Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 E70 yleistä keskustelua II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KJ
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 695
    • Järvenpää

    Originally posted by JiiPee82 View Post
    Paria olen ajanut ja niiden pohjalta nuo sporttipenkit ovat kyllä pakollinen varuste. Mitenkäs tuo lasikatto, jostain lukenut että niissä ongelmia. Onko ongelmia jos sitä pitää vain lasikattona eikä käy aukomisen kanssa pelleilemään?

    Koukkukin olisi hyvä olla, mutta jos yleisemmin mukana tulee
    myös ilmajouset niin ehkä jälkiasennettava tulee kyseeseen.
    Suosittelen kyllä sporttipenkkejä pitämään vähimmäisvaatimuksena. Niin se oli itsellänikin, mutta lopulta löytyi kuitenkin comfort penkillinen joita niitäkin on kohtalaisen hyvin X5:ssa olemassa. Johtuu varmasti korkeahkosta hankintahinnasta uutena, niin ei ole tarvinnut heti varusteiden kanssa kitsastella.

    Panoraamakatollisissa on tosiaan sitä takimmaisessa luukun jumiutumisongelmaa. Se on yllättävän arvokas korjauttaa, ja kohtuu v-mäinen homma tehdä ymmärtääkseni. Jos sen sijaan pitää sitä pelkkänä lasikattona, niin ei kait tietääkseni sen kanssa ongelmia kummemmin ole. Huolehtii vaan ettei vedenpoisto putket mene tukkoon.

    Tuosta takapään ilmajousituksesta en nyt sitten mene enää takuuseen, että mikä sen määrittää. Itse luulin sitä tehdaskoukkua sen määritelmäksi, mutta e39touring todisti sen luulon vääräksi. Kaikki tehdaskoukulliset joita itse kävin aikanaan katsomassa oli ilmatakapäällä.

    Imuläppien poisto-operaatiot on yleensä 200-300€ haminoissa pyörineet kunhan ei vie merkkiliikkeeseen sitä tehtäväksi. 😉
    F30 330e -17 Alpinweiss 3
    E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      Jos autossa ei sitten ole parkkitutkia, niin jälkiasenteisen vetokoukun asentaminen vaatii CAN-väylän vedon kuskin jalkatilasta sinne takaronttiin. Been there, done that ja paska homma. Muuten sen koukun asentaa omatoimisesti aika helpolla, ja jos liikkeessä asennuttaa niin sittenhän se on niitten murhe.

      Pitkät öljynvaihtovälit rikkoo jakoketjua näistä M57N2 koneista ihan moottorikoneistajienkin suusta kuultuna, että se jos sattuu kohdalle niin vmäisempi juttu. Luokittelisin aika fataaliksi viaksi tämän.

      Rautajousiset tykkää katkoa jousia, M-Sportit kestää ilmeisesti paremmin eri vieterien johdosta. 10-vuotta vanhan 200tkm ajetun Bemarin omistaminen tarkoittuaa 100% varmuudella remppoja, ihan sama minkä mallin otat. Volvoista ei omakohtaista kokemusta ole, mutta ainakin nettikirjoittelun ja yleisen jutustelun ja omien BMW kokemusten mukaan pääset kyllä sillä Volvolla vähemmällä pajoittamisella.

      Ai niin joo, pelkällä nurkkapyörityksellä ainakin 3.0sd tuplaurpo nokee DPF pömpelin vikatilaan -> kärryllä on _pakko_ ajaa ajoittain pidempiä siivuja että se tekee DPF polton onnistuneesti loppuun. Tämä siis ajoa jossa noin 11km per suunta + hieman kaupunkirallia.
      Last edited by Macke; 03-09-2017, 09:45.

      Comment

      • JiiPee82
        Newbiemmer
        • Sep 2017
        • 11
        • Hollola

        Originally posted by Macke View Post
        Jos autossa ei sitten ole parkkitutkia, niin jälkiasenteisen vetokoukun asentaminen vaatii CAN-väylän vedon kuskin jalkatilasta sinne takaronttiin. Been there, done that ja paska homma. Muuten sen koukun asentaa omatoimisesti aika helpolla, ja jos liikkeessä asennuttaa niin sittenhän se on niitten murhe.

        Pitkät öljynvaihtovälit rikkoo jakoketjua näistä M57N2 koneista ihan moottorikoneistajienkin suusta kuultuna, että se jos sattuu kohdalle niin vmäisempi juttu. Luokittelisin aika fataaliksi viaksi tämän.

