memebuy23buy

BMW X5 E70 yleistä keskustelua II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    Jos m57n ja m57n2 on samat jakopään osat, niin miksei m57n ole mennyt samalla tavoin niitä ketjuja? Onhan öljynvaihtoväli pitkä, mutta sama se on ollut jo pitkään aiemmissakin koneissa. Tästä on tietysti hyvä ylihuoltajien perustella tuota tiuhempaa vaihtoväliä.

    Ettei vaan olisi vaikka ketjun tai jonkun muun vikaantumiseen vaikuttavan osan alihankkija tai materiaali vaihtunut?
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • säkkij
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 299
      • Rauma

      M57n2 ainakin alumiinilohko. Tiedä sitten vaikuttaako asiaan
      E30 325i Cabrio '87
      E61 525d M-Sport LCI

      Comment

      • JiiPee82
        Newbiemmer
        • Sep 2017
        • 11
        • Hollola

        Onko nuo jakoketjuongelmat rajaantuneet johonkin tiettyyn vuosimalliin? Mitä nyt noita katsellut niin aina tuppaa olemaan sen 30tkm ajettu huoltovälillä. Eipä se paljon taida auttaa vaikka itse lyhentäisi kun noilla katsomillani autoilla ajettu jo sen 160-220tkm.

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1374
          • Lempäälä

          Mitä uudempiin mennään niin sitä suuremmin ongelmat tulee vastaan. Juurisyitä on :

          1) Paremmin mitoitettu mekaniikka, johtuen metallurgian paremmasta tuntemisesta ja suunnittelun mitoittamisen pienentämisestä. Siis periaatteessa saa oikein mitoitetun moottorin, se kestää just sen laskennallisen 200tkm......

          2) Longlife-huoltojen analysoinnin muutokset DDE/DME/mittaristo-tasolla. Eli ympäristötekijöitä on otettu enemmän huomioon ja osattu laskea pidemmäksi (=juuri maksimi mitä öljy kestää) ö-vaihtovälit adaptiivisesti.



          Huonona tuossa tulee se, että tuo Kurt Orbahn testimenetelmä simuloi hieman normaalia kulumista, tuossa graafissa on käsittääkseni vain polttoainetta (=simuloitu ohivuoto) seassa tilannetta sakkaamassa, eikä niinkään palanutta tavaraa. No, menemättä tarkemmin siihen sisälle, voi graafista havaita että kun viskositeetti lähtee tippumaan, se tekee sen rajusti.

          Eli kun jos nimellisesti öljy kestäisi 30tkm, pitäen 10w-30 luokituksen millä muodostuu vielä hyvä kalvo liukulaakeri/ketju/tms pinnoille, niin saavuttaessa nimellispiste --> alkaa kalvopaksuus tippumaan melko nopeasti. Tuossa graafissa lähtee laskemaan välittömästi nollasta mikä ei ole se oikean elämän tilanne nimellismitoituksessa laakerikuormille. Vaan laakerikuorma mitoitetaan pitkälle ö-vaihtovälille.
          Ajatus on hankala selittää, mutta jos sen ö-vaihtovälin nyt tuosta oikeasti tarkalleen lasketusta vetää esim 300-500km pitkäksi, ei se öljy olekaan voidellut juuri ollenkaan pintoja tuon ylityksen aikana.

          3) öljyissä luokitusten mennessä pidemmälle viskositeettimodifioijien määrää pienennetään. Tällä toimenpiteellä suojataan taas katalysaattoreita, että ei työnnetä sinne huohotuksen mukana öljyä ja siinä mukana meneviä polymeerejä. Ajatus kaunis, mutta sotii hienosti kohdan 2) mitoitusperiaatteita vastaan.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • KJ
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 695
            • Järvenpää

            Originally posted by repsa View Post
            Mitä uudempiin mennään niin sitä suuremmin ongelmat tulee vastaan. Juurisyitä on :

