BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Facelift on speksattavissa konfiguraattorissa
    Juu, huomasin. Hinnatkin on noussut aika kivasti. Speksasin huvikseen semmosen kärryn jolla nyt tulisi toimeen. Millään en kyllä saa sitä alle 115k€ menemään. Ei suuria vaihtohaluja herättänyt, toistaiseksi ainakaan. Sitä paitsi mun mielestä nykyinen 45e M-sport on jopa paremman näköinen edestä päin. Lisäksi sisältä on viety paljon tärkeitä nappuloita iDriveen. Kuten ratinlämmitys -painike.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Facelift on speksattavissa konfiguraattorissa

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Toivottavasti jatkossa valmistajan normaali ja suomikatsastajan epänormaali mene päällekkäin:think
    Sanopa muuta. Se on vaan luonnonlaki, että jos ilma on kosteaa, niin siitä siitä tiivistyy vettä kylmälle pinnalle. Toki voihan suomikatsastaja olla näistä asioista erimieltä, mutta luonto toimi kuten ennenkin.

    Tosin on sanottava, että enpä oikein usko omalla kokemuksella, että katsastajat mitään p-nysvääjiä ovat. Omassa pihassa paljon ajetut volkkarit (560tkm ja 660tkm) on katsastuskessa katsottu jo kerta aivan asiallisesti. Harvoin ovat ekalla meneet läpi mutta ihan aiheesta on hylyt/huomautukset tulleet. Ja sama tuon e24:n kanssa, se on mennyt jopa usein ekalla läpikin

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Aiheeseen löytyy yksityiskohtainen ohjeistus valmistajalta, pyydä tutustumaan, jos eivät tunne asiaa. Toki vähäinen kosteus on normaalia.
    Toivottavasti jatkossa valmistajan normaali ja suomikatsastajan epänormaali mene päällekkäin:think

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Aiheeseen löytyy yksityiskohtainen ohjeistus valmistajalta, pyydä tutustumaan, jos eivät tunne asiaa. Toki vähäinen kosteus on normaalia.



    Vajaa 5, mutta ei se edukkaalta tunnu sekään. Voi miettiä suht pienen keulakolarin hintoja esim..
    Joo ei ole keulakolari halpaa nykyautolla (leseit, etäisyystutkat, kamera pimeänäkö...), vakuutus on 'pakko' olla kunnossa. Omassa on hyvin sopivalla kelillä kosteutta valaisimen kirkkaan osan nurkissa. Vaikea uskoa, että aivan pieni määrä johtaa hylkäykseen, ei tuo valaisin mikään kaasutiivis pullo ole. Kyseessä on aivan luonnollinen ilmiö. Led valot tuottavat niin paljon vähemmän lämpöä kosteus poistuu hitaasti.

    Mutta on muuallakin kalliita 'mörköjä', jotka liittyvät näihin uusiin katsastussääntöihin. Patteriautossa (hybridi tai täyssähkö) lommo pohjassa aiheittaa hylkäyksen/jatkotutkimuksen. Jutussa oli Outlanderin hybridi, jolle hylkytuomio tuli. Uusi akku 12k.....se on kolmasosa tuollasen '19 Mitsun hinnasta. Mutta eipä tuo vielä mitään, mainittiin että tehdas uusi akku EQC:hen 55k Akku on siis vain 10k halvempi kuin '19 käytetty 30-40tkm ajettu auto Patteriautolla jokainen pohjakosketus (jää, kivi, kadunreuna jne) on syytä tutkia heti huolella ja olla yhteydessä vakutusyhtiöön, jos jälkiä on tullut. Monet syynää naarmuja ja kiveniskemiä maalipinnassa, mutta uuden teknologian auton alla tarkastaa pohja vastaavalla tarkuudella. Käytettyä ostaessa on melkenpä pakko olla digitaalinen lähestymistapa asiaan, jos jälkiä ei jatkoon. Mitä matalampi auto sen todennäkösemmin noita vahinkoja tulee ajan kanssa ainakin Suomen oloissa ja tiestöllä.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    G05:ssäni on ollut "uudesta" saakka ajoittain kosteutta ajovaloumpioissa (ilmenee talvella jääkukkina). Katsastusvaatimukset tiukentuvat ja jatkossa kosteus umpioissa johtaa hylkyyn. Merkkihuolto ei vuosi sitten halunut tehdä ongelmalle mitään.. eli onko ensimmäiseen katsastukseen ostettava uudet umpiot? Laservalot eivät ole ihan ilmaiset...

    Onko muilla ollut kosteutta umpioissa?
    Aiheeseen löytyy yksityiskohtainen ohjeistus valmistajalta, pyydä tutustumaan, jos eivät tunne asiaa. Toki vähäinen kosteus on normaalia.