        Rautajousiset tykkää katkoa jousia, M-Sportit kestää ilmeisesti paremmin eri vieterien johdosta. 10-vuotta vanhan 200tkm ajetun Bemarin omistaminen tarkoittuaa 100% varmuudella remppoja, ihan sama minkä mallin otat. Volvoista ei omakohtaista kokemusta ole, mutta ainakin nettikirjoittelun ja yleisen jutustelun ja omien BMW kokemusten mukaan pääset kyllä sillä Volvolla vähemmällä pajoittamisella.

        Ai niin joo, pelkällä nurkkapyörityksellä ainakin 3.0sd tuplaurpo nokee DPF pömpelin vikatilaan -> kärryllä on _pakko_ ajaa ajoittain pidempiä siivuja että se tekee DPF polton onnistuneesti loppuun. Tämä siis ajoa jossa noin 11km per suunta + hieman kaupunkirallia.
        Tokihan yli 200t ajetussa autossa remonttia tulee, mutta kunhan nyt ei mitkään tuhansien remontit ole todennäköisiä niin asia ok. Olen nyt noilla Volvoilla ajellut yleensä noin 150-230 välin ja yksi ilmastoinnin kompuran vaihto ja kaksi akkua on normaali huoltojen lisäksi osunut.

        Kyllä mulla tulee viikottain ainakin pari kertaa ajettua 150km maantieajoa, joten kai tuo kerkeää nuo poltot tehdä. Katselin että tuon 3,0d:n ohjelmointi 280hv:ksi ei kovin kallista ole ja samalla voisi tarvittaessa tuon dpf:n ohjelmoida pois.

        Comment

        • hazaal
          Newbiemmer
          • Jun 2015
          • 28
          • Pirkanmaa

          Pari vuotta ja 100tkm ollut 7-paikkainen vm2011. Molemmat ilmapussit vaihdettu kotipihassa, ensimmäisen kanssa meni ihmetellessä 45min, toista vaihtoikin sitten enää alle puolituntia. Osalla hintaa Saksasta pikarahtina ~160€, eli en tuon takia ilmajousia liikaa karsastaisi. Muuta vikaa ei sitten olekkaan ollut, paitsi että tuota tehdaskoukkua en ole vuoteen jaksanut piiloon ajaa kun ei tahdo sinne ilman rynkyttämistä mennä.
          Normi reippaassa ajossa maalla + taajamassa vähän kasin päällä kulutus, kesälomareissulla Lapissa pitkiä pätkiä ajamalla 7.6l/100km, eikä himmailtu vauhdissa silloinkaan yhtään, tarkistettu laskemalla. Taannoin oli pitkästi reilu tuhatkiloa hevosta ison trailerin kanssa perässä, kulutus 11.8l
          Pois en vaihtais, vaikka kyllähän ne isot remontit sieltä on tulossa. V70 volvolla tätä ennen 400tkm ilman mitään isompaa, se oli kyllä hyvä ja halpa auto, toistaiseksi paras ostokseni...nyt näyttää olevan hyytyneen Tampereelle (nettiauto)

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            Originally posted by JiiPee82 View Post
            Tokihan yli 200t ajetussa autossa remonttia tulee, mutta kunhan nyt ei mitkään tuhansien remontit ole todennäköisiä niin asia ok. Olen nyt noilla Volvoilla ajellut yleensä noin 150-230 välin ja yksi ilmastoinnin kompuran vaihto ja kaksi akkua on normaali huoltojen lisäksi osunut.
            Termari + hehkurumba on ainakin satavarmaa, ei toki kauhean kallista jos itse jaksaa harrastaa. Noikin nyt on pientä jos kattila kajahtaa.

            Etupyörien laakerit lienee kanssa kulutuskamaa, ja 150tkm kohtaa meni muijan kiesistä etupäässä taaimmaiset reaktiotangot vaihtoon. Edelleenkin suosittelisin varautumaan ettei +200tkm ajetulla yksilöllä ajele perus öljynvaihdoilla auringonlaskuun. Kiva autohan se on silloin kun on ehjä.

            Edellisen postaajan 2011 mallinen onkin sitten erilainen tekniikaltaan versus 07/08, että suora vertailu tekniikan osalta ei ole validi. Ilmajousitusta en karsastaisi minäkään, niitä on noissa toisena käyttöautona toimineena 5-sarjan farkuissa ollut ja hyvä keksintöhän se on.
            Last edited by Macke; 03-09-2017, 19:29.

            Comment

            • JiiPee82
              Newbiemmer
              • Sep 2017
              • 11
              • Hollola

              Originally posted by Macke View Post
              Termari + hehkurumba on ainakin satavarmaa, ei toki kauhean kallista jos itse jaksaa harrastaa. Noikin nyt on pientä jos kattila kajahtaa.