            1) Paremmin mitoitettu mekaniikka, johtuen metallurgian paremmasta tuntemisesta ja suunnittelun mitoittamisen pienentämisestä. Siis periaatteessa saa oikein mitoitetun moottorin, se kestää just sen laskennallisen 200tkm......
            Voisit hieman valottaa tätä ajatustasi lisää, ja että mitä käytät lähteenä tähän väitteeseen.
            Jos mä nyt oikein ymmärsin sun ajatuksen, niin meinaat että esim. 2013 m57n2 mosallisella voi enää ihan parhaimmassa tapauksessa päästä sen 200tkm ilman jakopään totaalituhoa, koska metalliosia on käytännössä heikennetty?
            F30 330e -17 Alpinweiss 3
            E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

            Comment

            • timppa811
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 855
              • Pohojammaa

              Webaston kaukosäädin pitäisi ohjelmoida. Mikä sulake pitää irroittaa? En ole mistään sulakekartasta tuota löytänyt. Webaston sähköliitintäkään en äkkiseltään löytänyt.

              Toinen ongelma on takajarruvalot. Toiminta on lievästi sanottuna kummallista, esim palamaton polttimo on välillä vasemmalla puolella ja välillä oikealla. Siis ne ylimmät jarruvalot. Olisko tähän mitään vinkkiä?

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                Originally posted by KJ View Post
                Voisit hieman valottaa tätä ajatustasi lisää, ja että mitä käytät lähteenä tähän väitteeseen.
                Business is business and moses is moses. Kyllä siellä on pennit tarkkaan laskettu kun paremmat suunnittelutyökalut mahdollistaa "tiukemman" specsaamisen -> muutamista nipistyksistä tulee miljoonien säästöt. Ei se ton kummempaa salatiedettä ole.

                BMW koneiden laskennalliseen elinikään en ota kantaa, mutta varmasti on niukemmin mitoitettu uudempi kone kuin vanhempi.

                Öljystä tossa tulikin hieno graafi. Suosittelen ylihuoltamisen huutajia ihan niinkin tieteelliseen juttuun kuin että valutatte ne 30tkm ajetut 5W-30 kuset ulos sieltä koneesta, ja hierotte sitä nokista vetistä litkua sormenpäitten välissä. E61 aikoinaan ostaessani ajattelin että kyllä se Saksalainen insinööri tietää mitä se tekee ja ajoin yhden öljynvaihtovälin BMW orkkis öljyillä niin kuin he asian olivat ajatelleet. Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä taas tuumasin että ehkä niitten insinöörien pitäis vetää vähän vähemmän piriä...

                Hennommin mitoitetut osat (dimensiot ja/tai materiaalin vahvuus) yhdistettynä ei voitelevaan öljyyn, niin ei se nyt kovinkaan kummallista ole ettei niillä peleillä aja kuuhun ja takaisin.

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1374
                  • Lempäälä

                  Originally posted by KJ View Post
                  Voisit hieman valottaa tätä ajatustasi lisää, ja että mitä käytät lähteenä tähän väitteeseen.
                  Jos mä nyt oikein ymmärsin sun ajatuksen, niin meinaat että esim. 2013 m57n2 mosallisella voi enää ihan parhaimmassa tapauksessa päästä sen 200tkm ilman jakopään totaalituhoa, koska metalliosia on käytännössä heikennetty?
                  No, kysytään vastakysymys alkuun ; kuinka paljon omaat tietoa maailmanlaajuisesta tavaroiden soursaamisesta eri vendoreilta kun määrät ovat 10 000 - 1 000 000 yksikköä vuodessa ja pitää osata hallita tavaravirta ja varaosien saatavuus myös elinkaaren ajan ?

                  Lyhyesti taustaa : pienentääkseen riskiä kaikki isot pelaajat käyttää poikkeuksetta useita komponenttitoimittajia samalle komponentille, jos sattuu vaikka meneen sukset ristiin, tehdas palaa yms. Viime vuosina on nähty pariin otteeseen kuinka käy jos kaikki munat on samassa korissa.. linjat seisoo ja se ei suinkaan ole halpaa leikkiä se.

                  No, tämä tarkoittaa kuluttajan näkökulmasta sitä että se ei tiedä minkä toimittajan ja mitä erää saa osaa - vaikka esim. vuonna 2012 tilaisi osan nrolla XX1 ja tänä vuonna vastaavan osan nrolla XX1 - voi tämä tuote olla ihan eri maanosassa tehty kevennetyillä spekseillä, vaikka onkin OE osa.