    Originally posted by zakspeed View Post
    8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.
    Vajaa 5, mutta ei se edukkaalta tunnu sekään. Voi miettiä suht pienen keulakolarin hintoja esim..
    Last edited by Tomi T; 27-01-2023, 16:44.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Jos takuu ikäinen auto niin erikoista jos diileri ei ottaisi hyvää "keikkaa" tosta kuljeksimasta ja uusisi umpiota.

    Onhan noita uusittu vastaavan takia. 8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.
    Huurretta ja jäätä oli umpioissa heti ensimmäisillä pakkasilla, ajokilometrejä siinä vaiheessa alle 5000. Ehkä oli viisasta ottaa jatkotakuu..

    Myös pimeänäön kanssa on ongelmia. Se toimii ajoittain hienosti, mutta joskus on täysin sokea (näytössä näkyy vain harmaata, vaikka kuinka säätäisi kontrastia ja kirkkautta). Tällekään eivät ole suostuneet tekemään muuta kuin päivittelemään softaa.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    G05:ssäni on ollut "uudesta" saakka ajoittain kosteutta ajovaloumpioissa (ilmenee talvella jääkukkina). Katsastusvaatimukset tiukentuvat ja jatkossa kosteus umpioissa johtaa hylkyyn. Merkkihuolto ei vuosi sitten halunut tehdä ongelmalle mitään.. eli onko ensimmäiseen katsastukseen ostettava uudet umpiot? Laservalot eivät ole ihan ilmaiset...

    Onko muilla ollut kosteutta umpioissa?
    Jos takuu ikäinen auto niin erikoista jos diileri ei ottaisi hyvää "keikkaa" tosta kuljeksimasta ja uusisi umpiota.

    Onhan noita uusittu vastaavan takia. 8 kiloa taisi olla laser umpion hinta.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    G05:ssäni on ollut "uudesta" saakka ajoittain kosteutta ajovaloumpioissa (ilmenee talvella jääkukkina). Katsastusvaatimukset tiukentuvat ja jatkossa kosteus umpioissa johtaa hylkyyn. Merkkihuolto ei vuosi sitten halunut tehdä ongelmalle mitään.. eli onko ensimmäiseen katsastukseen ostettava uudet umpiot? Laservalot eivät ole ihan ilmaiset...

    Onko muilla ollut kosteutta umpioissa?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Joo itsekään en ole vielä faceliftiin päätynyt mut tämä voisi kiinnostaa jos hinnanmuutos on maltillinen. X5 on kuitenkin hyvä ja hieno auto.
    Pienet päivitykset sisälle mm. iDrive 8 antavat uutta ilmettä. Samoiten todennäköisesti uusia ulkoväri vaihtoehtoja lisätään valikoimaan. Puskureihinkin voi tulla vähän uutta ilmettä. Ja lisäksi sähkörange (akun koko) sekä kokonaisteho kasvaa.
    Jokatapauksessa ehkä hieman erilaisen konfiguraation tekisin uuteen 50e versioon kuin nykyiseen 45e malliin.

    Ehkä siis facelift olisi mahdollinen tässä kohtaa kun iX ei miellytä sekä lähitulevaisuudessa (1-3v) ei myöskään X5 mallia ole täyssähköisenä tulossa.
    Totta, liekö koskaan sisätilojen ilme muuttunut niin paljon kuin nyt uuden käyttöjärjestelmän kanssa. Itse jouduin tekemään kompromissin aikoinaan sisätilojen värin kanssa, nyt voisi päivittää Ivory=> Tartufo :think Kyllähän tuo hyvinkin uudesta 'mallista' menisi. Otin itseasssa jo ko. sisustuksella 'kylmätyypit' X7:ssa. (ei yhtään siis a-kuumetta ) En tiedä mikä on, mutta kyllä oli jämäkämpi ja 'kotoisampi' fiilis kuin iX konttorissa. Toki iX ei missään nimessä huono ole, mutta esim ratti ei ole optimaalinen missään suhteessa - muoto on outo, hipaisukytkimet tunnottomat ja 'halvan' oloiset. Ja ei tuon kaksipuolasen ratin ulkonäkökään ihan kiitettävä ole. i7:ssa on vähän saman tyyllinen ja speksaamalla M-sportpaketin se muuttuu kolmipuolaseksi. Kuvissa ainakin iso ero. Toinen iso juttu on jo oven sulkeminen, ero on aika valtava. Pelkällä korvakuulolla ei uskoisi että saman luokan autosta on kyse.

