memebuy23buy

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Nyt Tukholmassa lauttaa odottamassa, Tanska-Ruotsi 830km, kulutus 9.6litraa sadalle ja keskinopeus 107kmh. Sähköllä tuli tänään 14km (yksi tietyö ja Tukholman keskusta).

    Viikossa tuli 3400km, kulutus 10.8l/100km keskinopeus 94kmh, pelkällä sähkollä 154km. Autossa oli lähtiessä akku 75% täynnä (40km). Pienellä menee, sen verran on tallottu menemään

    Autossa on 20' renkaat, pirellin runflatit. Renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti, joten kovin poskellaan pyöräkulmat ei taida olla. Rengaspaineet on ns. iso kuorma ja nopeus eli edessä 2.9 bar ja takana 3.2 ja oma lisää 0.1 joka renkaaseen Ei tämä mikään toivoton tapaus ole, kyllä noihin vapaan nopeuden kaarteisiin voi sen 180-200kmh ajaa ja tuli ajettua Nykyäänhän tiukoissa kurveissa on nopeusrajoitukset 120-130kmh.
    Last edited by tiko4tiko; 23-07-2022, 18:14.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Vaimo bongasi jostain sosiaalisesta meediasta, että connected drive -putiikista voi nyt ostaa nopeuskamerasovelluksen. Kuukauden maksuton koekäyttö, vuosihinta 20 e. "Ostettiin" sekä 45e:hen että i4:ään ja kun koemielessä ajoin i4:llä yhden kameran ohi, softa tiesi ainakin sen aivan oikein
    Last edited by bittivirhe; 23-07-2022, 19:14.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Kiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?

    Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.

    Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.

    Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!
    Nyt ollaan kuukausi rullattu e45 sella ja Kyllä tämä on aika mukavuus painoitteinen. Vähän itse olen tykästynyt sellaiseen napakkuuteen enemmän. Pitää varmaan säätää ilmat renkaista korkeammalle jos saisi hieman enemmän napakkuuta. Rouva tykkää taas aivan hirveästi

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    1150km tänään, auto näyttää 12 litran keskikulutusta, 125kmh keskinopeudella. Todellisuudessa matkaan kului 11h, tauot ja staussa makailut ja yksi 10km harhareissu mukaan lukien. Toki perjantai päivä, turisteja paljon liikkeellä ja tiet oli varsinkin iltapäivällä täysiä. Hyvin saivat illalla tanskalaiset tien tukkoon Hampurin ja rajan välillä, kun kaikki haluaa ajaa vasemmalla, vaikka 85%,:lle oikea kaista olisi se oikea paikka - ihme hinkkausta. Vähän samaa oli Itävallan rajan läheisyydessä, jossa liikenne menee sekasin kun össit ohittelee oikealta ja heiluvat kaistalta toiselle ilman vilkkua täysin holtittomasti.

    Pelkällä sähköllä pääsin tänään 30 km, lähinnä ryömiset ruuhkien aikana, mutta hyvin sitä energiaa kertyy talteen isoissa myötäleissä ja jarrutuksista. Akku oli aamulla lähtiessä tyhjä.

    Autossa voimaa pisaa ns. riittävästi, mutta ajotuntuma muuttuu 180kmh yläpuolella hieman kevyeksi, varsikin autobahnien mutkissa meno on huojakkaa lähempänä 200kmh. Johtuuko nelipyöräohjauksesta, ilmajousituksesta vai vain auton korkeudesta, mutta parempiakin on. Sen verran vauhtia tuli kuitenkin pidettyä että ohi mäniöitä ei ollut kuin yhden käden sormiin, tosin vapaata tietäkin oli vähän. Uusi M3 ja X3M menivät ohi peräkkäin, varsinkin jälkimmäisen ohitus 200 tuntumassa oli humahdus,/paukauhdus, joka tuntui kuin äänivallin rikkomiselta. Sen verran hyvin horisonttiin painuivat, että rajoitin ei tainnut olla 250kmh kohdilla
    Kiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?

    Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.

    Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.

    Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    1150km tänään, auto näyttää 12 litran keskikulutusta, 125kmh keskinopeudella. Todellisuudessa matkaan kului 11h, tauot ja staussa makailut ja yksi 10km harhareissu mukaan lukien. Toki perjantai päivä, turisteja paljon liikkeellä ja tiet oli varsinkin iltapäivällä täysiä. Hyvin saivat illalla tanskalaiset tien tukkoon Hampurin ja rajan välillä, kun kaikki haluaa ajaa vasemmalla, vaikka 85%,:lle oikea kaista olisi se oikea paikka - ihme hinkkausta. Vähän samaa oli Itävallan rajan läheisyydessä, jossa liikenne menee sekasin kun össit ohittelee oikealta ja heiluvat kaistalta toiselle ilman vilkkua täysin holtittomasti.

    Pelkällä sähköllä pääsin tänään 30 km, lähinnä ryömiset ruuhkien aikana, mutta hyvin sitä energiaa kertyy talteen isoissa myötäleissä ja jarrutuksista. Akku oli aamulla lähtiessä tyhjä.

    Autossa voimaa pisaa ns. riittävästi, mutta ajotuntuma muuttuu 180kmh yläpuolella hieman kevyeksi, varsikin autobahnien mutkissa meno on huojakkaa lähempänä 200kmh. Johtuuko nelipyöräohjauksesta, ilmajousituksesta vai vain auton korkeudesta, mutta parempiakin on. Sen verran vauhtia tuli kuitenkin pidettyä että ohi mäniöitä ei ollut kuin yhden käden sormiin, tosin vapaata tietäkin oli vähän. Uusi M3 ja X3M menivät ohi peräkkäin, varsinkin jälkimmäisen ohitus 200 tuntumassa oli humahdus,/paukauhdus, joka tuntui kuin äänivallin rikkomiselta. Sen verran hyvin horisonttiin painuivat, että rajoitin ei tainnut olla 250kmh kohdilla

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Tuli hommattua kunnolliset kesävanteet alle


    Edessä 22x10 ET21 takana 22x11 ET18, renkaat 275/35 ja 315/30

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Niin vähällä bensalla kulkee tuolloinen mörkö ettei edes superohjelmallakin diesel kuluttaa enemmän varmaan. Kyllä on kovasti kehitystä tapahtunut.
    Fiksu laite kyllä on, kiitos 24kWh akun. Kaikki tankillisella menneet mulla +1000km.
    Viimeksi tankannut 22.3, nyt ajettu 600km ja 68% pa-tankista jäljellä.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Niin vähällä bensalla kulkee tuolloinen mörkö ettei edes superohjelmallakin diesel kuluttaa enemmän varmaan. Kyllä on kovasti kehitystä tapahtunut.
    Last edited by jani; 08-04-2022, 15:48.

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post
    Minulle tuli takaisinkutsu ja aika on jo varattu viikolle 15.
    Tuli aikataulumuutos komponenttipulan vuoksi tähän toimenpiteeseen. Siirtyy nyt kolmella viikolla eteenpäin

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Odotus vissin palkitaan kun myyjä ilmoitti että X5 meni tuotantoon tällä viikolla alunperin piti olla luovutuksessa tällä viikolla.

    No odottavan aika on pitkä mutta toivottavasti lopussa kiitos seisoo

    Kyllä välillä tuntuu että noilla ritsoillakin päräisi ihan hyvin takavedot on vaan näissä metrin kinoksissa on hieman haasteellisia etenijöitä.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Aika kivoja lukemia - lyhyt matka tietysti auttaa, koska suhteessa isompi osa on päästy sähköllä.

    Oliko tuo lataushinta aikaperusteinen vai miten se noin hurja on?
    Aikaperusteinen sekä kWh-perusteinen.
    Latauksen hinta määräytyi: 0,31€/h + 0,31€/kWh

    No tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun lataan julkisilla asemilla jos hinnat on tätä luokkaa..

