Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riksterii
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 21
    • Hki

    #76
    Onkos muilla ollut ongelmia öljypumpun tai öljynpaineanturin kanssa? Alkoi N47d20a oireilemaan siten, että kuumilla öljyillä saattaa tyhjäkäynnillä vilahtaa öljynpaineen varoitusvalo. Toisaalta maalaisjärjellä ajatellen, kuuma öljy & tyhjäkäynti = Öljynpaine matalimmillaan, koska viskositeetti pienempi kuumalla öljyllä? Kylmällä koneella ei käy koskaan ja kauppareissun aikana viilenee sen verran ettei enää vilahda uudestaan lähtiessä.

    Minkälainen homma vaihtaa öljypumppu? Etupyörien vetoakselin joutuu irroittamaan öljypohjan edestä?

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9990
      • KVLA

      #77
      Löytyi,ei enää mitään...
      Last edited by Heguli 31; 18-10-2015, 20:06.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7518
        • Jyväshyvä

        #78
        Originally posted by Riksterii View Post
        Onkos muilla ollut ongelmia öljypumpun tai öljynpaineanturin kanssa? Alkoi N47d20a oireilemaan siten, että kuumilla öljyillä saattaa tyhjäkäynnillä vilahtaa öljynpaineen varoitusvalo. Toisaalta maalaisjärjellä ajatellen, kuuma öljy & tyhjäkäynti = Öljynpaine matalimmillaan, koska viskositeetti pienempi kuumalla öljyllä? Kylmällä koneella ei käy koskaan ja kauppareissun aikana viilenee sen verran ettei enää vilahda uudestaan lähtiessä.

        Minkälainen homma vaihtaa öljypumppu? Etupyörien vetoakselin joutuu irroittamaan öljypohjan edestä?

        Minkä verran ajettu? Kaverilla hajosi öljypumppu 360 tkm ajettuna ja kampiakseli katkesi kun öljynpaineet loppuivat, ei ennättänyt öljyvalot täyskiihdytyksessä syttyä...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Riksterii
          Newbiemmer
          • May 2013
          • 21
          • Hki

          #79
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Minkä verran ajettu? Kaverilla hajosi öljypumppu 360 tkm ajettuna ja kampiakseli katkesi kun öljynpaineet loppuivat, ei ennättänyt öljyvalot täyskiihdytyksessä syttyä...
          195 tkm

          Comment

          • Anu
            Newbiemmer
            • Apr 2007
            • 22

            #80
            X3:sta ostamassa ja pari kysymystä- Miten noi mallisarjat ja vuosimallit oikein menee....

            -Onko -07 vuoden X3, jo ihan eri auto kuin -06?

            -Onko tuon ikäisissä 2.0d koneisissa X3:ssa mitään erityistä tyyppivikaa tms. mitä kannattaisi varoa?

            - Automaattivaihteistoja on ilmeisesti zf:n ja gm:n versioina, tietääkö muusta kuin vin-numerosta kumpi siellä alla on:think

            Comment

            • Riksterii
              Newbiemmer
              • May 2013
              • 21
              • Hki

              #81
              Vein auton Konalan autokeskukselle öljynpaineen mittaukseen ja vikakoodin lukuun, kun sytytti vikavalon myös. Mekaanikko soitti äsken ja kertoi, että autosta on kannen imukanavia luultavasti tukossa ja sanoi että purettava kansi irti ja puhallettava. Äkkiseltään kuullostaa omaan korvaan melko mielenkiintoiselta.

              Edit: Imukanavat putsattu, oli aivan karstassa kuulemma, mutta vanha ystävämme imusarjanläpät siellä heiluu akseleineen, uus imusarja á 806€ kuulemma tilaukseen. Nyt korjattu 1700€:llä ja ei edes tietoa onko se öljynpainevika korjattu.. Onneks menee osittain autoliikkeen piikkiin.

              Hienoja systeemejä tälläiset pakokaasun takaisinkierrätykset yms. Varmaan ei ennen ysärin loppua ollut maailmassa yhtään autoa, jossa oli karstainen imusarja.