              Etupyörien laakerit lienee kanssa kulutuskamaa, ja 150tkm kohtaa meni muijan kiesistä etupäässä taaimmaiset reaktiotangot vaihtoon. Edelleenkin suosittelisin varautumaan ettei +200tkm ajetulla yksilöllä ajele perus öljynvaihdoilla auringonlaskuun. Kiva autohan se on silloin kun on ehjä.

              Edellisen postaajan 2011 mallinen onkin sitten erilainen tekniikaltaan versus 07/08, että suora vertailu tekniikan osalta ei ole validi. Ilmajousitusta en karsastaisi minäkään, niitä on noissa toisena käyttöautona toimineena 5-sarjan farkuissa ollut ja hyvä keksintöhän se on.
              Nuo termari/ hehkuhommat sekä kuluvat alustan osat ovat ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävissä. Lähinnä arveluttaa nämä jakoketjuongelmat ym. mihin helposti palaa monta tonnia. :think

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                Eihän se sanottua ole että se ketju kajahtaa, mutta on noita nyt tämänkin foorumin kirjoitteluiden mukaan mennyt. Siihenkään en sitten osaa sanoa että mitkä on todelliset kilsat jolloin se ketju on sen verran venynyt että katastrofin todennäköisyys on iso.

                Veikkaisin että isoa osaa noista 5-sarjalaisistakin on karvaranne puukottanut kilsojen osalta jotka on "matalilla" kilsoilla kajahtanu. Tämä nyt toki omaa mutuilua, ja jos karvalakkimallisen "Suomiauton" ostaa huoltohistorialla niin niissä voinee olla suht varma kilsalukemista. Tai sitten ei, ei oikeesti käryä paljonko niitä lukemia tässä maassa nykyisellään rassaillaan...

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1367
                  • Lempäälä

                  No, liian pitkällä öljynvaihtovälillä sitä moni hyvä moottori on saatu pihalle.

                  Eli onhan noita ehjiä 15-20tkm öljynvaihtovälillä ajettuja M57N2 autoja suomi/maailma täynnä missä mittaristossa 500tkm.

                  Sit on toki niitäkin missä on ö-vaihtoväli ollut pidempi ja ajo öljyn kannalta hankalaa - joko täysiä aina motaria tai sit lyhyttä pappa-ajoa ja kondenssivettä öljy täys. Silloin myös ketjulle tulee nopeammin mailit täyteen, eikä voi moittia.

                  Sama on vaihteistoöljyissä. Ja jakolaatikon öljyissä. Uita ulkomailta auto millä on pallotettu ns. täysiä aina eikä salkkuun vaihdettu öljyjä -> remppa edessä. Tai suomesta auto millä vedetty jäähallia perässä.

                  Itse katselin pitkään eri variantteja, E61,F07,F01,E70,F11 tälläisellä M57N2/N57 kattilalla, ja jotenkin suomiauto lyhyillä öljynvaihtoväleillä 180tkm ajettuna kuumotti enemmän kuin Italiasta tuotu vain 3-4k kalliimpi SD-malli millä abt saman verran kelattu. Noissa muissa oli muita syitä miksei poltellut silloin.
                  Helpompi ja halvempi se oli navigointi retrofitata kuin lähteä tekemään vaihteisto tai moottoriremppaa.

                  Muuta hälyttävää vikaa ei ole oikein omiin korviin tarttunut kuin noi imusarjan läpät ja hehkuhässäkät. Aikoinaan suunniteltu US markkinoille ja siellä kuluttajat ovat tottuneet saamaan rahalle vastinetta sekä autovalmistajat ei uskalla tuutata shittiä markkinoille isojen kanteiden pelossa. Good build quality.

                  Perus hifi-varusteella olevia autoja ei kannata kiertää kaukaa, vaan myös semmoisellakin pärjää vaikka tykkäisi humppaa soittaa kovempaa ja haluaa nauttia myös pienistä äänien nyansseista.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    Eihän se tosiaan kuluttajan vika ole että valmistajat on kehittäneet longlife öljynvaihtovälinsä, ja niitä sitten noudatetaan ja sitten kiulut kajahtaa. Huolto-ohjelmaa ja kompuutteria vaan ku seuraa, niin noi katiskat kelaa sen 30tkm+ sinne ruutuun ennen kuin nissuttavat että öilit pitäis vaihtaa.

                    20tkm kelattu 5W-40 öljykin on jo todella kusta kun sen koneesta pihalle valuttaa, puhumattakaan jostain 5W-30 litkusta jolla on rullattu se 30tkm. Sehän taasen on aikalailla haasteellista varmaan löytää tollasta autoa joka on uudesta asti ajettu maltillisella öljynvaihtovälillä. Muijan katiskassa oli 145tkm kun se tuli ostettua, että saas nähdä kuinka pitkälle tossa kohtaa noin 15tkm öljynvaihtoväleille muutettu huoltosykli kantaa.