                  No, tämän taustan kun ymmärtää, siis oikeasti ymmärtää mitenkä rahaa tuottavat yritykset toimivat näissä, niin voi hahmottaa että se M57N moottorissa ollut ketju on samalla osanrolla kuin M57N2, mutta onkin ihan oikeasti eri tuote metallurgiselta näkökulmaltaan. Saattaa olla ohennettu satkun sivuista, erilaista jäysteenpoistoa prässäyksen jälkeen, erilainen hehkutusprosessi ja huh, ne muut variaatiot. Käy toki asennuspaikkaansa hienosti kuluttajan näkökulmasta.

                  Tehtaan osto-osalla on todennäköisesti monta eri nimikettä ; esim tuo XX1 on kuluttajan, mutta tehtaan eri vendoreiden taulukossa sille voi olla CCV1, BMF4 jne. Riippuen toimittajien määristä ja speksistä millä tilattu.


                  Ja taisit varmaankin tahallaan ymmärtää väärin. Vihjailen korkeintaan että ajosuoritteella (=auton käyttöikä) on suunnittelupöydällä ollut yhtenä tekijänä. On puhuttu 200/250tkm matkoista riippuen auton valmistajasta ja kohdemarkkinoista ja segmentistä. No tämä yhdistettynä aikaisemmin postaamaani havaintoon öljyistä ja longlifestä tekee melko varmaksi tämän nimellismitoituksen toteutumisen.

                  Ei autotehtaiden intresseissä ole tehdä maailman loppuun saakka kestäviä autoja. Ei ne tee rahaa sillä että kerran tekevät auton ja markkinat saturoituu kun poistumaa tapahtuu vain onnettomuuksien kautta.
                  Last edited by repsa; 08-09-2017, 18:59.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • KJ
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 695
                    • Järvenpää

                    Originally posted by repsa View Post
                    No, kysytään vastakysymys alkuun.... ja paljon asiaa.
                    Kiitos asiallisesta vastauksesta ja perustelusta!
                    Vastataan nyt sitten siihen vastakysymykseen: Ei. Ei ole paljon tietoa eikä varsinkaan kokemusta suurhankinnoista esimerkiksi komponenttien osalta maailmanlaajuisesti. Vaikkakin ammattitaitoni ja osaamiseni sen osalta ovatkin puutteelliset, niin silti ymmärrän täysin tuon sinun perustelun ja tiedän myös että pääpiirteittäin juuri näin toimitaan. Kaikissa hankinnoissa raha ratkaisee, ja sieltä ostetaan kuka pystyy tarjoamaan speksien mukaiset tuotteet halvimmalla.

                    Se mikä minua edelleenkin askarruttaa:

                    Originally posted by JiiPee82 View Post
                    Onko nuo jakoketjuongelmat rajaantuneet johonkin tiettyyn vuosimalliin? Mitä nyt noita katsellut niin aina tuppaa olemaan sen 30tkm ajettu huoltovälillä. Eipä se paljon taida auttaa vaikka itse lyhentäisi kun noilla katsomillani autoilla ajettu jo sen 160-220tkm.
                    Originally posted by repsa View Post
                    Mitä uudempiin mennään niin sitä suuremmin ongelmat tulee vastaan. Juurisyitä on :...
                    On oikeasti faktaa lähteiden muodossa esittää että esim -11 mallisessa E70 X5:ssä olisi heikommilla jakopään komponenteilla kasattu jakopää kuin vaikka -07 mallisessa? Vai onko fakta ainoastaan se, mitä selitit hankintojen perusperiaatteista?
                    Ja tämä ei ole nyt tahallista väärinymmärtämistä, vaan juuri näinhän sinä vastaat JiiPee82:lle.
                    F30 330e -17 Alpinweiss 3
                    E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      -11 mallisessa on eri kone kuin -07 mallisessa, -11 mallisesta löytyy N57 pata. Tais olla niin että jollain oli 40d kajahtanut tälläkin foorumilla? Yksittäistapaus toki vielä, totuus valkenee kun noitten tuoreempien hinnat tulee normi kuolevaisen saavutettaviin.