    Uusi sukupolvi ja myös sähköinen malli tulee vuonna n. 2027. Huhujen mukaan X5:stä ei tule pelkästään sähkömallia vaan se olisi samalainen 'sekarotunen' kuin nykyinen 4- ja 7-sarja ja tuleva 5-sarja. Bensakone tuskin jää pois, sen verran kovaan tahtiin näitä myydään jenkeissä. X3:sta on tulossa puhdas sähkömalli, 2025 (?). Voi olla hyvinkin että tuo on tiloitaan nykyistä X5:tä vastaava. ainakin sähkötekniikka antaisi mahdollisuuden tuollaisen suunnitella. Korkeaa autoa vaan on vaikea tehdä pitkän matkan kulkijaksi ilman hyvin isoa akkua. Toki uusi 800V tekniikka mahdollistaa suuremmmankin akun täyttämisen nopeasti.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Kyllähän tuota 50e:tä odottelee toki, varmasti parempi kuin nykyinen, mutta onko sittenkään niin paljon, että ostohousut suhahtaa jalkaan. No, hinnastoa odotellessa

    Kertaakaan en ole päätynyt faceliftiin, mutta kertahan se on ensimmäinenkin. 50e:n saapuminen on saanut miettimään auton vaihtoa. En tiedä, jotenkin bemarin uusien mallien tarjonta on jotekin hyydyksissä tai positiivisesti voi sanoa tyven jakso. Bemarin sähköautot ei oikein säväytä, teknisesti hieman vanhaa kamaa kaikki. Onhan se aika merkillistä, että KIAn sähköauto on tässä mielessä etevämpi Malliston yläpäähän on toki tullut kaikenlaista, kuten 7-sarja ja XM, mutta en koe olevani kohderyhmää noillekaan.
    Joo itsekään en ole vielä faceliftiin päätynyt mut tämä voisi kiinnostaa jos hinnanmuutos on maltillinen. X5 on kuitenkin hyvä ja hieno auto.
    Pienet päivitykset sisälle mm. iDrive 8 antavat uutta ilmettä. Samoiten todennäköisesti uusia ulkoväri vaihtoehtoja lisätään valikoimaan. Puskureihinkin voi tulla vähän uutta ilmettä. Ja lisäksi sähkörange (akun koko) sekä kokonaisteho kasvaa.
    Jokatapauksessa ehkä hieman erilaisen konfiguraation tekisin uuteen 50e versioon kuin nykyiseen 45e malliin.

    Ehkä siis facelift olisi mahdollinen tässä kohtaa kun iX ei miellytä sekä lähitulevaisuudessa (1-3v) ei myöskään X5 mallia ole täyssähköisenä tulossa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Kyllähän tuota 50e:tä odottelee toki, varmasti parempi kuin nykyinen, mutta onko sittenkään niin paljon, että ostohousut suhahtaa jalkaan. No, hinnastoa odotellessa

    Kertaakaan en ole päätynyt faceliftiin, mutta kertahan se on ensimmäinenkin. 50e:n saapuminen on saanut miettimään auton vaihtoa. En tiedä, jotenkin bemarin uusien mallien tarjonta on jotekin hyydyksissä tai positiivisesti voi sanoa tyven jakso. Bemarin sähköautot ei oikein säväytä, teknisesti hieman vanhaa kamaa kaikki. Onhan se aika merkillistä, että KIAn sähköauto on tässä mielessä etevämpi Malliston yläpäähän on toki tullut kaikenlaista, kuten 7-sarja ja XM, mutta en koe olevani kohderyhmää noillekaan.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Joko täällä muutkin kuumana odottelee 50e julkistusta? Itseä kyllä vähän himoittaisi vaihtaa hyvin toiminut 45e tommoseen. Voimalinja olisi todellakin riittävä, päivittäiseen ajoon saisi lisää sähkörangea ja muutokset tulevaisuuden suuntaan olisi sopivan pieniä. Olen yrittänyt miettiä iX50 myös mutta ei se vaan iske vaikka kuinka hyvä auto muuten olisi. Jotenkin se ei vaan tunnu ja näytä bemulta. Hienohan se on ajaa mutta se ulkonäkö. Ei vaan iske niin ei sit millään.

    Mikä sit sen 50e ”sweet spot” tulee olemaan hinnan ja varusteiden suhteen se on vielä arvoitus. Toivottavasti saadaan täälläkin hyvää pöhinää aiheesta.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post
    Tuo "tuplalatausnopeus" olisi kyllä tervetullut lisä ja hyvä jos ajoakkuunkin tulee lisää kapasiteettia, menisi kesäkelissä sen ~100 km sähköllä.

    Kanssasi myös samoilla linjoilla, että G05 on kyllä ollut kaikinpuolin onnistunut laite
    Törmäsin tämmöseen netissä, hinnoista, varusteista ja väreistä saa ennakkotietoa https://directlease.be/nl/leasing/bm...rive50e-230kw/

    Akku 29,5kWh on brutto, netto 25,7kWh. Koska sähkömoottori on myös uusi, rangesta on paha sanoa. Ehkä tuolla noin 100km pääsee yleisajoa. Laturi on 7,2kW (2-vaiheinen).

    Leave a comment:

Working...
X