              Edit 2: kas eipä auttanut tuo 1700€ korjaus öljynpaineisiin. Kyseenalaistin tuota huoltoa, mutta mekaanikot ne vaan korjailee.
              Last edited by Riksterii; 21-10-2015, 15:05.

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                #82
                Originally posted by Riksterii View Post
                Vein auton Konalan autokeskukselle öljynpaineen mittaukseen ja vikakoodin lukuun, kun sytytti vikavalon myös. Mekaanikko soitti äsken ja kertoi, että autosta on kannen imukanavia luultavasti tukossa ja sanoi että purettava kansi irti ja puhallettava. Äkkiseltään kuullostaa omaan korvaan melko mielenkiintoiselta.

                Edit: Imukanavat putsattu, oli aivan karstassa kuulemma, mutta vanha ystävämme imusarjanläpät siellä heiluu akseleineen, uus imusarja á 806€ kuulemma tilaukseen. Nyt korjattu 1700€:llä ja ei edes tietoa onko se öljynpainevika korjattu.. Onneks menee osittain autoliikkeen piikkiin.

                Hienoja systeemejä tälläiset pakokaasun takaisinkierrätykset yms. Varmaan ei ennen ysärin loppua ollut maailmassa yhtään autoa, jossa oli karstainen imusarja.

                Edit 2: kas eipä auttanut tuo 1700€ korjaus öljynpaineisiin. Kyseenalaistin tuota huoltoa, mutta mekaanikot ne vaan korjailee.
                Et olis antanu tilata uutta imusarjaa, vanhasta vaan läpät pois ja kovaa ajoa. Aivan käsittämätöntä rahantuhlausta viedä merkkiliikkeeseen laitettavaksi.. edit. nii sulla liike maksaa ainakin osan kustannuksista..
                Last edited by Tome; 23-10-2015, 08:56.

                Comment

                • Riksterii
                  Newbiemmer
                  • May 2013
                  • 21
                  • Hki

                  #83
                  Originally posted by Tome View Post
                  Et olis antanu tilata uutta imusarjaa, vanhasta vaan läpät pois ja kovaa ajoa. Aivan käsittämätöntä rahantuhlausta viedä merkkiliikkeeseen laitettavaksi.. edit. nii sulla liike maksaa ainakin osan kustannuksista..
                  No veikkaapa tosiaan asentaako merkkiliike vanhan imusarjan ja repiikö ne sieltä sen akselin ja läpät pois jos pyytää? Tuossa vaiheessa kulut ois ollu samat pyytää ne kasaamaan se ja sit ite viedä jonnekkin poistettavaks. Vein auton öljynpaineen merkkivalon vilkkumisen takia huoltoon, ja ilmoitin vielä että mitatkaa öljynpaine ensin ihan mittarilla ja vaihtakaa öljynpaineen anturi. Huollossa sitten ei tieto ilmeisesti kulkenut huoltomyyjältä mekaanikolle ja mekaanikko muistissa olevan vikakoodin perusteella soitti, että imusarja ja imukanavat pitää putsata. Kysyin tuolloin mekaanikolta, että miten se imusarja siihen öljynpaineeseen vaikuttaa ja onko ne paineet mitattu nyt? Vastaus oli, että kaikki viittaa siihen imusarjaan ja paineet on suurinpiirtein mitä pitää. Siksi sanoin, että jos se öljynpaineen vika kerta imusarjasta ja -kanavista on kiinni, niin putsataan. No lopulta myönsivät itsekin, että kyseessä on kaksi ihan eri vikaa kun kysyin, että paljonko ne paineet nousi imusarjan vaihdolla. Lukuja ei irronnut missään vaiheessa vaikka kyselin.

                  Tosiaan auto on vasta ostettu liikkeestä ja sinne meni puolet laskusta. Näkyi olevan PUMA tuosta imusarjasta ja imukanavien nokeentumisesta olemassa.

                  Itse öljynpaine hävisi vuotavasta öljynsuodattimen kannesta. En tiedä todellakaan mikä osa on öljynsuodattimen kansi, mutta sellainen sinne nyt vaihdettiin ja vika hävisi.