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1374
                        • Lempäälä


                        On oikeasti faktaa lähteiden muodossa esittää että esim -11 mallisessa E70 X5:ssä olisi heikommilla jakopään komponenteilla kasattu jakopää kuin vaikka -07 mallisessa? Vai onko fakta ainoastaan se, mitä selitit hankintojen perusperiaatteista?
                        Ja tämä ei ole nyt tahallista väärinymmärtämistä, vaan juuri näinhän sinä vastaat JiiPee82:lle.

                        No, ei nuo hankintasopimukset ole ymmärrettävästi mitään julkisia dokumentteja. Ja henkilöitä eri organisaatioissa kenen kanssa olen jutellut - heidän nimiään tai työnantajia en kyllä tule sanomaan.

                        Sinällään nämä kaikki mitä tänne olen kirjoittanut, on helppo löytää myös muilta keskustelupalstoilta jos haluat varmentaa lähdemateriaalin paikkansapitävyyden. Hyvä olla tietyssä määrin kriittinen.



                        http://www.hs.fi/autot/art-2000005243858.html aiheesta näemmä hs:kin kirjoitellut, vaikka ei nyt enää liitykään suoraan tähän.
                        Last edited by repsa; 10-09-2017, 19:58.
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • Tonto!
                          BTCF Member
                          • Jul 2010
                          • 205
                          • Hausjärvi

                          Morjens.
                          Tuli talouteen tollanen -07vm 3.0d ja nyt huomattiin, kun auto seisoo pitkään paikallaan (muutaman tunnin) tulee kabiiniin erittäin vahva lasinpesunesteen haju. Takalasille tulee nestettä kunnolla. Onko näissä joku yleinen paikka mistä pääsee vuotamaan tms tai ideoita mistä johtuu haiseminen? Hajut poistuu kun lähtee ajamaan..

                          EDIT: Löyty vuotokohta. Purin takapenkin ja c-pilarin paneeleita pois. Litratolkulla nestettä vähän jokapaikaissa. Letkussa reikä siinäkohtaa, missä johtosarja ja letku nousee istuinosan kohdilta takakonttiin.
                          Last edited by Tonto!; 10-09-2017, 18:35. Reason: Vika selvitetty.
                          e39 523iA -97
                          e87 120d -10
                          e30 M-tech II v8 cabrio -93
                          Ex e30 325 "M-tech I" cabrio -88
                          Ex e30 325 M-tech II m52 -89
                          Ex e60 530i -03
                          Ex e39 528 Touring -97
                          Ex e39 540iA -97
                          Ex e36 328 Coupe -96
                          Ex e34 535 -91

                          Comment

                          • mikkod
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 5205
                            • Stadi

                            Tänään pitäisi mennä koeajamaan yksi 40d. Toihan on se tuplaturbo kone? 35d:stä jotain uudistettu? Oliko noissa mitään ihmeellistä koneessa mihin kannattaa kiinnittää huomiota?
                            Helkama S3000
                            Myydään kutosen alustaosia
                            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                            Comment

                            • TuusBim
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2014
                              • 125
                              • Tuusula

                              Uudistettu? Tavallaan eli M57->N57 ja siten muuttuukin jonkin verran...

                              Sinällään ei mitään erikoista mitä ei esim F10/11 N57:ssakin ole eli EGR:n toiminnassa pientä sanomista välillä, mutta ei ole levähtänyt. Siitä nähtävästi vuoti/tihkui jäähdytysnestettä aiemmin, mutta sekin on loppunut.

                              Itsekkin ruvennut pohtimaan autonvaihtoa, mutta kun katselee F11:n vikakeskustelua niin rupee kummasti pohtimaan järkevyyttä, sen verran vähillä on nyt 108->212tkm:a menty möhköllä 2,5v aikana.
                              Q7 e-tron TDI -17
                              MB CLA 250e -21
                              E81 116i -09
                              Ex:
                              F60 Countryman S E ALL4 -17
                              F15 X5 30d -14
                              E70 X5 40d M Sport -12
                              F20 120da -13
                              E61 530xd -09
                              F11 520d -12
                              E60 520d -09

                              Comment

                              • Macke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1134
                                • Porvoo

                                Eikös noissa fl vehkeissä ole jo 8-pykäläinen askikin?

                                Comment

                                Working...
                                X