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No niin. Taas on uutta kulutusdataa saatu 45e:n osalta. Kuopio-Ruka-Kuopio väli…

    Mode: Hybrid Eco Pro
    Menomatka: keskikulutus 6.2l, keskinopeus 83.4km, ajettu matka sähköllä 114,7km
    Paluumatka: keskikulutus 6.2l, keskinopeus 82.1km, ajettu matka sähköllä 116km

    Tarkistin auton kulutuksen ihan käsin laskemalla tankatun litramäärän perusteella ja sanoisin että auton ajotietokoneen antama kulutus on varsin paikkaansa pitävä. Heittää korkeintaan sen 0.1l/100km.

    Edit: Latasin auton paikanpäällä eChargie laturissa Rukan parkkihallissa. Aivan ryöstöhinta mielestäni. 25.41 kWh maksoi 11,85€
    Hyviä lukemia sinulla

    Itse heitin talvilomaviikolla saman keikan ja mennessä oli keskikulutus;
    7,4L ja sähköllä meni 93,2 km ja paluumatkalla: 7,2L ja sähköllä tuolloin 96,8 km.

    Tuli kyllä poljettua muutaman kerran kunnolla Sportillakin, kun joutui ohittelemaan. Muuten ajo tuolla Hybrid Eco Prolla.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Mode: Hybrid Eco Pro
    Menomatka: keskikulutus 6.2l, keskinopeus 83.4km, ajettu matka sähköllä 114,7km
    Paluumatka: keskikulutus 6.2l, keskinopeus 82.1km, ajettu matka sähköllä 116km

    Edit: Latasin auton paikanpäällä eChargie laturissa Rukan parkkihallissa. Aivan ryöstöhinta mielestäni. 25.41 kWh maksoi 11,85€
    Aika kivoja lukemia - lyhyt matka tietysti auttaa, koska suhteessa isompi osa on päästy sähköllä.

    Oliko tuo lataushinta aikaperusteinen vai miten se noin hurja on?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    No niin. Taas on uutta kulutusdataa saatu 45e:n osalta. Kuopio-Ruka-Kuopio väli…

    Mode: Hybrid Eco Pro
    Menomatka: keskikulutus 6.2l, keskinopeus 83.4km, ajettu matka sähköllä 114,7km
    Paluumatka: keskikulutus 6.2l, keskinopeus 82.1km, ajettu matka sähköllä 116km

    Tarkistin auton kulutuksen ihan käsin laskemalla tankatun litramäärän perusteella ja sanoisin että auton ajotietokoneen antama kulutus on varsin paikkaansa pitävä. Heittää korkeintaan sen 0.1l/100km.

    Edit: Latasin auton paikanpäällä eChargie laturissa Rukan parkkihallissa. Aivan ryöstöhinta mielestäni. 25.41 kWh maksoi 11,85€
    Last edited by torso1; 23-03-2022, 21:42.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Coutsi View Post
    Miten tuo kahva on sinulla oireillut? Minulla ei vain aina halua ylipäätänsä aukaista lukosta vaan lukitus käy "puolessa välissä" ja palaa takaisin.


    Nuo maa-rajoitetut ominaisuudet saat aktivoitua esim. Böntilllä, pitäisi itse käydä palauttamaan ne päälle kun auto on päivitetty välissä. Akkuremontin jälkeen käyn laittamassa omaani ohjelman, ehkäpä myöhemmin vaihdan vielä downpipen.
    Minulla kahva ei ajoittain reagoinut kosketukseen lainkaan, vaan piti koskettaa takaoven kahvaa, jotta sai lukot auki tai kiinni. Toisinaan kahva taas toimi normaalisti. Olin yllättynyt, kun Laakkonen uskoi, että kahvassa on vikaa ;-)

    Tuo sinun ongelmasi kuulostaa ehkä enemmän lukkomekanismin vialta?

    Ok, hyvä tietää, että ne rajoitukset saa pois. Joku innokas saisi väsätä kännykälle softan, jolla voisi tuollaiset asiat koodata.. ei taida bimmercodet sun muut vielä venyä :-/

    Leave a comment:

Working...
X