                  Autoa en siis imusarjan vaihtoon/puhdistukseen todellakaan olisi tuonne vienyt, jos olisin tiennyt, että siihen sellaiset pitää tehdä. Mutta meni tosiaan liikkeen piikkiin vielä osaksi, joten koko lystistä selvisi alle 1000€, auto oli kuitenkin neljä päivää siellä seisomassa. Meni vähä ku Jeesuksella pääsiäisenä, mutta sellasta kai se välillä on..

                  Autokeskukseen ei ainakaan tuo auto enää mene kertaakaan. Näkyy olevan INPAan ohjeet millä tehdään, eikä ymmärretä ilmeisesti itse moottorista juurikaan tai haluta käyttää maalaisjärkeä. Kuitenkin öljynkierto ja öljynpaine on suht yksinkertaiset asiat dieselmoottorissa, mutta silti ajatellaan että kun kone sanoo, että imusarja, niin siitähän se on kiinni.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #84
                    Jos se öljynpaine hävisi öljynsuodattimen kotelon kannen kautta, oli öljyä runsain määrin konehuoneessa sekä auton alla. Näin ei varmaan kuitenkaan ollut? Ihan pikkuvuoto ei nimittäin öljynpaineissa näy vaan sitä pitää tulvia ulos jo aika reippaasti.
                    ---

                    Comment

                    • Riksterii
                      Newbiemmer
                      • May 2013
                      • 21
                      • Hki

                      #85
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Jos se öljynpaine hävisi öljynsuodattimen kotelon kannen kautta, oli öljyä runsain määrin konehuoneessa sekä auton alla. Näin ei varmaan kuitenkaan ollut? Ihan pikkuvuoto ei nimittäin öljynpaineissa näy vaan sitä pitää tulvia ulos jo aika reippaasti.
                      Ei näkynyt öljyläikkää auton alla, eikä öljyä konehuoneessa. Ei sitä varmaan paljon sieltä ole hävinnyt, kun öljynpaineen valo tosiaan vain vilkahteli satunnaisesti kuumalla koneella, mutta kuitenkin tarpeeksi, että se öljynpaineen valon sytytti tyhjäkäynnillä. En tietysti tiedä, oliko vika esim. anturissa tai huonossa kontaktissa johtosarjassa, koska se anturikin sinne lopulta vaihdettiin. Nyt se valo ei kuitenkaan vilahtele enää. Huoltomyyjältä tenttasin myös laskua maksaessani, mitattiinko ne paineet nyt ja sanoi että on mitattu ja todettu ohjearvoisiksi ja kansi vaihdettiin koska se todettiin vuotavaksi, jonka jälkeen valo ei enää syttynyt. :think

                      Edit: Vuoto ei varmasti ollut kovin iso, koska öljynmäärä oli tikussa melkein ylärajassa koko episodin ajan. Jos valo syttyy 0.5bar ja tyhjäkäynnillä ohjepaine on 0.55bar, niin ei tuo isoa vuotoa tarvitse, että valon sytyttää? Paineet mutulla, sen mukaan mitä itse internetistä luin vikaan liittyen, voi olla että olen aivan väärässä.

                      Edit 2: Tässä vielä linkki missä sama ongelma
                      Last edited by Riksterii; 23-10-2015, 17:14.

                      Comment

                      • chevy55
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 275
                        • Vesilahti

                        #86
                        Löytyisikö kollegoilta jelppiä..

                        Vaihdoin keväällä uudet xenonpolttimot ja vaihdon yhteydessä lakkasi kaarrevalot ja xenonien kalibrointi käynnistyksen yhteydessä toimimasta.

                        Koetin itse asentamalla Inpalla ja BTCables.comin kaapelilla lukea, mikä mättäisi. Kaapeli on siis tuolta: http://www.bcables.com/

                        Inpa herjaa kuitenkin IFH-0009 vikakoodia, "No response from control unit"

                        Olisiko jollakulla antaa vinkkiä, onko vika Inpa asennuksessani ja mistä ongelmaa pitäisi lähteä taklaamaan. Paikallinen apukin jostain Lempäälästä/ Pirkanmaalta voisi kelvata. Samalla voisi katsoa, miksi kuskin puolen ulkopeilin sähköt ei skulaa. Ja jakovaihteiston adaptaatiokin olis hyvä ajaa, kun öljytkin on tullut vaihdettua..

