta ei löydy valoille tarkoitettua juuri ollenkaan, ja jos löytyy niin siinä ei ole värejä ilmoitettu tai piirretty.
Onnistuuhan tuo värejen selvittely mittaamalla jännitteet virrallisena, mutta helposti näkisi kuvista, jos olisi sellanen käsissä. Top-BMW tms sivusto ei toimi meikäläisen puhelimen mobiiliselaimella eikä tietokoneella chromella tai firefoxilla. Joten se on ainakin tyhjä arpa."Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"
Comment
-
-
Originally posted by Visto View PostMoikka!
Onko kenelläkään hajua mistä löytäisi internetistä e83 tai edes e46 johdotuskaavioita mistä selviäisi minkäväriset johdot millekkin toiminnolle/valolle menee? Etsiskelin googlesta wiring diagrammia, mutta ei löydy valoille tarkoitettua juuri ollenkaan, ja jos löytyy niin siinä ei ole värejä ilmoitettu tai piirretty.
Onnistuuhan tuo värejen selvittely mittaamalla jännitteet virrallisena, mutta helposti näkisi kuvista, jos olisi sellanen käsissä. Top-BMW tms sivusto ei toimi meikäläisen puhelimen mobiiliselaimella eikä tietokoneella chromella tai firefoxilla. Joten se on ainakin tyhjä arpa.Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Comment
-
-
Originally posted by 530daa View PostMiten on e83 x3 saako muutoskatsastettua 22" vanteille?
Omaan silmään näyttää 22" jo vähän hassulta
"Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"
Comment
-
-
Originally posted by Kissvesala View Post"Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"
Comment
-
-
Originally posted by Visto View PostEikös ne saa jos mahtuu vaan pyörimään ja jää rengaskotelon sisään leveydessä? Omassa otteessa on ainakin 20" vanteille muutoskatsastus tehty. Omasta mielestä 22" vanteet ovat vaan vähän turhan raskaat tuon kokoseen ja tehoseen autoon. Kiihtyvyydessähän sen huomaa. Mitä vanteita oot suunnitellu alle?
Omaan silmään näyttää 22" jo vähän hassulta
Comment
-
-
Originally posted by chevy55 View PostMulla kahnasi jo 255/50R18 ET45 kiinni sisälokariin kun renkaat käänsi äärilaitaan.
Eli ainakin noin leveä kuin tuo 295 tulisi varmaan ottamaan myös kiinni.
Onhan tuo 22" jo aika rinkula, huhhuh.. :-D
Comment
-
Comment