                    Comment

                    • KJ
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 695
                      • Järvenpää

                      Kyllä nämä vehkeet tuppaa olemaan sellaisia, että niiden kanssa on uutena ajettu just tasan huoltosuositusten mukaisesti. Oikeasti väitän, että on melko turhaa pitää käytettyä 10v vanhaa X5:sta etsiessä jonkinlaisena vaatimuksena sitä, että sillä on pitänyt uudesta saakka ajaa puolella huoltonäytön mukaisesta öljynvaihtovälillä... :think En Mä väitä etteikö niitä jokunen voisi ollakin, mutta 95% on ajettu huoltonäytön mukaisilla väleillä.

                      Suurinta osaa niistä ketkä on uutena speksanneet n. 100k€ X5:n, niitä ei ole hevonhumppaa kiinnostanut, että missä kunnossa sen auton jakoketju vois 10 vuoden ajon jälkeen olla, ja että kannattaisiko ajaa lyhyemmällä huoltovälillä jotta se olisi EHKÄ paremmassa kunnossa jollain tulevalla omistajalla.

                      Onhan niitä jakoketjuongelmaisia tosiaan joitain ollut, ihan tällä foorumilla. Väitän silti, että ne ovat erittäin marginaalinen osa kokonaismäärästä, koska onhan m57n2 mosaa tehty vähän prkleen paljon. Ei voi kuitenkaan puhua lähellekään samanlaisesta ongelmasta kuin esim Bmw:n n47 tai jonkun VW:n 1.4 tsi:n kanssa.

                      Ainahan käytetyissä on joitain ongelmia, ja ihan jokaisessa autossa on tyyppivikansa. Jakoketjuongelmaa en kyllä missään tapauksessa määrittelisi m57n2 moottorin tyyppiviaksi...
                      Last edited by KJ; 04-09-2017, 21:26.
                      F30 330e -17 Alpinweiss 3
                      E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                      Comment

                      • uusauto
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 224
                        • Espoo

                        Jiipee 82 laitoin viestiä boxiisi.

                        Comment

                        • JiiPee82
                          Newbiemmer
                          • Sep 2017
                          • 11
                          • Hollola



                          Olis muuten silmää miellyttävä ja varusteet oikeat, mutta autossa ei ole huoltokirjaa.

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1367
                            • Lempäälä

                            Originally posted by KJ View Post
                            Kyllä nämä vehkeet tuppaa olemaan sellaisia, että niiden kanssa on uutena ajettu just tasan huoltosuositusten mukaisesti. Oikeasti väitän, että on melko turhaa pitää käytettyä 10v vanhaa X5:sta etsiessä jonkinlaisena vaatimuksena sitä, että sillä on pitänyt uudesta saakka ajaa puolella huoltonäytön mukaisesta öljynvaihtovälillä... :think En Mä väitä etteikö niitä jokunen voisi ollakin, mutta 95% on ajettu huoltonäytön mukaisilla väleillä.
                            Onneksi on joukossa niitä ihmisiä jotka ostavat auton omilla rahoillaan ja ylläpitävät sitä myös sen mukaisesti. Sen sitten itsekin uskaltaa ostaa käytettynä omilla rahoillaan - ja jatkaa ylläpitoa sen mukaisesti. Mutta joo, useimmathan on ostettu jonkun muun rahoilla ja ylläpitokuluilla - jolloin on erittäin suotavaa että taloushallinto ei nikottele isommista käyttökuluista. mm sen takia longlife-huoltovälit onkin olleet liisareissa isoa osaa näyttelevä tekijä.

                            Vähän sit riippuu mihinkä kohtaa laitteen elinkaarta sattuu osumaan. Huono säkä yhdistettynä absoluuttiseen välittämämyyteen huoltojen tekemisestä voi joskus sit tulla yllättävän kalliiksi, eikä kyseessä ole vain X5 specifi asia, vaan joka ikisen automerkin joka ikisessä mallissa.
                            Näissä vaan se kirpaisee enemmän, kun kymmenen vuotta vanhan auton hinnalla saisi uuden Kiankin pihaan seisomaan.
                            Last edited by repsa; 05-09-2017, 16:25.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • JiiPee82
                              Newbiemmer
                              • Sep 2017
                              • 11
                              • Hollola

                              Mitä noissa maksaa tuo jakoketju vaihtaa ennakoidusti jos se arveluttaa?

                              Comment

                              • säkkij
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2006
                                • 299
                                • Rauma


                                Toisessa topikissa kissvesala kirjotellut.
                                Että ei sekään halpaa ole
                                E30 325i Cabrio '87
                                E61 525d M-Sport LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