                        Xenonit siis toimii, mutta ei käänny ratin mukana. Valokatkaisijassa vilkkuu vihreä ledi, kun adaptiiviset valot on kytkettynä.

                        Tässähän sitä askaretta syksyn pimeneviin iltoihin.. Olisi varmaan pitänyt tarttua ongelmiin jo vähän aiemmin..

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #87
                          Originally posted by Riksterii View Post
                          Jos valo syttyy 0.5bar ja tyhjäkäynnillä ohjepaine on 0.55bar, niin ei tuo isoa vuotoa tarvitse, että valon sytyttää?
                          Kyllä se tarvitsee.. Siis se että paine laskee. Jos öljyä työnnettäisiin 'pulloon' ja suljettaisiin pumpulta tulo, saisi olemattoman kokoinen vuoto paineen laskemaan tuon 0,05 bar. Mutta nyt kun kyseessä on jatkuvasti virtaava systeemi jossa esim 30 l/min tuotto on normaalitaso, pitää tuon 0,05 bar tiputukseen hävitä jo huomattava tilavuus! Esim muutama desi minuutissa saisi muutaman minuutin käytöllä konehuoneen aika rumaan kuntoon.

                          Olen vahvasti sitä mieltä että öljynsuodattimen kannella ja öljynpaineilla ei ollut mitään tekemistä keskenään.
                          ---

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #88
                            Onko tuossa suodatinkotelon kannessa samanlainen keskitappi ja alaosan o-renkaat kuin vanhemmissakin? Vuotanut sieltä osan paineista takaisin öljypohjaan?
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #89
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Onko tuossa suodatinkotelon kannessa samanlainen keskitappi ja alaosan o-renkaat kuin vanhemmissakin? Vuotanut sieltä osan paineista takaisin öljypohjaan?
                              Juu hyvä pointti. On siinä se keskitappi ja O-rengas. Jos Tappi on murjoutunut tai O-rengas rikki, pääsee osa öljystä pois kierrosta.
                              ---

                              Comment

                              • Visto
                                Newbiemmer
                                • May 2013
                                • 24
                                • Tampere

                                #90
                                Originally posted by chevy55 View Post
                                Löytyisikö kollegoilta jelppiä..

                                Vaihdoin keväällä uudet xenonpolttimot ja vaihdon yhteydessä lakkasi kaarrevalot ja xenonien kalibrointi käynnistyksen yhteydessä toimimasta.

                                Koetin itse asentamalla Inpalla ja BTCables.comin kaapelilla lukea, mikä mättäisi. Kaapeli on siis tuolta: http://www.bcables.com/

                                Inpa herjaa kuitenkin IFH-0009 vikakoodia, "No response from control unit"

                                Olisiko jollakulla antaa vinkkiä, onko vika Inpa asennuksessani ja mistä ongelmaa pitäisi lähteä taklaamaan. Paikallinen apukin jostain Lempäälästä/ Pirkanmaalta voisi kelvata. Samalla voisi katsoa, miksi kuskin puolen ulkopeilin sähköt ei skulaa. Ja jakovaihteiston adaptaatiokin olis hyvä ajaa, kun öljytkin on tullut vaihdettua..

                                Xenonit siis toimii, mutta ei käänny ratin mukana. Valokatkaisijassa vilkkuu vihreä ledi, kun adaptiiviset valot on kytkettynä.

                                Tässähän sitä askaretta syksyn pimeneviin iltoihin.. Olisi varmaan pitänyt tarttua ongelmiin jo vähän aiemmin..
                                INPA asennukseen en valitettavasti osaa antaa vinkkiä, mutta selveisitkö tuosta xenonpolttimoiden vaihdosta sen verran, että vaihdoitko polttimot ainoastaan uusiin, vai asensitko jälkiasennus ballastit sekä polttimot?

                                Nimittäin jälkiasennusballasteilla jos valon ohjauksen ottaa ainoastaan alkuperäisestä piuhanipusta ei automaattinen korkeudensäätö tai adaptiivinen servo enää toimi.
                                "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